Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:59:20 GMT

تکاپوی «مجدد» و «مجدانه» اروپا برای نجات برجام

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۷۰۹۹

تکاپوی «مجدد» و «مجدانه» اروپا برای نجات برجام

تهران- ایرنا- آخرین تیرهای آمریکا بر پیکر توافق هسته ای در میان سکوت اروپا، بسترساز اقدام متقابل تهران شد تا از حجم تعهدات خود بکاهد و با کمرنگ شدن تعهدات فی مابین و افزایش تنش ها، سران بروکسل برای رهایی یافتن از پیامدهای نابودی برجام بار دیگر در پی نجات برجام برآمده اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دیروز دوشنبه بیست وسوم اردیبهشت ماه، بروکسل پایتخت بلژیک میزبان وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا بود تا بلکه در وضعیت کنونی از نابودی توافق هسته ای که بیش از یک دهه برای آن مذاکره کرده اند، ممانعت به عمل آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گویا نشست وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس با «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتیجه بخش بوده است به طوری که می توان فضای امیدبخش و همچنین قاطعیت و عزم جدی آنها را پس از پایان یابی نشست آشکارا مشاهده کرد. پایبندی «کامل» اروپا به برجام و اجرای «اینستکس» یا همان کانال مالی ایران و اروپا از جمله مهمترین محورهای این گفت وگوها بود.
در پایان نشست، موگرینی به ضرورت پایبندی اتحادیه اروپا به برجام پرداخت و تاکید کرد که «اتحادیه اروپا و همه اعضای آن کاملا مصمم هستند که توافق هسته‌ای با ایران به طور کامل اجرا شود.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه، آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها نهاد برای قضاوت درباره پایبندی ایران به برجام دانست که از نگاه او، این نهاد پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرده است.
روی سخن موگرینی به چهارده گزارش فصلی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس است که از دی ماه 94 و زمان اجرای برجام آغاز شد و تاکنون هر سه ماه یکبار گزارشی درباره فعالیت های هسته ای ایران در اختیار شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است؛ گزارش هایی که خنثی کننده توطئه ها و برنامه های دشمنان ایران همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا در این زمینه بوده است.
خبر خوشی که بعد از نشست بروکسل از رسانه های مختلف جهان انعکاس یافت به بخشی از صحبت های موگرینی ارتباط می یافت که تاکید داشت «نخستین تراکنش کانال مالی ویژه اینستکس در چند هفته آینده انجام می ‌شود»؛ سازوکاری که چندین بار تغییر یافته و سخنانی که بارها تکرار شده اما به مرحله اجرایی نرسیده است. ناظران اما بر این باورند که در شرایط کنونی که تنش ها در خلیج فارس به ویژه بین ایران و آمریکا به اوج خود رسیده، شانس اجرایی شدن اینستکس بیش از زمان های دیگر است.
تنها موگرینی و وزرای خارجه سه کشور اروپایی نیستند که امروز داوطلبانه از اجرای سازوکار مالی اروپا دفاع می کنند، دیگر مقامات این کشورها نیز هر کدام در صدد عملیاتی سازی این سازوکارند همانند «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت المان که دیروز دوشنبه در کنفرانس خبری از تلاش دولت متبوع خود برای نجات برجام و راه حل یابی برای تجارت با ایران سخن به میان آورد و تاکید کرد: با همکاری سه شریک اروپایی خود در جستجوی ایجاد ساز و کاری قانونی برای تجارت از طریق ایجاد کانال پرداخت مالی برای جمهوری اسلامی هستیم.
اینک تلاش مجدد و در عین حال مضاعف اروپایی ها برای نجات برجام بی تردید به اقدام متقابل اخیر ایران برمی گردد. چهارشنبه گذشته (18 اردیبهشت) همزمان با نخستین سالروز خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی نخستین گام عملی را برای پاسخگویی به مسوولیت گریزی طرف مقابل برداشت و به منظور صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق جمهوری اسلامی دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کرد.
در بیانیه این شورا بندهای 26 و 36 برجام به چشم می خوردند که به ایران اجازه توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات را در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود می دادند. تصمیم تهران برای کاستن از حجم تعهدات خود به ویژه در زمینه آب سنگین و غنی سازی اورانیوم پس از آن اتخاذ شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از تمدید معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد سر باز زد.
علاوه بر کاستن جزئی و کلی از میزان تعهدات، شورای عالی امنیت ملی به گروه 1+4 فرصتی 60 روزه داد تا به تعهدات برجامی خود بخصوص در زمینه بانکی و نفتی جامه عمل بپوشانند. در همین ارتباط بود که امروز سه شنبه «بهروز کمال‌وندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: ایران حداقل یک سال صبر کرد تا ببیند که کشورهای اروپایی چه واکنشی را در قبال خروج آمریکا از برجام در دستور کار قرار می‌دهند. آن‌ها در این مدت، وعده‌های زیادی دادند اما در عمل و در خصوص مواردی همچون سازوکار مالی SPV و یا اینستکس عزم جدی از طرف اروپایی‌ها مشاهده نشد.
کشورهای اروپایی، دلیل اصلی ناکامی خود را در اجرای برجام، تغییر دولت در آمریکا و فشارهای کاخ سفید بر دیگر بازیگران بین المللی می دانند؛ تهدیداتی که حتی اتحادیه اروپا را نیز در تنگنا قرار داده است.
یکی از دلایل برخورد سرد دیروز موگرینی با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا نیز به همین نگرش بر می گشت؛ دیداری پیش بینی نشده که به دنبال سفر شتابزده پمپئو به بروکسل انجام گرفته بود و وزیر امور خارجه آمریکا سفر به مسکو و دیدار با مقامات کاخ کرملین را یک روز به تعویق انداخت و عازم بلژیک شد تا در مورد برجام و تحولات اخیر منطقه با موگرینی گفت وگو کند.
در روزهای اخیر رخدادهایی همچون اعزام ناو و بمب افکن های آمریکا به آب های خلیج فارس و انفجار چندین کشتی تجاری در بندر فجیره امارات، اروپا را به هراس انداخته است. در این روزها که تنش ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس بالا گرفته، سران بروکسل بار دیگر به تبعات بحرانی جدید در این منطقه می اندیشند که می تواند برای امنیت قاره سبز تهدیدزا باشد. از این رو به صورت جمعی ضمن تلاش برای نجات برجام، خواستار خویشتن داری تهران و واشنگتن شده اند.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام اتحاديه اروپا تنش ايران و آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به‌شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌خلاف میل تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یادشده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تأکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام‌زنی به دیگران کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به‌خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی اضافه کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی بنشانند و به‌گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؟!! مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!