Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:58:07 GMT

حمایت و توجه نیاز اساسی بیماران خاص زنجانی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۵۳۶۲

حمایت و توجه نیاز اساسی بیماران خاص زنجانی

زنجان - ایرنا - در جلسه کمیته بیماران خاص استان موضوعاتی ازقبیل نبود امکانات لازم برای خدمات رسانی بهینه به بیماران خاص، فرسوده بودن دستگاه های دیالیز و افزایش هزینه های دارویی بیماران سرطانی مطرح شد.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای ارائه شده شمار بیماران خاص در کشورمان روبه افزایش است و در این میان ایجاد امکانات لازم برای خدمات رسانی بهینه و کاهش آلام آنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس اولین کمیته بیماران خاص باهدف تبادل اطلاعات و بررسی مسائل این قشر در استان تشکیل و بر لزوم همکاری های بین بخشی برای رفع مشکلات بیماران تاکید شد.
معاون کاهش آسیبهای دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: بیماران خاص به دلیل ماهیت بیماری خود مشکلاتی در حوزه های مختلف دارند که برای آنها، خانواده ها و جامعه مشکلاتی را ایجاد کرده است که رفع این مسائل نیازمند عزم ملی و همکاری بین دستگاه های دولتی و غیر دولتی است.
سکینه ندرلو افزود: بنیاد امور بیماری های خاص در اردیبهشت 75 بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و با تصویب آئین نامه ای در جلسه هیات وزیران و به منظور بهره گیری از امکانات موجود برای بهبود فعالیت های بیماران خاص با هماهنگی سازمان های دولتی و غیر دولتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همکاری استانداری ها و دانشگاه های علوم پزشکی کمیته بیماران خاص استان ها تشکیل شد.
وی اظهار داشت: وظایف این کمیته بررسی وضعیت بیماران خاص در استان از طریق مراجع ذی ربط، رسیدگی به مشکلات بیماران خاص در استان به ویژه مسئولان ذی ربط ، ارائه پیشنهادات لازم برای بهبود بیماران خاص، گسترش امکانات و تجهیزات درمانی از طریق جلب مشارکت های خیریه ها، مشارکت در امر نهادینه سازی فرهنگ پیشگیری، امداد رسانی به خانواده های آنان و انجام امور توانبخشی و مددکاری را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: اهداف این کمیته جمع آوری اطلاعات و آمار بیماران خاص از نظر ویژگی های فردی و وضعیت پزشکی و درمانی، شناسایی نیازهای درمانی و اجتماعی، ارتقای سطح آگاهی و علمی و اجتماعی بیماران و خانواده های آنها و فراهم کردن شرایط بهره گیری از اعتبارات لازم برای ایجاد شرایط علمی، اجتماعی درمانی و مالی برای رفع مشکلات آنان است.
ندرلو افزود: جلب مراکز دولتی و ملی به مسائل اجتماعی بیماران خاص و جلب مشارکت های دولتی و مردمی، ایجاد ارتباط هماهنگی بین انجمن های علمی و حمایت صنفی و گسترش فعالیت های پژوهشی و خدماتی نیز مربوط به تشخیص درمان و افزایش آگاهی اجتماعی و ارائه، اجرای طرح های قابل اجرا برای پیشگیری و بهبود بیماران خاص از مواردی است که پیگیری می شود.

** فرسودگی دستگاه های دیالیز، مشکل جدی در خدمات رسانی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: بیماران خاص بر اساس آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل بیماران هموفیلی تالاسمی، ام اس، همودیالیزی ها، دیالیز صفاقی، بال پروانه ای و بیماران صعب العلاج نیز شامل بیماران پیوندی و سرطانی می شود که بیماران دیابتی هم مقرر شده که در این حوزه قرار گیرند، اما با توجه به شمار بالای بیماران این کار انجام نگرفته است.
وی اظهار داشت: تعداد کل بیماران همودیالیزی استان 388 نفر است که از این تعداد 230بیمار دیالیز خونی در بیمارستان های عصر(ع)، بهمن و مرکز شفای(انجمن کلیوی )شهر زنجان و در بیمارستان های امدادی شهر ابهر 36 بیمار، بوعلی خرمدره 47 بیمار و درمراکز درمانی خدابنده نیز 37 بیمار ، طارم 15، ایجرود 12 و ماهنشان 11 خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.
این مسئول ادامه داد: در دابنده مقرر شد که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه در این شهرستان مرکز دیالیز راه اندازی شود که نقشه های اجرایی و آمارها برای اجرای این طرح نیز آماده شده اما تا کنون کاری نشده است.
وی اضافه کرد: همه بیماران همودیالیزی بصورت سرپایی خدمت دریافت می کنند و با توجه شرایط خاص امروزی و بروز مشکلات عدیده ای نظیر بدهی سازمان های بیمه ای، نباید بیماران خاص را از خدمات محروم کرد.
زراعتچی افزود: دستگاه های دیالیز در بیمارستان های زنجان کارکردی بالای 40 هزار ساعت دارند و جایگزین کردن آنها با دستگاه های جدیدتر با توجه به مشکلات اقتصادی امکان پذیر نیست.
وی اظهار داشت: برخی از مراکز درمانی این استان مانند شهرستان خدابنده برای خدمات رسانی به بیماران دیالیزی فضای مناسبی ندارند و در این میان استاندارد سازی آن بیش از گذشته ضروری است از طرفی بیمارستان رازی ماهشان نیز چنین وضعیتی را تجربه می کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 25 درصد متولی امر سلامت بوده و 75 درصد خدمات سلامت به خارج از این سیستم ارتباط دارد و در این میان باید خیریه ها و سمن ها بیش از گذشته پای کار باشند.
وی اضافه کرد: هر چند نسبت استاندارد بیمار به تخت در استان وضعیت خوبی وجود دارد،اما کارکرد بالای برخی دستگاه های دیالیز موجب شده ساعت های دیالیز و دفعات استفاده آن افزایش یابد و خرید دستگاه های جدید به منابع هنگفتی نیاز دارد.
زراعتچی افزود: دستگاه های دیالیز دربیمارستان های ولی عصر(عج) و بوعلی خرمدره بسیار قدیمی بوده و برای جایگزینی آنها باید اقدام اساسی انجام گیرد و در این میان ورود و مشارکت خیریه ها می تواند به رفع مشکل کمک کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون تعداد دستگاه های سالم دیالیز بیمارستان ولی عصر 17 مورد، تعمیراتی 13 مورد و شمار بیماران آنتی ژن مثبت 4 نفر و بیماران پاک 98 نفر هستند که با این تعداد غیر از دستگاه های کارکرده چهار دستگاه جدید نیاز است.
این مسئول ادامه داد: یکی ازعلل نارسایی کلیه فشارخون بالاست که عدم کنترل آن به بیماری کلیه منجر شده و در حد پیشرفته فرد دیالیزی می شود که آمارها از روند افزایشی مبتلایان حکایت دارد.
زراعتچی ادامه داد: هم اکنون 41 بیمار تالاسمی در این استان شناسایی شده که 29 بیمار در مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان و 12 بیمار نیز در بیمارستان الغدیر ابهر خدمت دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: بیماران تالاسمی برای دریافت خون و داروهای آهن زدا به شکل سرپایی مراجعه می کنند که درمان این نوع بیماران به شکل تزریقی انجام می گیرد و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به سمت داروهای خوراکی هدایت شوند که عوارض متعددی دارد.
این مسئول ادامه داد: 134 بیمار هموفیلی در این استان وجود دارد که این نوع بیماران به دلیل مشکل در فاکتورهای انعقادی خون به مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان مراجعه و بصورت رایگان خدمات دریافت می کنند که این بیماران به دلیل شرایط خاص پزشکی به شدت به نسبت سایر افرد عادی در معرض خطر هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: گروه دیگر بیماران خاص استان را بیماران ای بی، بال پروانه ای تشکیل می دهند که در گذشته اطلاعات کافی در این خصوص وجود نداشت که این مبتلایان به عارضه های مختلفی مواجه هستند که نسبت به شناسایی آنها اقدام شده است.
وی یاداوری کرد:این نوع بیماران به دلیل مشکلات ایمونولوژیک معضلات متعددی در ناحیه پوست دارند و به مرور زمان خوردگی اندام پیدا می کنند وبنابراین باید روزانه به دفعات پانسمان شوند که هزینه های را تحمیل می کند.

** 18 میلیارد تومان خدمات رایگان پرداخت شد
مسئول کلینیک رادیوتراپی انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان (مهرانه) ادامه داد: انجمن مهرانه در سال 85 با نیت کمک به این نوع بیماران در استان تاسیس شد که هم اکنون تمامی نخبگان در این مجموعه همکاری می کنند.
جواد گرانمایه افزود: تا کنون بیش از هفت هزار بیمار در مهرانه زنجان تحت پوشش قرار گرفته اند و بین 85 تا 100 درصد هزینه های کلینیکی، پاراکلینیکی و معیشت آنان و حتی پوشش تحصیلی فرزندان مبتلایان انجام شده است.
وی اظهار داشت: در حوزه درمان نیز چهار هزار بیمار در مرکز کلینیک مهرانه درمان شده اند که از هیچ بیماری ریالی دریافت نشده است.
گرانمایه افزود: در داخل مجموعه مهرانه مهمانسرای ویژه بیماران احداث شده که از دورترین نقاط کشور حتی خارج از کشور که طول درمان آنان حتی یکماه به طول می انجامد در آن اسکان می یابند.
وی اضافه کرد: در مهرانه 2 دستگاه رادیو تراپی نصب شده و علاوه بر آن بخش شیمی درمانی نیز مطابق با استانداردها طراحی و اجرا شده و آزمایشگاه فوق تخصصی دارد.
این مسئول ادامه داد: در حوزه پیشگیری نیز اقدامات لازم از سال 94 تا کنون در حوزه های ورزش، دخانیات، تغذیه و آموزش پزشکی انجام گرفته که با همکاری آموزش پرورش کارشناسان با حضور در مدارس اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهند.
وی یادآوری کرد: سال گذشته نزدیک به 35 هزار دانش آموز و15 هزار نفر از بانوان زنجانی بصورت چهره به چهره آموزش های لازم را دریافت کرده اند که بر این مبنا سرلوحه کارهای انجمن اقدامات پیشگیری ، تشخیص به موقع ودرمان های لازم قرار دارد.
گرانمایه افزود: این استان در حوزه خیریه های سلامت ظرفیت های بسیار زیادی دارد و این انجمن 120هزار نفر خیر شناسنامه دار دارد که با احتساب بدون شناسنامه ها این رقم 50 درصد جمعیت استان را شامل می شود و این رخداد بسیار بی نظیر است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکلات دارویی هزینه های آن را به مراتب افزایش داده بطوریکه در فروردین سال گذشته 170 میلیون تومان هزینه دارویی بیماران پرداخت شد که این رقم در اسفند همین سال به 490 میلیون تومان رسید که توسط خیران پرداخت شد.
مسئول کلینیک رادیوتراپی انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان (مهرانه) ادامه داد: برخی اقلام دارویی بیماران خاص از لیست بیمه ای خارج شده که بسیار گران قیمت بوده اما خیرین مشارکت لازم برای تامین آنها را انجام می دهند.

** 1500 بیمار کیلوی از چرخه خارج شده اند
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: این انجمن به عنوان اولین خیریه حوزه سلامت استان ففعالیت خود را آغاز کرده و بیمار دیالیزی بیشتر عمر خود را با دستگاه های دیالیز طی می کند.
محمد رضا طهماسبی افزود: هم اکنون این انجمن با توجه به خاص بودن بیماری دیالیز و وابستگی آنان به دستگاه، مراکز دیالیزی خود را در شهرستانهای استان افتتاح کرده چرا که پیش از این برای درمان به مرکز استان عزیمت می کردند که با پوشش کامل این مهم رفع شد.
وی اظهار داشت: این انجمن به دنبال آموزش و پیشگیری و کاهش شمار بیماران کلیوی است و افزایش مبتلایان نیز بیماری های دیگری نظیر دیابت را نیز افزایش می دهد که هم اکنون بیماران انجمن در ساختمان پنج طبقه در بخش های مختلفی تحت درمان و غربالگری قرار دارند.
طهماسبی افزود: از یکهزار و 850 بیمار کلیوی تحت پوشش استان یکهزار و 500 نفر با پیوند و مراقبت از چرخه دیالیز خارج شدند که اقدام بزرگی محسوب می شود و بر این اساس بخش پیشگیری نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
9646/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بيماران خاص خدمات رساني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۵۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت:  ۱۱۰ دندانپزشک و ۲۰۰ دستیار دندانپزشک داوطلب به نیازمندان زنجانی خدمات دندانپزشکی ارائه و داروهای مورد نیاز مراجعان رایگان ارائه خواهد شد.

حکمت‌اله هاشمی شامگاه دیروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه)  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جمعیت  هلال‌احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندان‌پزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری، برساژ و عصب‌کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان مستقر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندان‌پزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند، تصریح کرد: از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر وظیفه خدمت‌رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم‌ها تحویل بیماران نیازمند داده خواهد شد.

او از راه اندازی بیمارستان درمان و توان‌بخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبرداد و یادآور شد: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی با یادآوری اینکه در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توان‌بخشی، بیماران نیازمند را ویزیت خواهند کرد، افزود: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان  جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می‌شوند.

 وی با بیان اینکه در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج  مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود، افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال‌احمر اقدام به ارائه آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه به عموم مردم و علاقمندان به صورت رایگان خواهند کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون