Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که آیا مطرح شدن بحث گفتگوی ملی و تشکیل جلساتی با این عنوان از وقایعی چون وقایع سال 88 می‌تواند جلوگیری کند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نفس گفت‌وگوی ملی برای رسیدن به یک‌سری اشتراکات، امر مطلوبی است. کشور ما و جناح‌های سیاسی نیازمند گفتگو هستند تا بتوانند در ارتباط با یک سری مسائلی که به منافع ملی کشور باز می‌گردد به یک نقطه تعادل و تفاهم برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتهی در این باره، چند نکته قابل توجه است. یکی اینکه الزاما گفتگوی ملی نباید به ائتلاف بین جریان سیاسی ختم شود. اتفاقا بنده فکر می‌کنم که هیچ منافاتی بین گفتگوی ملی و رقابت‌های سالم سیاسی بین جریانات مختلف سیاسی وجود ندارد حتی رسیدن به لیست‌های مشترک، حتی اگر با عنوان عقلای دو جناح سیاسی رخ دهد با شعار حصر تندروها و یا مسائلی از این قبیل، این به نفع کشور نیست چراکه این ائتلاف‌ها، مرزهای هویتی را به شدت مخدوش می‌کند و حتی بین افکار عمومی باعث سلب اعتماد می‌شود، آن هم در شرایطی که مردم به هیچ عنوان نسبت به جریانات سیاسی کشور، اعتماد گذشته را ندارند.

تاجرنیا افزود: بنابراین اتفاقا، ائتلاف کردن در چنین شرایطی، مردم را به این نظر می‌رساند که چه‌بسا جناح‌های سیاسی هراس دارند از اینکه یک‌سری جریانات جدیدی شکل گیرد و بخواهد حضور یابد و این موارد مردم را به اتخاذ واکنشی منفی وا خواهد داشت. گفتگوی ملی باید صورت گیرد در عین حال بایستی رقابت‌های سیاسی با حفظ یک‌سری اصول مثل انتخابات آزاد، عادلانه و سالم وجود داشته باشد. نکته بعدی این است که جناح اصولگرا به هر حال به صورت سنتی و پس از ارتحال حضرت امام (ره) بخش مهمی از نهادهای انتصابی را در اختیار دارند. اگر قرار است که در یک اشتراک در تقسیم قدرت در حوزه قوه مجریه و یا قوه مقننه صورت گیرد باید در همه حوزه‌ها تسری پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نمی‌توان یک‌سری نهادها و سازمان‌های موثر را در ساختار حاکمیت، به طور کامل در اختیار و یا حق آن جناح دانست اما در ارتباط با سایر موارد بخواهیم ائتلاف کنیم و یا گفتگویی صورت گیرد. همچنین گفتگوی ملی باید در ابعاد کامل و وسیع و در ارتباط با همه اجزای حاکمیت باشد. البته نمی‌توان درباره یک‌سری نهادهایی، استثنا قائل شد و درباره موارد دیگر بحث شود برای مثال شورای نگهبان را حق مطلق بدانیم و رفتار آن را توسط مجتهدین عادل، بی‌عیب و نقص تلقی کنیم و بخواهیم در مورد رفتارهای دولت، مجلس و یا احزاب سیاسی بحث کنیم. بنابراین متاسفانه آنچه که تاکنون توسط اصولگرایان مطرح می‌شود بیشتر در این باره است که در چند انتخابات گذشته، احساس عدم اقبال می‌کنند و از طرف دیگر نیز می‌دانند که اگر مردم از جناح اصلاح‌طلب روی برگردان شوند الزاما گزینه آنها جناح اصولگرا نیست.

وی تاکیدکرد: بنابراین بیش از اینکه در پی گفتگوی منتج به مباحث کلان ملی باشند بیشتر در پی این هستند که به نوعی بتوانند بخشی از قدرت را که می‌تواند در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گیرد را کنترل کنند. این نگاه نمی‌تواند طبیعتا کمک کننده باشد حتی اگر بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان با این مسئله همراهی کنند بدون شک افکار عمومی از این نوع نگاه عبور خواهد کرد و این نوع نگاه، تاریخ مصرف کوتاهی دارد. بنابراین بیش از همه نیازمند اعتماد افکار عمومی هستیم. اعتماد افکار عمومی، الزاما با ائتلاف حاصل نمی‌شود.

علی تاجرنیا ادامه داد: اعتماد افکار عمومی در مورد کارآمدی مجموعه نهادهای نظام شکل می‌گیرد. آنهایی که در یک نهادی حضور دارند و بخشی از حاکمیت هستند و بخش‌های دیگر حاکمیت را در اختیار دارند عملا بر روی شاخه نشستند و بن می‌برند. صداوسیما همه تلاش خود را می‌کند که برجام را شکست خورده جلوه دهد. بنابراین وقتی که در یک واقعه‌ای مثل سیل، همه تلاش خود را می‌کند تا بخشی از نهادهای در قدرت را ناجی مردم تلقی کند و بخشی از بدنه دولت که مخالفین خود می‌داند، منفعل ارزیابی کند، صحبت کردن از گفت‌وگوی ملی یک تعارفی بیش نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط حضور برخی شخصیت‌ها از جمله رئیس جریان اصلاحات می‌تواند روند گفتگوی ملی را موثرتر سازد، نیز تصریح کرد: بحث گفتگوی ملی برای اولین بار از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد. بدون شک یکی از شاخصه‌های گفتگوی ملی این است که همه مجموعه‌های دخیل در فرایندهای سیاست‌ورزی در کشور حضور داشته باشند. آنهایی که صاحب اندیشه، نگاه و اثر هستند حضور داشته باشند که در راس این افراد، معمار و رهبر جریان اصلاحات، آقای خاتمی است. گفتگوی ملی بدون حضور آقای خاتمی و بدون حضور احزاب پیش رو اصلاح‌طلب و بدون نرمش نشان دادن مقابل حصر و غیره در حد یک تعارف بیشتر باقی نمی‌ماند. اینکه بخواهیم با بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان که در واقع یک نرمش بیشتر در جریان اصولگرا دارند و اتفاقا پایگاه ضعیف‌تری در بین افکار عمومی دارند، سخن بگوییم و آن را گفتگوی ملی تلقی کنیم به تعبیری از خود گفتن و با خود خندیدن است که بیش از این راهی به جایی نخواهد برد.

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که حزبی شدن  تا چه حد می‌تواند به جامعه و کشور در زمان انتخابات کمک کند نیز بیان کرد: بنده کاملا با حزبی شدن موافق هستم. قبلا هم در این مورد با روزنامه شرق حدود دوسال پیش مصاحبه کردم و گفتم که ما در کشور خود در واقع نیازمند دو یا چند حزب قدرتمند هستیم که این احزاب با مانیفست‌های مشخص حضور پیدا کنند. در عین حال با توجه به گستردگی افکار سیاسی در طیف‌های مختلف، یک نوع فراکسیونیسم را در مجموعه خود بپذیرند مانند آنچه که در کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا و اروپا شاهد هستیم.

خبرنگار: آزاده رحیمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان اصولگرایان دولت سیل شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • ارتباط اتاق ها با هدف ارتقا شبکه سازی ارتقا یابد
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد