Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-26@10:49:08 GMT

نظر سلامی درباره ورود ناو آمریکا به خلیج فارس چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۰۲۲

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز به مجلس شورای اسلامی رفت تا به تحلیلی صحیح از جنگ روانی آمریکا در روزهای اخیر و ارائه گزارشی از توان دفاعی کشور به نمایندگان مجلس بپردازد.


به گزارش شریان نیوز،صبح امروز سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌همراه فرماندهان نیروهای زمینی و هوافضای سپاه به جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفت تا پشت‌پرده‌های جنجال‌های تبلیغاتی چند روز اخیر رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی در رابطه با اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس را برای نمایندگان ملت تشریح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

از سال 1386 به این سو بر اساس تقسیم کاری که بین ارتش و سپاه صورت گرفت، مسئولیت برقراری امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز به‌عهده سپاه گذاشته شده است و اگر قرار باشد نیرویی درباره تحرکات آمریکا در خلیج فارس و توان دفاعی کشور برای مقابله احتمالی با آمریکا توضیحی دهد، سپاه پاسداران است.

حضور فرماندهان نیروهای زمینی و هوافضا در این جلسه نیز می‌تواند به این دلیل باشد که هر دوی این نیرو‌ها در دفاع از خلیج فارس نقش دارند. نیروی زمینی در دفاع از سواحل خلیج فارس نقش ایفا می‌کند، نیروی هوافضای سپاه نیز وظیفه پدافند هوایی از آسمان این منطقه را به‌عهده دارد و موشک‌های بالستیک ضدکشتی مانند موشک‌های خلیج فارس و هرمز هم در اختیار این نیروست.

بر اساس اظهارات نمایندگان سردار سلامی به‌درخواست خود و برای روشنگری درباره پشت‌پرده تحرکات و عملیات روانی دشمن در منطقه به جلسه غیرعلنی مجلس رفته است تا تحلیلی درست از تحرکات دشمن در منطقه و همچنین توان دفاعی سپاه را به نمایندگان ارائه کند.

به گزارش جهان نیوز، طی هفته‌ اخیر، آمریکایی‌ها جنجال تبلیغاتی فراوانی را پیرامون اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی52 به خلیج فارس به‌راه انداخته‌اند؛ در این بین برخی رسانه‌‌های داخلی در همراهی با رسانه‌های خارجی به‌دنبال آن هستند که این تحرکات نظامی آمریکا را آرایش جنگی دولت دونالد ترامپ برای حمله به ایران جلوه دهند.

نمایندگان مجلس می‌گویند، سرلشکر سلامی در این  جلسه غیرعلنی به‌صورت مشروح و با دلایل مستدل تأکید کرد که تمام این تحرکات جنبه روانی دارد و آمریکا نه می‌تواند و نه می‌خواهد جنگ جدیدی را آغاز کند.
بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس سرلشکر سلامی در این جلسه حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را امری عادی طی سالیان گذشته دانسته و اعلام کرد‌ه‌ است اعزام ناو جدید آمریکایی بر اساس برنامه‌ریزی قبلی است و چیز جدیدی نیست.

سردار سلامی در این جلسه همچنین تأکید کرده است که سپاه و سایر نیروهای مسلح از اشراف بالای اطلاعاتی بر نیروهای آمریکایی در منطقه برخوردار هستند و هرگونه تحرک و اقدام نیروهای آمریکایی از دید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مخفی نیست.

علاوه بر این فرمانده سپاه اعلام کرده است آسیب‌پذیری بالای ناوهای هواپیمابر آمریکا مانع از آن می‌شود که آمریکایی‌ها با قبول چنین ریسکی، اقدام نظامی علیه ایران انجام دهند.

اما بررسی اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی به‌خوبی نشان‌ می‌دهد که هدف آنها از اعزام ناو به خلیج فارس چیزی جز یک جنگ تبلیغاتی و جنگ روانی و رو آوردن به حربه قدیمی ایجاد دوگانه جنگ و صلح نیست.

اقدامات اخیر آمریکایی‌‌ها  از دو جنبه نظامی و سیاسی قابل بررسی است؛ از جنبه نظامی باید گفت که آمریکایی‌ها حداقل طی یک دهه اخیر به‌جز مواردی معدود همواره ناو هواپیمابر در خلیج فارس داشته‌اند و اعزام دوباره ناو آبراهام لینکلن به این منطقه چیز عجیبی نیست. از سوی دیگر اگر آمریکایی‌ها بخواهند آرایش جنگی در مقابل ایران بگیرند باید ناوگان و نیروهای مستقر در پایگاه‌های منطقه‌ای‌شان را از برد موشک‌های ایران خارج کنند که تاکنون هیچ یک از این اقدامات از سوی آمریکایی‌ها صورت نگرفته است.

همچنین قدرت نفوذ منطقه‌ای ایران آمریکا را در شرایطی که بتواند جنگی را در منطقه غرب آسیا علیه ایران آغاز کند، قرار نمی‌دهد.

به‌لحاظ سیاسی هم آمریکایی‌ها طی چند روز اخیر با لحنی متفاوت از کشوری که آرایش جنگی به خود گرفته است، با ایران سخن گفته‌اند. مقامات آمریکایی‌ در نامه‌ای به مقامات کشورمان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه قصد حمله به ایران را ندارند. کارشناسان می‌گویند این موضع آمریکا بیش از آنکه ناشی از اختیار آنها باشد، ناشی از عدم توانمندی آمریکا برای آغاز جنگ با ایران است.

منبع: تسنیم دسته بندیویژه های سیاسی

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟

دکترین هسته‌ای ایران کاملاً روشن و شفاف بوده اما از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه هسته‌ای به‌منظور دستیابی به فنّاوری‌های روز نیز استفاده خواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق- ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید در تحلیل وقایع منطقه پس از عملیات درخشان وعده صادق دارد. پیش‌ازاین نشریه انگلیسی آی در گزارشی نوشته بود که و بایدن همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه می‌دارد و در نظر دارد تا توافق برای جلوگیری ایران از تولید سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را احیا کند.

این نشریه انگلیسی که به محافل دیپلماتیک در لندن نزدیک است در ادامه با اشاره به موضوع احیای برجام نوشته است که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران درازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام‌عیار در منطقه جلوگیری کند، یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس‌جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

پس از انتشار این گزارش روزنامه کویتی الجریده که مدعی انتشار اخبار محرمانه در منطقه است در خبری قابل‌توجه نوشت که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا درباره برجام نیز آغاز شود!

البته این اخبار دو روز پس از انتشار از جانب یک مقام سیاسی در آمریکا تکذیب شده است، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان کنفرانس خبری و در پاسخ به پرسشی در خصوص این دست گزارش‌ها اعلام کرد که در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران ابراز نظر نکرده اما می‌بایست گفت آمریکا در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیست.

برای مهار ایران با آن‌ها گفتگو کن!

برخی آگاهان سیاسی اعتقاد دارند که انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

این گزاره شواهد قابل‌توجهی دارد؛ باوجودآنکه طرف آمریکایی باز کردن میز مذاکره با ایران را تکذیب کرده اما مدتی قبل متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران است یا خیر؟ اعلام کرد که دولت بایدن بر این باور است که یک مسیر دیپلماتیک بهترین راه روبه‌جلو است.

البته آمریکایی‌ها برای باز کردن کریدور گفتگو با ایران از یک سیاست پیچیده و ترکیبی استفاده کرده و مسیر ابهام را پیش می‌برند، کاخ سفید هفته قبل معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌داد در پروژه‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی همکاری کند را تمدید نکرده اما در اقدامی متقابل در باغ سبز مذاکره را نیز باز گذاشته است، این تاکتیک نشان می‌دهد که سیاست آمریکا در قبال ایران افزایش فشار با راهنما زدن به‌سوی مذاکره است!

درحالی‌که آمریکا با عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای مرگ برجام را تائید کرده اما در آن‌سو در حال دادن تنفس مصنوعی بی‌نتیجه به آن است، این سیاست به معنای تمایل آمریکا به دادن مشوق جدید به ایران نیست بلکه ایجاد اتمسفری است که با تمسک به آن راهبردهای جدید بازدارندگی از جانب ایران را مهار کند.

شورای آتلانتیک در گزارشی درباره اهمیت مهار ایران با کمک سیگنال‌های برجامی نوشته است:

تنش چشمگیر بین ایران و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر پتانسیل بالایی برای اشتباه محاسباتی در فقدان کانال‌های ارتباطی مستقیم را نشان می‌دهد. اگر ایران تصمیم بگیرد وضعیت خود را به‌عنوان یک کشور دارای آستانه هسته‌ای کنار بگذارد و سیاست خود را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای بچرخاند، این خطر حتی جدی‌تر خواهد شد. علیرغم پیام‌های گسترده‌ای که در روزهای قبل از حمله به تهران ارسال شد و از آن خواست از پاسخ مستقیم علیه اسرائیل خودداری کند، ایران تصمیم گرفت سیاست مهار خود را کنار بگذارد. ایران در این مرحله به دنبال احیای بازدارندگی خود علیه اسرائیل حتی به قیمت تشدید تنش نظامی احتمالی بود.

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

تغییر در دکترین هسته‌ای ایران یکی از گزاره‌های جدید غربی‌ها برای افزایش فشارهایی است که ایران را به سوی کانال‌هایی هدایت می‌کند که خروجی آن طرح مهار است.

یکی از مهم‌ترین بازیگران در این طراحی مدیرکل آژانس است؛ رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با دویچه وله، ضمن این ادعا که ایران نه ماه‌ها بلکه چند هفته با داشتن اورانیوم کافی برای تولید یک بمب اتمی فاصله دارد، اما این به آن معنا نیست که ایران در آن فاصله زمانی سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت.

البته گروسی گفته است که نمی‌توان نتیجه مستقیم گرفت که ایران اکنون سلاح اتمی دارد. به‌رغم همکاری‌های ایران با آژانس، گروسی در این مصاحبه همچنین مدعی شد آژانس سطح دسترسی لازم در ایران را ندارد و به همین دلیل سؤالات زیادی مطرح است!

مدیرکل آژانس بار دیگر درباره مواردی سخن گفته که به تعبیرش «مسائل باقیمانده» نام داشته و اعلام کرده است که برای حل این موارد تمایل به سفر به ایران را دارد. به نظر می‌رسد که مدیرکل آژانس بابیان ادعاهای پرونده‌های مفتوح در سطح یک کاتالیزور برای اعمال فشار به تهران عمل می‌کند.

واقعیت آن است که در حال حاضر اقدامات آژانس چیزی بیشتر از یک مزاحمت سیاسی نبوده و ثابت‌شده است که قرار نیست قدمی در جهت حل سه موضوع فنی یعنی «حل‌وفصل موضوعات پادمانی»، «ارائه تضمین‌های ذاتی و اعتباری»، «لزوم رفع تحریم‌های بازدارنده» بردارد، ازاین‌رو در شرایط فعلی سفر گروسی به تهران بی‌معنا بوده و تا زمانی که در نقش مزاحم فعال قرار دارد گفتگوی او با مقامات ایرانی عبور از خطوط قرمز هسته‌ای محسوب می‌شود.

واقعیت آن است که دکترین هسته‌ای ایران کاملاً روشن و شفاف بوده اما از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه هسته‌ای به‌منظور دستیابی به فنّاوری‌های روز نیز استفاده خواهد کرد، همچنین اظهارنظرهای شخصی باعث تغییر در خطوط کلی نظام نیز نخواهد شد.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که سیاست افزایش فشار و ارائه مشوق برای خروج ایران از مدار یک تاکتیک نخ‌نما شده است و اراده ایران در کنشگری فرا منطقه‌ای با این دست اظهارات ضد ایرانی همراه با سیگنال‌های مبهم دچار خلل نخواهد شد، عملیات موشکی اخیر سپاه پاسداران نشان داد دشمنان نه قادر به درک ابعاد گوناگون صبر استراتژیک ایران هستند و نه شناختی نسبت به قواعد نهان بازدارندگی در منطقه دارند!

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد