Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@00:28:42 GMT

خوان سبز خداوندي و فصل جديد رونق اقتصادي

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۶۳۲

خوان سبز خداوندي و فصل جديد رونق اقتصادي

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - گياهان دارويي از ديرباز در فرهنگ ايراني جايگاه ويژه اي داشته و طيف وسيع گونه هاي آن همواره در مصارف خوراکي، درماني و صنعتي کاربرد داشته که هدفگذاري کشت آن در اراضي کشاورزي مي تواند فصل طلايي رونق اقتصادي، افزايش درآمد کشاورزان را موجب شود.

به گزارش ايرنا، استان مرکزي با شرايط آب و هوايي متنوع ظرفيت خاص براي پرورش انواع گل و گياه به ويژه گياهان دارويي را دارد و کشت هدفمند و برنامه محور انواع گياهان دارويي در اين خطه مي تواند به عنوان شاخه اي مهم در رونق اقتصادي و اشتغالزايي اين استان مطرح باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارش هاي اسفند پارسال و فروردين ماه امسال گستره سبز طبيعت استان مرکزي را به پهنه اي از ثروت هاي ارزشمند خدادادي تبديل کرده که بهره گيري از اين ظرفيت، فصل جديدي در رويش رونق توليد و اقتصاد به شمار مي رود.
تاکنون بيش از يک هزار و 200 گونه گياهي در استان مرکزي شناسايي و به ثبت رسيده که حاصل اين جمع آوري و تطبيق آن ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارويي وجود بيش از 227 گونه گياه دارويي در اين خطه است و توجه به کشت و پرورش انواع اين گونه ها علاوه بر نقش خاص در اقتصاد داخلي مي‌تواند در حوزه صادرات نيز نقش آفرين باشد.
به گفته برخي کارشناسان بخش کشاورزي کشت گياهان دارويي در اراضي کشاورزي استان علاوه بر کاهش سه برابري مصرف آب، درآمدزايي خوبي را رقم مي زند چرا که گياهان به طور متوسط حدود 400 ميليون ريال درآمد در واحد هکتار براي استان و کشور خواهد داشتو اين مهم مي تواند مناسبات حوزه کشاورزي و بهره برداران را بهبود بخشد و جايگزين مناسبي نيز براي صادرات نفتي ايجاد کند.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: توليد چهار هزار تن انواع گياهان دارويي امسال در اراضي کشاورزي اين استان هدفگذاري شده است.
«علي‌ اصغر زارعي» افزود: 950 هکتار از اراضي کشاورزي استان مرکزي زير کشت گل محمدي، 280 هکتار زعفران و 253 هکتار زير کشت ساير گياهان دارويي قرار دارد.
وي اظهار داشت: پيش بيني شده که 2 هزار تن گل محمدي، 2 هزار تن ساير گياهان دارويي و يک تن زعفران از سطح زير کشت اين محصول ها در سال جاري برداشت شود.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي يادآور شد: در سال زراعي قبل افزايش پنج هکتاري سطح زير کشت گياه زعفران، 30 هکتاري گل محمدي 14 و هکتاري ساير گياهان دارويي براي اين استان تعهد شده بود که 85 هکتار زعفرانکاري، 253 هکتار انواع گياهان دارويي و 220 هکتار گل محمدي به مجموع اراضي زير کشت افزوده شد.
زارعي افزود: 190 کيلوگرم زعفران، يکهزار و 600 تن گل محمدي و يکهزار و 500 تن ساير گياهان دارويي پارسال از اراضي زير کشت اين محصولات در استان مرکزي برداشت شد که با توجه به افزايش بارش ها و شرايط جوي پيش بيني مي شود برداشت اين محصولات در سال جاري افزايش داشته باشد.
وي ادامه داد: کشت گياهان دارويي نظيربابونه، زيره سبز و قدومه که سال ها در استان مورد غفلت قرار گرفته بود در سال زراعي جاري در زمره برنامه هاي مديريت باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي قرار گرفته است.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگي مناسب بهاره استان کشت 200 هکتار از گياهان دارويي از جمله گل محمدي، بابونه و قدومه به صورت ديم از ديگر برنامه ها و اقدام هاي اين مديريت در سال جاري است.
زارعي گفت: کشت گياهان دارويي به طور متوسط حدود 400 ميليون ريال درآمد در واحد هکتار همراه دارد که توجه و حمايت از کشت و زمينه سازي صادرات اين محصولات مي تواند به جايگزين مناسبي براي صادرات و اقتصاد نفتي در کشور تبديل شود.
وي، پايين بودن ضريب مکانيزاسيون و ماشين آلات کاشت و برداشت گياهان دارويي را از جمله مشکلات اين حوزه عنوان کرد و افزود: مرحله کاشت و برداشت گياهان دارويي در اراضي کشاورزي استان درحال حاضر به صورت دستي انجام مي شود که افزايش ضريب مکانيزاسيون در اين حوزه نقش مهمي در افزايش توليد و جلوگيري از هدر رفت محصولات به همراه دارد.
مديرکل مناطع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: اين استان به دليل قرار گرفتن در زاويه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس داراي شرايط آب و هوايي متنوعي است و اين مهم تنوع گياهي بالايي را براي نقاط مختلف آن رقم زده است که نبايد از آن غافل بود.
«عبدالحسين محمدي» افزود: بر اساس مدارک و استناد مکتوب علمي تاکنون بيش از يک هزار و 200 گونه گياهي در استان مرکزي جمع آوري و در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان نگهداري مي شوند.
وي ادامه داد: با تطبيق اين گياهان با منابع مکتوب و اطلاعات دارويي خبرگان محلي و عطاري هاي استان بيش از 227 گونه گياه دارويي در سطح استان شناسايي شده است که در 125 گونه، 205 جنس و 38 تيره طبقه بندي شده بودند.
مديرکل مناطع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: خانواده هاي نعناعيان (Labiatae) با 28 گونه، آفتابگردان (Composite) با 17 گونه، چتريان (Apiaceae) با 15 گونه (Leguminosae) با پنج گونه، گل رز(Rosaceae) با هفت گونه و تيره چتريان با هفت گونه بيشترين گونه هاي گياهان دارويي را به خود اختصاص مي دهند.
محمدي افزود: بر اساس سياست سازمان اداره کل منابع طبيعي استان مرکزي از سال 1372 تا کنون 37 طرح بهره برداري کتيرا و باريجه در سطح 103 هزار و 946 هکتار تهيه شده است.
وي ادامه داد: 21 طرح در سطح 55 هزار و 19 هکتار مربوط به باريجه و 16 طرح در سطح 48 هزار و 927 هکتار مربوط به کتيرا بوده و هر سال با توجه به شرايط آب و هوايي و رويش قرارداد با متقاضيان و بهره برداران قرارداد منعقد شده است.
مديرکل مناطع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: مصرف داروهاي گياهي علاوه بر صرفه اقتصادي، به لحاظ حفظ سلامتي نسبت به استفاده از داروهاي شيميايي که داراي عوارض جانبي زيادي است، داراي ارزش بوده و مي تواند براي نظام سلامت کشور مفيد باشد.
محمدي افزود: گونه هاي دارويي نظير زعفران، آويشن، باريجه، بومادران، گزنه، گلپر، گشنيز، گل راعي، شيرين بيان، کتيرا، اسطوخودوس و بادرنجبويه از مهمترين و پرمصرف ترين گونه هاي دارويي در کشور است.
وي ادامه داد: پرورش و عرضه سنتي و غيربهداشتي در حوزه گياه دارويي در کشور پذيرفتني نيست و نياز دارد که سامان درستي در اين راستا اعمال شود.
مديرکل مناطع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي خاطرنشان کرد: گياهان دارويي و معطر به شکل هاي تازه خوري، خشک شده يا کنسرو شده، فرآوري شده با استفاده از حرارت و استحصال مواد موثره در صنعت مصرف مي شود و روش تهيه برخي از اشکال مصرفي آن هابه صورت دم کرده، جوشانده ملايم، جوشانده معمولي و خيسانده است.
محمدي گفت: در صورتي که نحوه آماده سازي داروهاي گياهي و تحويل آن ها به مردم به نحو صحيح انجام نشود خواص درماني گياه از بين رفته يا تقليل مي يابد که اين مهم عدم تاثير گياه در درمان بيماري را به همراه دارد و از طرفي با توجه به اينکه دز ماده موثره و خواص درماني هر گياه در مناطق مختلف متفاوت است مي طلبد که صاحبان فن و کارشناسان آموزش ديده در اين عرصه فعاليت داشته باشند.
وي ادامه داد: همچنين کشت در زميني که از نظر موادخاص مورد نياز گياه کمبود داشته باشد، عدم مبارزه صحيح با آفات و بيماري هاي گياهان دارويي کشت شده، رعايت نکردن زمان مناسب برداشت (برحسب وضعيت هوا وساعات روز)، خشک کردن گياه درشرايط نامناسب (ازنظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن يا سرعت خشک کردن)، عدم نگهداري صحيح و بسته بندي نامناسب و تقلب هاي دارويي از ديگر عوامل کاهش اثربخشي گياهان دارويي است.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: گياهان دارويي امسال در سطح هشت هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان شازند کشت شد.
«حميدرضا مرادي» افزود: 6 هکتار از اراضي کشاورزي حوزه نهرميان شازند به کشت گل محمدي و 2 هکتار از اراضي اين منطقه در راستاي توسعه کشت گياهان دارويي، اصلاح الگوي کشت، کاهش مصرف آب و افزايش بهره وري از اراضي کشاورزي امسال به کشت گل گاوزبان اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: هر هکتار از اراضي زير کشت گل محمدي در سال دوم 600 تن و سال سوم 2 و نيم تن محصول برداشتي دارد و در صورت خام فروشي در هر کيلوگرم 80 تا 90 هزار ريال درآمدزايي براي کشاورزان رقم مي زند.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي خاطرنشان کرد: در صورت فرآوري محصول گل محمدي هر کيلوگرم اين محصول يک تا يک ميليون و 500 هزار ريال درآمد براي کشاورزان استان درآمد اقتصادي به همراه دارد.
مرادي گفت: کشت هر هکتار گل گاوزبان 500 کيلوگرم محصول برداشت مي شود که هر کيلوگرم محصول فرآوري شده تا 2 ميليون ريال درآمد اقتصادي براي کشاورزان دارد.
وي ياد آور شد: کشت گل محمدي از سال 92 تا کنون در استان مرکزي آغاز و تا کنون کشت اين محصول در 100 هزار هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان محلات اجرا شده و مطالعه کشت اين محصول در 20 هزار هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان کميجان و 29 هزار هکتار از اراضي شهرستان شازند در حال انجام است.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: کشت گياهان دارويي در اراضي کشاورزي با هدف اصلاح الگوي کشت، جلوگيري از تخريب اراضي طبيعي و مراتع، ايجاد درآمد پايدار، افزايش درآمد اقتصادي و جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها انجام مي شود.
مرادي گفت: توجه به توسعه مشاغل خانگي، برگزاري نمايشگاه هاي صنايع دستي، برگزاري کلاس هاي آموزشي براي توسعه مشاغل خانگي و هشدار هاي مبارزه با مواد مخدر در روستاها از ديگر اقدام هاي اداره کل منابع طبيعي استان مرکزي در راستاي انسجام خانواده در مناطق روستايي استان است.
استاندار استان مرکزي گفت: اين استان ظرفيت تبديل شدن به قطب توليد گياهان دارويي و توسعه، فرآوري و ارزآوري از اين حوزه را دارد.
سيد «علي آقازاده» معتقد است: کاشت و توسعه گياهان دارويي در داخل کشور گامي بزرگ در راستاي اشتغالزايي جوانان، افزايش صادرات، درآمد زايي و توليد ثروت ملي است.
وي ادامه داد: محلات به واسطه بهره مندي از آب و هواي مساعد توان بالايي را در حوزه توليد داروهاي گياهي دارد و بايد از اين ظرفيت به بهترين شکل بهره برده شود.
استاندار مرکزي بيان کرد: وجود شرکت توليد باريچ اسانس در دليجان و محلات به عنوان قطب توليد گل و گياه کشور ظرفيتي است که نيازمند رشد و توسعه است و مي طلبد با روش هاي علمي و دانش نو زمينه تحقيق، توسعه سطح زير کشت، فرآوري ،ايجاد اشتغال و ثروت را بيش از پيش مهيا کرد.
آقازاده اضافه کرد: طيفي از گياهان دارويي محلات و دليجان بومي منطقه هستند و مي طلبد که با اجراي طرح هاي پژوهشي اين گياهان شناسايي و براي توليد هدفمند و صنعتي کردن مصارف آن تلاش شود.
وي گفت: حوزه گياهان دارويي به عنوان فرصتي در اقتصاد مقاومتي است که بايد با نگاه بومي در توليد و تفکر کلان در بازاريابي و صادرات در استان بارور شود و در صورتي که به درستي و هدفمند به اين بخش بها داده شود سود کلان و ارزآوري خواهد داشت و شغل پايدار ايجاد مي کند.
استاندار مرکزي ادامه داد: استقبال مردم از مصارف مختلف گياهان دارويي در چند سال گذشته رو به افزايش است و اين رغبت ظرفيت‌هاي قابل توجهي را در زمينه کارآفريني و فرصت‌هاي شغلي به‌خصوص براي فارغ التحصيلان رشته کشاورزي فراهم کرده است.
آقازاده افزود: گياهان دارويي علاوه بر اينکه مواد اوليه طب سنتي را شامل مي‌شود، کاربري هاي متعددي در صنعت داروسازي و ساير صنايع و فعاليت ها دارد که بايد مدنظر قرار گيرد.
مدير عامل شرکت باريچ اسانس دليجان نيز گفت: واحد توليدي باريج‌اسانس يکي از بزرگترين شرکت‌هاي داروسازي گياهي است که حجم زيادي از داروهاي گياهي کشور را تامين مي‌کند.
«لاله حجازي» افزود: شرکت داروسازي باريچ اسانس در بخش توليد داروهاي گياهي ازنظر حجم توليد، سرمايه‌گذاري، قدمت در سطح کشور بي‌نظيراست و با توليد مواد اوليه گياهان دارويي باعث صرفه‌جويي ارزي در اين بخش مي شود.
وي گفت: اين شرکت بيش از 100 نوع گياه دارويي را توليد و مصرف مي‌کند و اگر کشاورزان قبل از توليد گياهان دارويي با اين شرکت مشاوره داشته باشند هيچ گونه نگراني بابت فروش محصول توليدي گياهان دارويي خود نخواهند داشت.
حجازي گفت: شرکت داروسازي باريج‌اسانس توليد کننده دارو و فرآورده‌هاي آرايشي،بهداشتي و غذايي بر پايه مواد موثر گياهي است که از سال 1374 محصولات خود را به بازار عرضه کرد.
وي بيان کرد: مجوز دايمي مرکز تحقيق و توسعه باريج اسانس به عنوان مرکز تحقيقات گياهان دارويي باريج اسانس از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کسب شده است.
حجازي بيان کرد: اين شرکت تنها واحد توليدي داروهاي گياهي کشوراست که مرکز تحقيق و توسعه بسيار فعالي دارد.
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزاسيون کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: 613 ميليارد ريال اعتبار براي افزايش ضريب مکانيزاسيون امسال به اين استان اختصاص يافت.
«محمد بابايي» افزود: پيش بيني مي شود که با جذب اين اعتبار حدود 700 دستگاه تراکتور و کمباين به بخش کشاورزي استان مرکزي افزوده شود.
وي ادامه داد: 410 ميليارد ريال اعتبارپارسال براي افزايش ضريب مکانيزاسيون به استان مرکزي اختصاص يافت که 620 ميليارد ريال معادل 152 درصد اين اعتبارات جذب و در اختيار کشاورزان قرار گرفت.
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزاسيون کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي خاطرنشان کرد: 937 دستگاه انواع تراکتور، 470 دستگاه کمباين و انواع ادوات کشاورزي با جذب اين اعتبار در راستاي افزايش ضريب مکانيزاسيون به بخش کشاورزي استان وارد شد.
بابايي افزود: با پيوستن اين ماشين آلات به بخش کشاورزي استان مرکزي ضريب مکانيزاسيون کشاورزي استان از 1 و 55 صدم درصد در ابتداي سال گذشته به 1 و 65 صدم درصد در ابتداي سال جاري افزايش يافته است.
وي با يادآوري اجراي طرح پلاک گذاري ماشين آلات بخش کشاورزي استان مرکزي افزود: 14 هزار و 413 دستگاه تراکتور و کمباين در اين استان وجود دارد که تاکنون پنج هزار و 808 دستگاه شماره گذاري شده است.
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزاسيون کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: يکهزار و 786 دستگاه از مجموع ماشين آلات کشاورزي شماره گذاري شده مستعمل و چهار هزار و 22 دستگاه نوع شماره بوده است.
بابايي ادامه داد: هشت هزار و 605 دستگاه کمباين و تراکتور مستعمل در استان مرکزي وجود دارد که با توجه به اينکه در سال جاري ارايه سوخت به اين بخش تنها با کارت سوخت انجام مي شود و نياز است مالکان اين دستگاه ها نسبت به شماره گذاري و دريافت کارت سوخت اقدام کنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: با توجه به اينکه ساخت ماشين آلات کاشت و برداشت گياهان دارويي در داخل کشور بومي سازي نشده و قيمت اين ماشين آلات گران است استقبالي براي دريافت تسهيلات خريداري اين ماشين آلات در استان وجود ندارد.
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزاسيون کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: سازمان جهاد کشاورزي استان آمادگي دارد در صورت وجود متقاضي خريد ماشين آلات کاشت و برداشت گياهان دارويي تسهيلات لازم را در اختيار انان قرار دهد.
استان مرکزي با وجود صنعتي بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزي است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضي باغي و کشاورزي در استان مرکزي وجود دارد که يک و 2 دهم درصد توليدات کشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
استان مرکزي با توليد حدود 54 هزار تن گوشت سفيد، 53 هزار تن توليد گوشت قرمز، 320 هزار تن شير، حدود 41 هزار تن توليد تخم مرغ از جايگاه ويژه اي در توليدهاي بخش کشاورزي و دامداري در سطح کشور برخوردار است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مرکزي است.
1955/6013/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج

۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی تحویل بهره برداران شهرستان آوج تحویل داده شد.

ادوات تحویلی شامل دستگاه‌های کشت مستقیم، سمپاش، کیزل پکل است که حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای خرید این ادوات پرداخت شده است.

طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قزوین در ۱۰ محصول زراعی شامل گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان علوفه ای، گیاهان روغنی و گیاهان دارویی به زیرکشت رفته و در۶ شهرستان و ۴۲۰ روستای استان در حال اجراست که سه هزارو ۷۵۰ نفر از کشاورزان طرف قرارداد تولید در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی