Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:36:22 GMT

اگر سد معشوره ساخته شده بود پلدختر زیر آب نمی‌رفت

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۴۰۵۲

اگر سد معشوره ساخته شده بود پلدختر زیر آب نمی‌رفت

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه خوارزمی گفت: برخی در حال صحبت برای جابه جایی افراد از اهواز، پلدختر و و سایر مناطق سیل زده برای پیشگیری از حوادث مشابه در سال‌های بعد هستند، این حرفی غیرمنطقی و نشدنی است اگر بناست با این صحبت پیش برویم 30 درصد از ایران را باید خالی از سکنه و در جای دیگر ساکن کنیم و در جلگه خوزستان اجازه سکونت به حتی یک نفر را هم ندهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی قنبری در سمینار آشنایی با پدیده سیل که امروز دوشنبه 23 اردیبهشت در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: فقط 50 درصد بارش‎ ها و سیل امسال ذخیره سازی شد و 50 درصد دیگر آن به اصطلاح هدر رفته و وارد دریا شده است.

وی در خصوص لزوم سد سازی در بعضی مناطق گفت: اگر سد معشوره در پلدختر ساخته می‌شد هرگز پلدختر به زیر آب نمی‌رفت، باید انتخاب کنیم که یک بار هزینه ساخت سد معشوره را پرداخت کنیم یا هر صدسال یک بار هزینه ویرانی پلدختر و عدم ساخت سد را بدهیم.

قنبری در ادامه اظهار داشت: برخی در حال صحبت برای جابه جایی افراد از اهواز، پلدختر و و سایر مناطق سیل زده برای پیشگیری از حوادث مشابه در سال‌های بعد هستند، این حرفی غیرمنطقی و نشدنی است اگر بناست با این صحبت پیش برویم 30 درصد از ایران را باید خالی از سکنه و در جای دیگر ساکن کنیم و در جلگه خوزستان اجازه سکونت به حتی یک نفر را هم ندهیم.

وی افزود: در تمامی دنیا آب سر منشا حیات بوده و نمی‌توانیم این دو مسئله را از هم جدا کنیم، ما باید خودمان را با طبیعت هماهنگ کنیم و شهرسازی و ساخت و سازهایمان را با توجه به این خطرات بسازیم نه اینکه از آنها دورشویم، ساخت تونل‌های چند طبقه که درصورت بروز سیل برخی طبقات اولیه آن پر شود و یا ساخت خانه‌هایی که با زمین مقداری فاصله داشته باشد تا در صورت بروز سیلاب به داخل ساختمان راه پیدا نکند از نمونه‌های این موضوعات است.

وی در پایان گفت: نکته دیگری که در این سیل به آن پرداخته می‌شود، خرابی و فروختن سازه‌های جدید و سالم ماندن سازه‌های قدیمی است، نکته مهم در خصوص سازه‌ها این است که70 درصد آنها در دو سال اول خراب شده و فرو می‌ریزد اگر در این دو سال حادثه‌ای رخ ندهد احتمال باقی ماندن سازه برای سال‌های طولانی بالا می‌رود، این تعداد سازه‌های قدیمی هم که تا به حالا سالم مانده‌اند جزو آن 30 درصد باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد معشوره سیل پلدختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد محمدی زاده اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر بیان کرد: این شهر در ساحل خلیج فارس در منطقه دلوار قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهر‌های مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان دارد.

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • آغاز ساخت ۱۵۰۰۰۰ واحد مسکونی در تهران از ماه آینده
  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است!
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • ۲۶ طرح روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود
  • تکمیل طرح چهارخطه شدن محور دره شهر ، پلدختر نیازمند اعتبار
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا
  • عکس| فیلم زندگی «تتلو» ساخته می‌شود؟