Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@00:45:27 GMT

فسیل انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۵۴۷۰

فسیل انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: فسیل کشف شده از انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد با حضور مسوولان کشوری رونمایی می شود. انسان هوشمند

سید امین قاسمی روز سه شنبه در جلسه کارگروه غارهای استان افزود: با اتمام کاوش های ۲فصل گذشته این غار در سال های ۸۹ توسط هیات ایرانی و کاوش سال ۹۳ با هیات مشترک ایرانی – اسپانیایی، فصل سوم کاوش باستان شناختی در این غار آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: شواهد فرهنگی از انسان هوشمند در این غار برای اولین بار در غرب آسیا و ایران کشف شد وهدف از کاوش فصل سوم غار کلدر انجام لایه نگاری پارینه سنگی میانه در این غار تاریخی است.

غار

وی ادامه داد: ۶۸ غار در لرستان شناسایی شده که بخش عمده ای از آنها تاریخی است که کاوش یا مطالعات اولیه انها صورت گرفته اما بسیاری از غارها همچنان بدون مطالعه هستند.
قاسمی گفت: شرایط غارهای لرستان قابلیت ثبت های ملی و جهانی را دارد و می توان مجموعه ای از این غارها را در سطح دنیا معرفی کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به شواهد کشف شده در غارکلدر و تا زمان ایجاد سایت موزه در این محل، باید اعتباری برای تهیه درب و حراست فیزیکی از غار مصوب شود چرا که امکان دست درازی حفاران غیرمجاز و یا قاچاقچیان اشیا عتیقه وجود دارد.

خرم آباد

غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی – دوران فرادیرینه‌سنگی و دوره نوسنگی است.
نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.
غار کلدر در شهرستان خرم‌آباد، بخش مرکزی، دهستان رباط نمکی، روستای قلعه سنگی واقع شده که ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ۱۸۷۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./شفقنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است

لیدا شجاعی‌فر رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار از اواخر آذرماه پارسال آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد، اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی‌فر اضافه کرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است به‌طوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی در ادامه گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

به گفته شجاعی‌فر، چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید و فلامینگو‌ها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه