Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:56:46 GMT

مبهم و سووال برانگیز بودن حوادث بندر فجیره امارات

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۳۴۱۵

مبهم و سووال برانگیز بودن حوادث بندر فجیره امارات

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسائل خاورمیانه با مبهم خواند ابعاد وقوع حادثه برای چند نفتکش و کشتی تجاری در بندر فجیره، احتمال نمایشی بودن این حادثه، با توجه به نداشتن تلفات جانی و خسارات محدود، را مطرح کرد و گفت باید ابعاد پنهان آن با کمک کمیته حقیقت یاب سازمان ملل بررسی شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بامداد روز یکشنبه(22 اردیبهشت)، اخباری از وقوع انفجار مهیب در بندر فجیره در شرق امارات منتشر شد که در ابتدا این خبر از سوی مقامات امارات متحده عربی تکذیب شد اما در ادامه وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که چهار کشتی در نزدیکی آب های منطقه ای این کشور مورد اقدامات خرابکارانه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بندر فجیره در ساحل دریای عمان مهمترین بندر صادرات نفت امارات است. فاصله آن با تنگه هرمز موجب شده تا حاکمان شیخ نشین امارات برای دور زدن تنگه هرمز و صادرات نفت خام خود به این بندر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث روز یکشنبه 22 اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.
وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هر گونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هر گونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.
با توجه به اهمیت موضوع و مبهم بودن انفجار در حادثه فجیره، پژوهشگر ایرنا با «کامران کرمی» کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

**واکنش هوشمندانه ایران در قبال انفجار فجیره
کرمی در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: پیام سخنگوی وزارت امور خارجه یک پیام کاملا هوشمندانه ای بود و باید ابعاد این موضوع از طریق کمیته های حقیقت یاب بین المللی روشن شود.
این کارشناس منطقه افزود: ایران این خطر را احساس کرده است که عربستان و امارات بخواهند با گسترش دادن بحران و اینکه ایران نقش ناامن کننده ای در خلیج فارس دارد، آمریکا را به سمت یک درگیری هدایت کنند و باید رویه هوشمندانه از طرف وزارت امور خارجه کشورمان و سایر نهاد های مملکتی کشورمان دنبال شود و ایران بیشتر در موضع طلبکارانه قرار گیرد.
وی همچنین اظهار داشت: ابعاد این قضیه باید روشن شود و گمانه این می رود که متحدین منطقه ای ایران ازیک سو و و از سوی دیگر خود ایران به عنوان متهم مطرح شود و سیاست ایران، باید این باشد که با کمیته های حقیقت یاب بین المللی ابعاد پنهان این موضوع هر چه زودتر روشن شود و دنبال کردن و برجسته کردن این خط خبری، کمک خواهد کرد تا ایران بتواند توطئه احتمالی که از طرف امارات و عربستان در حال شکل گیری است را خنثی کند.

**سناریو جهت فشار حداکثری بر ایران
کرمی بیان داشت: در واقع اگرچه شبکه المیادین که نزدیک به مواضع ایران است این خبر را منتشر کرد و این گمانه تقویت شد که ایران به صورت جنگ نامتقارن از طریق هم پیمانان منطقه ایش، دنبال این هدف است که تنگه هرمز را نا امن کند و این را القا کند که اگر بخواهند صادرات نفت ما را به صفر برسانند تنگه هرمز برای عبور نفت نا امن می شود اما در برخورد با این موضوع باید محتاط عمل کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: در واقع به نظر می رسد این می تواند جنبه بازدارنده برای ایران داشته باشد اما نقشی که امارات متحده عربی در میان بازی می کند سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» بر ایران می باشد.
این کارشناس افزود: احتمال بیشتری وجود دارد که اماراتی ها به دنبال این هستند تا متحدین منطقه ای ایران و بعد خود ایران را در این روزها متهم اصلی این قضیه جلوه دهند و به دنبال فشار حداکثری، نا امن بودن تنگه هرمز را مطرح کنند.
وی همچنین اظهار داشت: احتمال می رود که امارات و عربستان در روزهای آینده انصار الله یمن را متهم ردیف اول معرفی کنند و بعد به دنبال آن ایران را متهم بعدی این قضیه جلوه دهند اما سیاست کلی جمهوری اسلامی امنیت کامل خلیج فارس می باشد و هرگز به دنبال نا امن بودن منطقه نیست و این سیاست نمی تواند نتایجی برای آنان در بر داشته باشد اگربه دنبال این هدف باشند.

** حادثه فجیره و توجیه حضور آمریکا در خلیج فارس
این کارشناس مسائل خاورمیانه در این مورد اظهار داشت: موضوع مهم دیگر در این قضیه این است که این حادثه حضور آمریکا در منطقه را توجیه می کند و این حمله ابعاد پنهان و مبهمی دارد. و اگر در چارچوب راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه و موضوع تحریم ها، و نقش امارات و عربستان را در این قضایا بررسی کنیم به نتیجه واحد می رسیم که این کشورها در منطقه به دنبال سیاست تابعیتی و پیروی ازسیاست آمریکا در منطقه هستند.
وی افزود: همه این موضوعات پیوند معنا داری با هم دارند، از یک طرف تاکید آمریکایی ها بر حفظ امنیت خلیج فارس و تاکید امارات براینکه باید یک قدرت فرامنطقه ای برای حضورجدی تر و فعال تری جهت امنیت در منطقه داشته باشد در واقع همه این سیاست ها به این گزاره می رساند که حضور آمریکا در منطقه یک نیاز فوری برای کشورهای عربستان و امارات می باشد.
این کارشناس در ادامه بیان داشت: شاید گروه هایی بخواهند با اقدامات خرابکارانه و محدود این القا را انجام دهند که خلیج فارس و تنگه هرمز نا امن است و نیاز هست تا یک قدرت فرامنطقه ای همانند آمریکابا ناوگان دریایی خود و بمب افکن هاو پایگاه های دریایی ، زمینی و هوایی در منطقه خلیج فارس حضور داشته باشد.

**حمله نمایشی فجیره
کرمی کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص اظهار داشت: اگر این موضوع را در بعد نا امن بودن منطقه خلیج فارس و بحث حضور نیروهای آمریکایی جهت تامین امنیت در خلیج فارس مورد بررسی قرار دهیم به نظر می رسد برخی از اقدامات نمایشی از طرف دشمنان منطقه ای ما صورت گرفته باشد.
وی در پایان این گفت و گو بیان داشت: این حادثه خسارت ها محدود و تلفات جانی نداشته است، نفت کش ها خسارت جدی و قابل توجه ای ندیده اند و دریا نیز آلوده نشده است و این اقدامات محدود اما نمایشی در فضای رسانه ای که ما قرار داریم احتمال دارد که برخی از گروه ها در داخل امارات به دنبال این القا باشند که سناریویی علیه کشورمان در حال شکل گیری باشد اما واکنش وزارت امور خارجه در مورد این حادثه هوشمندانه است و ما باید برای روشن شدن ابعاد این موضوع از کمیته های حقیقت یاب سازمان ملل کمک بگیریم .
**پژوهشم** ر-ت **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انفجارات فجيره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۳۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • محور بندر امام به آبادان بازگشایی شد
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • وضعیت مبهم آزمون برای بازی مقابل یوونتوس
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • بوی نامطبوع شهرستان بندرترکمن را فراگرفت/ فرماندار: علت حادثه در حال بررسی است
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • دیدار رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه امارات در ابوظبی