Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:42:36 GMT

مخالفت ریاست جمهوری افغانستان با طرح تشکیل دولت موقت

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۵۸۴۲

مخالفت ریاست جمهوری افغانستان با طرح تشکیل دولت موقت

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان امروز (سه‌شنبه) با اعلام مخالفت این دفتر با طرح ارائه شده از سوی بخش عمده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تشکیل یک دولت موقت در پایان دوره رسمی دولت فعلی در اول خرداد، درخواست آنها را فاقد وجاهت و پایه و اساس قانونی دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیراً از مجموع ۱۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۲ تن از طرح تشکیل یک دولت موقت در این کشور از بعد از پایان دوره دولت فعلی در تاریخ ۲۲ مه (اول خرداد) تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ابتدا برای تاریخ ۲۰ آوریل برنامه‌ریزی شده بود، اما تاکنون دوبار به تعویق افتاده و فعلا تاریخ ۲۸ سپتامبر آتی برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته است.

بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان با توجه به این که دوره کاری دولت این کشور اول خردادماه سال جاری پایان می‌یابد، قدرت باید به رئیس جمهوری جدید این کشور واگذار شود.

با توجه به این که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به حدود پنج ماه دیگر موکول شده، در این مدت از نظر قانونی خلاء قدرت در این کشور بوجود خواهد آمد.

اشرف غنی تاکید داشته، پس از پایان دوره کاری خود طبق قانون تنها زمانی از قدرت کناره‌گیری کند که در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، رئیس جمهور جدید تعیین شود.

 شورای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، احزاب سیاسی و اتحادیه حقوقدانان این کشور ادامه کار اشرف غنی پس از خردادماه را غیرقانونی می‌دانند.

اخیرا اشرف غنی برای تمدید دوره کاری دولتش به سراغ دادگاه عالی این کشور رفت و دادگاه عالی نیز دوره کاری حکومت وحدت ملی افغانستان را تا زمان برگزاری انتخابات تمدید کرد.

شورای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این کار را غیرقانونی دانسته و ادامه کار حکومت وحدت ملی را پس از خرداد ماه آینده غیرقابل قبول می‌داند.

با این حال طبق اعلام این کاندیداها، اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی این کشور تا زمانی که در این انتخابات کاندیدا نباشند، می‌توانند رییس دولت موقت باشند.

هارون چخانسوری، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان در یک بیانیه اظهار کرد: کاخ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به خواسته برخی کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار می‌دارد که هیچ توجیه قانونی برای تشکیل یک دولت موقت وجود نداشته و حتی هیچ مکانیزم قانونی نیز برای درخواست‌های کاندیداها وجود ندارد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان خاطر نشان کرد: همه احزاب سیاسی این حق را دارند که در ضمن در نظر گرفتن حاکمیت قانون اعتراضات برگزار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر خود به مشهد اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف آماده شده است.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088675

دیگر خبرها

  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت