Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل به دلیل دارا بودن مراتع وسیع بخصوص در مناطق شمالی استان یکی از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم ریزی انواع ملخ‌ها بخصوص ملخ مراکشی می‌باشد و سالیانه در سطح وسیعی از مراتع استان عملیات دیده بانی، کانون یابی و کانون کوبی این آفت انجام می‌شود و بدین جهت مراتع و مزارعی که در تیر رس این آفت واقع شده از خسارت آن مصمون می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وضعیت مبارزه با این آفت در مراتع و مزارع و باغات استان اردبیل افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوائی در فصل زمستان سال گذشته، ظهور آفت حدود دو هفته زودتر از شرایط نرمال سال‌های گذشته بوده و تراکم جمعیت آفت در مناطق کانونی بسیار بالا می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به فعال شدن همزمان کانون ها، عملیات کانون کوبی از اول اردیبهشت ماه در شهرستان پارس آباد با ۵ تا ۶ اکیپ که دو دستگاه لندرور مجهز به سمپاش یو ال وی متعلق به خود سازمان و ۳ تا چهار دستگاه تراکتور مجهز به سمپاش توربولاینر بصورت استیجاری و یا مشارکت مردمی و همچنین شرکت کشت و صنعت مغان و البته با سموم امانی از شرکت‌ها آغاز و تاکنون بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات کانون کوبی انجام و همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود تا اواسط تیر ماه سال جاری ادامه داشته و سطح مبارزه با آفت، به حدود ۲۰ هزار هکتار برسد.

نیکشاد اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات و مهار به موقع آفت تاکنون خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده و در حال حاضر، اساسی‌ترین مشکل سازمان، عدم تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه‌ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می‌باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری جهت تأمین سموم و تجهیزات مورد نیاز، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان، ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌های بسیار موثر عشایر غیور و دامداران و کشاورزان بومی به عنوان دیده بان‌های محلی افزود: همکاری مردمی و گزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه‌ها و راهنمائی‌های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رهاسازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده، از بروز خسارت‌های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می‌نماید.

در ادامه معین، مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تشکر از روند کنترل آفت، با اشاره به استانی بودن مدیریت آفات عمومی بخصوص آفت ملخ، خواستار پیگیری و اخذ اعتبارات از طریق استانداری اردبیل و سازمان برنامه و بودجه گردید و بر لزوم کانون کوبی فوری آفت قبل از بلوغ و بالداری و جابجائی و هجوم به مزارع و باغات استان شد.

همچنین وی در خصوص تامین اعتبار خرید دو دستگاه سمپاش یو ال وی پاش قول مساعد داد.

انتهای پیام/ح

خودداری از رهاسازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی آفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوه‌نوردی ممنوع!

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، وضعیت جوی مناطق کوهستانی کشور طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ٧ اردیبهشت)، طی این مدت استقرار هوای پایدار و افزایش دما طی روز در نیمه غربی کشور و تداوم فعالیت سامانه بارشی در بخش‌های شرقی و مرکزی کشور پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی امروز کماکان بارش‌های رگباری و گاهی شدید همراه با رعدوبرق و تگرگ و وزش تندباد در بخش‌های مرکزی و جنوب شرق کشور به‌ویژه ارتفاعات کرمان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان تداوم دارد که می‌تواند منجر به جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، رانش و لغزش زمین و ریزش سنگ شود.

طی این روز همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت شامل کوهنوردی، دره‌نوردی، پروازهای تفریحی، تردد در حاشیه رودخانه‌ها و … در این مناطق مخاطره آمیز است.

براین اساس روز جمعه بارش‌ها با شدت کمتر و محدودتر در بخش‌های جنوب شرق کشور به‌صورت رگبار و رعدوبرق ادامه دارد و در سایر مناطق کشور با توجه به استقرار هوای پایدار، افزایش دما طی روز و گاهی وزش باد مهمترین پدیده جوی است.

با توجه به بارش قابل ملاحظه برف طی روزهای گذشته در قله‌های مرتفع البرز شرقی، شرایط برای وقوع بهمن در این مناطق مهیاست بنابراین از تردد در مسیرهای مستعد بهمن اجتناب شود.

همچنین وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران، طی این مدت استقرار هوای پایدار پیش‌بینی می‌شود و روزها آفتابی و گاهی همراه با وزش باد خواهد بود.

کد خبر 6088282 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • تداوم امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • کانون خدمت رضوی شهرستان تهران آغاز به کار کرد
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوه‌نوردی ممنوع!
  • تداوم امداد رسانی هوایی به مناطق سیل زده قصرقند
  • باران در راه خراسان رضوی است
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد