Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:27:12 GMT

فناوری اطلاعات منجر به کاهش خطاهای تشخیصی و درمانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۶۳۰۷

فناوری اطلاعات منجر به کاهش خطاهای تشخیصی و درمانی می‌شود

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت نه تنها منجر به مدیریت منابع می‌شود، ‏بلکه میزان دقت را بالاتر برده و به کاهش خطاهای تشخیصی و درمانی نیز کمک می‌کند.‏

به گزارش سازمان بیمه سلامت، علی حسن زاده روز سه شنبه درباره استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت افزود: جهان امروز با سرعتی بی نظیر به سمت ‏الکترونیکی شدن خدمات پیش می‌رود و فرآیندهای تشخیصی و درمانی بسیاری در جهان به کمک اینترنت تحت عنوان تله مدیسین ‏انجام می‌شود و این موضوع به روندی غیر قابل انکار تبدیل شده که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نسخه الکترونیکی گوشه کوچکی از به کارگیری فناوری اطلاعات در حوزه سلامت است. فرآیندی که یکی از پیش ‏نیازهای پرونده الکترونیک سلامت محسوب می‌شود. طرح نسخه الکترونیکی در ماه‌های پایانی سال 1397 به شکلی گسترده‌تر، حداقل ‏در یک شهرستان از هر استان اجرایی شد و مورد حمایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رییس کل سازمان نظام ‏پزشکی و روسای انجمن‌های علمی پزشکی قرار گرفت. اقدامی که به سرعت در حال پیشرفت است.‏
عضو هیات مدیره سازما ن بیمه سلامت درباره اهمیت طرح نسخه الکترونیکی بیان کرد: اهمیت این طرح وقتی مشخص می‌شود که به ‏فرآیند کند و قدیمی نسخه نویسی دستی توجه کنیم و میزان بالای خطاهای انسانی و اشتباهات ثبتی زیاد آن را در نظر بگیریم. بر اساس ‏آمارها در آمریکا سالانه حدود 100 هزار نفر به دلیل خطاهای پزشکی قابل پیش‌گیری، جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بر ‏اساس آمارها، خطاهای دارویی از هر 10 نفر، یک نفر از بیماران بستری در بیمارستان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین ‏تخمین زده می‌شود که 21 درصد نسخه‌های نوشته شده در سیستم نسخه نویسی کاغذی، حداقل یک خطا را در نوشتن دارو به همراه ‏دارند.‏
وی افزود: نسخه الکترونیکی می‌تواند فرصتی برای بهبود فرآیند نسخه نویسی، حمایت از تصمیم گیری بالینی در زمینه دارو درمانی و ‏البته مدیریت منابع در نظام سلامت را فراهم کند و در نتیجه همه این موارد، می‌تواند منجر به ارتقای ایمنی بیمار و رضایت مندی او ‏شود.‏
حسن زاده در تعریف نسخه الکترونیکی گفت: تعریف‌های مختلفی برای نسخه الکترونیکی بیان شده، اما در کل به فناوری که با ‏استفاده از سیستم رایانه‌ای برای ورود، اصلاح و بازبینی و ارسال نسخه‌های دارویی استفاده می‌شود، نسخه الکترونیکی می‌گویند. در ‏این سیستم، پزشک به صورت آنلاین، نسخه را به رایانه داروخانه ارسال می‌کند و این فرآیند باعث کاهش خطاهای دارویی و البته ‏کاهش برگشت نسخه به پزشک جهت تصحیح می‌شود.
به گزارش ایرنا، طرح نسخه الکترونیکی (تجویز الکترونیکی) سال گذشته توسط سازمان بیمه سلامت به صورت آزمایشی در استان کرمان اجرا و در روزهای پایانی سال 97 در حداقل یک شهرستان از هر استان اجرایی شد. در حال حاضر این طرح به همراه 3 پروژه الکترونیکی دیگر در 5 استان گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و آذربایجان شرقی در حال اجراست و گزارش مربوط به این پروژه‌های الکترونیکی تا پایان بهار 98 ارائه می‌شود.
اجتمام*9482*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سازمان بيمه سلامت نسخه الكترونيكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد عصر شنبه در آئین افتتاح افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که در محل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: افتتاح طرح‌های حوزه سلامت، نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها و رشد شاخص‌های توسعه استان دارد.

وی با اشاره به آغاز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی بیمارستان مادر و کودک، افزود: هدف‌گذاری اجرای این پروژه و سایر پروژه‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف خراسان شمالی، رفع نیازهای درمانی و تکمیل مراکز و تجهیزات درمانی استان است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اسکلت‌بندی بیمارستان شهرستان راز و جرگلان که در زمره مصوبات سفر رئیس‌جمهور قرار گرفته نیز به اتمام رسیده، اظهار امیدواری کرد: با همدلی و هماهنگی مدیران، ساخت این بیمارستان نیز در سال جاری به پایان برسد.

حسین‌نژاد تاکید کرد: یک حرکت جهادی برای رفع کمبودها نیاز است تا محرومیت‌های موجود در خراسان شمالی رفع شود.

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های در حال انجام بر اساس نیازسنجی و بر حسب نیاز خراسان شمالی پیگیری و با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان به ظرفیت درمانی استان افزوده شد، گفت: امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی و پیگیری مدیران و حمایت نمایندگان در دولت سیزدهم شاهد اجرا و به نتیجه رسیدن طرح‌های بزرگ‌تر در حوزه‌های مختلف استان و شاهد ارتقای جایگاه خراسان شمالی در شاخص‌های توسعه باشیم.

استاندار خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در بخش سلامت با پیگیری‌های خوبی که انجام شده، در حال حاضر ۱۰۰ هزار مترمربع پروژه در حال افتتاح و ۲۰۰ هزار مترمربع پروژه نیز در استان هدف‌گذاری و در حال اجرا است.

کد خبر 6090450

دیگر خبرها

  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی