Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@01:55:19 GMT

قطع درختان اردوگاه فجر همدان؛ از حاشيه تا واقعيت

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۶۲۹۳

قطع درختان اردوگاه فجر همدان؛ از حاشيه تا واقعيت

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- انتشار اخباري مبني بر قطع 140 اصله درخت در اردوگاه فجر کميته امداد امام خميني(ره) همدان با واکنش هايي در جامعه مواجه شده و اعضاي شوراي اسلامي شهر را مکلف به پيگيري قانوني اين مهم کرده است؛ موضوعي که متوليان اين اردوگاه آن را از اساس تکذيب مي کنند.

به گزارش ايرنا طي روزهاي اخير انتشار اخباري مبني بر قطع درختان اردوگاه فجر کميته امداد امام خميني (ره) همدان، واکنش هايي را در فضاي مجازي به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انتشار اين اخبار باعث شد تا سازمان سيما و منظر شهري شهرداري همدان اقدام به بررسي موضوع کند اما معاون فضاي سبز سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري همدان اعلام کرد که حراست اردوگاه مانع از ورود آنها شده و حتي توجهي به اخطارهاي کتبي نکرده است.
مجتبي توتوني همچنين مدعي شد که از کاميون هاي حامل تنه هاي درخت در مسير اين اردوگاه که قبل از آن به بار زدن آن از داخل اردوگاه اعتراف کردند، نيز فيلم و مستندات جمع آوري شده است.
* کميته امداد تکذيب کرد
با اين حال روابط عمومي کميته امداد امام خميني (ره) اين خبر را تکذيب مي کند و عنوان داشت که طي روزهاي آينده در قالب نشست خبري به شفاف سازي موضوع خواهند پرداخت.
روابط عمومي کميته امداد امام خميني(ره) استان همدان همچنين تاکيد کرد: اين موضوع هيچ گونه سنديتي ندارد و در اين اردوگاه درخت کاشته شده است.
با اين حال شوراي اسلامي شهر همدان دست بردار اين اتفاق نيست و پيگيري آن را وظيفه خود و نيز حفاظت از منافع مردم مي دانند.
* عکس هاي هوايي راهگشا است
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري همدان در اين باره مي گويد: عکس هاي هوايي برداشته شده از اردوگاه فجر ميزان درخت قطع شده را مشخص مي کند.
بابک مهدي آزاد اظهار داشت: کميته امداد مدعي است که تنها چند اصله درخت پاجوش قطع شده و در مقابل يک هزار و 500 اصله نهال با سيستم آبياري تحت فشار کاشته شده است.
وي بيان کرد: براساس آمار موجود، زمين اردوگاه فجر به وسعت هشت هکتار داراي انواع درختان ميوه است و گزارش هاي واصله حکايت از قطع درختان دارد و قرار است طي جلسه اي نسبت به پيگيري اين مهم اقدام کنيم.
* پرونده در مسير قانوني
رييس کميسيون نظارت، بازرسي و امور اداري شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين ارتباط گفت: پيگيري قطع درختان اردوگاه فجر را در اولويت شهرداري قرار داده و از مديريت شهري خواسته ايم تا مسير قانوني را تا کسب نتيجه پيگيري کند.
سيدمسعود عسگريان اظهار داشت: قطع اين درختان براساس گزارش هاي مردمي به شورا رسيده و وظيفه پيگيري قانوني مطالبه آنها را نيز داريم.
وي اضافه کرد: از مهدي آزاد رييس سازمان سيما و منظر شهرداري همدان خواسته ايم که رسيدگي به اين پرونده را در اولويت قرار دهد و خواستار طي شدن مسير قانوني هستيم.
عسگريان خاطرنشان کرد: شوراي شهر همدان حافظ منافع مردم است و از پنجشنبه گذشته اين مطالبه مردمي براي پيگيري لازم به سازمان سيما و منظر شهرداري گزارش شده است.
رييس کميسيون نظارت، بازرسي و امور اداري شوراي اسلامي شهر همدان خاطرنشان کرد: مجوزي براي قطع درخت در اين منطقه صادر نشده است و وظيفه مديريت شهري و مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز معرفي متخلفان احتمالي است.
وي يادآور شد: امروز منتظر گزارش اين سازمان براي پيگيري هاي قانوني هستيم و اعضاي شوراي اسلامي شهر همدان با جديت اين موضوع را پيگيري مي کنند.
* شهرداري مسئول پيگيري است
رييس شوراي اسلامي شهر همدان نيز گفت: قطع و هرس درختان بدون مجوز ممنوع است و شهرداري موظف است از اردوگاه فجر بازديد و قطع درختان اين منطقه را بازرسي کرده و نتيجه را به مراجع قضايي اطلاع دهد.
کامران گردان اظهار داشت: هر گونه قطع و يا هرس سرشاخه درختان در مسيرها بدون اخذ مجوز از مراجع ذيصلاح ممنوع است.
وي بيان کرد: بايد افرادي که بدون مجوز اقدام به قطع درختان مي کنند به مراجع قضايي معرفي شده و با آنان برخورد قانوني شود.
گردان با بيان اينکه گزارش ها و اخباري مبني بر قطع درختان در اردوگاه فجر منتشر شده، اظهار داشت: مسئولان کميته امداد امام خميني (ره) اعلام کرده اند که درختي قطع نشده و همگي پاجوش بوده است اما بررسي اين موضوع بايد با حضور کارشناسان و متخصصان انجام شود.
رييس شوراي اسلامي شهر همدان گفت: شهرداري وضعيت اين اردوگاه را بررسي و نتيجه را اعلام و اگر تخلفي انجام شده است به مراجع قضايي پرونده را ارسال کند.
* تکديب قطع درختان توسط بازرسان
رييس کميسيون خدمات شهري شوراي شهر همدان نيز در بازديد از اردوگاه فجر به ايرنا گفت: در بازديد بازرسان سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري همدان مدارکي بر قطع 140 درخت در اين اردوگاه مشاهده نشد و مطالب منتشر شده در اين خصوص در رسانه ها کذب است.
علي فتحي اظهار داشت: در اطلاعات به دست آمده و شواهد موجود، بيش از 2 هزار و 500 اصل درخت در اين اردوگاه کاشته شده است که نزديک به يک هزار و 500 درخت، از گونه گردو است.
وي با اشاره به اينکه وسعت باغ اين اردوگاه هشت هکتار است، اظهار داشت: چهار هکتار از اين باغ باير بوده که حالا با کاشت اين درختان مردم همدان سال هاي آينده از اکسيژن توليدي و سايه آن مي توانند استفاده کنند.
فتحي عنوان کرد: 28 هزار متر لوله کشي با عمق 60 سانتي متر، به منظور آبياري درختان اين چهار هکتار به کار رفته که در نوع خود اقدام شايسته اي است.
وي با قدرداني از مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) براي اين اقدام، افزود: با شنيدن شايعه قطع 140 اصل درخت در اين اردوگاه شوکه شديم، اما با حضور در اين باغ، مشاهده ميداني از آن و بررسي اسناد موجود، به کذب بودن مطلب منتشر شده در فضاي مجازي اطمينان پيدا کرديم.
رييس کميسيون خدمات شهري شوراي شهر همدان گفت: تا کنون بيش از پنج ميليارد ريال به منظور کاشت درختان جديد و اصلاح شبکه آبياري باغ اين اردوگاه توسط کميته امداد امام خميني (ره) هزينه شده است.
وي تاکيد کرد: رسانه ها دقت کنند برخي از افراد سود جو، با حاشيه سازي در خصوص قطع درختان کهنسال اين اردوگاه، اقدام به انتشار اطلاعات کذب نکنند.
فتحي تاکيد کرد: از همه مديران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي استان درخواست داريم تا با کاشت درخت در مجموعه ادارات خود، به حفظ محيط زيست کمک کنند.
* خدمتي که حاشيه ساز شد
مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) همدان نيز در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با تاکيد بر اينکه باغ اردوگاه فجر احيا شده است، اظهار داشت: 2 هزار و 500 نهال درخت مثمر در اين باغ کاشته شد که همه اين درختان از نوع اصلاح نژادي هستند.
پيمان ترکمانه افزود: در برنامه ريزي هاي صورت گرفته نزديک به 2 ميليارد و 480 ميليون ريال اعتبار به منظور بازسازي و بهسازي باغ و همچنين نوسازي درختان آن در نظر گرفته شد.
وي ادامه داد: با ارسال درخواست به رييس کميته امداد کشور حدود 860 ميليون ريال اعتبار ديگر براي بهسازي اين باغ تخصيص يافته است.
ترکمانه اضافه کرد: در مجموع تاکنون بيش از پنج ميليارد ريال به منظور احياء باغ و سامانه آبياري اردوگاه فجر کميته امداد امام خميني (ره) هزينه شده است.
وي با اشاره به اينکه اين باغ در مجموع هشت هکتار مساحت دارد، تاکيد کرد: هر سال درآمد حاصل از فروش ميوه درختان اين باغ، علاوه بر تامين هزينه هاي نگهداري باغ، در حوزه کمک به محرومان و افراد زير پوشش کميته امداد امام خميني (ره) استان تخصيص مي يابد.
مدير کل کميته امداد امام خميني (ره) همدان با اشاره به انتشار شايعاتي مبني بر قطع 140 اصله درخت اين اردوگاه، عنوان کرد: به جز ريشه کن کردن پاجوش ها، هرس و از بين بردن گياهان هرز، هيچ گونه درخت سالمي در اين اردوگاه قطع نشده است.
وي تاکيد کرد: تمام درختان کهن و درختان گردوي با قدمت بيش از 100 سال اين مجموعه در جاي خود باقي مانده است و مديريت مجموعه به دنبال حفظ و احياي اين مجموعه است.
ترکمانه اظهار داشت: عده اي با دوري از انصاف، جو سازي، شايعه پراکني و انتشار اخبار کذب به دنبال تامين منافع شخصي خود هستند.
وي تاکيد کرد: تمامي 2 هزار و 500 درخت کاشته شده شناسنامه دار هستند و در آينده هيچ کس نمي تواند با از بين بردن و قطع درختان در اين باغ، ساختمان بسازد.
مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) همدان با اشاره به اصلاح سامانه آبياري اين باغ افزود: با به کارگيري سامانه آبياري زير زميني، علاوه بر صرفه جويي در مصرف آب و کاهش زمان آبياري، هزينه هاي آبياري و نيروي انساني اين مجموعه نيز کاهش يافته است.
وي با بيان اينکه ماشين آلات کشاورزي به منظور اصلاح سامانه آبياري در اين باغ مستقر هستند، ادامه داد: در سامانه جديد آبياري اين باغ، با لوله کشي از زير زمين، آب به ريشه خود درخت مي رسد و گياهان هرز نمي توانند از اين آب تغذيه کنند.
ترکمانه افزود: باغ اردوگاه فجر بيش از 100 سال قدمت دارد و دست کم در 40 سال گذشته درخت ميوه جديدي به آن اضافه نشده بود.
وي بيان کرد: يک هزار و 500 درخت گردو اصلاح نژاد شده، دير گل ده با بار خوشه اي و يک هزار درخت هلو به درختان اين باغ اضافه شده است که اين اقدام در تاريخچه اين باغ بي سابقه است.
مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) همدان گفت: 28 کيلومتر لوله گذاري به منظور آبياري مکانيزه اين مجموعه استفاده شده است و اين نشان از عزم مديريت مجموعه کميته امداد استان براي حفظ گياهان است.
به گزارش ايرنا، اردوگاه فجر همدان يکي از 10 اردوگاه برتر کشور، متعلق به کميته امداد امام خميني (ره) استان همدان در منطقه اعتماديه اين شهر واقع شده است که هر سال در فصل تابستان با ارائه برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، تربيتي و آموزشي اوقات فراغت دانش آموزان زير پوشش کميته امداد امام خميني (ره) را فراهم مي کند.
اين باغ با 2 کلبه چوبي تاريخي، بيش از 100 سال قدمت دارد و پس از پيروزي انقلاب به کميته امداد امام خميني (ره) استان واگذار شده است.
در روزهاي اخير برخي خبرگزاري ها و رسانه هاي محلي که به پوشش خبري جلسه اعضاي شوراي شهر همدان که در بخشي از آن به موضوع رسيدگي به شايعه قطع درختان باغ فجر همدان مي پرداخت، اقدام کرده بودند، بدون آنکه موضوع به تاييد اعضاي اين شورا و نهادهاي متولي امر برسد، از قطع درختان اين منطقه خبر دادند؛ موضوعي که به جنجال رسانه اي تبديل شد.
با اين حال پرونده اردوگاه فجر کميته امداد امام خميني (ره) همدان همچنان توسط نهادهاي متولي در دست بررسي است و خبرنگاران در انتظار نتايج نهايي بررسي ها هستند.
7520/2090
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: با حضور گروه جهادی الکفیل خدمات پزشکی (دندان پزشکی و چشم پزشکی) به ۲ هزار مددجوی زنجانی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، روح‌الله صالحی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جریان حضور گروه جهادی الکفیل در زنجان با بیان اینکه از صبح امروز حدود ۱۰۰ دستیار و ۱۰۰ دندان پزشک در ورزشگان کارگران مستقر شده و در حال ارائه خدمات هستند، اظهار کرد: البته طی روزهای آتی تعداد پزشکان بیشتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از امروز صبح ۴۰ یونیت دندانپزشکی در ورزشگاه تجهیز شده و به ۱۹۰ نفر در نوبت صبح خدمات دندانپزشکی ارائه شد، افزود: همچنین در بحث چشم پزشکی نیز به ۶۰ نفر خدمات در حوزه بینایی‌سنجی ارائه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه ۲ هزار نفر از دهک‌های یک تا پنج که از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند این خدمات را دریافت خواهند کرد، گفت: از این تعداد ۷۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد و ۳۰ درصد نیز بهزیستی است.

صالحی تصریح کرد: در بحث دندانپزشکی خدمات کشیدن، ترمیم و جراحی‌های اولیه انجام شده و در صورت نیاز به ارائه خدمات تخصصی مددجویان به مراکز درمانی علوم پزشکی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر کار گروه جهادی مربوط به خدمات چشم پزشکی است، گفت: در بحث خدمات چشم پزشکی نیز ۱۰۰۰ فریم عینک تهیه شده که به مراجعین ارائه شود.

کد خبر 749859

دیگر خبرها

  • معلم بیرجندی با ۱۱ فرزند معنوی
  • حمایت ۶۴۴۰ معلم کرمانی از ایتام کمیته امداد
  • نصب پنل‌های خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی
  • بازدید رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از آسایشگاه کهریزک
  • ۸۵۰ هزار دانش‌آموز دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • توزیع ۵۰۰ کیسه آرد در بخش گافر و پارامون بشاگرد
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد