Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@12:48:59 GMT

برداشت سياه نيشکر در خوزستان همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۷۲۴۴

برداشت سياه نيشکر در خوزستان همچنان ادامه دارد

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست اهواز گفت: برداشت در بخشي از مزارع نيشکر کشت و صنعت نيشکر دهخدا به روش سوزاندن، به آلودگي هواي اهواز در روزهاي اخير اضافه کرده است.

علي بني عگبه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بيان کرد:بازديدهاي ميداني و بررسي تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد که در روزهاي اخير بخشي از برداشت نيشکر در شمال اهواز و شرکت دهخدا به صورت سوزاندن مزارع انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه اين شرکت نيشکر به دليل آبگرفتگي مزارع نيشکر از برنامه برداشت عقب افتاده بود افزود: اعتقاد سازمان محيط زيست اين است که همه مزارع به صورت سبز برداشت شود اما در کارگروهي به رياست دادستان مقرر شده بود که در پنج سال به تدريج برداشت سبز از مزارع نيشکر افزايش و برداشت سياه (روش سوزاندن) کاهش يابد، که بر اين اساس امسال قرار بود 30 درصد مزارع به صورت سبز و بقيه به صورت سوزاندن برداشت شود.
بني عگبه همچنين گفت: امسال و در پي وقوع سيلاب با پديده جديدي روبه رو بوديم، بخشي از مزارع که به دليل آبگرفتگي از بين رفته با رشد قارچ روبه رو بوده و بوي نامطبوع از آنها متصاعد مي شود؛ از سوي ديگر نياز به آماده سازي زمين ها براي فصل جديد کشت، باعث شده که بيشتر کشاورزان کاه و کلش باقي مانده در زمين خود را به آتش بکشند.
به گفته وي در تصاوير ماهواره اي بيشترين آتش سوزي مزارع کشاورزي در منطقه بامدژ و الهايي مشاهده شده اما در شمال اهواز نيز آتش سوزي هايي در مزارع اتفاق افتاده است.
وي با بيان اينکه هر سال پس از فصل برداشت با موج سوزاندن مزارع کشاورزي روبه رو مي شويم اضافه کرد: مکاتبات بسياري با جهاد کشاورزي براي جلوگيري از سوزاندن مزارع انجام شده، اين روند نسبت به گذشته کاهش يافته اما هنوز هم بسياري از کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع بعد از برداشت مي کنند.
بني عگبه يکي ديگر از عوامل آلايندگي اهواز را فلرهاي نفتي بيان کرد و افزود: مشعل هاي واحد بهره برداري مارون سه جنب ورزشگاه غدير اهواز و ميدان تپه در محدوده شهر اهواز هستند که ايجاد آلودگي مي کنند.
وي ادامه داد: مشعل واقع در ميدان تپه بهسوزي شده و آلودگي گذشته را ندارد، اما به تازگي به دليل ايجاد نشت در مسير انتقال گاز مسدود شده بود و ميزان بيشتري از گازها سوزانده مي شد.
در روزهاي گذشته کاربران فضاي مجازي تصاويري از آسمان دودگرفته اهواز و اطراف را منتشر کرده و با اشتراک گذاشتن ويديوهايي که گفته شده ناشي از آتش سوزي مزارع نيشکر است، نسبت به آن اعتراض کردند.
مدير روابط عمومي شرکت نيشکر و صنايع جانبي نيز در گفت وگو با ايرنا، هرگونه آتش زدن مزارع کشت و صنعت نيشکر واحد دهخدا را تکذيب کرد.
وليد آلبوناصر افزود: پس از سيلاب اخير مزارع دهخدا هنوز زير آب است و به طور کلي برداشتي از آن انجام نشده است.
مدير روابط عمومي شرکت نيشکر در حالي برداشت نيشکر از واحد دهخدا را تکذيب مي کند که در روزهاي اخير سايت اين شرکت با انتشار اخبار و تصاويري از آغاز برداشت نيشکر از بخشي از مزارع دهخدا خبر داده بود.
ساکارا (پايگاه خبري صنعت نيشکر ايران) گزارش داده است که پس از فروکش کردن سيلاب در بخشي از مزارع کشت و صنعت نيشکر دهخدا، برداشت نيشکر بار ديگر در اين شرکت آغاز شد و کارخانه توليد شکر به چرخه توليد بازگشت.
هم اکنون برداشت نيشکر در واحدهاي اين شرکت به پايان رسيده اما با توجه به اينکه در سيلاب اخير بخش زيادي از مزارع واحد دهخدا به زيرآب رفته بود، برداشت محصول در آن به تاخير افتاده است.
شرکت کشت و صنعت نيشکر دهخدا در شمال اهواز، حد فاصل جاده انديمشک تا رودخانه کارون، قرار دارد که بخشي از آن در محدوده شهرستان اهواز و بخشي از آن در محدوده شهرستان باوي است.
برداشت سياه يا به عبارتي سوزاندن مزارع نيشکر در زمان برداشت، بيش از 10 سال است که با اعتراض هايي روبه روست، زيرا دود شديد و خاکستر ناشي از اين روش برداشت روستاهاي اطراف و شهر اهواز را دچار آلودگي مي کند.
اين روش به دليل تخريب خاک و توليد گازهاي سمي و تخريب زيستگاه جانوران، با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است.
80 هزار هکتار مزرعه نيشکر، در شمال و جنوب اهواز، در دوره برداشت نيشکر که 120 روز به طول مي انجامد ، با سوزاندن مزارع نيشکر هوا را آلوده مي کنند.
براساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست و ماده 2 قانون جلوگيري از آلودگي هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شوراي سلامت خوزستان نيز از سال 90 ممنوعيت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نيشکر را موظف به برداشت سبز کرده است.
از سوي ديگر طرح جامع کاهش آلودگي کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نيشکر و پسماندهاي آن را يکي از دلايل اصلي آلودگي هواي اين کلان شهر برشمرده است. بر اساس اين طرح که در سال 90 به تصويب رسيده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزي با همکاري سازمان صنعت، معدن و تجارت و ساير دستگاه هاي مربوطه ازابتداي سال 91 به گونه اي برنامه ريزي کنند تا با بهره گيري از دستاوردهاي نوين و فناوري‌ جديد از سوزاندن پسماندهاي کشاورزي در مزارع نيشکر ممانعت شود.
9754/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۷۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن

آذر سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام نسرین با مراجعه به پلیس آگاهی از مردی رمال شکایت کرد و اظهار داشت وی او را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده است.

این زن در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از ۴ سال قبل به یک بیماری مبتلا شدم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم، اما نه تنها بیماری‌ام درمان نشد بلکه قدرت عضلاتم را هم از دست دادم. به صورت عادی نمی‌توانستم راه بروم تا اینکه چند ماه قبل به واسطه یکی از دوستانم با مرد رمالی به نام سعید آشنا شدم.

وی ادامه داد: او ادعا می‌کرد که ظرف چند جلسه و با یک نسخه جادویی می‌تواند بیماری‌ام را درمان کند. اظهارات این مرد دوباره من را امیدوار کرد و به خانه سعید در جنوب تهران رفتم. پس از چند جلسه او گفت برای درمان کامل باید به من انرژی بدهد و با حرف‌هایش فریبم داد و در نهایت هم من را مورد آزار و اذیت قرار داد. حالا هم من از او شکایت دارم.

در حالی که مأموران در حال تحقیق از متهم بودند، دومین شکایت مشابه به پلیس اعلام شد. دومین شاکی دختر جوانی به نام شیرین بود که اظهاراتش با شاکی اول شباهت زیادی داشت. در ادامه ۳ زن جوان دیگر هم با شکایت‌های مشابه به پلیس مراجعه کردند و تعداد شاکی‌های پرونده مرد رمال به ۵ نفر رسید.

به این ترتیب مأموران سعید را ردیابی کردند و بازداشت شد. وی پس از انتقال به پلیس آگاهی و در جریان بازجویی‌ها منکر اتهام وارده شد. پس از آن مأموران او را در مقابل شاکی‌ها قرار دادند که هر ۵ زن او را شناسایی کردند. با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه ۵ شاکی پرونده برای مرد رمال درخواست اشد مجازات کردند.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و به قضات گفت: متهم به بهانه درمان بیماری به من تعرض کرد. حالا علاوه بر بیماری جسمی، به مشکلات روانی هم مبتلا شده‌ام و زندگی‌ام نابود شده است. من به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم.

شیرین دومین شاکی پرونده نیز به قضات گفت: من به خاطر اینکه دوست داشتم زودتر ازدواج کنم و همیشه به دنبال آن بودم که یک مرد خوب همسرم بشود از طریق یکی از دوستانم با سعید آشنا شدم. وقتی به خانه‌اش رفتم او گفت که می‌تواند با دادن یک نسخه جادویی کاری کند که خیلی زود مرد ایده‌آلم به خواستگاری‌ام بیاید و بختم باز شود، اما این مرد شیاد من را مورد آزار و اذیت قرار داد.

سومین شاکی هم گفت: چند سالی بود که مشکلات اقتصادی من و خانواده‌ام را آزار می‌داد و فکر کردم می‌توانم با گرفتن یک نسخه از متهم قفل مشکلاتمان را باز کنم، اما سعید با ترفندی فریبکارانه به من تعرض کرد.

۲ شاکی دیگر هم که با همین ترفند فریب مرد رمال را خورده بودند جزئیات شکایت شان را مطرح کردند.

پس از اظهارات شاکی‌ها، متهم ۵۰ ساله به جایگاه رفت و گفت: من منکر ارتباط با شاکی‌ها نیستم و با هر ۵ نفر ارتباط داشتم، اما من آنها را به زور به خانه‌ام نیاوردم و خودشان از من نسخه جادویی می‌خواستند و هر ۵ زنی که حالا از من شاکی هستند خودشان از من خواستند و پیشنهاد دادند که با آنها ارتباط داشته باشم. من به هیچ‌کدام از شاکی‌ها تجاوز نکرده‌ام و اتهامم را قبول ندارم.

متهم در ادامه افزود: من ۲ همسر دارم که یکی از آنها بیمار است و دیگری هم در افغانستان زندگی می‌کند. اگر هم می‌بینید که پیشنهاد شاکی‌ها را رد نکردم، به خاطر دوری از همسرانم بود وگرنه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردم.

با اظهارات متهم قضات ادامه جلسه رسیدگی به پرونده را به تحقیقات بیشتر درباره ادعای متهم موکول کردند.

منبع: ایران

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران