قزوین| آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مانع بروز آسیب اجتماعی در خانوادهها میشود
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۲۰۶۱
رئیس کل دادگستری قزوین گفت: آسیب های اجتماعی در سطوح مختلف جامعه مشاهده می شود و امروز بسیاری از این آسیب ها خانواده زندانیان را تهدید می کند به همین خاطر باید به گونه ای عمل کنیم که زندان و حبس به عنوان آخرین مجازات باشد. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ استانها قزوین نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین قدرتی امروز در جشن گلریزان زندانیان جرائم غیر عمد که در شهرستان بویین زهرا برگزار شد، اظهار داشت: خیرین واسطه های فیض الهی هستند از این رو می توانند با اقدام خداپسندانه و نیکوی خود سنتی حسنه را در جامعه ثبت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مقدمات کار خیر در کشور مهیا است و همه باید کمک کنیم تا از این دست کار خیر که موجب گسترش مهر، محبت و نیکی در جامعه می شود، رواج داشته باشد و جشن های گلریزان که به منظور آزادی زندانیان جرائم غیر عمد برگزار می شود، فرصت مغتنمی است تا همه به نوعی از فیض و برکات این ماه مبارک بهرمند شویم.
رییس کل دادگستری استان قزوین بیان داشت: نیکوکاری، احسان، کمک و دست گیری از نیازمندان که امری فطری و غریزی در انسان است و در آیات قرآن کریم نیز به این موضوع فراوان اشاره شده است باید همراه با نیت الهی باشد تا اثرات دنیوی و اخروی به دنبال داشته باشد.حجت الاسلام والمسلمین
قدرتی در ادامه گفت: زمانی که دست یک انسان نیازمند را می گیرید و به او احسان و نیکی میکنید در واقع به خودتان نیکی کرده اید زیرا با این عمل موجب بخشیده شدن گناهان خود از درگاه خدای متعال می شوید که در نهایت رضایت الهی را در پی دارد و هدف از کار خیر جز این نیز نباید باشد.
مقام ارشد قضایی استان اظهار داشت: کمک های شما صرف کسانی می شود که ناخواسته و از روی غفلت مرتکب جرمی شده اند و حالا در زندان به سر می برند و ما باید به این باور برسیم که زندان همیشه جای مناسبی برای مجازات و اصلاح مجرم نیست بلکه جای کسانی است که از روی عمد مرتکب جرم شده و تکرار و تعدد جرم دارند و باید اجازه دهیم مرتکبین جرائم غیرعمد در کنار خانواده و جامعه اصلاح شوند.
کمک 20 میلیارد ریالی خیرین در گلریزان ستاد دیه کشورقم| سومین جشن گلریزان آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد برگزار شد20 مراسم گلریزان در ماه رمضان در استان فارس برگزار میشودوی افزود: در شهرستان بویین زهرا 27 محکوم مالی و جرائم غیر عمد وجود دارد که مجموع بدهی این افراد حدود پنجاه میلیارد ریال می باشد که امیدواریم با نیت های خیر شما بتوانیم بخشی از بدهی آنها را از کمک های نقدی شما و بخشی را با گذشت طلبکاران و بخش دیگر را با اعطاء تسهیلات تامین نماییم تا موجبات آزادی آنها فراهم شود.
رییس شورای مسئولان قضایی استان تاکید کرد: آسیب های اجتماعی در سطوح مختلف جامعه مشاهده می شود و امروز بسیاری از این آسیب ها خانواده زندانیان را تهدید می کند به همین خاطر باید به گونه ای عمل کنیم که زندان و حبس به عنوان آخرین مجازات باشد.
قدرتی تاکید کرد: ستاد مردمی دیه فرصت مناسبی برای نیت های خیرخواهانه شما خیران است و اگر کمک های شما نبود قطعا ما نمی توانستیم سال گذشته موجبات آزادی 281 نفر را در استان فراهم نماییم و امیدواریم این کمک های شما مختص جشن های گلریزان نباشد و در طی سال نیز ادامه داشته باشد.
انتهای پیام/ن
R41364/P/S6,63/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /