Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@23:38:03 GMT

آخرین وضعیت اجرای «اینستکس» و «ساتما» تشریح شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۶۳۹

آخرین وضعیت اجرای «اینستکس» و «ساتما» تشریح شد

آخرین وضعیت شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) که دوم اردیبهشت به ثبت رسمی رسید و اجرای «اینستکس» از سوی رییس کل بانک مرکزی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) به شماره ۵۴۰۲۴۰ با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال با حضور علی اصغر نوری، بانک رفاه کارگران (به نمایندگی فرشید فرخ نژاد)، بانک کشاورزی (به نمایندگی شهرزاد مشیری)، بانک پاسارگاد (به نمایندگی محمدرضا جوادیان) و خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (به نمایندگی حمید قنبری) به عنوان اعضای هیات مدیره دوم اردیبهشت ماه در اداره ثبت شرکت ها و موسسه های غیرتجاری تهران ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 پس از تاسیس و ثبت ساتما و با توجه به جلسات و هماهنگی های برگزار شده با کشورهای اروپایی و شرکت اروپایی اینستکس، در نظر گرفته شد تا اولین نقل و انتقال های مالی ایران و اروپا با هماهنگی طرفین و بانک های ایرانی و اروپایی انجام شود. در مذاکرات انجام شده با طرف اروپایی، آمادگی طرف ایرانی برای عملیاتی کردن مکانیزم موردنظر و انجام دریافت و پرداخت ها اعلام و بر اهمیت سرعت بخشیدن به فرآیند اجرایی شدن کانال مالی، تاکید شده است. در این راستا، جلسات هماهنگی با بانک های ایرانی برگزار شده است  و سلسله جلساتی برای معرفی ساز و کار و امکانات آن به صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، در هفته آینده برگزار می شود. اقدامات بانک مرکزی و بانک ها برای تسریع در عملیاتی کردن این مکانیزم نیز ادامه دارد.

 

حالا در ادامه کار شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توپ در زمین اروپا است، آخرین وضعیت عملیاتی کردن فعالیت سازوکارهای «اینستکس» و «ساتما» را تشریح کرده است.

 

«عبدالناصر همتی» در یادداشت اینستاگرامی خود آورده است: «از حدود یکسال پیش اروپا دنبال یک ساز و کار مالی برای انجام تجارت با ایران بود، تا اینکه بالاخره سه ماه پیش آن را معرفی کرد.

 

نزدیک دوماه است ساز و کار متناظر با آن، تحت عنوان ساز و کار تجارت و تامین مالی «ساتما »، در تهران تاسیس و مدیران آن به اروپایی ها معرفی شده اند. تکرار مداوم جملاتی نظیر دنبال ساز و کار مالی بودن، از سوی مسولین اروپایی، گزاره ای تکراری و نخ نما شده خواهد بود.

 

ساده ترین کار برای عملیاتی کردن فعالیت ساز و کار های «اینستکس» و «ساتما» برداشت نفت توسط شرکت ها و نهادهای اروپایی یا اعطای یک خط اعتباری به صادر کنندگان اروپایی برای شروع صادرات به ایران است.

 

اگر نگران واکنش آمریکا در مورد نوع کالاهای صادراتی به ایران هستند، می توانند توانایی خود را با صدور کالاهای اساسی و دارو تست کنند. حال می توان گفت توپ در زمین اروپا است!»

یادآور می شود: فعالیت این شرکت سهامی خاص، انجام همه معاملات تجاری در قانون تجارت از جمله خرید، فروش، صادرات و واردات است. ارایه خدمات تسویه و پرداخت به همه صادرکنندگان و واردکنندگان اعم از حقیقی و حقوقی و همچنین به بانک های داخلی و خارجی و نهادهای دولتی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، ضمانت نامه ها و حواله ها، تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک ها، موسسه های مالی و شرکت های داخلی و خارجی از دیگر وظایف این شرکت است.

 

اخذ و اعطای نمایندگی به همه بانک ها و شرکت های داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات از همه بانک ها و موسسه های اعتباری داخلی و خارجی به صورت ارزی و ریالی، تعامل با اینستکس اروپایی و سایر کانال های مالی و شرکت ها در کشورهای دیگر از ماموریت های ساتما اعلام شده است. این شرکت در وهله نخست با شرکت های اروپایی تعامل دارد و در گام بعدی شرکت های دیگر در کشورهای مختلف می توانند از این طریق به تبادل کالا با ایران بپردازند.

 

این ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی و ضروری از جمله غذا، دارو و محصولات کشاورزی را شامل می شود. بر اساس آگهی ثبت، انعقاد قرارداد و همکاری با نظام بانکی ایران و بانک های خارجی در راستای استفاده از کانال های مالی و اروپا و سایر کشورها، ارایه خدمات مشاوره مالی به همه اشخاص حقیقی و حقوقی و انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در همه زمینه های فعالیت شرکت اعلام شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان جزء خوانی قرآن کریم حرم حضرت معصومه س شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل اصفهان هرمزگان مجلس ساتما اینستکس ایران و اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشورهای اروپایی با بیشترین تولید ناخالص داخلی

لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس با تولید ناخالص داخلی بالای ۱۰۰ هزار دلار در فهرست ثروتمندترین کشورهای اروپا قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اروپا خانه بعضی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین اقتصادهای جهان است. سطح تولید ناخالص داخلی سرانه این قاره در ۴۴ کشور با استفاده از داده‌های صندوق بین‌المللی پول، ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای اروپا را بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی تعیین کرده است که لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس با تولید بالای ۱۰۰ هزار دلار در فهرست ثروتمندترین کشورهای اروپا قرار دارند.

سه کشور شمال اروپا (نروژ، ایسلند و دانمارک) نیز بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار در جایگاه‌های بالایی لیست قرار دارند و سایر همتایان شمال اروپا (سوئد و فنلاند) در خارج از ۱۰ رتبه برتر، بین ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار تولید دارند.

سه کشور شمال اروپا (نروژ، ایسلند و دانمارک) نیز بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار در جایگاه‌های بالایی لیست قرار دارند و سایر همتایان شمال اروپا (سوئد و فنلاند) در خارج از ۱۰ رتبه برتر، بین ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار تولید دارند.

در همین حال بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه، با تولید ناخالص داخلی حدود ۵۰ هزار دلار در میانه فهرست ۲۰ کشور برتر و در پایان اروپای شرقی با تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر در رتبه‌های پایین‌تری قرار گرفته‌اند. در این گروه اوکراین با پنج‌هزار و ۶۶۰ دلار رتبه آخر را به خود اختصاص داده است‌.

سرانه تولید ناخالص داخلی اروپا در سال ۲۰۲۴

لوکزامبورگ ۱۳۱ هزار و ۳۸۰ دلار

ایرلند ۱۰۶ هزار و ۰۶۰ دلار

سوئیس ۱۰۵ هزار و ۶۷۰ دلار

نروژ ۹۴ هزار و ۶۶۰ دلار

ایسلند ۸۴ هزار و ۵۹۰ دلار

دانمارک ۶۸ هزار و ۹۰۰ دلار

هلند ۶۳ هزار و۷۵۰ دلار

سان‌مارینو ۵۹ هزار و ۴۱۰ دلار

اتریش ۵۹ هزار و ۲۳۰ دلار

سوئد ۵۸ هزار و ۵۳۰ دلار

بلژیک ۵۵ هزار و ۵۴۰ دلار

فنلاند ۵۵ هزار و ۱۳۰ دلار

آلمان ۵۴ هزار و ۲۹۰ دلار

انگلستان ۵۱ هزار و ۷۰ دلار

فرانسه ۴۷ هزار و ۳۶۰ دلار

آندورا ۴۴ هزار و ۹۰۰ دلار

مالتا ۴۱ هزار و۷۴۰ دلار

ایتالیا ۳۹ هزار و ۵۸۰ دلار

قبرس ۳۷ هزار و ۱۵۰ دلار

اسپانیا ۳۴ هزار و ۵۰ دلار

کد خبر 751677

دیگر خبرها

  • بانک ملی ایران؛ پشتیبان توسعه طرح های صنعت نفت کشور
  • راهپیمایی کارکنان نهادهای اروپایی در حمایت از فلسطین
  • نارضایتی فزاینده اروپایی‌ها از دموکراسی
  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • دردسر بزرگ چلسی حتی در صورت رسیدن به رقابت‌های اروپایی
  • کشورهای اروپایی با بیشترین تولید ناخالص داخلی
  • نبض گردشگری اروپا در دست چینی‌ها
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها برای دریافت وام ؛ خلافی خودرو هم تاثیرگذار شد؟
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید