Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:01:00 GMT

یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی در خلیج فارس کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۰۶۶۶

یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی در خلیج فارس کشف شد

بندرعباس - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی ‏و مجری برنامه علمی پایش سواحل گفت: یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی (مرجان فنجانی) در پنجمین گشت کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس کشف شد.‏

به گزارش دوشنبه ایرنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، عبدالوهاب مقصودلو اظهار داشت: مرجان های منزوی در عمق نزدیک به 90 متری در بخش غربی تنگه هرمز مشاهده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: این گونه از مرجان های منزوی که به نام ‏Cynarina ‎lacrymalis‏ شناخته می شوند، با تراکم بالای 200 تا 300 عدد در متر مربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده شد که پیشتر در خلیج فارس ‏گزارش نشده بود.‏
مقصودلو ادامه داد: گونه های مرجان منزوی متعلق به مرجان های سخت هستند که بر خلاف آبسنگ های مرجانی، ریف یا صخره ‏تشکیل نداده و زندگی جمعی (کُلُنی) ندارند و دلیل نامیدن آنها به نام مرجان های منزوی نیز زندگی غیرجمعی است.
وی اضافه کرد: سوابق مشاهده این گونه در دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش ‏شده اما این اولین گزارش از حضور آن در محدوه تنگه هرمز و در تراکم بالا است.
مقصودلو ابراز داشت: وضعیت حفاظت از گونه مشاهده شده بر مبنای رده بندی ‏مرکز بین المللی حفاظت از طبیعت (‏IUCN‏) گونه ای نزدیک به تهدید‏ (‏near threatened‏) است، یعنی نیاز به توجه و حفاظت بیشتر در آینده دارند و این به معنای در معرض خطر قرار داشتن آنها نیست.
عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی ‏و مجری برنامه علمی پایش سواحل اشاره کرد: ضروری است ‏ضمن توجه و حفاظت بیشتر از این گونه در آینده، جمعیت آن سالانه بررسی شود.
به گفته مقصودلو، این نوع مرجان دارای طیف تحملی وسیعی ( آستانه تحمل بالا) ‏نسبت به تغییر شرایط محیطی است و از این رو مورد توجه آکواریوم داران است. ‏
گفتنی است که در گذشته دو گونه ‏Heterocyathus aequicostatus‏ و ‏Heteropsammia cochlea ‎ در تراکم اندک از مناطق بین ‏کشندی شمال غرب خلیج فارس و توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مشاهده و گزارش شده ‏بود.‏
تاکنون 28 گونه مرجان از هشت خانواده و 20 جنس در سواحل و جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، فارور، بنی فارور، کیش، قشم، هنگام، شیدور، سری، لارک، هرمز، لاوان و هندورابی شناخته شده است که فقط 19 گونه از این تعداد در اطراف جزیره کیش یافت می شود.
از لحاظ اکولوژیک، سنگفرش های مرجانی دارای جایگاه ویژه ای در سلسله زنجیره غذایی خلیج فارس هستند به غیر از اینکه به مصرف ماهی های مرجانی می رسند، نقش ویژه ای در چرخه تغذیه سایر جانوران دریایی ایفا می کنند.
آبسنگ های مرجانی به علت داشتن گونه های متنوع جانوری اهمیت بسزایی داشته و از آنجا که بسیاری از موجودات در دوره های مختلفی از حیات خود به آنها وابسته هستند، منبع غذایی اصلی ماهی ها، میگوها و دیگر گونه های حائز اهمیت اقتصادی به شمار می روند.
عواملی مانند اسیدی شدن، افزایش دمای آب اقیانوس ها، آلودگی ها و تیرگی آبها، مرگ آبسنگ های مرجانی را به دنبال دارد که مرگ یا سفیدشدگی آنها مرگ گونه های دیگر دریایی را به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذکر است، پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس در آب های جنوب کشور 11 اردیبهشت برای مدت 2 هفته آغاز شده است.
در این گشت که از دهانه اروندرود در خلیج فارس تا مرزهای اقیانوس هند در دریای عمان امتداد دارد ضمن ‏انجام نمونه برداری های فیزیک، شیمی، زمین شناسی و زیست شناسی در خلیج فارس و دریای عمان در 65 ایستگاه در ‏قالب 11 ترانسکت، وضعیت آلودگی در دریاهای جنوب کشور و لایه کم اکسیژن در دریای عمان مورد بررسی قرار می گیرد.‏
این گشت تحقیقاتی که بخشی از برنامه پایش بلندمدت خلیج فارس و دریای عمان است و ‏تاثیرهای سیلاب های اخیر جنوب کشور بر وضعیت محیط دریایی خلیج فارس نیز مورد پایش قرار می گیرد.‏
3219/2094

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۰۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی (حسین آقایی و مهرداد بخشی پور) با همراهی یکی از محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید. آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود و مشاهده و تصویر برداری از گونه‌های ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

گفتنی است، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 6090941

دیگر خبرها

  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران