Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:29:51 GMT

تهديدات اخير آمريکا عليه ايران جنگ رواني است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۴۹۶۲

تهديدات اخير آمريکا عليه ايران جنگ رواني است

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- استاد دانشگاه فرماندهي و ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران (دافوس) مي گويد: تهديدات اخير آمريکاعليه کشورمان جنگ رواني است تا بتواند از آن براي چانه زني بيشتر در موضوعات سياسي استفاده کند.

امير سرتيپ عباسعلي منصوري آراني روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا افزود: نيروهاي مسلح ما همچنين بيشترين آمادگي را دارند و برروي تاکتيک هاي مختلف کار کرده اند و سلاح هاي متناسب با اين تهديدات را در دست دارند، اما فضا، فضاي درگيري نيست و معتقدم رهبران ايران، آمريکا، منطقه خليج فارس، اروپا و حتي چين و روسيه تمايل به درگيري ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: آنچه که به برجام موضوعيت داد، بيشتر در راستاي اين بود که نقش سازمان ملل و قعطنامه هاي اين سازمان در رفع تنش ها تبلور پيدا کند، لذا اينکه قعطنامه 1929 ملغي و 2231 جايگزين شد در همين راستا ارزيابي مي شود، ايران هم طلايه دار مبارزه با تروريسم و با مواد مخدر بوده است.
وي ادامه داد: شرايطي که در غرب آسيا و منطقه کشورهاي اطراف ايران رخ داد و همينطور موضوعيتي که بعد از حمله آمريکا به افغانستان و افزايش 30 برابري توليد مواد مخدر اين کشور ايجاد شد، همه اين موارد دست به دست هم داد تا ايران و 1+5 با موضوعيت هسته اي با همراهي سازمان بين المللي انرژي اتمي براي نظارت بر PMD، مذاکرات برجام را شکل دهند و در نهايت به سرانجام رسيد.
عضو کميسيون ويژه بررسي برجام، آثار و پيامدهاي آن در مجلس نهم با اشاره به خروج ترامپ از برجام در يک سال گذشته خاطر نشان کرد: دولت جمهوري خواهان در آمريکا به دنبال ايجاد تزلزل در سازمان ملل و شوراي امنيت بود و قصد داشت 4 کشور ديگر داراي حق وتو نيز در مسير آمريکا قرار گيرند که اين اتفاق رخ نداد.
وي تصريح کرد: آنچه امروز شاهديم اين است که اروپايي ها هم به تعهدات خود عمل نکردند .
« مسئله مواد مخدر و يا تنش هاي منطقه اي در خليج فارس يا غرب آسيا به دليل اينکه منطقه بسيار حساس، ژئوپلتيک و ژئواستراتژيک و از نظر سياسي و اقتصادي هم بسيار مهم است و مي تواند تاثيرات فراواني در گام اول روي اروپا بگذارد چون منطقه اروپا تنش پذير است.»
منصوري آراني با اشاره به اينکه در اين جنگ چه جنگ اقتصادي و چه نظامي، خسارت هاي فراواني به اروپا وارد مي شود، اظهار داشت: حتي طالبان و داعش تاکنون تلفات زيادي به اروپايي ها وارد کرده اند و بيشترين مهاجرت ها به گروه هاي تروريستي از سوي جوانان غربي بود ، بيشترين بازگشت را به سرزمين اصلي خود يعني اروپا را داشتند و امروز به عنوان بمب هاي متحرکي هستند که امنيت را در کشورهاي اروپايي به خطر انداخته اند.
وي به توليد گسترده مواد مخدر در افغانستان و استان هيرمند اين کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر سدي در برابر ترانزيت مواد مخدر وجود نداشته باشد، مواد مخدر به سمت اروپا گسيل خواهد شد و بنابراين اگر اروپا در شرايطي که آمريکا از برجام خارج شده بخواهد خود را کنار بکشد، اولين قرباني خواهد بود، به همين دلايل در مذاکرات وارد شدند و سعي در حفظ برجام دارند و مي دانند که قرباني اول موضوع مواد مخدر و تنش هاي منطقه اي و اقتصادي هستند.
اين استاد علوم استراتژيک دانشگاه نظامي ارتش (دافوس) تصريح کرد: اگر تنشي در خليج فارس شکل گيرد يا اگر سدهاي مواد مخدر شکسته شود، قطعا اولين قرباني هاي آن اروپايي ها خواهد بود و معمولا بعد از هر تنش نظامي، سيل مهاجرت ها رخ خواهد داد و اين سيل مهاجرت ها مي تواند دامن اروپايي هاي را بگيرد.
وي گفت: ما و اروپا در سختي ها و مشکلات، همزاد هستيم و تاثيرات و مشکلات ما به صورت يکسان است ، اروپا بايد نقش بارزتري را ايفا کند و اجازه ندهد آمريکا تنش را به سوي اروپا سوق دهد .
« اين موضوع نشان مي دهد که آمريکا با اروپايي ها وارد مبارزه شده و لذا بين ما و اروپا در تنش هاي اقتصاد و مواد مخدر و بحث تروريست ها اشتراک منافع داريم و به همين دليل ما بيشترين تلاش را براي دفع ترور در منطقه داشتيم. »
**آمريکا برآورد نظامي از توان جنگي ايران دارد
نماينده مردم کاشان، آران و بيدگل در مجلس نهم با طرح اين سوال که آيا منطقه خليج فارس صحنه اي براي درگيري خواهد شد؟ افزود: اگر درگيري نظامي در خليج فارس رخ دهد اين درگيري بين دو کشور ايران و آمريکا نخواهد بود و بطور يقين شرايط ژئوپليتيکي خليج فارس ايجاب مي کند که جنگ منطقه اي يا يک چالش جهاني و فرامنطقه اي رخ دهد و به همين دليل کشورهاي اروپايي مي دانند در اين قضيه وادار به مداخله مي شوند، سعي مي کنند اقداماتي انجام داده و اجازه اقدام نظامي را ندهند.
وي با بيان اينکه آمريکايي ها نيز در حال رصد و يا در اصطلاح نظامي، « برآورد نظامي» شرايط منطقه هستند، گفت: اگر قرار باشد در خليج فارس جنگي رخ دهد اين تنش يا چالش، يک درگيري بسيار مهيبي خواهد بود و آمريکايي ها مي دانند ما چه سلاح، تاکتيک ها، روح جنگندگي و عمق استراتژيکي داريم و قطعا نظامي هاي آمريکايي به سياسيون خود توصيه مي کنند که از هرگونه درگيري در خليج فارس اجتناب کنند البته جنگ رواني در رفتارها، حرکات، اعزام ناوها موضوعيت دارد.
استاد دانشگاه فرماندهي و ستاد ارتش ادامه داد:آمريکا سعي خواهد کرد بالاترين استفاده را از جنگ رواني ببرد اما با توجه به راهبرد نظامي، عده و ادوات نظامي ما، از برخورد نظامي پرهيز خواهد کرد و اروپايي ها با توجه به توضيحات داده شده، اجازه چنين اقدامي را نمي دهند چون قطعا اين جنگ از مرزهاي کشور ما خارج خواهد شد و کل منطقه غرب آسيا و يا دنيا را در برخواهد گرفت اما اقدامات اخير آمريکا فقط جنگ رواني است.
**قطر سعي در کاهش بحران دارد
وي با اشاره به سفر تاييد نشده امير قطر و توقف چند ساعته وي در تهران اظهار داشت: قطر نشان داده که در سال هاي اخير رفتارهاي هوشمندانه انجام داده و در شرايطي که کاملا محاصره بود، ايران به اين کشور کمک کرد و از محاصره خارج شد به همين دليل مواضع دوستانه اي که با ايران دارد.
امير سرتيپ منصوري آراني اظهار داشت: اين ايران بود که تمامي راه هاي زميني و هوايي و دريايي خود را باز کرد و از بحران ايجاد شده نجاتش داد. قطر مي داند که تا ابد همجوار ما است و پاسخ اين محبت ما را نمي تواند با جا دادن به دشمن ما جوابگو باشد، لذا سعي مي کند که در اين بين به گونه اي رفتار کند که عاقلانه باشد و سعي در ميانجيگري ميان دو طرف و يا سعي در کاهش تنش ها دارد.
وي با بيان اينکه زماني که عمان دچار بحران بود ايران به آنها کمک کرد، گفت: عماني ها بيش از 40 سال است که مديون ايراني ها هستند و در گذشته نزديک هم که به قطري ها کمک کرديم آنها مديون ما شدند، لذا اين رفت و آمد امير قطر به ايران و گفت وگوهاي بين ايران و قطر در راستاي ارايه اطمينان از سوي اين کشور است که هرگز قطر مکاني براي استفاده دشمنان ايران نخواهد بود.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم افزود: شرايط منطقه اي خليج فارس و امکانات و تجهيزاتي که ايران دارد نشان دهنده درگيري بين دو خاکريز نيست بلکه شرايط فعلي جنگ بين دو کشور نخواهد بود بلکه فراتر از منطقه است، بنابراين دنيا و حتي خود آمريکايي ها پذيرش جنگ جديد را ندارد و در صورت جنگ، خسارت ها صدها برابر بدتر از اتفاقي خواهد بود که بين آمريکا و عراق ايجاد شد.
وي با اشاره به اينکه آمريکا براي حمله به عراق مجوز سازمان ملل را گرفت ادامه داد: در موضوع برجام همه آمريکا را مقصر خروج از برجام مي دانند و کشورهاي حوزه خليج فارس هم سعي خواهند کرد جنگي رخ ندهد و حتي کشورهاي اروپايي نيز به دنبال درگيري در خليج فارس نيستند، چون حتي ممکن است دامن خود آنها را بگيرد و همه اين موضوعات در کنار هم اين خروجي را دارد که جنگي رخ نخواهد داد و بيشتر فضاي رواني است و سعي مي شود از اين فضا بيشترين بهره را ببرند.
**9103**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟

به گزارش خبرآنلاین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در سال جاری، اولین محموله از سامانه موشکی پدافند هوایی نسل بعدی اس-۵۰۰ را دریافت خواهند کرد. اعلامیه وزیر دفاع روسیه که از سوی خبرگزاری دولتی TASS گزارش شده، نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی‌های نظامی روسیه است.

شویگو تصریح کرده است که سامانه اس-۵۰۰ در دو نوع تحویل می‌شود: سامانه‌های موشکی دوربرد دفاع هوایی و مجتمع‌های دفاع ضد موشکی. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تأمین سامانه‌های دفاعی دیگر ازجمله سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-۴۰۰ و S-۳۰۰V۴، سامانه‌های موشکی Buk-M۳ و Tor-M۲U و ایستگاه‌های راداری نسل بعدی در دست اجرا است.

تاریخچه اس-۵۰۰

سامانه پدافندS-۵۰۰ که به سیستم دفاع هوایی پرومتئوس معروف است، در شرکت دفاع هوایی و فضایی Almaz-Antey توسعه پیدا کرده و برای خنثی کردن طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از فناوری‌های هوافضای فعلی و آینده در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف طراحی شده است.

توسعه اس-۵۰۰ از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) و به دنبال استقرار موفق سامانه اس-۴۰۰ روسیه آغاز شد. طراحی این سامانه، نخست در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد، اما تولید پیوسته آن با تأخیرهای متعددی همراه بوده به‌طوری‌که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، تولید منظم و پیوسته آن از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

اس-۵۰۰ قرار است که بازی پدافند را تغییر دهد؛ چراکه بنا به اعلام مقامات رسمی روسیه، این سامانه می‌تواند با هواپیماهای نسل پنجم (پنهان‌کار و رادارگریز)، ماهواره‌های مدار پایین و طیفی از تهدیدات موشکی مقابله کند. البته سامانه اس-۵۰۰ آزمایش‌های سختی را برای تأیید قابلیت‌های خود انجام داده است.

در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷)، روسیه اعلام کرد که «طولانی‌ترین آزمایش موشکی زمین به هوای جهان» را انجام داده و با هدف قرار دادن موفق هدفی در فاصله نزدیک به ۴۸۲ کیلومتر، توان این سیستم را نشان داد. هم‌چنین در زمستان گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد کهS-۵۰۰ به طور مؤثر، اهداف هایپرسونیکی را ردیابی و رهگیری کرده است که انعطاف‌پذیری و مناسب بودن آن را در شرایط متغیر امنیتی برجسته‌تر می‌کند.

ویژگی‌های سامانه دفاع هوایی اس-۵۰۰ پرومتئوس

روسیه ادعا می‌کند که سامانه موشکی ضدهوایی اس-۵۰۰ توانایی مقابله مؤثری با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای هوایی فعلی و آینده ناشی از دشمنان بالقوه در ارتفاع‌ها و سرعت‌های مختلف دارد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این سیستم، توانایی ظاهری آن در خنثی کردن تهدیدات در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف است. همچنین انعطاف‌پذیری بالای آن در برابر تداخل الکترونیکی، بقای آن را در سناریوهای جنگی چالش‌برانگیز افزایش می‌دهد و از کارایی آن حتی در مواجهه با تاکتیک‌های پیچیده جنگ الکترونیکی اطمینان حاصل می‌کند.

اس-۵۰۰ که به‌عنوان جانشین سیستم‌های موشکی قدیمی A-۱۳۵ طراحی شده، قرار است مکمل سیستم‌های اس-۴۰۰ روسیه باشد و شبکه دفاعی جامعی را تشکیل دهد. هدف از استقرار آن، حفاظت از مراکز مهم اداری و صنعتی در روسیه و تقویت زیرساخت امنیت ملی در برابر تهدیدات هوابرد است.

سامانه S-۵۰۰ مانند اسلاف خود در زرادخانه دفاع هوایی روسیه، سازگاری را به‌عنوان ویژگی اصلی خود به نمایش می‌گذارد. این سامانه متناسب با تهدیدات، قادر به پرتاب انواع مختلفی از موشک‌ها و الزامات عملیاتی خاص است که تطبیق‌پذیری و کارایی آن را در مقابله با خطرات در حال تکامل هوایی افزایش می‌دهد.

بر اساس جزئیات منتشرشده در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، اس-۵۰۰ شامل چهار فروند موشک زمین به هوای دوربرد ۴۰N۶M یا دو رهگیر ۷۷N۶ است که روی یک پرتابگر نصب شده‌اند. موشک‌های دوربرد ۴۰N۶M تا ۴۰۰ کیلومتر برد مؤثر دارند، درحالی‌که رهگیرهای سری ۷۷N۶ می‌توانند تا شعاع ۶۰۰ کیلومتری را پوشش دهند.

این سامانه از مجموعه راداری پیچیده‌ای بهره می‌برد که به ازای هر باتری از چهار وسیله نقلیه راداری تشکیل می‌شود. این مجموعه شامل رادار شناسایی ۹۱N۶E(M) باندS ، رادار شناسایی ۹۶L۶-TsP باندC ، رادار درگیری چند حالته ۷۶T۶ و رادار درگیری ضد موشک بالستیک ۷۷T۶ است.

این سامانه‌های راداری پیشرفته به اس-۵۰۰ امکان می‌دهند تا اهداف بالستیک و هوابرد را در فواصل قابل‌توجهی شناسایی کند به‌طوری‌که شعاع شناسایی تا ۲۰۰۰ کیلومتر برای اهداف بالستیک و ۸۰۰ کیلومتر برای تهدیدات هوابرد گسترش می‌یابد. ارتفاع اوج پرواز موشک‌های رهگیر حدود ۱۸۵ کیلومتر اعلام شده است. سیستم اس-۵۰۰ می‌تواند طی ۳ تا ۴ ثانیه پس از شناسایی هدف، واکنش نشان دهد و هم‌زمان علیه ۱۰ هدف وارد عمل شود.

اس-۵۰۰ علیه موشک‌های هایپرسونیک

شرح عکس: موشک هایپرسونیک کینژال، سوار بر جنگنده میگ ۳۱

کرملین هم‌چنین ادعا کرده است که اس-۵۰۰، تنها سلاحی است که می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک کینژال روسیه را رهگیری کند. موشک کینژال که از هوا پرتاب می‌شود، به دلیل سرعت‌های فراصوت (هایپرسونیک، بیشتر از ۵ ماخ) و مانورپذیری‌اش، چالش مهمی را علیه سیستم‌های دفاعی و پدافندی ایجاد می‌کند. در مقابل، اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند که موشک‌های هایپرسونیک کینژال را با سامانه آمریکایی پاتریوت در جنگ جاری سرنگون کرده‌اند.

شایان ذکر است که هزینه هر سیستم اس-۵۰۰ در حال حاضر ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: اوراسیا تایمز

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899206 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند