Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@07:03:59 GMT

تاثیر شاهنامه در احیای جاده ابریشم

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۲۵۳۱

تاثیر شاهنامه در احیای جاده ابریشم

رئیس موسسه فرهنگی اکو می‌گوید: با تامین صلح و امنیت و با بهره‌گیری از آموزه‌های شاهنامه می‌توانیم شکوفایی و احیای مجدد جاده ابریشم را شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مظاهری که در «همایش بین‌امللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» در مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: حضور در رویداد فرهنگی «شاهنامه در گذرگاه ابریشم» در جوار بارگاه ملکوتی امام فرهنگ و دانش امام‌رضا(ع) در حضور مهمانان خارجی و ادیبان فرصت مغتنمی است تا نکاتی را هر چند خلاصه مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: گسترش زبان فارسی به عنوان حامل فرهنگ ایرانی یکی از مولفه‌های راه ابریشم است. یکی از مولفه‌های  راه ابریشم، کاروان درازآهنگ شعر و داستان است که از گذرگاه چندهزارساله زمان می‌گذرد، گذشته را به آینده پیوند می‌دهد و پندهای گران‌مایه‌ای از نیاکان برای فرزندان پاک‌گوهر و نیک‌اندیش به همراه دارد که پرتو روشن آن تیرگی‌ها را می‌شکند و راه پیش روی آیندگان را فروغ می‌بخشد؛ این فرایند به برخورد تمدن‌ها می‌انجامد و منجر به افزایش همکاری در روابط بین‌الملل نیز می‌شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو ادامه داد: از میان مفاخر فرهنگی و تمدنی منطقه بزرگ اکو، «حکیم ابوالقاسم فردوسی» در گستره فرهنگ و زبان در شمار پرآوازترین حماسه‌سرایان جهان جایگاهی والا دارد. او با سرودن شاهنامه در سه بخش اساطیری، پهلوانی و حماسی سرگذشت قوم ایرانی را بیان می‌کند، هویت ملی و تاریخی ایران را سندیت می‌بخشد و افکار، فرهنگ، آداب، روحیات و خلقیات آن‌ها را به تصویر می‌کشد؛ او حیات فرهنگی ایران را احیا می‌کند و زبان فارسی را از افول می‌رهاند.

مظاهری خاطرنشان کرد: کانون اصلی اشعار فردوسی تمام قلمرو زبان فارسی یعنی ایران، تاجیکستان و افغانستان را دربر می‌گیرد و تابش اشعه آن از مرزهای ایران چون شبه قاره هند، قفقاز، ماورای قفقاز و اغلب سرزمین‌های ترک‌زبان فراتر می‌رود و آن‌ها را روشنی می‌بخشد.

او در ادامه بیان کرد: شاهنامه در ایجاد پیوند فرهنگی میان ایران و کشورهای منطقه آسیای مرکزی، مردم افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، شهرهای سمرقند، بخارا و برخی از مردم قزاقستان از نقش و جایگاه بسیار موثری برخوردار است و یکی از منابع مهم برای درک روابط بین ایران باستان و چین و تاثیر روابط است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: فردوسی هزار سال پیش از پارچه زربفتی سخن می‌گوید که از رم آمده و ابریشم آن متعلق به چین بوده، به همین ترتیب ایران را حلقه پیوند این دو منطقه اعلام می‌کند. بی‌شک زبان بین‌المللی بازرگانان و به عبارتی زبان ویژه جاده ابریشم زبان فارسی است.

مظاهری اظهار کرد: راه ابریشم نمادی از گفت‌وگوی درون تمدنی، جزء میراث فرهنگی مشترک ما و کشورهای منطقه است و با ثبت جهانی آن به عنوان میراث مشترک بشریت می‌توان از این نماد تاریخی برای توسعه گردشگری، احیای مباحث فرهنگی و تمدنی، گفت‌وگوی ادیان، همگرایی قومیت‌ها و تقویت زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بهره گرفت.

او در ادامه گفت: به اعتقاد من تمرکز دیپلماسی فرهنگی کشورهای منطقه اکو باید بر حل اختلافات احتمالی، گسترش بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی، هنری، ادبی، هم‌اندیشی و رایزنی فرهنگی با حفظ وحدت و عدم تفرقه‌جویی در جهت دستیابی به بالندگی در ابعاد گوناگون تمدن از جمله راهکارها برای فراهم کردن زمینه برای احیا و بهره‌برداری راه ابریشم باشد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو ادامه داد: لذا پیشنهاد می‌کنم کشورهای مسیر جاده ابریشم در پی تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه راه ابریشم باشند تا بتوانند این منطقه را به یکی از قطب‌های بزرگ فرهنگی- اقتصادی در جهان تبدیل کنند.

مظاهری افزود: ما در موسسه بین‌المللی فرهنگی اکو با حضور ۱۰ کشور عضو به عنوان نهاد مستقل بین‌المللی با رویکرد فرهنگی، هنری و ادبی پیش‌تر به این مهم پرداخته‌ و طرحی را با عنوان «راه ابریشم، راه صلح» پایه‌ریزی کرده‌ایم و معتقدیم در ایران نیاکان که همان منطقه اکو است ادیبان و هنرمندان این مهم را دریافته بودند و راه ابریشم را نه فقط به عنوان خاستگاه تجاری بلکه راهی برای تعالی بین خود و دیگر کشورها می‌دانستند.

او اظهار کرد: حکیمان و هنرمندان نیز مانند تجار در این راه رفت‌وآمد داشته، داستان‌‎ها و اشعار بسیاری نگاشته و سروده‌اند و در آستانه بزرگداشت این حکیم از زبان خود او، داشته‌ها و ماندگاری‌هایش را به عنوان فرهنگ معرفی می‌کنند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در مورد شاهنامه فردوسی بیان کرد: شاهنامه فردوسی داستان‌های مختلفی دارد که به توضیح افسانه‌هایی در خصوص آفرینش انسان و پیشرفت فکری و اجتماعی او می‌پردازد و انسان‎ها را به نیکی و راستی و نبرد علیه زشتی و پلیدی دعوت می‌کند. همچنین شاهنامه اثری است که تمام جنبه‌های انسانی را در بر می‌گیرد.

او افزود: شاهنامه با داستان‌های شورانگیزش انعکاسی از تاریخ داستانی و اساطیر قوم ایرانی و روایت‌گر آداب و فرهنگ ایرانیان است و در مدت هزار سال همانند مثنوی مولانا، گلستان سعدی و دیوان حافظ در نوع خود همچنان تقلیدناپذیر و بی‌نظیر است.

مظاهری خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده فرهنگی ۱۰ کشور در منطقه بزرگ تمدنی اکو پیشنهاد می‌کنم دولت‌های مسیر جاده ابریشم راهکارهایی را درنظر بگیرند که منجر به تقویت همکاری عمیق‌تر منطقه‌ای شود. طبعا افزایش تجارت درون منطقه‌ای، تسهیل در رفت‌وآمد اتباع کشورها با یکدیگر و برگزاری رویدادهای فرهنگی بین این دولت‌ها منجر به توسعه گردشگری و احیای جاده ابریشم به عنوان میراث فرهنگی خواهد شد.

او با بیان این‌که رویکرد این موسسه همواره صلح و امنیت برای تمام ملل منطقه بوده است، افزود: قطعا با تامین صلح و امنیت و با بهره‌گیری از آموزه‌های شاهنامه می‌توانیم شکوفایی واحیای مجدد جاده ابریشم را شاهد باشیم و امیدوارم کشورهای مسیر جاده ابریشم با استفاده از فضای صلح‌آمیز شاهنامه در جهت دوستی و مراودات فرهنگی بیشتر بهره ببرند تا شاهد شکوفایی تمام ملت‌های منطقه با هم باشیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شاهنامه فردوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، در این نشست که امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی و با حضور مدیران کل ستادی معاونت میراث‌فرهنگی و نیز حضور برخط مدیران کل و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها برگزار شد، مهمترین برنامه‌های گرامی‌داشت هفته میراث‌فرهنگی تشریح شد.

فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در این نشست هماهنگی با بیان اینکه «میراث‌فرهنگی، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی» اصلی ترین شعار و رویکرد هفته میراث فرهنگی در سال جاری است، اظهار کرد: ابلاغیه برگزاری هفته میراث‌فرهنگی با امضای قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی به استان‌ها اعلام شده است.

وی افزود: در این دستورالعمل کاملاً برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی تشریح شده و بر این اساس مدیران کل استانی در روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت با برپایی نشست خبری به استقبال هفته میراث‌فرهنگی خواهند رفت و به تشریح مهمترین برنامه‌های گرامی داشت این هفته در استان‌ها خواهند پرداخت.

داوری با اشاره به روز ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و نکوداشت و پاسداشت زبان فارسی، اضافه کرد: در این رابطه برنامه ملی با محوریت استان خراسان رضوی برگزار می‌شود اما انتظار می‌رود در سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مرتبط با پاسداشت زبان فارسی برگزار شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ادامه داد: روز ۲۹ اردیبهشت روز موزه است که برنامه‌های مخصوصی در این روز تدارک دیده شده است. همچنین روز ۳۱ اردیبهشت که مصادف با سالروز تولد امام رضا است به نام روز میراث رضوی و میراث دینی نام‌گذاری شده است. ظرفیت بهره‌گیری از این میراث، در برخی از استان‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود که مدیران کل استانی دراین باره برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

داوری ادامه داد: روز یکم خرداد با محوریت توجه ویژه به میراث ناملموس برنامه‌هایی اجرا خواهد شد و روز دوم خرداد که به نام روز «میراث‌فرهنگی الفبای زندگی» نام‌گذاری شده، برنامه‌ریزی‌ها باید باعث تقویت ارتباط بین میراث‌فرهنگی و بدنه مردمی شود.

وی در ادامه گفت: روزهای ۳ و ۴ خرداد نیز با توجه به سالروز آزادسازی خرمشهر و نیز روز مقاومت مردم دزفول، با تکیه بر این عنوان برنامه‌های بسیار خوبی را داریم. روز ۵ خرداد نیز به نام روز میراث دفاع مقدس نام‌گذاری شده و با توجه به ظرفیت‌های میراث دفاع مقدس در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس برنامه‌های بسیار خوبی در این باره تدارک دیده شده است.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی یادآور شد: اهداف رویکردی و برنامه‌هایی که انتظار داریم این است که در درجه اول در برنامه‌ریزی‌ها و اهداف چند کلیدواژه مهم مانند توسعه نقش جوامع محلی، تبیین مسئولیت اجتماعی، تقویت مشارکت‌های مردمی و … مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: در سطح ملی ستادی تشکیل شده و در سطح استان نیز ستاد هفته میراث‌فرهنگی تشکیل می‌شود که ریاست آن با مدیرکل استان و دبیری آن بر عهده معاون میراث‌فرهنگی هر استان است. البته حتماً در ستادهای استانی سایر معاونان و مدیران استانی حضور و مشارکت خواهند داشت.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ادامه گفت: تهیه فهرستی از برنامه‌های اصلی، برگزاری نشست خبری، تهیه بسته‌های اطلاع‌رسانی، برگزاری نشست با منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی شعب استانی انجمن خیرین، زیرنویس تلویزیونی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، برنامه‌ریزی برای جلسه با امام جمعه، استفاده از ظرفیت‌های گرافیکی و تبلیغات محیطی، برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع میراث‌فرهنگی، حضور مدیران کل استانی به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌فرهنگی، تدوین بسته‌های بازدید مسئولان و استادان دانشگاه‌ها و نخبگان، برگزاری جشنواره کودک و میراث‌فرهنگی در تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی و … از مهمترین سرفصل‌های برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی است.

در این نشست همچنین فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، مدیرکل امور موزه‌ها، مدیرکل امور استان‌ها، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی و رئیس کل موزه ملی به تشریح برنامه‌های مرتبط با هفته میراث‌فرهنگی در حوزه سازمان و اداره‌کل متبوع خود پرداختند.

کد خبر 6097073 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • فیلم/ وضعیت ترافیک جاده‌های کشور از زبان رئیس پلیس راهور
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم