خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| نمایش رمضانی رادیو با صدای میرطاهر مظلومی/ انتصاب جدید در سیما و بستهشدن حساب پرستیوی
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۶۰۵۶
میرطاهر مظلومی گوینده نمایش رمضانی «خوابگران» است که فردا روی آنتن میرود، انتصاب جدید در سیما که سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معرفی و حساب توئیتر پرستیوی هم مسدود شد. ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون میآید که در این بسته خبری مروری بر آنها داریم:
«هوش سیاه 2» برای مخاطبان آلبانیایی شبکه سحر
«هوش سیاه 2» که در ادامه فصل یک این مجموعه است از جایی شروع می شود که جمشید کاظمی (کیکاووس یاکیده) ملقب به هوش سیاه پس از دستگیری و زندانی شدن ، تصمیم به فرار از زندان میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سریال که در 26 قسمت 45 دقیقهای دوشنبه شبها تا جمعهها ساعت 19 به وقت تهران از کانال پخش میشود، توسط «یتمیر چلا» به زبان آلبانیایی زیرنویس و زبانگردانی شده است.
کارگردان فصل دوم «هوش سیاه» مسعود آبپرور است و بازیگران دیگری همچون کیهان ملکی ، مجید واشقانی ، ارسلان قاسمی، حمید ابراهیمی، جمشید گرگین، کمند امیرسلیمانی مقابل دوربین حسن کریمی به ایفای نقش پرداختهاند.
رئیس ستاد رونق تولید معاونت امور استانها معرفی شد
علی دارابی در حکمی، محمدرضا شریفی را به عنوان رئیس ستاد رونق تولید این معاونت منصوب کرد. در حکم معاون امور استانهای صدا و سیما آمده است: مهمترین وظایف و مأموریتهای این ستاد شامل تشکیل ستاد در معاونت، پیگیری تشکیل ستاد در مراکز استانها، حضور و ارتباط فعال و موثر با ستاد مرکزی در سازمان و برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه مهندسی پیام برای تحقق اهداف شعار سال است. در ادامه این حکم تصریح شده است: لازم است در راستای تحقق شعار سال، تولید برنامه های مؤثر و جریان ساز برای رونق تولید در اقصی نقاط کشور مورد توجه قرار گیرد.
انتقاد مجری تلویزیون از حضور مسئولین در افطاری سفارت انگلیس + فیلمالهام غفوری: «پایتخت» برای سینما و تلویزیون ساخته میشودحساب توئیتر پرستیوی مسدود شد
حبیب عبدالحسین مدیر وب سایت و رسانه های اجتماعی پرس تی وی گفت: روز گذشته حساب اخبار فوری پرستیوی در توئیتر مسدود شد. ما به هیچ عنوان قوانین توئیتر را نقض نکردیم و صرفاً اخبار جهان را به صورت فوری و لحظه ای در توئیتر منتشر می کردیم.
وی خاطر نشان کرد: مسدود سازی حساب های پرستیوی در توئیتر برای بار سوم است که اتفاق افتاده و البته حساب کاربری برخی از اشخاص هم در پرستیوی مسدود شده است.
وی با مضحک دانستن مسدود سازی در عصر ارتباطات از سوی شبکه های اجتماعی بیان کرد: این نقض کامل آزادی بیان است و مدعیان آزادی نشان می دهند که حتی تحمل شنیدن صدای متفاوت را ندارند چه برسد به شنیدن صدای مخالف.
مدیر رسانههای اجتماعی پرستیوی همچنین تصریح کرد: مدعیان آزادی و حقوق بشر به راحتی دست به سانسور می زنند و با مسدود کردن حسابهای پرستیوی نشان میدهند که این رسانه تا چه میزان اثرگذار است.
عبدالحسین تأکید کرد: پرس تی وی راه خود را ادامه می دهد و از هر طریق ممکن پیام خود را به جهان مخابره میکند و در این مسیر نمیتوانند در عصر ارتباطات با سانسور کردن مانع رسیدن صدای ما به دنیا شوند.
انتصاب سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما
با حکم سیدمرتضی میرباقری معاون سیما، سیدجواد مرادی به سمت سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما منصوب شد. در این حکم به ماموریتهای مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما که عبارت از پژوهشهای بنیادی، کاربردی و برنامهای تلویزیونی؛ سیاست گذاری و برنامهریزی محتوایی؛ نظارت، ارزیابی و ارزشیابی برنامهها، شبکهها و مراکز تولیدی با هدف مدیریت و مهندسی پیام در معاونت سیما است، تاکید شده است.
طراحی و تدوین منظومه گفتمانی مدیریت پیام سیما؛ تدوین سیاست های محتوایی برنامه های سیما، فرآیند بررسی و تصویب پیشینی طرح برنامه های تلویزیونی و صدور مجوز تولید؛ ارزیابی مستمر و منظم برنامههای سیما؛ ارزشیابی عملکرد شبکه ها و بازتولید گزارش های مراجع نظارتی درون و برون سازمانی و ارائه نتایج به همراه راه کارهای لازم به معاونت و شبکهها و مراکز مربوطه از اهم وظایفی است که مورد انتظار معاون سیما از سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما است.
لازم به ذکر است سیدمرتضی میرباقری از خدمات و تلاشهای ارزشمند عبدالکریم خیامی در دوره تصدی وی قدردانی کرد.
گفتنی است پیش از این مرادی قائم مقام مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما بود.
ارژنگ امیرفضلی به«محکومین» پیوست
"کرنر" نام اپیزود سیام سریال «محکومین» است و ارژنگ امیرفضلی در این قسمت ایفاگر نقش اصلی می باشد. هم اکنون گروه در لوکیشن خارجی و در محله های غرب تهران مشغول فیلمبرداری هستند. مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق از موضوعات اصلی این سریال میباشد که به قلم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی به نگارش درآمده است. مجموعه تلویزیونی «محکومین2» به تهیه کنندگی بهروز مفید وکارگردانی سیدجمال سیدحاتمی کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما که از40 اپیزود50 دقیقه ای تشکیل شده است.
«مل مل» به جشن رمضان میرود
برنامه عروسکی «مل مل» با سه عروسک و یک مجری با رویکرد ترویج احسان، نیکوکاری، فداکاری و در مجموع تقویت اعمال درست و ایجاد روحیه ایثارگری در جامعه در ماه ضیافت الهی به میان مخاطب خود میآید. این برنامه با افزایش روحیه همدلی و همیاری از فردا دوشنبه بیست و سوم اردیبهشتماه هر روز تا انتهای ماه مبارک رمضان به استثنای ایام لیالی قدر از محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران، بزرگراه چمران میزبان مخاطبان خود است، همچنین ورود برای عموم در این مکان آزاد است.
گفتنی است، این برنامه به تهیهکنندگی «محمود سلامیان» و اجری «فاطمه امینی» هر روز ساعت 19 به صورت زنده به روی آنتن شبکه نهال میرود.
«خوابگران» حمید منوچهری در رادیو نمایش
«خواب گران» را حمیدرضا عباسی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: شایان در ایام ماه رمضان عازم سفر است که به واسطه تصادفی به کما میرود و ….در این نمایش شهین نجفزاده، مهدی نمینیمقدم، عباس توفیقی، مجتبی طباطبایی، محمد یگانه، محمد شریفی مقدم، احمد گنجی، محمد رضا علی و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش میپردازند.
«خوابگران» به تهیهکنندگی: محمد مهاجر، گویندگی: میرطاهر مظلومی، صدابرداری فرزاد شریفی و افکتوری محمدرضا قبادی فر ساعت 17:15 دقیقه از رادیو نمایش پخش میشود.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT12 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان شبکه یک رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان شبکه یک رسانه ملی تلویزیون ماه مبارک رمضان شبکه یک رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.