Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@10:44:03 GMT

واژگونی «لاله نگونسار»؛ دشتی که در قلب اشترانکوه جان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۱۹۵۹

‍‍‍‍‍‍

دریافت 37 MB

به گزارش خبرنگار مهر، کوهستان لاله‌های واژگون «رزستان» یا «رزسو» در بیست کیلومتری دورود لرستان و نزدیک روستای دره اسپر در ارتفاعات پریزکوه زاگرس یکی از قله‌های اشترانکوه قرار دارد. بهترین زمان برای تماشای لاله‌های واژگون نیمه اول اردیبهشت است. برای رفتن به این منطقه از دورود به روستای دره اسپر با ماشین حدود بیست دقیقه راه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس با دوساعت کوهپیمایی به سمت پریزکوه کوچک می‌توانید به دشت‌های لاله‌های واژگون رزسو برسید.

«رزستان» رویشگاه لاله‌های رنگارنگ

کوهستان لاله واژگون رزستان (Razestan) دورود از زیباترین و پرپشت‌ترین رویشگاهای لاله به شمار می‌رود و در دره‌ها، دشت‌ها و دامنه کوه‌های این منطقه انواع مختلف لاله‌های واژگون رنگارنگ را می‌توان یافت.

ظرفیت گردشگری که نادیده گرفته می‌شود

هر ساله شمار زیادی از علاقمندان طبیعت در اردیبهشت ماه برای دیدن لاله‌های واژگون به دره اسپر دورود سفر می‌کنند. علی رغم این استقبال گردشگران، در این منطقه اقدامات چندانی برای ایجاد شغل و درآمدزایی انجام نشده است و عمده درآمد مردم دره اسپر از طریق کشاورزی و دامداری است و از درآمدهای هنگفت صنعت گردشگری خبری نیست.

نگهداری دام عشایر در «رزستان» و مرگ لاله‌های واژگون

متأسفانه استفاده از زمین‌های مسطح و دشت‌های کوهستان لاله رزسو برای چادر زدن عشایر و بخصوص محل نگهداری و خواب دام‌ها موجب شده است که بخش‌های زیادی از رویشگاه‌های لاله در این منطقه نابود شوند.

همانطور که در فیلم می‌بینید، در دومین دشت لاله در دامنه پریزکوه کوچک در مرکز دشت به علت نگهداری دام‌ها بخش عظیمی از لاله‌های واژگون متراکم و بسیار زیبا نابود شده است. ضروری است مسئولان ذی ربط اداره کل منابع طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل حفاظت محیط زیست در این زمینه اقدامات لازم را برای حفاظت از رویشگاه‌های لاله واژگون به عمل آورند و از این سرمایه ارزشمند طبیعی پاسداری شود.

فیلم و گزارش: اسفندیار خدایی

کد خبر 4615041

منبع: مهر

کلیدواژه: گل لاله دورود طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه‌آهن تلاش‌هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان‌بر است و این طرح یکی از مطالبات جدی مردم استان به‌ویژه مردم خرم‌آباد است.

ابوطالب شفقت روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد با اشاره به اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی لرستان است، افزود: این طرح در دولت سیزدهم جزو مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت و طی یک سال گذشته این طرح ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار لرستان با بیان اینکه قرارداد ساخت این پروژه سال ۹۱ با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد؛ اما در پیچ و خم کمبود اعتبار ماند، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۷، حدود ۳۸ درصد بود.

شفقت با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه‌آهن تلاش‌هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان‌بر است.

وی به اجرای ۳۳ کیلومتر تونل در این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مردم استان انتظار تسریع در روند ساخت این طرح را دارند، از قرارگاه خاتم درخواست بازدید از پروژه را داریم.

شفقت افزود: برای تامین اعتبار ادامه اجرای طرح مراوداتی بین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و دولت بوده و املاکی در قالب مولدسازی در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده که می‌تواند به ‌مرور از این منابع استفاده کند و این مهم در حال پیگیری است.

شفقت با تاکید بر اینکه حجم اعتبار پروژه بسیار سنگین است، افزود: پیگیر تامین منابع آن هستیم و از گرفتن سهم استان کوتاه نخواهیم آمد.

استاندار لرستان رقم مطالبات قرارگاه خاتم از پروژه راه‌آهن لرستان را ۸۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • غصب کردن لانه سنجاب دشتی توسط جغدها + فیلم
  • پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • فیلم| کوهرنگ سرزمین لاله‌های واژگون
  • منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر+ فیلم
  • قرق مطلق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک