Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:45:13 GMT

بازی رسانه‌ای در زمین دشمن

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۶۲۷۶

بازی رسانه‌ای در زمین دشمن

تهران- ایرناپلاس- در حالی که وزارت امور خارجه ایران از انفجار‌ها در بندر الفجیره ابراز تأسف کرده، آن را نگران‌کننده خوانده و نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داده است، اظهارنظر‌ها و تحلیل‌های برخی خبرنگاران و رسانه‌های داخلی باعث شده انگشت اتهام دشمنان به سمت ایران نشانه رود و جمهوری اسلامی را پشت‌پرده این حوادث بخوانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسین خوشوقت، مدیرکل اسبق مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد، حامد رحیم‌پور، دبیر بین‌الملل روزنامه خراسان، حسین دلیریان، دبیر دفاعی پیشین خبرگزاری تسنیم و امین عربشاهی، مدیر منطقه خراسان‌ شمالی خبرگزاری تسنیم در روزی که رسانه‌های بین‌المللی و داخلی با احتیاط اخبار مربوط به انفجار در بندر الفجیره را پوشش می‌دادند، در صفحات توییتر خود پست‌هایی منتشر کردند که باعث شد رسانه‌هایی که ماه‌هاست علیه ایران خبر تهیه می‌کنند، بهانه‌ای برای نسبت دادن این انفجار‌ها به ایران دست و پا کنند.
خوشوقت، با اعلام این خبر که «دو فروند از هفت فروند کشتی تجاری و نفتکش منفجر شده در فجیره، متعلق به سعودی‌اند» نوشت: «در منطقه، همه باید بتوانند زندگی کنند، خصوصاً ایران!»
پس از او، حسین دلیریان، دبیر دفاعی پیشین خبرگزاری تسنیم در توییترش به اظهارنظر درباره حادثه الفجیره پرداخت و با نوشتن ضرب‌المثل «اگر کافه بهم بخورد، برای همه می‌خورد» توجه رسانه‌های خارجی را جلب کرد.
حامد رحیم‌پور، دبیر بین‌الملل روزنامه خراسان و امین عربشاهی، مدیر منطقه خراسان‌ شمالی خبرگزاری تسنیم، با صراحت بیشتری در این باره توئیت کردند. هرچند اکنون در توییتر امین عربشاهی، مدیر منطقه خراسان‌شمالی خبرگزاری تسنیم مطلبی درباره انفجار‌ها در بند الفجیره مشاهده نمی‌شود، اما تصویری منتسب به صفحه او نیز منتشر شده که در آن، انفجار در فجیره به مقاومت منتسب شده است. اگر تصویر ادعایی العربیه درست باشد، عربشاهی بعد از مدتی ترجیح داده است این پست را پاک کند.

با این حال، العربیه با استناد به توئیت‌های این افراد، گزارشی منتشر و ایران را پشت‌پرده حوادث بندر الفجیره معرفی کرده است. العربیه نوشته است روزنامه‌نگاران ایرانی که در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران کار می‌کنند، در اکانت‌های اجتماعی‌شان نوشته‌اند: پشت ترکیدن نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات، نیرو‌های مقاومت بوده‌اند.
این رسانه نزدیک به حکومت عربستان در ادامه توضیح داده در ادبیات رسانه‌ای و سیاسی رسمی ایران، نیرو‌های مقاومت به نیرو‌های مسلحی گفته می‌شود که در کشور‌های منطقه پیرو سیاست‌های ایران هستند.
العربیه در ادامه، توییت‌های منتسب به خبرنگاران تسنیم و روزنامه خراسان را یکی پس از دیگری با تصویر صفحه‌های آنان منتشر کرده است.

به‌جز خبرنگاران تسنیم و روزنامه خراسان، امروز روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری هم در همین زمین بازی کرده و در تیتر یک خود و همچنین ستون گفت‌وشنودش به حوادث الفجیره پرداخته است. شریعتمداری برای تیتر یک امروز روزنامه‌اش «انفجار‌های فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند» را برگزید. او همچنین در ستون «گفت‌وشنود» کیهان از زبان یکی از دو طرف گفت‌وگو از این حوادث ابراز خوشحالی کرد. در این ستون یکی از دو طرف بعد از شنیدن خبر انفجار نفتکش‌های غول‌پیکر در بندر نفتی فجیره امارات می‌گوید: «ایول، دست و پنجه باعث و بانی‌اش درد نکنه.»
خبرنگاران منتسب به رسانه‌های اصولگرا و منتسب به برخی نهادها و همچنین روزنامه کیهان در حالی با تحلیل‌ها و اظهارنظر‌های خود شتاب‌زده و احساسی با حوادث الفجیره برخورد کردند که نتیجه آن نه در راستای امنیت ملی و صیانت از منافع ملی کشور، بلکه نشانه‌گیری انگشت اتهام به سمت ایران و بحرانی شدن اوضاع و افزایش تنش‌ها خواهد بود.

این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید امکان دارد این انفجار‌ها از سوی کشور ثالثی انجام شده باشد که خواهان برهم زدن امنیت منطقه هست. به‌علاوه، طارق ابراهیم، کارشناس امور خلیج فارس با المیادین مصاحبه کرده و گفته بعید نیست که طرف اسرائیلی پشت این عملیات باشد، زیرا این رژیم از توان لجستیک و اطلاعاتی لازم برای انجام آن برخوردار است.

محمد عباس، کارشناس مسائل نظامی در بیروت هم به همین رسانه گفته که به‌احتمال زیاد اسرائیل عامل این عملیات است، زیرا رژیم صهیونیستی در دکترین امنیتی و راهبردی خود، همواره به دنبال به راه انداختن مناقشه و درگیری بین کشور‌های منطقه است.

حال سؤال اینجاست که وقتی کارشناسان منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی را متهم می‌کنند و حتی در فضای بین‌المللی هم بعد از این حوادث، ایران محل اتهام جدی واقع نشد، چگونه است که برخی رسانه‌های داخلی به پیشواز انتساب این اتهام به کشور خودمان می‌روند؟

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي خارجي مجلس شوراي اسلامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، یک رسانه آلمانی جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین را فاش کرد.

روزنامه آلمانی «دی ولت» در گزارشی اعلام کرد که روسیه و اوکراین در بهار ۲۰۲۲ به توافق صلح نزدیک بودند. در آن توافق کی یف آماده تعهد به بی طرفی بود. با این حال اصرار مسکو بر اینکه اوکراین، زبان روسی را دومین زبان رسمی خود قرار دهد یکی از موانع بود.

این روزنامه آلمانی با استناد به یک سند ۱۷ صفحه‌ای به تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲، مدعی شد که توافقی میان مسکو و کی یف انجام شده بود و قرار بود هرگونه اختلاف باقی مانده در نشست بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و همتای اوکراینی وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به نوشته این رسانه آلمانی، بنا به مفاد این توافق اوکراین متعهد به بی‌طرفی دائم می‌شد و موافقت می‌کرد که به سلاح‌ها و نیروهای خارجی اجازه ورود به این کشور را ندهد. همچنین کی یف بنا به توافق مذکورتضمین می‌کرد که مانورهای نظامی با دیگر کشورها برگزار نخواهد کرد.

در مقابل، روسیه متعهد می‌شد که دیگر به اوکراین حمله نکند و کی‌یف می‌توانست تضمین‌های امنیتی را از آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین دریافت کند.

کد خبر 6090259

دیگر خبرها

  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • انفجار نیمکت مقابل پرسپولیس، قبل از پنالتی!(عکس)
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود