Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

24 اردیبهشت 1270، امتیاز تنباکو به فتوای میرزای شیرازی لغو شد. این امتیاز در سفر سوم ناصرالدين شاه به اروپا به يکي از مشاوران و نزديکان نخست وزير انگليس به نام «ماژور تالبوت» واگذار شد. شاه قاجار که پس از سیر و سیاحت اروپا پولی در بساطش نمانده بود. در مقابل 25 هزار ليره این امتیاز را به مدت 55 سال واگذار کرد.

24 اردیبهشت 1302، لايحه‌ قانوني امتياز نفت شمال به مجلس شوراي ملي براي بررسي و تصويب، تنظیم شد. اين لايحه در كميسيون فوق ‌العاده‌ نفت تنظيم و براي تصويب به مجلس ارائه شده و داراي 32 ماده بود كه در آنها به مواردي چون: اعطاي امتياز نفت به يك كمپاني مستقل آمریکایي براي استخراج نفت، گاز طبيعي، قير و موم معدني از خراسان، آذربايجان و دو ولايت از سه ولايت شمالي سواحل بحر خزر (گيلان، مازندران و استرآباد)، تعهد صاحب امتياز به قرض دادن مبلغ حداقل 10 ميليون دلار به دولت ايران، نحوه‌ تعيين مدت امتياز، تعهدات صاحب امتياز، شرايط امتيازنامه، سهم دولت ايران از امتياز، وظايف دولت ايران در امتيازنامه، اعلام موارد معاف از ماليات و نحوه ‌رفع اختلاف در تفسير موضوع امتياز، اشاره شد. 

24 اردیبهشت 1305، از امروز عوارض ويزا از اتباع دو كشور ايران و آمريكا لغو شد.

24 اردیبهشت 1311، روزنامه ها خبر رستم مسانی و همراهان او که از هند برای مطالعات اقتصادی و مالی به ایران آمده‌ بودند را به چاپ رساندند.

 24 اردیبهشت 1312، دولت لایحه جدیدی مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس را تقدیم مجلس شورای ملی کرد و در کمیسیون ‌های مالیه، عدلیه و اقتصاد مورد مطالعه و بحث واقع شد.

24 اردیبهشت 1330، دکترمصدق نخست ‌وزیر طی بخشنامه ‌ای انحلال شرکت نفت ایران و انگلیس را به کلیه ادارات و سازمان ‌های دولتی اعلام کرد.

24 اردیبهشت 1343، موافقتنامه مبادله کالا بین ایران- شوروی براساس قرارداد بازرگانی دو کشور به مدت سه سال امضا شد. حجم مبادلات ایران و شوروی طبق این موافقتنامه دو برابر شد.

24 اردیبهشت 1346، خط تولید پیکان کارخانه ایران ناسیونال افتتاح شد.

24 اردیبهشت 1348، روابط بازرگانی ایران و آلمان شرقی قطع شد.

24 اردیبهشت 1375، بهره برداري از راه آهن بين قاره اي مشهد، سرخس، تجن، امروز با حضور مقامات عالي رتبه 50 كشور جهان از جمله روساي جمهور عضو «اكو» آغاز شد. با افتتاح اين خط آهن «جاده تاريخي ابريشم» احيا شد.

24 اردیبهشت 1390، محمود احمدی نژاد رییس ‌جمهور در نامه ‌هایی جداگانه خطاب به مسعود میرکاظمی، علی ‌اکبر محرابیان و صادق محصولی، از «پایان مسوولیت» آنها در وزارتخانه ‌های نفت، رفاه و صنایع خبر داد.

24 اردیبهشت 1393، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح جدیدی در مجلس خبر داد که بر اساس آن شرکت‌ های زیرمجموعه بانک‌ های دولتی و غیردولتی منحل می ‌شدند.

24 اردیبهشت 1396، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از رشد ۶۰ درصدی صادرات زعفران در سال ۹۵ خبر داد و گفت: سال گذشته ارزش صادرات طلای سرخ ۲۵۳ میلیون دلار بوده است.

24 اردیبهشت 1397، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین ‌المللی آخرین وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت بزرگ را اعلام کرد. اصغر فخریه کاشان با اعلام خبر موافقت «ای ‌تی ‌آر» برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم‌ ها، گفت: با شرکت ‌های ایرباس و بوئینگ نیز مذاکراتی صورت گرفته و انتظار می ‌رود این شرکت ‌ها مواضع خود را در هفته جاری بیان کنند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد اقتصاد ایران رویدادهای اقتصادی سبد کالای رمضان انفجار در فجیره اصفهان شمالی بهنام صفوی مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم صدور ویزا همچنان مشکل جدی ماست/ المپیک را قطعی شده می‌دانم

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات بین المللی دوومیدانی درحالی به میزبانی دبی به پایان رسید که در جریان این رقابتها حسن تفتیان دونده ۱۰۰ متر ایران با ثبت زمان ۱۰.۳۰ در جایگاه پنجم ایستاد؛ حمیده اسماعیل نژاد دیگر نماینده کشورمان نیز در ماده ۱۰۰ متر بانوان موفق شد با ثبت حد نصاب ۱۱.۷۴ ثانیه در جایگاه سوم قرار بگیرد و مدال برنز را کسب کند. امیرعلی امیریان هم در جریان برگزاری رقابت‌های ماده ۸۰۰ متر در جایگاه نخست ایستاد و صاحب نشان خوش رنگ طلا شد.

حمیده اسماعیل نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص کیفیت این دوره از مسابقات و میزان رضایتش از عملکرد خود اظهار داشت: سطح فنی مسابقات بسیار بالا بود چون اکثر دونده‌های سرعتی آسیا و اروپایی که از رکوردهای خوبی برخوردار هستند در این رویداد شرکت کرده بودند. نزدیک المپیک پاریس هستیم و رقابت در همه مسابقات سخت می‌شود چون اکثرا ورزشکاران یا به دنبال گرفتن مجوز ورودی المپیک هستند و یا در تلاش‌اند که بتوانند شرایط و جایگاه خود را تا آغاز بازی‌ها حفظ کنند.

وی افزود: رقابت‌های بین المللی دبی نخستین رویداد فصل برای من بود. طبیعی است که ورزشکاران در اولین مسابقه فصل آن آمادگی ۱۰۰ درصدی را نداشته باشند که من هم از این قاعده جدا نبودم ولی هر چه بود تلاش کردم تا بتوانم نتیجه خوبی را کسب کنم تا مسیر رسیدن به پاریس را برای خودم هموار کرده باشم.

رکورد دار دوی ۱۰۰ متر ایران با اشاره به اینکه تصمیم دارم در ۳ الی ۴ رویداد پر امتیاز شرکت کنم؛ گفت: برای کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ باید در چند رویداد مهم شرکت کنم. هنوز موفق نشدم برنامه کامل خودم را به فدراسیون بدهم البته جلسه‌ای داشتیم و صحبت کردیم اما نه برنامه‌های من کامل بوده و نه فدراسیون هنوز تاییده لازم را برای اعزام به برخی مسابقات و اردوهای برون مرزی داده است.

عضو تیم ملی دوومیدانی ایران اضافه کرد: مسابقات قبرس، رقابت‌های قزاقستان و قهرمانی کشور از جمله مسابقاتی است که برنامه‌های آن را با فدراسیون درمیان گذاشتم امیدوارم هر چه سریعتر به جمع بندی نهایی برسیم تا بتوانم جدی‌تر به دنبال کسب سهمیه باشم. اخیرا مسابقات گرید B را به دلیل نگرفتن ویزا از دست دادم. دریافت ویزا این روزها برای ما بسیار مشکل ساز شده است حتی برای همین مسابقات قبرس هم ممکن است با این مشکل مواجه شوم. برای اخذ ویزای قبرس فقط تا پایان اردیبهشت مهلت داریم که فدارسیون پیگیر کارهاست.

اسماعیل‌نژاد که در حال حاضر از طریق رنکینگ شانس کسب سهمیه المپیک را دارد؛ گفت: در حال حاضر جایگاه خوبی در رنکینگ دارم و اگر بتوانم در مسابقاتی که گفتم شرکت کنم می‌شود گفت که موفق شدم مجوز شرکت در المپیک را برای خودم قطعی شده بدانم. البته که شرایط در مجموع سخت است و همه احتمالات را هم باید در نظر داشت اما هدف من حضور در المپیک پاریس است و دوست دارم قبل از این بازیها نیز بار دیگر رکورد ایران را که در حال حاضر هم دست خودم است بشکنم.

رکورد دار دوی ۱۰۰ متر ایران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در مسیر کسب سهمیه از فرزانه فصیحی مشورت و کمک هم می‌گیرد؛ عنوان کرد: بله قطعا همینطور است. البته فرزانه این روزها در اردو و مسابقات خارج از کشور است و در صربستان حضور دارد. امیدوارم هر دوی ما بتوانیم نماینده‌های شایسته‌ای برای دوومیدانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشیم.

کد خبر 6098095

دیگر خبرها

  • عدم صدور ویزا همچنان مشکل جدی ماست/ المپیک را قطعی شده می‌دانم
  • محرمانگی قرارداد با چین به دلیل تحریم‌ها است
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • لبه تیغ
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • تاریخ‌سازی خشن‌ترین دختر ایران در آستانه المپیک
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • رنکینگ المپیکی تکواندو اعلام شد
  • افشاگری جدید علیه زاکانی درباره قرارداد‌های مخفی شهرداری تهران