Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)
سؤال1763 -الف) با پرداخت مبلغى كارتى از صاحب دستگاه به مشترى داده مى‌شود كه با قرار دادن آن كارت در دستگاه با يك كليد گردونۀ دستگاه را مى‌چرخاند و با ضربۀ ميله اگر يكى از اشياء تعبيه شده را به خارج مدار دستگاه انداخت شيء خارج شده به صاحب پول تعلق مى‌گيرد و به اصطلاح ديگر برنده مى‌شود، و اگر نتوانست پولى كه داده بود از دستش رفته و به اصطلاح ديگر بازنده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ب) بازى ديگر (با دستگاه ديگر) به اين صورت است كه پولى توسط مشترى به صاحب دستگاه داده مى‌شود و زمان معينى در اختيار پول دهنده قرار مى‌گيرد كه با به حركت در آوردن آن دستگاه و چنگك وسط آن، اگر عروسك و يا اشياء ديگرى كه در مسير حركت قرار دارد به محفظۀ مخصوص هدايت شد صاحب پول برنده مى‌شود و الاّ پولى را كه داده بود مى‌بازد.
جواب: بسمه تعالى -موارد مذكوره از قبيل لعب با آلات قمار است و جايز نيست و آنچه را برنده مى‌شود مالك نمى‌شود و آنچه را مى‌بازد ملك طرف نمى‌شود، و اللّه العالم.
سؤال 1765 -اخيرا مشاهده مى‌شود كه مسابقات مختلفى انجام مى‌گيرد كه شرط شركت در اين مسابقه پرداخت مبلغى معين به همراه پاسخ‌هاى صحيح مسابقه مى‌باشد كه البته به ادّعاى برگزار كنندگان اين مسابقات، جوايزى نيز از همين مبالغ جمع‌آورى شده به تعداد محدودى به قيد قرعه مى‌دهند و اضافه را به ادّعاى خودشان صرف آن مركز يا امور خيريه مى‌كنند، سؤال اين است: اوّلا شركت در اين مسابقه جايز است؟ ثانيا پرداخت اين مبلغ مفروض، وجه شرعى دارد يا خير؟ در صورت جواز، مسابقه و اخذ و پرداخت وجه چگونه بايد باشد؟
جواب: بسمه تعالى -در صورتى كه پرداخت كنندۀ وجه براى جوابگويى به اوراق مذكور، شرط جايزه نكند يعنى خود را طلبكار جايزه و قرعه نداند مانعى ندارد، و اللّه العالم
سؤال 1767 -الف-يك برگ كاغذ كه حاوى سؤالاتى دربارۀ سخنرانى تلويزيونى آقاى. . . مى‌باشد، مى‌فروشند بمبلغ 10 تومان و سپس بخاطر اينكه بچه‌هاى مدرسه تشويق شوند، جايزه‌اى به افرادى كه سؤالات را صحيح گفته‌اند مى‌دهند، خريدن كاغذ به مبلغ فوق و گرفتن جايزه در صورت صحيح بودن جواب چه صورت دارد؟ آيا بين اينكه جايزه را از جمع‌آورى مبلغ فوق يا پول ديگر بدهند فرقى است يا نه؟
ب-يك برگ كاغذ را كه حاوى سؤالاتى است مى‌دهند و مى‌گويند «شركت كنندگان در مسابقه بايستى مبلغ 200 تومان به فلان شماره حساب بريزند تا در صورت موفق بودن و جواب صحيح دادن به سؤالات، در قرعه‌كشى شركت دهيم و اگر قرعه به نام كسى در آيد جايزه به او تعلق مى‌گيرد» ، در اين صورت پول به حساب ريختن و سپس گرفتن جايزه در صورت صحيح بودن سؤالها چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه كاغذ مذكور فى نفسه ماليت داشته باشد-بطورى كه بدون شرط شركت در مسابقه هم آن را مى‌خرند و براى آن پول مى‌پردازند-خريد آن و گرفتن جايزه براى جواب دادن به سؤالات (چه با قرعه‌كشى باشد يا بدون آن، و چه جايزه از همان پولها باشد يا از پول ديگر) مانعى ندارد؛ و چنانچه كاغذ فى نفسه ماليت نداشته باشد، خريد آن براى گرفتن جايزه از مصاديق قمار حساب مى‌شود و جايز نيست، و نيز واريز كردن پول براى شركت در قرعه‌كشى كه در صورت صحيح بودن جوابها و به نام در آمدن قرعه، به شخص جايزه بدهند از مصاديق قمار بوده و جايز نيست، و اللّه العالم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام بلیط بخت آزمایی فتوا آیت الله تبریزی مذاکره با ترامپ سبد کالای رمضان انفجار در فجیره اصفهان شمالی بهنام صفوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۳۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله اعرافی: همه دستگاه‌ها پیوست مسجدی داشته باشند

مدیر حوزه‌های علمیه بر حرکت رو به رشد تعالی بخش مساجد در کشور بر اساس منویات مقام معظم رهبری تأکید کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در اولین گردهمایی ملی قرارگاه‌های راهبری مساجد در استان‌ها که با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد ستادی و استانی نهادها و دستگاه‌های مرتبط با مساجد، در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن بیان کرده که آمران مسجد دارای ایمان و اعتقاد راسخ به خدا و قیامت و به پادارنده ارکان اصلی دین هستند.

ضرورت مطالعه کتب شهید صدر در حوزه علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه طلاب باید نسبت به مطالعه کتب شهید صدر اهتمام داشته باشند، اظهار داشت: بنده در جوانی از شیفتگان افکار ایشان بودم. در کتابی که در شرح حال ایشان ذکر شده آمده است، پیک صدام به ایشان گفت که شما در معرض محاصره و سپس اعدام هستید ولی اگر به چهار نکته توجه کنید آزاد هستید، ولی ایشان هر چهار نکته را رد کرد. سپس مأمور بازگشت و گفته است که از یک خواسته گذشته است ولی ایشان قبول نکرد.

اعرافی ادامه داد: این فرد دو بار دیگر رفت و برگشت ولی در مورد آخر، پیک صدام به وی گفت که شما هر کاری می خواهید انجام بدهید ولی دست از امام و حمایت از انقلاب ایران باز دارید که اگر چنین کنید شما را سیدالعراق خواهم کرد و گرنه شما را اعدام می کنیم که ایشان با آغوش باز مسیر مرگ با عزت را برگزید.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در کرسی‌های نجف و قم آرای شهید صدر مورد بحث علما و طلاب است، اظهار داشت: ایشان از نوابغ کم نظیر عصر حاضر است و مجتهدی استثنایی در امور فقهی روز بودند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی این مطلب را بیان کرده‌ام که برای اصلاح مسائل فرهنگی همه چیز را به کنار بگذارید و مسجد را با طرازی که رهبری معظم بیان می‌کنند و از دین ما برگرفته شده است. ولایت، مردم و روحانیت سه ضلع نورانی است که می‌تواند مسجد را به اوج خود برساند.

 

ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد

 

مسجد تراز، مسجد تمدنی است

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه دو نگاه اقلی و حداکثری و تمدنی می‌توانیم به مسجد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر نگاه سکولاریستی و دوری از شئون اجتماعی سیاسی باشد انحراف است. برخی بیان می کنند که اسلام مجموعه ای از تعالیم است و دارای یک اندیشه کلان تمدنی نیست، ولی معتقد هستیم که اسلام یک اندیشه جامع تمدنی است و تمام تمدن بشر در پرتوی تعالیم نظام مند اسلام شکلی آسمانی و الهی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اعتقاد به اینکه مسجد تراز، مسجد تمدنی است، بدون اینکه بخواهیم کارکردهای حداقلی را نفی کنیم، تصریح کرد:  اولین کارکرد مسجد در حوزه تمدنی، کارکرد عبادی و تربیتی و معنوی و روحی است که انسان‌ها در زلال نماز مسجد به اوج عبودیت برسند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کارکرد معرفتی و علمی دومین کارکرد مسجد است اظهار کرد: تمام حوزه‌های علمیه ما در کنار مساجد فعالیت داشته و بسیاری از مساجد جامع ما کانون تولید معارف بوده‌‌اند.

اوادامه داد: کارکرد اجتماعی و فرهنگی سومین کارکرد مسجد تراز و تمدنی است. چهارمین نقش، نقش سیاسی است. پنجمین نقش مسجد، نقش اقتصادی و معیشتی و عدالت اجتماعی از منظر اقتصادی است. مسجدی که در تراز تمدن اسلامی است، چنین ویژگی‌هایی دارد.

اعرافی افزود: در صدد رفع مساجد اقلی نیستیم، ولی باید قله‌ای که در نظام اسلامی تعریف شده است و مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید کرده‌اند برسیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با ذکر این مطلب که حوزه‌های علمیه پیوندی ناگسستنی با مسجد و حرم داشته‌اند، بیان کرد: می‌توانیم در باب مسجد به یک منظومه فقهی در حوزه مسجد و فقه برسیم. اموری که در مسجد مباح و حرام و... است در فقه مسجد احکام آن مشخص است ولی مسئله حضور در مسجد دارای استحباب ذاتی است که باید این مباحث نیز تبیین شود.

 

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

 

به سمت میانگین هر هزار نفر یک مسجد برویم

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: در این مسیر، نیازمند عزم جهادی در هم‌افزایی نهادهای مرتبط با مسجد هستیم. امروزه با سرانه‌ها و شاخصه‌های مرتبط با مسجد فاصله زیادی داریم. تصویر ما این است که باید به سمت میانگین هر هزار نفر یک مسجد و مسجد سه وعده نماز و حداقل یک روحانی تمام وقت آموزش دیده برویم. در این زمینه نیازمند همکاری نهادهای به هم پیوسته و منسجم با تأکید هم‌افزایی و مردمی بودن هستیم.

او با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید پیوست مسجدی داشته باشند، تصریح کرد: همه کسانی که دور میز هیئت دولت می نشینند باید نسبت خود را با مسجد مشخص کنند. آموزش و پرورش چنین رویه‌ای را آغاز کرده است. از سال‌هایی که برای راهبری حوزه اقدام به تدوین اسناد کردیم در منظومه اسنادی که بیش از صد طرح تحولی را شامل می شود، طرحی به نام آمایش وجود داشت. در این طرح کارکردهای گوناگون روحانیت مشخص شد که یکی از مهمترین آنها مأموریت‌های نخستین حوزه از جمله مسجد محوری بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که طرح آمایش دارای سی محور خاص بود که خدمت مقام معظم رهبری عرضه شد بیان کرد: این طرح آمایش به کرونا رسید که به تأخیر افتاد که انجام شده است و امروزه در یک مسیر مشخص قرار گرفته است. امروز نیز نکاتی نیز مطرح شده است که امیدواریم این حرکت جدید گامی بلند در حرکت مسجد و کارکردهای متنوع مسجد برای پیشبرد آرمان‌های اسلام باشد.

او ادامه داد: مسئله مدرسه علمیه و مسجد بسیار مهم است که ترجیحاً باید در کنار هم باشند. برخی درس‌ها باید در مساجد ارائه شود. مسئله دیگر آنکه استادان و محققان با مساجد توسعه یابد. استاد و محقق و شخصیت‌های حوزوی باید صاحب مسجد باشند. امام خمینی(ره) و علمای بزرگ معاصر ما در مساجد دارای کانون عظیم فعالیت بودند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: در درختواره رشته‌های حوزه رشته‌های مرتبط به مسجد پیش‌بینی شده است، ولی باید آنها را در یک عرصه کاملاً مشخص به کار ببریم. امسال مجتمع تربیت مدیر را نیز در حوزه آغاز کرده‌ایم. تربیت امام جماعت و مدیر فرهنگی نیز آغاز شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: همه دستگاه‌ها پیوست مسجدی داشته باشند
  • خطا در خرید اینترنتی بلیط اتوبوس
  • قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول
  • عرضه کتاب حاشیه‌نگاری‌ از دیدارهای رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ببینید | بغض معلم تبریزی برای بزرگ‌ترین غصه‌اش روی آنتن تلویزیون
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳