Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:03:38 GMT

کارگران لرستانی مشغول کار نیستند

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۹۴۹۶

کارگران لرستانی مشغول کار نیستند

تهران- ایرنا- حال و هوای استان لرستان اصلا خوب نیست! کارگر اگر یک درد دارد، بیکار هزار درد دارد. خرم‌آباد، گهر، دورود، بروجرد و روستاها و شهرهای لرستان قصه پر غصه زندگی جوانان و مردان و زنانی است که بیکاری تماماً زندگی‌شان را بلعیده است.

مرد عرق خستگی و دلزدگی را از چهره پاک می‌کند و می‌گوید: از کجا برایتان بگویم؟ از کسانی که از امکانات اولیه زندگی محروم‌اند یا مردانی که غروب که می‌شود در قصابی‌ها استخوان جمع می‌کنند تا لااقل مزه گوشت از مذاق فرزندانشان فراموش نشود؟ از زنانی که آخر وقت میوه‌های گندیده را می‌خرند تا طعم میوه را بچشند؟ ما فراموش شده‌ایم انگار و سعی می‌کنیم لااقل طعم خوراکی‌ها را فراموش نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او که یکی از اهالی شهرستان دورود است که بیکار مانده، می‌گوید غصه اینجا بیکاری‌ست! درد کارخانجاتی که یکی یکی تعطیل شدند و سرگردانی کارگرانشان را رقم زدند. خیلی از ما باید الان در این کارخانجات کار می‌کردیم.

پارسیلون خرم‌آباد، فارسیت دورود، صدر فولاد لرستان، سامان کاشی بروجرد، ماشین‌سازی لرستان و کاشی جم بروجرد نام کارخانه‌هایی‌ست که با حسرت بر زبان می‌آورد؛ کارخانجاتی که زمانی امید مردم این منطقه برای یافتن کار بوده‌اند.

طبق نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار در سال 97 نرخ بیکاری در لرستان 13.5درصد است. این درحالیست که نرخ بیکاری در سال 97 در کل کشور 12.0درصد بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در این استان 36.8درصد بوده که از نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور (میانگین) که 40.5است، کمتر است. همین آمار خود گویای هزاران مشکلی است که بر زندگی مردم این منطقه نازل می‌شود.

تعطیلی و نیمه‌تعطیلی کارخانه‌های بزرگ لرستان، همان بلایی است که امکان اشتغال برای مردم منطقه را بلعیده است. در بین کارخانجات تعطیل شده در لرستان، یکی از بزرگترین‌ها پارسیلون خرم‌آباد بود که با 2 هزار کارگر تعطیل شد.

کارخانه پارسیلون خرم آباد که در کیلومتر 8 جاده خرم‌آباد واقع است تا قبل از واگذاری، 2 هزار کارگر به صورت مستقیم داشت و چیزی حدود 15هزار نفر به صورت غیرمستقیم برای این کارخانه کار می‌کردند. در حال حاضر این کارخانه به گفته محمدحسن موسیوند، دبیر اجرایی خانه کارگر خرم‌آباد به تعطیلی کامل کشیده شده و الان فقط نیروهای حراست و حفاظت فیزیکی در این کارخانه مانده‌اند. «ویترین صنعت خرم‌آباد» با نهایت تأسف حالا تبدیل به یک «متروکه» شده است.

به گفته او، این واحد نساجی که از سال 94 تعطیل شده است و عمده‌ترین مشکل آن، سوءمدیریت و واگذاری غلط بود. مالکان پارسیلون نتوانستند این سنگ بزرگ را بلند کنند و این صنعت مهم در لرستان زمین خورد. کارگران این کارخانه بارها مقابل استانداری لرستان تجمع کردند اما نهایتاً مجبور شدند، بیکار و سرگردان شوند. در نهایت بحث خلع ید کارفرمای کارخانه مطرح شد ولی این مساله برای مردم بیکار لرستان آب و نان نمی‌شود.

کارخانه فارسیت دورود نیز با 450 نفر کارگر از مهر ماه سال 93 تاکنون به علت مجوزهای زیست‌محیطی تعطیل است. استفاده از ماده خطرناک آزبست در تولید ورق و لوله، مشکلات عدیده‌ای برای این کارخانه ایجاد کرد و در نهایت موجب تعطیلی آن شد. کارخانه فارسیت دورود یکی از کارخانه‌های قدیمی این شهرستان است که در سال 1348 راه‌اندازی و عمده محصولات آن را ورق ایرانیت و لوله با ابعاد مختلف تشکیل می‌داد. از دست دادن بازار فروش و زیان انباشته از دیگر مشکلات این کارخانه و از علل تعطیلی آن بود. کارگران این کارخانه بیکار شدند ولی تعدادی از آنها توانستند به صورت موقت در کارخانه فولاد چدن به صورت مأمور به خدمت مشغول به کار شوند.

کارخانه فولاد و چدن دورود نیز به عنوان قطب ریخته‌گری استان، البته مثل دورانی که 2 هزار کارگر را در استخدام داشت و روزهای اوجش را می‌گذراند، نیست اما بالاخره تا حدی توانسته نیروی بیکار کارخانه فارسیت را جذب کند. در واقع کمکی که در سال 97 به این کارخانه شد، سبب شد تا بتواند اندکی روی پای خود بایستد.

کارخانه صدر فولاد لرستان، بزرگ‌ترین واحد تولیدی قطعات فولاد بود که در سال 94 فعالیت خود را با تولید سالانه 100هزار تن محصولات فولادی آغاز کرد. این مجموعه در مدت کوتاهی توانست حدود 80هزار تن در سال افزایش تولید انواع محصولات فولادی را به همراه داشته باشد. این کارخانه که در مجاورت اتوبان خرم‌آباد قرار دارد هم در نهایت به سرنوشت تعطیلی گرفتار شد و پس از یک سال و نیم فعالیت، تعطیل شد و 180 کارگر آن بیکار شدند.

ماشین‌سازی لرستان اما به گفته موسیوند به دلیل مشکل مواد اولیه و کمبود نقدینگی به تعطیلی کشانده شد. تعطیلی این کارخانه که بخشی از سهام آن از دارایی‌های گروه امیرمنصور آریا بود، حدود 270 کارگر را بیکار کرد.

بروجرد هم از آن شهرهایی است که داغ تعطیلی کارخانه بر پیشانی‌اش زیاد خورده است. کارخانه سامان کاشی بروجرد به‌طور کامل تعطیل شد و 400 کارگر را روانه لشکر بیکاران لرستان کرد. کاشی جم بروجرد نیز با حدود 200 کارگر نهایتاً به سراشیبی تعطیلی کشیده شد.

واحدهای سنگبری در لرستان هم مشکل تعطیلی و نیمه‌تعطیلی را به خود دیده‌اند. مجید کیانپور، نماینده دورود و ازنا اعلام کرده است: 250 واحد سنگبری در شرق استان لرستان وجود دارد که بیش از 60درصد آنها فعال نیست و بقیه هم با ظرفیت 40درصد کار می‌کنند. وی می‌گوید: صنایع غذایی گهر لرستان 90هزار هکتار متر مربع سوله دارد که فقط در 10هزار متر فعالیت انجام می‌شود و 80هزار متر مربع آن خالی و به صورت نیمه‌کاره باقی مانده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم‌آباد نیز بیان می‌کند: شهرک‌های صنعتی خرم‌آباد شماره یک و دو هم تقریباً با 40درصد ظرفیت خود کار می‌کند و حال و روز این شهرک‌های صنعتی نیز اصلا خوب نیست.

موسیوند می‌گوید: در لرستان کارخانه‌های زیادی به صورت تعطیل و نیمه تعطیل داریم. بارها اعلام کرده‌ایم که صنعت لرستان بیمار است و نیاز به توجه خاص مسئولان دارد. مشکلات صنایع لرستان هم فقط مربوط به دولت‌های کنونی فعلی نیست. از گذشته سیاست‌های غلط در حوزه صنایع، لرستان را به این روز انداخته است.

موسیوند در عین حال درباره صنایع فعال لرستان بیان می‌کند: امروز کارخانه نساجی بروجرد با 940 نیرو به صورت فعال کار می‌کند و برای جوانان لرستان اشتغال ایجاد کرده است. همچنین شرکت کشت و صنعت لرستان طی دو سال اخیر نیروی کار زیادی را در استان به خود جذب کرده و از پویاترین واحدهای تولیدی این منطقه است. کارخانه سیمان دورود هم اگرچه مشکلاتی دارد اما فعال است و بیش از 500 کارگر به صورت رسمی و پیمانکاری در آن کار می‌کنند. با پیگیری‌های مجلس توانستیم به این واحد تولیدی کمک کنیم. کارخانه فروآلیاژ ازنا هم با حدود 700 کارگر توانسته زمینه اشتغال کارگران را در استان ایجاد کند.

**تاثیر تحریم‌ها بر بیکاری
بسیاری از اقتصاددانان یکی از مشکلات مهم صنایع کشور را نوسانات ارزی، تحریم‌ها و در نتیجه کمبود مواد اولیه می‌دانند. با این حال همه این مشکلات دقیقاً خود را بر زندگی کارگران و بیکاران لرستان منعکس می‌کنند. برخی از کارگران که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شده‌اند، وضعیت بهتری دارند اما خیلی‌ها این‌طور نیستند. آنها هم که در کارخانه‌های مشکل‌دار کار می‌کنند، وضعیت خوبی ندارند. کارفرمایان این واحدها برای ادامه دادن کار از هزینه‌های خود تا جای ممکن می‌کاهند، دستمزدها را با تاخیر می‌پردازند، تجهیزات کارخانه را تعمیر نمی‌کنند، لباس کار و سایر ملزومات ایمنی‌ و بهداشت کار را در اختیار کارگر نمی‌گذارند و با کارگران قرارداد موقت یک ماهه و سه‌‌ماهه امضا می‌کنند.

همچنین اگر کارگران اعترضات صنفی را ابزار چانه‌زنی خود قرار دهند، کارفرمایان هم در طرف مقابل از ابزار اعلام ورشکستگی استفاده می‌کنند، هرچند ممکن است که به معنای واقعی کلمه ورشکسته نباشند. برخی به معنای واقعی کلمه ورشکسته نیستند اما چندماهی که دستمزد کارگر را نپردازند، نهایتاً تشویق به اعتراضات کارگران می‌تواند بهانه‌ای باشد تا کارفرما بتواند تسهیلات دریافت کند اما غیر از این عوامل نمی‌توان ضربه‌ای که تحریم‌ها به صنایع کشور زده را نادیده گرفت.

مرتضی افقه معتقد است که تشدید بیکاری در شرایط فعلی ناشی از تحریم‌های اخیر است. این اقتصاددان با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی با اعلام تحریم از سوی امریکا تشدید شد، خاطرنشان می‌کند: محدودیت ارتباط با کشورهای پیشرفته سبب دامن زدن به مشکلات شده است. طبیعی است که سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنند و این مساله باعث شده که اغلب بنگاه‌های تولیدی نیمه‌فعال شوند.

**بیکاران مصداق بمب ساعتی هستند
این اقتصاددان معتقد است منفعت‌طلبی هم که خود را در قالب خصوصی‌‌سازی‌ها پنهان کرده دیگر دلیل مشکلات صنایع است. افقه با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی در کشور به خوبی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه ساختارهای اقتصادی ضدتولیدی است و بنگاه‌ها اصولاً سودآور نیستند، وقتی به بخش خصوصی وارد می‌شوند با نیت استفاده از رانت‌ها جلو می‌آیند تا از زمین، ابزارآلات و ماشین‌ها سودی نصیبشان شود و چون ناکارآمد هستند و نمی‌توانند واحد صنعتی را به تولید برسانند، باعث تعطیلی آن می‌شوند. به هر حال بخش خصوصی ممکن است مازاد نیرو را تعدیل کند.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی از ابتدا خوب انجام نشد. در ساختار اقتصادی کشور، بیکاران مانند بمب عمل می‌کنند. در شرایطی که حتی قدرت خرید طبقه متوسط نیز کاهش پیدا کرده است، ممکن است کار به تنش‌های اجتماعی و سیاسی منجر شود اما دولت خیلی راه‌حل جدی‌ای برای آن ندارد. بالاخره ریشه مشکلات هم سیاست‌گذاری‌های دولتی است و هم سیاست‌های منطقه‌ای، اما دولت وظیفه دارد که سیاست‌های ناکارآمد را تغییر دهد. هر چه هست این دولت است که باید تمام تلاش خود را برای حفظ مشاغل موجود بکند و در چارچوب اصل 28 قانون اساسی «امکان اشتغال به کار» و «شرایط مساوی برای احراز مشاغل» ایجاد کند. حالا کارگرانی که با هزار امید روزی در کارخانه‌های لرستان مشغول به کار شده بودند و بیکار هستند یک‌صدا حقوق خود در اصل 28 قانون اساسی را مطالبه می‌کنند: شغل می‌خواهیم!

منبع: روزنامه توسعه ایرانی؛ 1398.02.24
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد توسعه ايراني كارگران لرستاني بيكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی عصر شنبه در همایش گرامیداشت روز کار و کارگر در جمع کارگران و کارگزاران مجتمع دخانیات گیلان در رشت اظهار کرد: تکریم از کارگران و جامعه کارگری و بهبود پرداخت دستمزد و مزایا موجب شور و نشاط می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر داد و بیان کرد: بالا رفتن ضریب امنیت شغلی در گیلان کاهش نرخ بیکاری را توأم شده است.

آقاجانی با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضای کار در گیلان به تعادل نسبی رسیده است، گفت: امنیت شغلی برای کارگران گیلانی نسبت به گذشته تضمین شده است.

وی با بیان اینکه پرورش نیروی ماهر در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: امروزه احساس اینکه پشت درب کارخانه‌ها نیروی کار ماهر و آماده وجود دارد، دور از منطق است.

ارتباط مستقیم توسعه کشور با جامعه کارگری

«محمدرضا احمدی سنگری» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک روز کارگر، اظهار کرد: کارگران همچون حافظان امنیت و سلامت و دیگر گروه‌ها در شبانه‌روز برای ارتقای کشور زحمت می کشند.

به گفته وی جامعه کارگری در پایداری امنیت اقتصادی کشور، رشد، توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور سهیم هستند.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اثر مستقیم حال خوب کارگر با حال خوب جامعه، بیان کرد: اگر حال کارگر و اقتصاد خوب باشد جامعه در مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد.

کد خبر 6090374

دیگر خبرها

  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند