Web Analytics Made Easy - Statcounter

گل محمدی به عنوان محصول کم آب بر می‌تواند با جایگزین شدن به جای محصولات پرآب بر در شرایط احیای دریاچه ارومیه ثمربخش باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،شرایط بکر آب و هوایی در آذربایجان غربی از جمله مزایایی است که سبب کشت گیاه کم آب بر گل محمدی در این حوضه شده است با این حال برخی موانع سبب شده تا در زمینه صادرات حجم ناچیزی داشته باشد در حال حاضر سهم ایران در بازار ۲۵ میلیارد دلاری صادرات گل در جهان، فقط ۳ دهم درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خود یک فرصت سوزی بزرگی است با وجود اینکه در استان آذربایجان غربی شاهد وجود شرایط طبیعی و جغرافیایی خوبی هستیم، اما بی‌تدبیری در کشف و هدفمندسازی این ظرفیت‌ها آذربایجان غربی را در برهه‌ای از محرومیت و عقب‌افتادگی قرار داده و کشاورزان استان هر روز بیشتر از دیروز متضرر می‌شوند.

گل محمدی به عنوان یک محصول کم آب بر و پرسود می‌تواند با جایگزین شدن به جای محصولات پرآب بر همچون چغندرقند در شرایط احیای دریاچه ارومیه بسیار ثمربخش باشد و کشت گسترده این محصول در آذربایجان غربی سبب اشتغال‌زایی برای قشر جوان، سوددهی به کشاورزان و در نتیجه برند سازی برای استان با توجه به هم‌مرز بودن با کشور‌های همسایه می‌شود.

نبود زیرساخت عامل بی رغبتی کشاورزان برای کشت گیاه گل محمدی

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در رابطه با گیاه گل محمدی و میزان سودآوری آن برای استان می‌گوید: محصول گل محمدی گیاهی است که اگر در استان زیر ساخت‌های آن آماده شود می‌تواند هم برای کشاورز سودآوری داشته باشد و مانع از ضرر او شود و هم به دلیل کم آب بر بودن در احیای دریاچه ارومیه مفید واقع می‌شود.

وحید رضا وردی نژاد می‌افزاید: برگشت سرمایه و سودآوری گیاه گل محمدی یک تا دو سال است از نظر تولید ناخالص استانی هم باعث افزایش درآمد منطقه می‌شود که در ابتدا باید زیرساخت‌های آن یعنی احداث کارخانه اسانس گیری و تأسیس شرکت‌هایی برای بازاریابی و تجاری‌سازی این محصول توسط مدیران استانی آماده شود تا کشاورزان ترغیب به کشت گل محمدی شوند.

وی تصریح می‌کند: کشور‌های فرانسه و بلغارستان به‌عنوان دو کشور برند در تولید اسانس عطر به شمار می‌روند و ایران هم سومین کشور در این تولید به شمار میرود که در این میان بلغارستان یکی از صادرکنندگان گسترده اسانس به کشور فرانسه است و درآمد ۲۵ هزار دلاری از تولید یک لیتر اسانس گل محمدی و صادرات آن به‌دست می‌آورد.

رضا وردی نژاد می‌افزاید: به‌طور متوسط از گل محمدی ۴ تن محصول‌ تر به‌ دست می‌آید که از این مقدار یک لیتر اسانس خالص تولید می‌شود کشور فرانسه هم که یکی از واردکنندگان عمده اسانس گل محمدی است به دلیل اقلیم و آب‌وهوای مطلوب ایران خواهان واردات در سطح گسترده این اسانس از کشور است، ولی متأسفانه فقط ۸ درصد از این اسانس را ایران تهیه می‌کند که مقدار بسیار کمی است.

وی می‌گوید: چالش اصلی اینجاست که در آذربایجان غربی هیچ زیرساختی برای کشت این محصول پربازده وجود ندارد و دلال‌ها و مافیایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند تا این ظرفیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر نیز پرورش یابد و صرفاً برای منفعت بیشتر خود کشت گل محمدی را فقط برای یک مکان خاصی می‌خواهند و این یک معضل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تأکید می‌کند: متأسفانه در کشور ما علل عمده راکد یا نیمه تمام ماندن خیلی از پروژه‌ها این است که نظام ما سیستمی نیست بلکه بر پایه‌ی شخص است در نتیجه بعد از طرح‌های ۴ ساله مدیران یک مدیر دیگری می‌آید و کلا سیستم قبلی را تغییر می‌دهد که این‌گونه سیستم یک شخصیتی مانع توسعه کشور می‌شود.

شرایط مساعد کشت گیاه گل محمدی در آذربایجان غربی

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی در رابطه با کشت محصول گل محمدی و صادرات آن به کشور‌های همسایه می‌گوید: امسال ۱۸۰ تن گل محمدی در این منطقه برداشت شده این گیاه کم آب بر به عنوان محصول شاخص شهرستان خوی شناخته شده است و مشتقات آن به جمهوری آذربایجان و عراق و ترکیه صادر می‌شود.

علیرضا مردانی می‌افزاید: از اوایل خردادماه برداشت گل محمدی در شهرستان خوی آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد و گل محمدی به بار آمده در خوی علاوه بر تأمین نیاز این شهرستان به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود، اما به دلیل نبود زیرساخت مساعد برای پرورش و گسترش کشت این محصول در سطح محدودی زیر کشت می‌رود در حالی که کل استان آذربایجان غربی برای کشت این محصول مساعد است.

وی تصریح می‌کند: گل محمدی خوی از نظر کیفیت و اسانس و عطر در جهان کم‌نظیر است و در انواع مختلف خاردار، ریز، کوتاه و بزرگ و توده‌های محلی کشت می‌شود همچنین از هر هکتار ۴ تن محصول گلبرگ برداشت می‌شود و قیمت هر کیلوگرم گل محمدی ۱۵ هزار تومان است.

غیر اقتصادی بودن اغلب محصولات کشاورزی پر آب بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه علاوه بر آنکه مشکل معیشتی کشاورزان را در پی آورده بلکه سهم مهمی در ایجاد بحران دریاچه نیز داشته بنابر این ترویج کشت گیاهان دارویی مرهمی بر زخم بحران دریاچه ارومیه است.

اجرای طرح الگوی کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری همچنین سیستم کاشت گیاهان کم آب بر در حوضه دریاچه ارومیه از مهم‌ترین راهکار‌های صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی است که باید از این طرح در راستای احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت و مسئولین حمایت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در رابطه با نقش کشاورزی استان در احیای دریاچه ارومیه بیان می‌کند: ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر محصولاتی مانند چغندرقند، کشت فرا سرزمینی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

رسول جلیلی می‌گوید: جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر مانند زعفران، پسته، کلزا و گل محمدی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در تداوم تولید این محصول با توجه به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه‌های اصلاح الگوی کشت را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه مهم‌ترین اولویت اجرایی این سازمان است می‌افزاید: احیا نشدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را در سطح کشور با تهدید مواجه می‌کند و معیشت کشاورزان منطقه را نیز در معرض خطر قرار می دهد بنابراین با جایگزینی کشت محصولات کم آب بر کشاورزی ،می‌توان این بحران را به حداقل رساند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۳۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴ رونمایی شد

سه محصول نوآورانه و خلاق در زمینه پزشکی، رباتیک، صنایع پلاستیک امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سه محصول نوآورانه و خلاق در زمینه پزشکی، رباتیک، صنایع پلاستیک امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس رونمایی شد. این سه محصول با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رئیس پارک فناوری پردیس، وزیر علوم کشور زیمباوه و فعالان اکوسیستم نوآوری کشور رونمایی شد. ترموپلاستیک پلی یورتان محصول دانش‌بنیان که توسط شرکت سپنتا پیشه پاسارگاد تولید شده است. این محصولات در صنایع خودرو، کفش، لوازم ورزشی، چسب و قطعات صنعتی به عنوان مواد اولیه برای تولید قطعات خاص کاربرد دارد. 

پلی یورتان‌های ترموپلاستیک که به عنوان TPU در صنعت شناخته می‌شوند، یک الاستومر همه کاره با خواص منحصر به فرد است که دارای خاصیت ارتجاعی بالا و همچنین استحکام مکانیکی بالا است. این مواد یک ترموپلاستیک الاستومر مهندسی هست به نحوی که همانند لاستیک‌ها میتواند نرم و انعطاف‌پذیر باشد در حالی که با روش‌های متداول چون پلاستیک‌ها قابلیت فرآیند شدن دارد.

TPU‌ها استحکام و مقاومت کششی و همچنین مقاومت سایشی بسیار بالایی دارند که نسبت به ترموپلاستیک‌های متداول تا چندین برابر بالاتر است. TPUیک کوپلیمر بلوکی است که از توالی متناوب قطعات سخت و نرم تشکیل شده است. سازگاری آن به دلیل وجود هردو بخش سخت و نرم در ساختار شیمیایی آن است. برای تولید این محصول نیازمند اکستروژن واکنشی (REACTIVE EXTRUDER) و راکتورهای پیچیده‌ای هست که بتوان ابتدا پلی‌ال‌ها (بخش نرم) را سنتز و سپس در اکسترودر واکنشی با بخش سخت ترکیب و در نهایت گرانول تولید کرد. تولید محصول به شدت به نسبت استکیومتری مواد اولیه وابسته است و کوچکترین انحرافی منجر به ژل شدن یا پلیمری با خواص نامطلوب می‌شود. به دلیل خاص بود این محصول قیمت بالایی در بین پلیمرها دارد. این محصول به دلیل خواص مکانیکی بالا در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله خودروسازی، نظامی، الکتریکی، صنعتی و بهداشتی کاربردهای فراوانی داردکه به دلیل پیچیدگی‌های تولید در کشور تاکنون تولید نشده است.

این محصول هیچ تولیدکننده داخلی ندارد و در سال‌های اخیر گریدهای مختلف آن برای کاربردهای متنوعی از جمله شیلنگ‌های فشار قوی (پنوماتیک)، قطعات خودرو (گردگیر)، چسب‌های صنعتی و بسیاری دیگر از کاربردهای صنعتی از کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه و آلمان وارد می‌شود. در سال 1401 در حدود 700 هزار کیلوگرم از این مواد از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

یکی دیگر از محصولات ربات هوشمند و خودران حمل بار 500 کیلوگرم که توسط شرکت نرم‌افزار تنب تولید شده است. حمل هوشمند و خودکار بار در خطوط تولید، انبارها و پایانه‌های لجستیکی از ویژگی‌های این محصول است. این محصول برای اولین بار در کشور با سامانه نرم‌افزاری کاملا بومی تولید شده، کاملاً خودران و تشخیص هوشمند مسیر را دارا است. این محصول قابلیت شناسایی و جلوگیری از برخورد موانع، دارای سامانه مدیریت ناوگان رباتیک و کنترل ترافیک است.

چهار نوع کیت تشخیصی جهت شناسایی بیماری‌های خودایمن شایع از جمله بیماری لوپوس و التهاب خود ایمن عروق تولید شرکت دانش بنیان ایده آل تشخیص آتیه از دیگر محصولات رونمایی شده است.

تشخیص زودهنگام، پیش‌بینی و ارزیابی بیماری‌های اتوایمیون (خود ایمنی) از جمله لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید و واسکولیت از قابلیت‌های این چهار کیت تولیدی است.

چهار محصول فوق‌الذکر برای اولین بار در کشور تولید شده است و پارامترهای کنترل کیفی آن از جمله حساسیت آنالیتیک و بالینی، اختصاصیت آنالیتیک و بالینی و پایداری قابل مقایسه با بهترین محصولات کشورهای غربی است.

اینوتکس میزبان رویداد‌ بین‌المللی "فارِس اواردز 2024"

در دسترس بودن چهار محصول مورد بحث، ضمن کاهش هزینه‌های درمان در کشور منجر به شناسایی و پیگیری درمان به موقع بیماران گردیده است.مراحل تحقیق و توسعه این محصولات به اتمام رسیده است و هر 4 محصول موفق به اخذ مجوز تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گردیده است. هزینه تمام شده تولید این محصولات در داخل کشور باعث کاهش 75 درصدی میزان ارزبری در این حیطه می‌گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴ رونمایی شد
  • ۳ محصول فناورانه رونمایی شد
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه