Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-02@17:18:37 GMT

پشت پرده حادثه الفجیره کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۶۴۰۳

خبرگزاری میزان- حسن عابدینی، در یادداشتی به بررسی پشت پرده حادثه الفجیره پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، حسن عابدینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی پشت پرده حادثه الفجیره پرداخت و نوشت:

منابع رسمی اماراتی پس از ۱۵ ساعت سکوت و تکذیب سرانجام یکشنبه شب به هدف قرار گرفتن ۴ فروند نفتکش در بندرالفجیره اعتراف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندر الفجیره با مساحتی حدود هزار و ۱۶۵ کیلومترمربع و جمعیتی افزون بر ۱۳۰ هزار نفر، یکی از هفت امیرنشین امارات عربی متحده است.

این منطقه از سمت غرب به شارجه و رأس الخیمه، از جنوب به کلبا و از شرق به دریای عمان محدود می‌شود.

بازار گمانه زنی درباره پیامد‌ها یا عاملان این حادثه هم اکنون در محافل سیاسی و رسانه‌ای داغ است؛ این موضوع از زوایای گوناگون قابل تحلیل است.

۱- فجیره، تنها بندر نفتی و صنعتی امارات در حاشیه دریای عمان است. اماراتی‌ها چند سال پیش یک خط لوله انتقال نفت به طول ۳۷۰ کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا بگونه‌ای تنگه هرمز را دور بزنند. این بندر از این نظر بسیار مهم است.

۲- سکوت و تکذیب رویداد و دروازه بانی شدید برای جلوگیری از درز کردن حتی یک فریم عکس یا ویدئو بیانگر آنست که حادثه غافلگیرانه بود. شیخ نشین امارات هنوز در مورد جزییات حادثه و مسببان احتمالی سخنی نگفته است.


۳- رسانه‌ها شماره هفت فروند کشتی آسیب دیده را منتشر کردند، اما مقام‌های رسمی فقط به مورد حمله قرار گرفتن ۴ فروند اذعان داشتند که نشان می‌دهد کاستن از حجم حادثه و پیامد‌های آن مدنظر بوده است.


۴- ماهیت این حادثه بیش از آنکه امنیتی باشد، اقتصادی است، طبعا پیامد‌های آن بر بازار انرژی، بورس و... قابل توجه خواهد بود. کشور‌های صادرکننده مانند ونزوئلا، لیبی، الجزایر هم که به علت تنش‌های داخلی ناتوان در عرضه بقدر کافی هستند ممکن است با بزرگنمایی حادثه الفجیره، بازار را به یکباره با جهش قیمتی مواجه کند.


۵- آمریکا مدت هاست که روی استخراج نفت شیل سرمایه گذاری می‌کند. ایالت کلرادو با داشتن دخایر ۳٫۳ تریلیون تنی بیشترین میزان را در دنیا دارد. استخراج نفت شیل زمانی مقرون بصرفه اقتصادی است که قیمت نفت به حدود ۱۰۰ دلار برسد.


۶- آمریکا بار‌ها کشور‌های عربی دارنده دلار‌های نفتی را تهدید کرده است که در صورت نبود در منطقه حتی یک هفته هم نمی‌توانند در کاخ هایشان باشند. جناح تندرو برای مشروعیت بخشیدن به حضور نظامیانشان و دوشیدن کشور‌های حاشیه خلیج فارس ممکن است به چنین سناریویی متوسل شده باشد.


۷- ماجراجویان در هیات حاکمه آمریکایی، رژیم صهیونیستی، جناح بن سلمان سعودی و بن زاید اماراتی هم ممکن است برای شعله ور کردن ناامنی در منطقه و دراز کردن انگشت اتهام به سوی ایران به این شگرد متوسل شده باشند.


۸- عامل این حادثه از قدرت اطلاعاتی و عملیاتی زیادی برخوردار بوده است. نفوذ در تدابیر امنیتی آمریکا، فرانسه، امارات و سعودی که در این منطقه فعال هستند از دیگر مولفه‌هایی است که در توان عامل یا عاملان حادثه بوده است. به نظر می‌رسد با این مشخصات، موساد بیشتر از همه در مظان اتهام باشد.


۹- مشارکت گسترده امارات در ائتلاف ضد یمن شاید انگیزه‌ای به یمنی‌ها داده باشد که دست به عملیات انتقام جویانه بزنند. انقلابیون یمن بار‌ها در این زمینه به امارات هشدار داده بودند، اما در زمینه حادثه الفجیره اظهار نظر نکرده اند.


۱۰- رقبای اقتصادی، جریان‌های مخالفت دولت امارات، القاعده، اخوانی‌های تحت فشار سنگین وهابی‌ها، نیرو‌های سرخورده موسوم به گرگ‌های تنها، دزدان دریایی و... هر یک ممکن است به دلایلی انگیزه دست زدن به چنین اقدامی را داشته باشند.


۱۱- برای تحلیل دقیق‌تر گرچه باید منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از منابع مستقل درباره این حادثه بود، اما این نکته روشن است تا زمانی که قدرت‌های فرامنطقه‌ای به سرکردگی آمریکا در صدد یافتن بازار فروش جنگ افزار در منطقه باشند غرب آسیا روی امنیت را نخواهد دید.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی حادثه الفجیره دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، آمریکا و شرکایش طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه وضع کردند و امید داشتند این تحریم‌ها بتواند مسکو را به زانو در آورد. با این حال، گذشت زمان نشان داد روسیه می‌تواند با جایگزین کردن کشور‌های دیگر، به خوبی جای خالی کشور‌های غربی را پر کند؛ موضوعی که به مذاق آمریکا و متحدانش خوش نمی‌آید. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳ منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود امروز (چهارشنبه) اعلام کردند ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا در حال اعمال فشار به امارات متحده عربی هستند تا مانع از همکاری این کشور در دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین شود. 

یک مقام انگلیسی در این باره گفت: مقاماتی از آمریکا، انگلیس، و اتحادیه اروپا هفته گذشته به امارات متحده سفر کردند تا تلاش‌هایی هماهنگ برای جلوگیری از ورود کالا‌های تحریم شده به روسیه به واسطه ابوظبی را داشته باشند.

منابع غربی می‌گویند مقامات آمریکایی و متحدانش بار‌ها طی نشست‌های مختلف از امارات متحده عربی خواسته اند اطلاعاتی درباره صادرات کالا و خدمات به روسیه را ارائه کند. این موضوع به ویژه درباره کالا‌هایی که به صورت صادرات مجدد و کالا‌هایی که کاربرد دو گانه دارد ضرورت بیشتری داشته است. 

یک مقام اماراتی بدون اشاره به اینکه آیا مذاکراتی در این باره میان طرفین انجام شده یا نه اجتناب کرد، اما تاکید کرد ممنوعیت برای جلوگیری از صادرات برخی کالا‌ها با کاربرد دوگانه که برای کاهش منازعه اوکراین ضروری است، صادر شده و داده‌های آماری نشان می‌دهد صادرات مجدد چنین اقلامی صورت نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دیدار رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه امارات در ابوظبی
  • ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • مافیای اسلحه‌سازی؛ پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی