Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:09:57 GMT

مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزايش يافت

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۲۴۵۴

مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزايش يافت

خبرگزاري آريا - گچساران - ايرنا -رئيس جهاد کشاورزي گچساران گفت:با شناسايي 2 منطقه جديد تعداد مناطق آلوده به آفت ملخ در شهرستان به چهار منطقه افزايش يافت.

عبدالوهاب پورالحسيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در مناطق بي بي حکيمه 2 و دشت آهوباز منطقه خشاب در مرز استان بوشهر امروز و پيش از اين در مناطق بي بي حکيمه و باباکلان آفت پوره ملخ شناسايي شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: کار پايش و سمپاشي با همکاري کارشناسان پهنه جهاد کشاورزي،نيروهاي بسيج، منابع طبيعي و شرکت نفت گچساران در حال انجام است.
رئيس اداره جهاد کشاورزي گچساران بيان کرد: تاکنون کار سمپاشي در مناطق باباکلان و بي بي حکيمه در سه مرحله انجام شده است.
وي اظهار داشت: 2 منطقه ديگر که امروز گزارش شده و برآوردي از مساحت مراتع آلوده انجام نشده است.
پورالحسيني توضيح داد: در هر يک از مناطق آلوده سه اکيپ متشکل از 15 تا 20 نفر در حال انجام عمليات پايش و سمپاشي هستند.
رئيس حهاد کشاورزي گچساران افزود: تاکنون 15 هزار هکتار عمليات پايش در مناطق مختلف اين شهرستان انجام شده است.
پورالحسيني از کساني که سم پاش پشتي يا تراکتوري دارند خواست براي مبارزه با ملخ‌ها با جهاد کشاورزي همکاري کنند.
به گزارش ايرنا،ملخ هاي مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌هاي حوزه شبه جزيره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخي استان هاي جنوب شرق کشور شده بود،تاکنون در برخي استان هاي کشور از جمله سيستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبي، خوزستان،کهگيلويه و بويراحمد و حتي اردبيل و گلستان مشاهده شده اند.
به هر جايي که بنگري ملخ ها حضور دارند، زير سنگ ها، درون مراتع و خلاصه هر جايي که سبزينه اي وجود دارد ملخ ها جا خوش کرده اند.
براساس آخرين آمار که در روز چهارشنبه از سوي وزارت جهاد کشاورزي انجام شده است 40 هزار هکتار از مراتع استان هاي درگير سم پاشي شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد با بيان اينکه تخم گذاري هر ملخ که به صورت خوشه اي انجام مي شود و در آينده منجر به توليد 300 تا 400 ملخ مي شود مي گويد: دليل نگراني و جديت مسئولان اين مساله است.
الياس تاج الديني افزود: به دليل حساسيت کار سمپاشي در مناطق آلوده در سه مرحله انجام مي شود.
وي تصريح کرد: با توجه به مشاهده ملخ در استان هاي مجاور کار رديابي و پايش مسيرها در مرز استان هاي فارس،خوزستان و بوشهر از 2 ماه پيش از سوي کارشناسان استان شروع شد.
تاج الديني ادامه داد: هم اکنون در مرز 2 استان فارس و بوشهر که هر دو به شهرستان گچساران متصل مي شوند مشکل ايجاد شده است.
وي ابراز داشت: با توجه به اينکه اهالي بومي، هر منطقه را بهتر مي شناسند مردم مي توانند با سامانه 131 مشاهدات خود در خصوصي وجود ملخ هاي مهاجر را به مسئولان گزارش دهند تا کار مبارزه در سرايع ترين زمان ممکن آغاز شود.
تاج الديني با يادآوري اين نکته که ملخ هاي مهاجر حدود هفت سانتيمتر طول و بخشي از بدن آنها سبز رنگ است از اهالي روستاها و گردشگران خواست در صورت مشاهده به مسئولان گزارش دهند تا کار مبارزه هر چه زودتر آغاز شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت که بخش قابل توجهي از سموم مورد نياز براي سمپاشي مبارزه با ملخ در استان خريداري شده است.
الياس تاج الديني توضيح داد: بخشي از اعتبار عمليات مبارزه با رايزني با مسئولان ارشد جهاد کشاورزي تامين و بخشي نيز با حمايت استاندار کهگيلويه و بويراحمد تامين خواهد شد.
وي ابراز داشت: براساس برنامه ريزي قرار است که نشستي با مسئولان شهرستان هاي مجاور استان هاي فارس،خوزستان و بوشهر برگزار درباره نحوه تعامل برگزار شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: تاکنون 40 هزارهکتار از اراضي کشاورزي و مراتع اين استان در مرز استان هاي جنوبي براي مبارزه با ملخ صحرايي پايش شده است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينکه آفت ملخ به مراتع هجوم آورده و بر اساس قانون صيانت از مراتع وظيفه همه دستگاه هاي اجرايي است اضافه کرد: مشارکت مسئولان براي دفع ملخ مطلوب است.
شهرام عسکري بيان کرد: براي اثربخش تر مبارزه عمليات سمپاشي بيشتر در ساعت هاي 6 تا 8 بامداد انجام مي شود.
عسکري اظهار داشت: تا 15 روز آينده کار مبارزه و سمپاشي در مناطق آلوده ادامه خواهد يافت.
ملخ هاي مهاجم تمام گياهان زراعي، باغي و حتي علف هاي هرز را مي خورند، اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يک شبانه‎ روز مي‎ تواند تا 150 کيلومتر پرواز کند.
ملخ صحرايي از کشوري به کشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي تواند مهاجرت کند.
اين نوع از ملخ ها در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف ازجمله جنگل ها، باغهاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي که دارند باعث قحطي در منطقه نيز مي شوند.
مديرکل بحران استانداري کهگيلويه و بويراحمد هم گفت: نگراني از نظر کمبود اعتبار براي مبارزه با ملخ هاي مهاجر در استان وجود ندارد.
وحيد محمدي ‌تبار توضيح داد: فرمانداران شهرستان هاي هشت گانه کهگيلويه و بويراحمد ،دستگاه هاي اجرايي منابع طبيعي و آبخيزداري، امور عشاير و محيط زيست و ساير دستگاه هاي اجرايي در صورت ضرورت به کمک جهاد کشاورزي براي مبارزه با آفت ملخ خواهند آمد.
کارشناسان مي گويند که شرايط دمايي بر روي اين آفت تاثيري ندارد و فقط به يک فضاي سبز نياز دارند.
استان کهگيلويه و بويراحمد 270 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که 160 هزار هکتار آن زراعي است.
8143/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی

محمد علی نیکبخت در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ( ایران اکسپو ۱۴۰۳) با تعدادی از تولید کنندگان و صادرکنندگان دیدار کرد و از آنان خواست برای ایجاد زنجیره ارزش راهبردی محصولات کشاورزی تلاش و کمک کنند.

او کشاورزی را « محور اقتصاد مقاومتی » دانست و به تولید کنندگان و صادرکنندگان اطمینان داد که وزارت جهاد کشاورزی بر اساس وظایف و ماموریت های قانونی خود در کنار آنان می ایستد.

نیکبخت هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید با مشارکت مردم را « توسعه زیرساخت‌های تولید » اعلام کرد و افزود: تا جایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود داشته باشد اجازه واردات نخواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین‌المللی فرصتی است تا راه های افزایش و بهبود کیفیت تولید و رشد صادرات و درآمد زایی برای کشور ایجاد و هماهنگ شود.

اوگفت: برقراری ارتباطات چند سویه در نمایشگاه ها زمینه ساز حرکت زیر بنایی و جهادی افزایش تولید و تقاضا محور شدن محصولات کشاورزی است.

نیکبخت با ابراز خرسندی از حضور شرکت های موفق و کارآفرینان بزرگ در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ افزود: اطمینان دارم ظرفیت برای تولید محصولات کشاورزی در کشور فراوان است.

در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو که میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان و سرمایه گذار خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران است محصولات و دستاورد ها در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی و محصولات و ماشین آلات کشاورزی و محصولات شیلاتی عرضه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر دستگاه های دولتی با « نگاه حمایتی و تسهیل گرا » در کنار تولید و صادر کنندگان قرار گیرند ظرفیت و توان تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران چندین برابر افزایش خواهد یافت.

او، ورود توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و پارک های علمی و فناوری به حوزه کشاورزی را اجتناب ناپذیر خواند و اظهار داشت: تولید علمی و مدرن می تواند به ارزش افزوده بیشتر کمک کند تا شرایط افزایش تولید و بهبود کیفیت و رشد سودآوری در عرصه‌های مختلف کشاورزی فراهم شود.

نیکبخت در جریان بازدید از نمایشگاه تلاش داشت تا بیشتر مشکلات و نظرهای تولید و صادرکنندگان را بشنود ؛ به دیدارهای خود با وزیران و مقامات بسیاری از کشورها اشاره کرد که همواره از کیفیت بسیار عالی محصولات ایرانی ابراز رضایت می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • اجرای طرح آبخیز تا جالیز در لرستان
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد