Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@17:39:05 GMT

فتوای انقلابی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۲۹۴

فتوای انقلابی

روزنامه کیمیای وطن در ستون سرمقاله امروز خود مطلبی را با عنوان ' فتوای انقلابی ' به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: دوران مشروطه از حساس ‌ترین دوران تاریخی ایران است که مردم علیه استبداد و ظلم و بی ‌عدالتی به رهبری روحانیون و علما دست به قیام فراگیر و همگانی زدند و در مراحل اولیه به نتایجی دست یافتند؛ اما با دخالت بیگانگان و نفوذ عناصر وابسته در جمع اندیشمندان و صاحب‌ نظران انقلاب و سعی در ایجاد شکاف بین آنان، کم‌ کم این انقلاب به بیراهه رفت و از مسیر اصلی خود منحرف شد و درنهایت با طرح شعار جدایی دین از سیاست و به انزوا کشاندن روحانیون، رهبری قیام به دست نظامیان و شاهزادگان افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند در ابتدای انقلاب مشروطه مبانی فکری و پایگاه مردمی و هدف اولیه شاخص بود و این مسئله را به همگان اثبات کرد که اسلام توانایی اداره‌ جامعه را در تمامی شئون دارد، اما دست ‌های آلوده و فکر های وابسته مانع از به ثمر رسیدن این نهال نورس شد. رهبری روحانیون، شریعت ‌طلبی مردم و فراگیر بودن آن از شاخصه ‌های مهم این انقلاب بود.
تاریخ اسلام پر است از مبارزات کارساز و سرنوشت ‌سازی که توانسته ظلم و استکبار و استعمار را رسوا و زمین ‌گیر کند؛ یکی از این حرکت ‌های انقلابی نجات ‌بخش، فتوای تاریخی میرزای شیرازی است. هرچند فتوای آن مرجع بزرگ کوتاه و یک جمله بیشتر نبود، اما کتاب ‌ها و مفاهیم بزرگ و تحرک ‌بخشی را در دل داشت که توانست آن تأثیر شگرف و غیر قابل تصور را به جای بگذارد که هنوز بسیاری از سیاستمداران دنیا به آن مشغول‌ اند و از آثار آن متحیر. باید جنبش تحریم توتون و تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی را از مهم‌ ترین رویدادهای تاریخ معاصر و تاریخ اسلام دانست.
اما سرچشمه این فتوا چه بود؟ جریان از این قرار بود که ناصرالدین شاه در سفر سوم خود به اروپا ولخرجی‌ های زیادی داشت و عیاشی ‌ها و ریخت ‌و پاش‌ هایش باعث شد پول‌ هایش تمام شود و چون دیگر پولی در بساط نداشت، از کیسه ملت بخشید و امتیازی را در زمینه کشت، توزیع و فروش توتون و تنباکو به یکی از مشاوران و نزدیکان نخست ‌وزیر انگلیس به نام « ماژور تالبوت » واگذار و در مقابل با دریافت 25 هزار لیره مشکلش را حل کرد.
مطابق این قرارداد کمپانی «رژی» باید سالانه 15 هزار لیره به صندوق دولت ایران واریز می‌ کرد و در مقابل کشت و فروش توتون و تنباکو در انحصار او قرار می‌ گرفت ؛ یعنی توتون و تنباکو را از کشاورزان مفت می‌ خرید و به قیمت کلان و گران می‌ فروخت . در جریان امضای این قرارداد عده ‌ای از درباریان به ‌ویژه امین ‌السلطان، صدر اعظم، با دریافت رشوه‌ هایی ایفای نقش می ‌کردند . در مقابل این قرارداد ننگین و استعماری مردم شهرهای مختلف به رهبری روحانیت به مخالفت و مقابله پرداختند و جنبش‌ هایی در شیراز به رهبری « سید علی‌ اکبر فال اسیری»، در تبریز به رهبری «حاج میرزا جواد آقا مجتهد»، در اصفهان به رهبری «حاج شیخ محمدتقی آقا نجفی » (که اولین بار حکم تحریم تنباکو را صادر کرد) و در تهران به رهبری میرزای آشتیانی شکل گرفت که با سرکوب دولت مواجه شد و عده‌ ای از علما تبعید شدند. در این هنگام سید جمال‌ الدین اسد آبادی به پیشنهاد سید علی ‌اکبر فال اسیری که در تبعید بود، نامه ‌ای در این زمینه به میرزای شیرازی نوشت. پس از ارسال نامه یادشده میرزای شیرازی تلگرافی نزد شاه فرستاد و از او خواست کسانی را که تبعید کرده است، به کشور باز گرداند و درباره قرارداد مخالفت خود را ابراز کرد؛ اما ناصرالدین شاه به این تلگراف اعتنایی نکرد؛ به همین دلیل میرزای شیرازی فتوای تاریخی خود را به این شرح صادر کرد: « الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است.»
با صدور این فتوا انقلاب و جنبش عظیمی به راه افتاد تا آنجا که حتی در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان ‌ها را شکستند. این جریان ادامه یافت تا اینکه در تاریخ 23 جمادی الاولی 1309 اعلانی در کوچه و بازار زده شد: برحسب حکم جناب میرزای شیرازی اگر تا 48 ساعت دیگر امتیاز دخانیات لغو نشود، یوم آتیه جهاد است. مردم مهیا شوید.» ناصرالدین شاه ابتدا قصد مقاومت داشت، اما در مقابل جنبش مردمی عظیمی که به راه افتاده بود، مجبور شد ابتدا امتیاز داخله و سپس کل امتیاز را لغو کند و این ‌چنین یک جمله، یک انقلاب آفرید. این، قدرت دین است که می‌ تواند به رهبری علمای طراز اول هر دشمن قداره‌ بندی را زمین ‌گیر کند و حاکمیت دین را به نمایش بگذارد.
اکنون خوب است دنیا بداند اگر رهبری جهان اسلام حکم جهاد در مقابله با استکبار صادر کند، همان خواهد شد که در تاریخ نمونه‌ هایش وجود دارد و آن درهم پیچیده ‌شدن طومار قلدرانی است که بی‌ خردانه حرف می ‌زنند و تصمیم می ‌گیرند ؛ اما امان از زمانی که صبر انقلابی به سرآید و حکمی صادر شود. ترامپ و ترامپیان به خود آیند که با یک فتوا کارشان در جهان اسلام تمام است و نفس ‌هایشان خواهد برید. امروز دنیای اسلام آگاه‌ تر از هر زمان دیگر است؛ هرچند حکومت بعضی از این کشورها در دست حقیر ترین ‌هاست و ملتشان را به اربابانشان می‌ فروشند .
7141/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فتوا انقلاب سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری/ شهید زاهدی چه هدیه‌ای تقدیم رهبر انقلاب کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانواده سردار سرلشکر شهید محمدرضا زاهدی نخستین بار نامه شهید زاهدی به فرمانده کل قوا را منتشر کردند.

به روایت فارس، بعد از اولین مرحله ای که شهید زاهدی از لبنان بازگشتند، در مراسم تودیع، یک قبضه سلاح مینی یوزی به ایشان هدیه داده شده بود که ایشان، آن را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند.

متن نامه شهید زاهدی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک امام المسلمین

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامة برکاته

مولای عزیزم

سلام علیکم و رحمة الله

بدینوسیله خالصانه‌ترین درودها را بر آن جانشین خلف خمینی کبیر (ره)، رهبر فرزانه ام می‌فرستم و از خداوند می‌طلبم تا نفس دارم سرباز آن نائب امام عصر (عج) بوده و در این راه چیزی جز شهادت موجب جدایی از آن عزیز نگردد.

اسلحه مینی یوزی که در مراسم تودیع اینجانب ... بعنوان هدیه از طرف مسئول ... تقدیم بنده شده بود، و آرزو داشتم شخصاً شرفیاب شده، تقدیم نمایم اما همیشه در این مدت با خود حدیث نفس داشتم و به خود اجازه ندادم وقت ولی امر مسلمین را از این بابت بگیرم.

لذا این هدیه ناقابل را با خالصانه‌ترین درودها و سلام تقدیم می نمایم.

ان‌شاء‌الله تعالی با قبول آن سرباز کوچکتان را بسیار خوشحال خواهید نمود.

تقاضای عاجزانه دارم این حقیر را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید.

والسلام

زاهدی

۸۲/۰۱/۲۰

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902809

دیگر خبرها

  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری/ شهید زاهدی چه هدیه‌ای تقدیم رهبر انقلاب کرد؟
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • فدوی: دشمن خباثت کند اقدامی بزرگتر انجام می‌دهیم
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان