تابعیت به فرزندان زنان ایرانی بیانگر بهادادن به جایگاه زنان است
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۹۰۰
اصفهان - ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: تصویب لایحه تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی نوید بخش موج مثبت برای رفع تبعیض جنسیتی و بها دادن به نقش و جایگاه زنان در جامعه ایران است.
کلیات لایحه تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و همسر خارجی پس از یک دهه سرانجام در 22 اردیبهشت 1398 و در آستانه روزجهانی خانواده با 188رای موافق و 20 رای مخالف و سه رای ممتنع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضا اسماعیلی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تصویب این لایحه در زمره مهم ترین مصوبه های مجلس در حوزه زندگی و عرصه های اجتماعی و فرهنگی در دهه اخیر است.
وی اظهارداشت. با تصویب این لایحه معضل چندین صد هزار خانواده که فرزند دخترشان دارای همسر خارجی بوده و با نگاه تحقیر آمیز برخی از خویشاوندان و بعضا جامعه در رنج بوده و درون خانواده اصلی با معضل اعتبار و هویت مواجه بودند کاهش یافته و همزیستی اجتماعی در جامعه متلاطم کنونی افزایش می یابد.
این جامعه شناس از مهم ترین پیامدهای تصویب این لایحه را تداوم اصالت و هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فرزندان بسیاری از زنان ایران زمین است که دارای همسران خارجی هستند دانست.
وی خاطرنشان کرد: با تصویب این لایحه حقوق شهروندی فرزندان آنها در ابعاد سیاسی، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی و آموزشی تضمین می شود.
اسماعیلی تصریح کرد: تصویب این لایحه را باید در جریده کارنامه بسیار مثبت دولت در مقوله اجتماعی ثبت کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: با وجود غلبه جمعیتی (حدود ٢میلیون نفر) تعداد زنان دارای شرایط ازدواج با مردان توانمند و واجد شرایط جهت ازدواج در ایران الگوی همسر گزینی از خارج از کشور در جامعه تقویت می شود.
وی تصریح کرد: تصویب این لایحه می تواند نوید بخش بازگشت موقت و دایم خانواده های مهاجر ایرانی باشد که خواهان تدوام پیوند با فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند.
به گفته اسماعیلی با تصویب این لایحه رنگین کمان خانواده ایرانی گسترده ترشده و در آینده شاهد افزایش مهاجرت به ایران بوده و متنوع شدن فرهنگ و جامعه ایران خواهیم بود.
این پژوهشگر و جامعه شناس بیان کرد : از منظر جامعه شناسی این اقدام را باید به فال نیک گرفت و گام مهمی در نزدیک تر شدن حاکمیت و مردم برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: تصویب نهایی این لایحه در گرو آرا مثبت فقها و حقوق دانان شورای نگهبان است که در صورت موافقت باید فصلی نو در فقه اجتماعی و زنان تلقی کرد، فصلی که بیانگر پر اهمیت تر شدن تغییرات اجتماعی بر تدوین قواعد حقوقی است.
/6026/6٩٩4
منبع: ایرنا
کلیدواژه: سياسي تصويب لايحه زنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب، مسیر مصلحت جامعه
حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا میکند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود میگیرد و تبدیل به قانون میشود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی میداند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمیتواند جلوی نگاههای آلوده و هوسانگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشمچرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعیشان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جامجم میگوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف میزند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانوادههاست.همان دختران جوانی که میخواهند همسرانشان راحفظ کنندو پسرانی که میخواهند زن محبوبشان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواستههایشانعملی نمیشود.»تضاد آموزههای غربی با ارزشهای اسلامی
درجوامع غربی برای اینکه از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانهشان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشمها، دلها و ذهنها را به همین جذابیتهای ظاهری و کوتهبینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسهانگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزشهای واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری میگوید: «آموزههای غربی به زنان میآموزد که همه ارزشهای آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافتها و زیباییهایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، میتواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزشهای دینی و اسلامی است. اسلام میگوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیتها و رعایت حجاب که برایش امنیت میآورد میتواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهرهکشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه میکند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست.
بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بیحجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیتهای زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب روبهرو میشوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامیبرد وطالب سطح جدید، متنوع و بیبندوبارتر ازوضعیت موجودشان میشوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بیمهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم میکند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادیهای جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچههای نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق میافتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در اینگونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر میشود.