Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:26:28 GMT

تعلل اروپا بازگشت شرایط به پیش از برجام را رقم می زند

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۷۰۶

تعلل اروپا بازگشت شرایط به پیش از برجام را رقم می زند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه تهران می گوید: هیچ دلیل منطقی مبنی بر حضور ایران در معاهده ای که منافع ایران را تامین نکند وجود ندارد. بنابراین ادامه تعلل اروپا منجر به بازگشت شرایط به قبل از برجام می شود.

اواخر هفته گذشته شورای عالی امنیت ملی طی بیانیه ای با استناد به مفاد 26 و 36 برجام در پاسخ به خروج یک جانبه دولت آمریکا از برجام و تعلل اروپا در تضمین منافع اقتصادی این معاهده برای ایران، برخی تعهدات برجامی کشورمان را به تعلق درآورد و اعلام کرد «اروپا اگر در فرصت 60 روزه تعلل خود را جبران نکند ایران قدم های بعدی را برخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
«کیومرث یزدان پناه » عضو هات علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران و تحلیل گر مسائل ژئوپلتیک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در تحلیل اقدام ایران گفت: دولت ایران برای اینکه از بروز برخی بحران ها در سطح منطقه ای و بین المللی ممانعت کند و همچنین پاسخگوی مردم خود در مورد بدعهدی های طرف مقابل و مخصوصا دولت آمریکا باشد اقدام اخیر را انجام داده است.
وی با بیان اینکه دولت آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اروپا هم تنها به وعده اکتفا کرد، افزود: اقدام غیر قانونی دولت آمریکا از یک طرف و تعلل یک ساله اروپا از طرف دیگر راه دیگری برای ایران باقی نگذاشته است و گرنه مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند علاقه ای به خروج از برجام ندارند و آژانس بین المللی انرژی اتمی 14 بار پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرده است.
یزدان پناه با اشاره به این نکته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای اثبات حقانیت خود و کنترل بخشی از فشارهای ناشی از تضعیف برجام، دست به این واکنش زده است، ادامه داد: اقدام ایران این پیام را به دولت های اروپایی مخابره می کند که باید به مطالبات ایران و مفاد برجام احترام بگذارند. همانطور که ایران احترام گذاشته است.

** تضعیف برجام هزینه های سنگینی خواهد داشت

وی در مورد پیامدهای تضعیف برجام هم اظهار کرد: از نگاه امنیت بین الملل بی خاصیت شدن برجام و تضعیف آن پیامدها و هزینه های سنگینی برای نظام بین الملل ایجاد می کند.
«دولت های اروپایی و آمریکا در یک سال گذشته لحن خود را تغییر داده و بحث های دیگری مانند منطقه و موشکی را در روابط خود با ایران مطرح می کنند. در ادامه همین فرایند سپاه را سازمان تروریستی معرفی کردند که نشان دهنده اقدامات خصمانه این دولت ها علیه ایران است. تضعیف برجام می تواند سکوت ایران در مقابل این رفتار ها را بشکند. »
وی با اشاره به افزایش سطح تنش ها در صورت تضعیف برجام افزود: همه طرف های حاضر در برجام حتی دولت آمریکا که از برجام خارج شده است باید تلاش کنند سطح تنش ها افزایش پیدا نکند. حتی اگر برای کاهش تنش ها گفت وگوی ایران و آمریکا هم ضروری باشد باید این اتفاق بیفتد چرا که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری نیست.
این استاد جغرافیای سیاسی در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه روند فعلی چه اتفاقی خواهد افتاد، هم گفت: اگر همین روند ادامه پیدا کند ایران به شرایط قبل از برجام برخواهد گشت و فعالیت های هسته ای خود را در پیش می گیرد. ایران در حال حاضر نیازمند آن هست که بازوهای حماتیی خود را در مقابل فشار ها تقویت کند و با ابزارهایی که در دسترش است طرف های مقابل را برای برگشتن به برجام تحت فشار بگذارد.
وی افزود: واقعیت امر این است که تمام شواهد و قرائن نشان می دهد که اروپایی به هیچ وجه اقدام علمی مثبت در راستای تعهدات خود در زمینه برجام انجام نداد و حتی بحث ایجاد کانال مستقل مالی هم تا به امروز به صورت عملی راه اندازی نشده است.
یزدان پناه با بیان اینکه ایران در معاهده ای که نفعی در آن نداشته باشد حضور نخواهد داشت، گفت: در افکار عمومی و دلتمران ایرانی این ذهنیت به وجود آمده است که ادامه روند فعلی برجام را برای ایران بی خاصیت می کند. برجامی که همه هزینه های آن را ایران پرداخت می کند اما در مقابل اروپا به ایران وعده تحویل می دهد.
«قرار بود با توافق هسته ای از یک فاجعه ای جلوگیری شود و نگرش دولت ها اروپایی و آمریکا را به ایران تغییر کرده ، ایران به عنوان بازیگر عادی شناخته شود و فشارها از روی دوش کشور برداشته شود. اما در حال حاضر مردم و دولت به این نتیجه رسیدند که برجام یک طرفه شده است و این به صلاح ایران نیست.

** باید از دوگانگی در تصمیم گیری ها پرهیز کنیم

استاد دانشگاه تهران با اشاره به شرایطی که در داخل کشور باید ایجاد شود نیز گفت: واقعیت تلخ این است که در داخل یگانگی و وحدت رویه در تصمیم گیری ها وجود ندارد و این امر باعث می شود که کشورهای متخاصم برای اتخاذ تصمیمات تند علیه ایران گستاخ تر شوند. در شرایط فعلی باید از رفتار های هیجانی و شعاری پرهیز و سعی کنیم اقداماتی را که منجر به عصبانی شدن دشمن می شود ، انجام ندهیم .
وی با بیان اینکه باید در شرایط فعلی قدرت ریسک بالایی در مدیریت کشور اعمال شود، افزود: هدف دشمن از فشار به ایران دور کردن مردم از جمهوری اسلامی است تا زمینه های تضعیف نظام فراهم شود. در این شرایط مبارزه با فساد، جلوگیری از ریخت و پاش در بودجه عمومی و توجه به مشکلات قشرهای مختلف می تواند مردم را برای حمایت از سیاست های دولت بسیج کند.

**9487**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام منافع ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم ملی فوتسال ایران با جام قهرمانی به وطن بازگشت

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی فوتسال کشورمان پس از کسب سیزدهمین قهرمانی خود در جام ملت‌های آسیا در میان استقبال خیل عظیمی از هواداران و خانواده اعضای تیم به تهران بازگشت.   در آیین استقبال از این تیم هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال و مدیران فدراسیون و سازمان لیگ فوتسال حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • ما با دولت‌ها می‌جنگیم/ چرا دورتموند از پاری‌سن‌ژرمن متنفر است؟
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • بازگشت روملو لوکاکو به تمرینات رم در آستانه دیدار با بایرلورکوزن
  • تیم ملی فوتسال ایران با جام قهرمانی به وطن بازگشت
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست