Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب به مثابه یک رسانه می‌تواند ارزش های وجودی وسیعی را از طریق راهبردهای فرهنگی پیش ببرد. از این رو، «هدیه دادن کتاب» یک مفهوم و استعاره است و لزوما به معنای این نیست که کسی به کس دیگر کتاب هدیه دهد! بلکه مقصود، نقد فرهنگی است که «آرمان شهرِ هدیه» و «سیاستِ کتاب» را نابود کرده است. ما باید این فرهنگ را بازاندیشی انتقادی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اندیشه:

نشست «تحلیل مولفه های جامعه شناختی کتاب و هدیه» 22 اردیبهشت ماه با سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر نعمت الله فاضلی(انسان شناس)

فاضلی در سخنرانی خود عنوان کرد: «مارسل موس جامعه شناس فرانسوی اولین کسی است که با کتاب The gift یا «رساله پیشکش» که به تازگی به فارسی ترجمه شده است، بنیان معرفتی تازه ای را برای مفهوم هدیه ارائه کرده است» .

او با استناد به آرا موس تاکید کرد که انسان‌ها می‌توانند بدون مبادله کالای تجاری زندگی خود را پی بگیرند. همچنان که در هدیه دادن  این کار صورت می گیرد؛ به این معنی که افراد از طریق اعطا و بخشش و کالاهای مازاد بر نیازشان در آیین های بخشش، نیازهای همدیگر را تامین می کنند.به باور فاضلی، اقتصاد سرمایه داری یا انباشت سود، نوعی اقتصاد غیر هدیه‌ای است و آرمانشهر هدیه می تواند آلترناتیوی در برابر این اقتصاد سرمایه داری باشد.

 

اما فاضلی در بخش دوم صحبت های خود کوشید تا نشان دهد که چطور کتاب می تواند یکی از ارکان آرمانشهرِ هدیه باشد؟ به زعم او، کتاب به مثابه یک رسانه می‌تواند ارزش های وجودی وسیعی را از طریق راهبردهای فرهنگی پیش ببرد. همچنان که مارسل موس تاکید می‌کند هدیه ماهیت آیینی دارد. ماهیت آن امری فردی نیست. معنای هدیه در درون ساختارهای آیینی تولید می شود. از این رو کتاب به عنوان یک هدیه باید در تمام آیین های زندگی ادغام مجدد شود. آیین هایی از جمله مناسک گذار مثل ازدواج و دانشگاه و بلوغ و همچنین مناسک ملی و سیاسی و نیز آیین های زندگی روزمره.

اما به باور او، ما در این اقدام ما ناکام بوده ایم و بالعکس در سال‌های اخیر چند مسیر برای کتاب زدایی از کتاب را طی کرده‌ایم. اولاً صنعت نشر خطای بزرگی مرتکب شد که کتاب را به‌ عنوان یک کالا جا انداخت. دومین نکته و دومین ایراد فهم ایدئولوژیک و سیاسی از مقوله فرهنگی بود. نتیجه این تلقی اِعمال سیاست‌های کنترل و سانسور کتاب بود.

فاضلی در پاسخ به این که چطور می توانیم در آرمانشهر هدیه، کتاب را گسترش دهیم، گفت: «این گسترش به نوعی جنبش فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد. تشکیل شبکه ای از جوانان، اساتید، دانشجویان و فرهیختگانی که در حوزه کتاب گفتگوهای جدی و غیر شاعرانه و نصیحتی را دنبال می کنند».

وی در پایان تاکید کرد:« هدیه کتاب یک مفهوم و استعاره است. لزوما به معنای این نیست که کسی به کس دیگر کتاب هدیه دهد! بلکه مقصود، نقد فرهنگی است که «آرمان شهرِ هدیه» و «سیاستِ کتاب» را نابود کرده است. ما باید این فرهنگ را بازاندیشی انتقادی کنیم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی مطهری دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آیین‌های هفته گرامیداشت مقام معلم از روز سه‌شنبه در همه مدارس استان با نواخته شدن زنگ سپاس به صورت نمادین در مدرسه شهید حبیب زاده ارومیه با حضور مسوولان آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: ۴۵ نفر از فرهنگیان استان در این ایام به دیدار رهبر معظم انقلاب اعزام می شوند که ۲۰ نفر از آنان معلمان نمونه و برگزیده هستند.

مطهری ادامه داد: روز پنجشنبه تعدادی از معلمان با استاندار آذربایجان غربی دیدار می کنند که شامل ۱۱ گروه از طیف های مختلف است و هجدهم اردیبهشت آیین تجلیل از معلمان نمونه برگزار می شود، همچنین آیین ویژه‌ای برای بازنشستگان سال قبل پیش بینی شده که همراه با برنامه های شاد و مفرح برگزار می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: در تمامی نقاط استان نیز مشابه این برنامه ها اجرا می شود و روز جمعه نیز میز خدمت در سراسر استان دایر می شود و در کنار آن حضور گسترده فرهنگیان در نماز جمعه نیز برنامه ریزی شده است.

وی دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، تجلیل از همکاران فرهنگی ایثارگر، برگزاری مسابقات ورزشی خاص فرهنگیان، مسابقات کتابخوانی، مسابقات فرهنگی هنری ویژه خانواده فرهنگیان در استان و حضور برگزیدگان استانی در نشست‌های خبری و رسانه‌ا ی را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد.

آذربایجان غربی دارای ۲۴ منطقه آموزش و پرورش است و بیش از ۶۷۰ هزار دانش آموز در افزون بر پنج هزار و ۲۰۰ مدرسه با زیر نظر ۴۰ هزار فرهنگی و معلم استان تحصیل می کنند.

کد خبر 6092553

دیگر خبرها

  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • هدیه عجیبی که رونالدو از عربستانی‌ها گرفت
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • هدیه نکونام به هوادار خاص/ دختر آبی پوش در آغوش سرمربی استقلال
  • خاص‌ترین هوادار فوتبال در تمرین استقلال | هدیه نکونام به این هوادار خاص | تصاویر
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر