Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنام گاردین انگلیس در گزارشی نوشته است، موضع سرسختانه ترامپ در جنگ تجاری با چین ضمن آن که جمهوریخواهان به عنوان حامیان سنتی سیاست بازار آزاد را در موقعیتی دشوار به منظور حمایت کردن از این جنگ تجاری قرار داده، دموکراتها را نیز دچار دو دستگی کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارش خود درباره تأثیرات جنگ تجاری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با چین در سیاست داخلی این کشور نوشته است:

«دونالد ترامپ بار دیگر از افزایش تعرفه‌های واردات در راستای جنگ تجاری سرسختانه اما بعضاً دچار تناقض خود علیه چین دفاع کرده اما این وضعیت باعث شده که مخالفان و هم‌حزبی‌ها و همپیمانان او در موقعیت دشواری قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار بورس آمریکا بعد از اعلام افزایش تعرفه‌های چین بر واردات برخی کالاهای آمریکایی دچار سقوط شد. چین این اقدام را به تلافی اقدام آمریکا در افزایش عوارض بر واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار انجام داد.

حتی ترامپ تهدید کرده که عوارض مابقی کالاهای وارداتی از چین که ارزششان به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد را در آینده نزدیک افزایش می‌دهد اما او روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: هنوز این تصمیم را نگرفته‌ام.

در حالی که جدال این دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان، نگرانی‌ها از بابت وارد شدن شوک به اقتصاد جهانی را افزایش داده، ترامپ این مساله که مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز در این جنگ تاوان می‌پردازند را رد می‌کند.

ترامپ در توییتی نوشت: هیچ دلیلی وجود نداردکه مصرف‌کننده آمریکایی برای افزایش این تعرفه‌ها که علیه چین اجرایی می‌شود هزینه پرداخت کند.

این مواضع ترامپ مغایر با موضع لری کادلو، مشاور اقتصاد ملی دولت او بوده است.

کادلو در مصاحبه با فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره این که آیا مصرف‌کنندگان و شرکتهای آمریکایی نیز از بابت این وضعیت تاوان می‌پردازند گفت: بله، من با این مخالف نیستم.

او همچنین اذعان کرد که در این جنگ تجاری "دو طرف آسیب خواهند دید".

این سیاست ترامپ وفاداری‌های سیاسی را به چالش کشیده است. این وضعیت به طور ویژه برای جمهوری‌خواهان دشوار است. دستور کار محافظه‌کارانه ترامپ مشهور به "اول آمریکا" ضد حمایت سنتی حزب جمهوری‌خواه از اصول بازار آزاد بوده و برای جلب آرای رأی‌دهندگان در ایالت‌های قرمز(ایالتهای به طور سنتی حامی جمهوری‌خواهان) مضر است.

جمهوری‌خواهان به چالشهای مواضع غیر منتظره ترامپ در ارتباط با انواع مسائل عادت کرده‌اند. در این مورد نیز وضعیت فرقی ندارد.

چند روز پیش کاخ سفید فهرستی از کسانی را منتشر کرد که از ترامپ در اتخاذ این موضع سرسختانه علیه چین بعد از وارد کردن اتهام نقض تعهدات مربوط به مذاکرات به پکن حمایت کردند.

این فهرست شامل سناتور مارکو روبیو بود که پیشتر گفت: "جای تعجب نیست که چین تلاش می‌کند از تعهداتی که پیشتر بر سر آنها توافق کرده بود سرباز بزند. سال‌ها است که آنها در مقابل طرف‌هایی که به شدت متمایل به یک توافق بودند، به خودشان اجازه طفره رفتن از تعهداتشان را دادند. ترامپ اولین کسی است که تهدید واقعی برای خارج شدن از یک توافق بد محسوب می‌شود."

سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی نیز گفت: "من کاملاً از رویکرد ترامپ در مذاکرات تجاری با چین حمایت می‌کنم. این بهترین و آخرین شانس برای آمریکا و جهان است برای آن که چین را وادار به پایبندی به قوانین کند."

همچنین در این فهرست نام چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا نیز بود که گفت: "به سرسختی با چین ادامه بده رئیس جمهور و عقب نشینی نکن چون تنها، قدرت راه پیروزی بر چین است."

یک دموکرات به نام سناتور شرود براون از اوهایو گفت: "تقلب‌های چین مدت خیلی زیادی است که به کارگران آمریکایی آسیب زده است. تعرفه‌ها چین را به پای میز مذاکره کشاند و حال که  ما به این جا رسیدیم رئیس جمهور باید تغییرات واقعی برای هموار کردن زمین بازی به دست بیاورد."

این صحبتها نشان می‌دهد که دموکراتها نیز نسبت به رویکرد دولت ترامپ در قبال چین دچار مناقشه هستند.

جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندیدای پیشتار ریاست جمهوری حزب دموکرات اخیراً در اظهاراتی به نظر، این رقابت تجاری با چین را کم اهمیت دانسته است و به خاطرش مورد انتقاد قرار گرفت.

برنی سندرز یک کاندیدای ریاست جمهوری دیگر حزب دموکرات وعده داده که به چین برچسب "دستکاری کننده ارز" را بزند. این موضعی است که ترامپ پیشتر قولش را داده بود که انجام دهد اما مشاورانش او را منصرف کردند.

سندرز و الیزابت وارن یک کاندیدای ریاست جمهوری دیگر دموکراتها موضع مشترکی با ترامپ در مخالفت با بازار آزاد دارند.

اما دموکراتهای میانه‌رو عمدتاً ترامپ را مورد حمله قرار دادند. ست مولتون یک نماینده دموکرات کنگره و از کاندیداهای ریاست جمهوری برای ۲۰۲۰ به فاکس نیوز گفت: این که رئیس جمهور تعرفه‌ها را مثل چماق دستش بگیرد باعث می‌شود قوی به نظر برسد؟ این تنها به خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌زند.

بسیاری احساس می‌کند که ترامپ با پرداختن به تهدید چین که سابقه طولانی در زیر پا گذاشتن قوانین دارد، به سراغ مساله مهمی رفته است.

چندین تن از جمهوری‌خواهان نسبت به طولانی شدن این مناقشه هشدار دادند. سناتور رند پال از کنتاکی به شبکه ای بی سی گفت، به رئیس جمهور توصیه کرده که سریعاً توافق با چین را نهایی کند.

او اظهار کرد: هر چه بیشتر ما در این جنگ بر سر تعرفه‌ها یا جنگ تجاری درگیر بشویم. احتمال گرفتار شدن ما به یک رکود در نتیجه آن افزایش می‌یابد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی

هرچند رسانه ها مدعی هستند که آمریکا و عربستان بزودی پیمان امنیتی منعقد می کنند ولی بررسی دقیق تر نشان می دهد که انعقاد چنین پیمانی با توجه به دیدگاه های متفاوت دو کشور در این خصوص دارای پیچیدگی است و فعلا نشانه ای از حل اختلاف در این خصوص وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا برای متقاعد کردن عربستان جهت پیوستن به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وعده داده که پیمان امنیتی با ریاض منعقد می کند و این پیمان امنیتی توسط رسانه های غربی  به عنوان تحولی مهم در روابط واشنگتن و ریاض معرفی شده است.

 بحث درباره انعقاد پیمان امنیتی از مدت ها قبل مطرح بود و به دلایل سیاسی و حقوقی در نهایی شدن آن مشکلاتی وجود داشت؛ چراکه دو کشور درباره این پیمان دیدگاه های متفاوتی دارند. از منظر آمریکا امضای پیمان امنیتی با عربستان منوط به عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که به نظر می رسد ریاض با این پیش شرط کنار نیامده و در شرایط کنونی امکان عادی سازی روابط با تل آویو دشوارتر از همیشه برآورد می شود.

عربستان به طور سنتی سیاست دو دولتی مبتنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 که با عنوان ابتکار عربی در سال 2002 نامیده شد را دنبال می کند. این درحالی است که رژیم صهیونیستی اساسا این راهکار را قبول ندارد و با غصب زمین فلسطینیان در قدس و شهرک سازی در کرانه باختری، امکان اجرای این طرح را ناممکن کرده است.

در حال حاضر هم حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی  به غزه و کشتار 35 هزار فلسطینی، بیشتر از هر زمانی عادی سازی روابط با رژیم را برای عربستان که داعیه دار رهبری جهان عرب و اسلام  در منطقه است را دشوار کرده است.

دست کشیدن از سیاست سنتی که اساس راهبرد سیاست خارجی سعودی در شامات می باشد، علاوه بر جنبه دیپلماسی عمومی، در جنبه سیاسی هم تبعاتی برای ریاض خواهد داشت. از همین رو عربستان تلاش دارد تا این پیمان امنیتی را از پرونده عادی سازی منفک نماید، ولی «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا با صراحت اعلام کرد که توافق عادی سازی روابط با تل آویو پیش شرط انعقاد پیمان امنیتی میان آمریکا و عربستان خواهد بود.

علاوه بر ملاحظات مربوط به منازعه فلسطین، بنظر می رسد ریاض و واشنگتن هنوز درباره اصل پیمان هم دارای اختلاف جدی هستند، چرا که تعریف دو کشور از این پیمان در اظهارات شان متفاوت است.  

عربستان تاکید دارد که پیمان امنیتی دربردارنده ضمانت آمریکا درخصوص تعهد به تامین امنیت عربستان و مقابله با هرگونه حمله به این کشور باشد و علاوه بر این واشنگتن محدودیتی در تامین تسلیحات مدرن برای ارتش سعودی قائل نباشد. این درحالی است که آمریکا بیشتر توافقی مبتنی بر همکاری های امنیتی و نظامی در سطح بالا بدون هرگونه تضمین به دخالت نظامی در صورت حمله به عربستان را مدنظر دارد.

به عبارت دیگر عربستان انتظار دارد که آمریکا پیمان امنیتی همطراز پیمان امنیتی اش با استرالیا منعقد نماید، ولی کاخ سفید بیشتر به مدل همکاری که مبتنی بر آموزش و صادرات تسلیحات و روابط حرفه ای بدون تعهد دفاعی تاکید دارد که هم اکنون شبیه آن را در منطقه غرب آسیا با مصر و بحرین منعقد کرده است.

البته حتی اگر عربستان هم به انعقاد این توافق قناعت نماید، مسئله کنگره می تواند دردسرساز باشد و در صورتی که توافق مذکور تائید کنگره را نداشته باشد، پیش بینی می شود با تغییر رئیس جمهور آمریکا، سرنوشت این توافق امنیتی میان ریاض و واشنگتن همانند توافق هسته ای با ایران در 2015 شکننده باشد. این درحالی است که با توجه به شرایط داخلی آمریکا ممکن است جناح رقیب دولت در مسیر این توافق کارشکنی نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی
  • افتتاح آرش مال نقطه عطف توسعه تجاری فرهنگی منطقه آزاد انزلی
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • امیرعبداللهیان: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست همسایگی ایران دارد
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • تحقیقات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در مورد رفتار‌های نژادپرستانه
  • امیرعبداللهیان: جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • فرماندهی واحد، نیاز تحقق توسعه دریامحور است
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم