Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@14:15:08 GMT

از خدا بترسید و صله رحم کنید

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۶۱۸۹

از خدا بترسید و صله رحم کنید

خبرگزاری میزان- امام باقر علیه السلام فرمود: صله رحم اعمال را پاکیزه می‌کند و بال‌ها را می‌گرداند و ثروت را زیاد می‌کند و عمر را طولانی می‌سازد و روزی را وسعت می‌بخشد و باعث محبوبیت می‌شود، پس از خدا بترسید وصله رحم کنید.

گروه فرهنگی خبرگزاری میزان _ «قالَ ابوجَعفَر عَلیهَ السَلام : صِلَه الاَرحامَ تُزَکِی الاَعمالَ، وَ تَدفعُ البَلوی، وَ تُنمِی الاَموالَ، وَ تُنسِیءُ لَهُ فی عَمرِه، وَ تُوسِعُ فِی رِزقِه، وَ تُحَبِب فِی اهلِ بَیتِه، فَلیَتِقُ الله وَ لیَصِل رَحِمَه»، امام باقر علیه السلام فرمود: صله رحم اعمال را پاکیزه می‌کند و بالها را می‌گرداند وثروت را زیاد می‌کند و عمر را طولانی می‌سازد وروزی را وسعت می‌بخشد و باعث محبوبیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از خدا بترسید وصله رحم کنید.

در میان پیوندهای گوناگون اجتماع پیوند خویشاوندی از نظر اسلام احترام خاصی دارد. علی علیه السلام فرمود: بستگان خویش را گرامی دار زیرا آنها بال وپر تواند که با آن پرواز می‌کنی و ریشه تواند که به آن باز می‌گردی ودست تواند که با آن به دشمنان حمله می‌کنی.

پیوند خویشاوندی بقدری محکم است که اگر از یکطرف هم بریده شود ، بر دیگری واجب است که آن را پیوسته دارد. مردی خدمت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: یا رسول الله، فامیل من تصمیم گرفته‌اند به من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند. آیا من حق دارم آنها را ترک گویم؟ فرمود: در آن صورت خدا همه شما را ترک می‌کند. عرض کرد: پس چه کنم؟ فرمود: بپیوند با هر که از تو ببرد و عطا کن به هر که محرومت کند و درگذر از هر که به تو ستم نماید، زیرا چون چنین کنی خدا تو را بر آنها یاری دهد.

قاطع رحم از صراط نخواهد گذشت

از حضرت باقر علیه السام مروی است که ابوذر گفت از پیغمبر صلی الله علی و آله شنیدم که فرمود: صراط ( پلی که روی جهنم است و روز قیامت همه باید از روی آن عبور نمایند) دو طرفش رحم و امانت خواهد بود. هر گاه صله رحم کننده و امانت نگهدار به سلامت از آن بگذرد، به بهشت خواهد رفت وهر گاه خیانت کننده به امانت و قطع کننده رحم از روی آن بگذرد او را با وجود این دو گناه هیج عملی سود نمی‌رساند و صراط حرکت نموده و او رامیان آتش خواهد انداخت.

آیه الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی رحمه الله علیه در کتاب شریف المراقبات (ج. ۲، ص. ۵۴) روایتی را نقل فرموده که بسیار قابل توجه است بدین مضمون که خدای تعالی در شب قدر دعای احدی را رد نمی‌کند مگر دعای چهار کس را: عاق والدین، قاطع رحم، شرابخوار و کسی که در دلش دشمنی مومنی باشد.

قطع رحم در ردیف شرک قرار داده شده است

مردی به خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد: مبغوض‌ترین اعمال نزد خدای عزو جل کدام است؟
فرمود: شرک به خدا( الشرک بالله)
عرض کرد: پس از شرک چه عملی مبغوض ترین اعمال نزد خداست؟
فرمود: قطع رحم ( قطیعه الرحم)
پرسید: پس از آن چه؟
فرمود: امر به کار زشت و نهی از کار نیک ( الامر بالمنکر و النهی عن المعروف)

از جمله محرمات عظیمه و گناهان شدیده قطع رحم است که عذاب آخرت و بلای دنیا را در پی دارد و نیز از اخبار استفاده می‌شود و به تجربه ثابت شده است که قطع رحم موجب فقر و پریشانی و کوتاهی عمر می‌گردد. به همین سبب هر خانواده‌ای که میان اعضای آن نفاق و شقاق حاصل شود و خویشان با یکدیگر بنای نزاع و ناخوشی را بگذارند، همگی به فقر و فاقه مبتلا می‌شوند و دراندک مدتی جمع ایشان از هم می‌پاشد و زندگیشان بسر می آید.

خویشان به دیدن یکدیگر بروند اما همسایه هم نشوند

حضرت علی علیه السلام به کارگزاری از کارگزاران خود در یکی از ولایات نوشتند: امر کن خویشان را که به دیدن یکدیگر بروند ولی با هم همسایگی نکنند؛ چه، همسایگی باعث بغض و حسد وقطع رحم می‌گردد.

و این امری است قابل مشاهده، همچنان که اغلب در میان مردم می‌بینیم که چون خویشان از هم دور می‌باشند دوستی ایشان با یکدیگر بیشتر و شوق دیدارشان از هم افزون‌تر است. آری، مثلی است مشهور که گفته‌اند دوری و دوستی.

رحم چیست؟

چون در شرع مقدس معنی خاصی برای "رحم" ذکر نگردیده پس مراد همان معنی عرفی آن است که عبارت از مطلق اقارب است به معنی خویشاوندان پدری و مادری گر چه به چند واسطه باشد و همچنین خویشاوندی از طریق اولاد.

صله کدام است؟

هر کاری که در عرف پیوند را برساند، صله است هر چند در کمترین مراتب مانند ابتدا به سلام کردن یا نیکو جواب دادن آن باشد.

شهید ثانی علیه الرحمه در بیان مراتب صله رحم می‌فرماید: اعظم مراتب آن، صله به نفس ( به جان) است که درباره آن اخبار زیادی رسیده است . پس از آن به دفع ضرر است یعنی اگر ضرری متوجه رحم گردد آن را دفع کند. پس از آن رساندن نفع به اوست. سپس صله نمودن به کسی است که واجب النفقه رحم است مانند زن پدر و زن برادر و کمترین مراتب صله، سلام کردن به رحم است و کمتر از آن پیغام سلام برایش فرستادن و همچنین در نبودنش برایش دعا کردن و در حضورش نیایش گفتن.

قطع رحم کدام است؟

همچنان که صله امری عرفی شد، قطع رحم نیز عبارت است از هر امری که در عرف بریدگی از آن فهمیده شود مانند سلام نکردن یا رو ترش نمودن یا رو برگرداندن یا ترک احترام وادب کردن یا در سفر جواب نامه ندادن یا در حضر ترک دیدار نمودن یا مثلا عیادت نکردن اگر مریض شود یا از سفر بازگردد و نظایر اینها.

قطع نسبت به ارحام مختلف است

شکی نیست که صدق عرفی قطع و صله رحم بر حسب زمان ومکان و مراتب ارحام وخصوصیات آنها با هم فرق می‌کند. ممکن است عملی نسبت به رحم نزدیک، قطع باشد ولی نسبت به رحم دور نباشد ، یا ممکن است نسبت به رحم شریفی که مقامی دارد، قطع باشد ونسبت به دیگری نباشد. البته در موارد شک باید جانب احتیاط را مراعات نمود تا مبادا درگناه کبیره قطع رحم واقع شد.

تذکر نکته لازم

شاید برخی تصور کنند که این همه اصرار و تأکید درباره صله رحم مخصوص کسانی است که تمکن مالی دارند و از ثروت زیادی برخوردارند و می‌توانند به نزدیکان خود کمک کنند اما آنهایی که از نظر مالی در مضیقه‌اند و توان رسیدگی و مساعدت به دیگران را ندارند، صله رحم برایشان لازم نیست. این تصور و برداشت، نادرست است زیرا اگر کسی بخواهد صله رحم کند لزومی ندارد که پول و ثروت زیادی داشته باشد تا بتواند وظیفه‌اش را انجام دهد بلکه چون هدف از صله رحم برقرار کردن ارتباط و پیوند خویشاوندی است، دین مقدس اسلام فرماید این وظیفه را حتی با دادن یک جرعه آب و آزار نرساندن به آنان و نیز سلام کردن به یکدیگر می‌توانید انجام دهید و از اجر و پاداشی که خدا برای صله رحم مقرر فرموده است بهره ببرید.

این مجموعه در چند بخش تنظیم شده است:
1. آیات قرآن درباره صله رحم و قطع رحم
2. روایات اهل بیت علیهم السلام درباره صله رحم و قطع رحم
3. داستانهای آموزنده درباره صله رحم و قطع رحم که مستند به روایات اهل بیت علیه السلام است.
4. اشعار

منبع: کتاب حقوق متقابل خویشاوندان «یدالله بهتاش»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روایات اهل بیت قرآن پاداش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از گاز اشک آور علیه دانشجویان معترض در دانشگاه آستین

دریافت 16 MB کد خبر 6092986

دیگر خبرها

  • استفاده از گاز اشک آور علیه دانشجویان معترض در دانشگاه آستین
  • (تصاویر) تشییع پیکر آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • تصویری دیده نشده از ۱۶ سالگی آیت‌الله هاشمی در کنار دوستانش
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان