Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت پیاز ۵۰ درصد ارزان شد، چین در صدر واردکنندگان کالای ایرانی در فروردین ۹۸، تلاش اسلام آباد برای تداوم تجارت با تهران، سکه ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان، دلار ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان شد از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۳ اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

چین در صدر واردکنندگان کالای ایرانی در فروردین ۹۸

براساس آمار گمرک ایران میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در ۱۱ ماهه سال 97 پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمارها بیانگر این است که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰۵.۹۰۸ هزار تن بوده است.

 

 این آمار حاکی از آن است که صادرات به چین از نظر وزنی ۲۸.۵۲۴ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار بوده است. این میزان صادرات از نظر وزنی ۹.۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش و از نظر ارزش دلاری ۴.۲۷ درصد افزایش نشان می دهد.

 

بنا به گفته رییس گمرک ایران کشور نیز چین با ۸.۳ میلیارد دلار در ۱۱ ماه نخست سال 97 شریک نخست تجاری ایران بود. به طوری که این کشور با ۸.۳ میلیارد دلار مقام اول شریک تجاری و کشور عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری ایران بود.

 

این در حالی است بر اساس آخرین آمارها بزرگترین مبدا واردات کالایی ایران در فروردین ماه ۹۸ کشور چین با ارزش واردات ۴۳۴ میلیون دلار بود که حدود ۱۹ درصد واردات کالایی ایران در مدت مذکور از این کشور صورت گرفته است.

 

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به واردات کشور در فروردین ماه پرداخته و ۲۵ مبدا عمده واردات کالا به ایران را معرفی کرده است. بر این اساس در فروردین ماه ۹۸ حدود ۹۲ درصد از واردات کالایی ایران از ۲۵ کشور صورت گرفته است.

 

سکه ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان/دلار ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان

امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت) در بازار سکه قیمت ها به این صورت بوده است که سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 10 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 920 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 825 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 830 هزار تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان مبادله می شود و هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۴۵۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۸۵  دلار معامله می‌شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (21 اردیبهشت) هر گرم طلای 18 عیار با قیمت 458 هزار تومان و هر انس طلا در بازار جهانی با قیمت 1285 دلار مبادله می شد. در این روز سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 35 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 930 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 865 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 865 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰  خریداری می‌کنند. یورو با قیمت 16 هزار و 650 تومان در این صرافی ها خریداری می شود و با قیمت 16 هزار و 750 تومان به فروش می رود. در بازار آزاد نیز در این روز دلار با قیمت 14 هزار و 800 تومان، یورو با قیمت 16 هزار و 700 هزار تومان، پوند با قیمت 19 هزار و 400 تومان، درهم با قیمت 4 هزار و 60 تومان، لیر با قیمت 2 هزار و 510 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 300 تومان، دلار کانادا با قیمت 11 هزار و 600 تومان، دلار استرالیا با قیمت 10 هزار و 890 تومان و کرون سوئد با قیمت هزار و 606 تومان مبادله می شود.

 

شاخص کل بورس رشد ۱۶۰۱.۷۴ واحدی داشت

بورس و اوراق بهادار که هفته معاملاتی خود را با ریزش شاخص آغاز کرده بود امروز در آغاز معاملات همراه با رشد بود به طوری که شاخص کل با رشد ۱۶۰۱.۷۴ واحدی به جایگاه ۲۰۵ هزار و ۶۷۰ واحد رسیده است.

 

نمادهای خساپا – سايپا، وبملت - بانك ملت، وتجارت - بانك تجارت، فولاد - فولاد مباركه اصفهان، خودرو - ايران‌ خودرو، رمپنا - گروه مپنا (سهامي عام) و وبصادر - بانك صادرات ايران امروز جزو نمادهای پربیینده هستند که در آغاز معاملات امروز تنها دو نماد خساپا – سايپا و خودرو - ايران‌ خودرو روز خود را با روند نزولی آغاز کردند و سایر نمادها روند صعودی در معاملات دارند.

 

این گزارش می افزاید: شاخص کل فرابورس نیز امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت) در آغاز معاملات با ریزش ۳۳.۴۰ واحدی به پله ۲ هزار و ۵۴۰ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۸۵۰ میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۲۵۰ میلیون سهم طی ۲۲ هزار نوبت معاملاتی است.

 

نمادهای پربیینده امروز فرابورس ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، دي - بانك دي، غشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان، زماهان - مجتمع توليد گوشت مرغ ماهان و بزاگرس - نيروگاه زاگرس كوثر هستند که در میان آنها تنها نماد ، دي - بانك دي روند نزولی داشته است.

 

قیمت پیاز ۵۰ درصد ارزان شد

طبق گزارشهای مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری کشور در فروردین ۹۸ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ٤٥٩,٥ درصد افزایش بود. بر اساس نتایج به دست آمده در فروردین ماه ١٣٩٨، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پیاز» با ۱۴۳.۳ درصد افزایش، «سیب زمینی» با ٥٩.١ درصد افزایش و «پرتغال محصول داخل» با ٢٥.٥ درصد افزایش بوده است. در این ماه اقلام «تخم مرغ ماشینی» (٤.١ درصد) و «مرغ ماشینی» ( ٢.٨ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته اند.

 

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ۴۵۹.۵ درصد افزایش، «رب گوجه فرنگی» با ٢٣٤.٧ درصد افزایش، «سیب زمینی» با ٢٠٧.٨ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١٦٦.٤ درصد افزایش، «گوجه فرنگی» با ١٤٩.٧ درصد افزایش و «خیار» با ١٤٠.٩ درصد افزایش است.

 

این در حالی است که از اواخر سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت این محصول همراه با سیب زمینی بودیم و برای کنترل بازار صادرات آن ممنوع شد در عین حال اعلام شده بود که با اجرای طرح استمرار تولید سیب زمینی و پیاز در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان، جنوب کرمان، ایلام و استان‌های کرمانشاه و گلستان، نیاز کشور به این محصولات به نحو مطلوبی تأمین می‌شود. همچنین با رفع مشکل حمل و نقل این محصولات از استان های جنوبی که درگیر سیل بودند پیش بینی شده شاهد کاهش قیمت در پیاز و سیب زمینی باشیم.

 

در همین رابطه «حسن صابری»، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار نیز خبر داده بود که با اوج برداشت محصول از اردیبهشت پیش بینی می‌شود که قیمت پیاز تا ۵۰ درصد در بازار کاهش یابد و حالا با انجام این اقدامات  شاهد کاهش ۵۰ درصدی نرخ پیاز در بازار هستیم و در حال حاضر هر کیلو پیاز با نرخ ۵ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می‌شود.

 

تلاش اسلام آباد برای تداوم تجارت با تهران

 

ایران و پاکستان در سال های اخیر و به ویزه پس از روی کار آمدن عمران خان، نخست وزیر پاکستان برنامه ریزی جدی تری را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با یکدیگر در دستور کار قرار داده اند که بر این اساس در اردیبهست ماه عمران خان همراه با تیم اقتصادی سفری به کشورمان داشت و در خلال این سفر مذاکرات و تفاهمنامه های بسیاری در حوزه های اقتصادی به امضای طرفین رسید.

 

بنابراین گزارش در راستای توسعه روابط ایران و پاکستان  (دوشنبه دوم اردیبهشت) رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریعتر برجام از سوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم کنند.

 

 در بند هشتم این بیانیه مشترک آمده است: «با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 1397، رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر نمودند تا به منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند.»

 

این گزارش می افزاید: این اقدامات و تلاش ها در حالی انجام شده است که آمریکا سال گذشته به صورت یک جانبه از برجام خارج شده بود و تحریم هایی را نیز علیه کشورمان اعمال کرده بود. در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران در سال جاری نیز باز هم این کشور تحریم های جدیدی را برای کشورمان اعمال کرده است اما پاکستان علی رغم وجود این تحریم ها همچنان خواهان توسعه روابط تجاری با کشورمان است به طوری که نخست‌ وزیر پاکستان خواستار نامه ‌نگاری با سران آمریکا و اتحادیه اروپا برای دریافت مجوز تداوم تجارت با ایران شد.

 

اتحادیه‌ها سیستم بازرسی را تقویت کنند/ باید قیمت تمام شده همه کالاها بررسی شود

«رضا رحمانی» در نشست هم اندیشی روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها و مدیران بازرسی، گفت: در دوره جدید همه باید همت بیشتری صرف هم اندیشی، نظارت و کنترل بازار، تسهیل تامین کالا و اقلام ضروری داشته باشند. در این موارد جامعه اصناف به عنوان قشر با انصاف بخشی از کار را به عهده دارند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شخصا به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، فرایند کنترل قیمت از تولید تا عمده فروشی، خرده فروشی و اصناف را ابلاغ کرده ام. البته این سازمان وظایف دیگری هم دارد، اما در این دو مورد وظیفه بیشتری دارد.

 

وی خطاب به اصناف گفت: شما محور اصلی و خط مقدم بازار هستید. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ... باید در مرحله بعدی قرار بگیرند. این سازمان وظیفه دارد فرایند را کنترل کند. یکی از دلایل افزایش قیمت کارخانجات فرایند تولید است. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید بررسی کند کالا با همین قیمت به دست توزیع کننده خرد برسد.

 

رحمانی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از جامعه، اصناف را در گرانی مقصر می‌دانند. باید این نگاه را تغییر دهیم. در حال حاضر برخی از کالا‌ها چند قیمتی هستند. در شرایط کنونی انتظار دارم خود اصناف پای کار بیایند. آشفتگی قیمت‌ها باید کنترل شود و مردم باید این اقدامات را ببینند.

 

وی با بیان اینکه باید نتایج حرف‌هایی که گفته می‌شود را در نظر بگیریم، افزود: متاسفانه برخی از اتحادیه‌ها نه تنها پای کار نیستند، بلکه خودشان هم به گرانی دامن می‌زنند و مردم این را از ما نمی‌پذیرند.

 

ترخیص محصولات دارویی دارای موعد زمانی با مجوز وزارت بهداشت

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی در نامه‌ای به ناظران، مدیران کل و مدیران حوزه نظارت و گمرکات اجرایی اعلام کرد با توجه به پیشنهاد ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد تعیین وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور اعلام می‌شود، محصولات دارویی دارای موعد زمانی فاقد شرایط مندرج در تبصره ۴ فصل ۳۰ جداول ضمیمه قانون مقررات، صادرات و واردات با مجوز صادره از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت موردی ترخیص می‌شود./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان برجام نماز جمعه اصفهان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل قرآن کریم هرمزگان اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا فرزین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، فرزین گفت: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر ‎کاهش انتظارات تورمی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • توزیع بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • تورم ترکیه چقدر است؟