Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ضمن ارزیابی آزمایشگاهی روش‌های مختلف ازدیاد برداشت برای مخزن نفت سنگین "سروش"، موفق به ارائه روش بهینه به لحاظ تکنیکی شدند.

به گزارش ایسنا، طرح پژوهشی «انجام مطالعات آزمایشگاهی تزریق گاز به منظور ازدیاد برداشت در میدان سروش» توسط محققان پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران انجام و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح روش‌های مختلف ازدیاد برداشت برای مخزن نفت سنگین سروش مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار گرفت و روش بهینه به لحاظ تکنیکی ارائه شد. همچنین تلاش شد با به‌کارگیری آنالیزهای عددی علاوه بر اعتبارسنجی نتایج آزمایشگاهی، روابطی برای تخمین و ارزیابی بهبود عملکرد تولید به کمک روش‌های تزریق گاز پیشنهاد شود.

در این تحقیق برای اولین بار تزریق گاز دی‌اکسید کربن در نمونه‌های واقعی از سنگ مخزن با حضور نفت اصلی مخزن در دما و فشار واقعی مورد آزمایش قرار گرفت.

ارائه یک عدد بدون بعد ترکیبی جدید که بتواند برای پیش‌بینی میزان بهره‌دهی در شرایط عمومی و بدون انجام آزمایشات برای مخازن با خصوصیات مشابه کاربرد داشته باشد، از دستاوردهای ویژه این طرح است.

انجام آزمایشات در مقیاس تمام مغزه که بتواند خواص ناهمگونی لایه مخزنی و اثر آن بر کارایی روش ازدیاد برداشت را بهتر نشان دهد، از دیگر نوآوری‌های این طرح شمرده می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، طرح توسعه پروژه استفاده از نتایج آزمایشگاهی در مدل واقعی مخزن برای پیش‌بینی عملکرد روش پیشنهادی در مقیاس میدان نفتی و همچنین ارزیابی‌های اقتصادی کارایی این روش‌ها در شرایط عملیاتی، از برنامه‌های آتی جهت توسعه این طرح است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ازدیاد برداشت دانشگاه تهران میدان نفتی سروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۰۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • برپایی پایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است