Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – حميد بعيدي نژاد با اشاره به اينکه ايران پس از خروج آمريکا از برجام با فداکاري و صبر، مسئوليت حفظ اين توافق بين‌المللي را به دوش کشيده است، تصميم جديد تهران براي کاهش تعهدات برجامي اش را اقدامي `جدي` توصيف و تصريح کرد: زمان وعده‌هاي سياسي اروپا به پايان رسيده و آنها براي حفظ برجام بايد مايه بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن اين سخنان را روز سه‌شنبه در نشستي با خبرنگاران، نمايندگان شبکه‌هاي تلويزيوني و پژوهشگران انديشکده هاي انگليسي در سفارتخانه مطرح کرد.
وي با اشاره به خويشتن‌داري ايران پس از خروج غيرقانوني و بي مسئولانه آمريکا از برجام و نقض صريح قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد يادآور شد: اگر طرف‌هاي باقي‌مانده در برجام همچنان تصور مي‌کنند که ايران بايستي صبوري کند ديگر امکان ندارد و همه بايستي تلاش کنند تا برجام حفظ شود.
بعيدي نژاد تصريح کرد که آمريکا علاوه بر خروج از برجام، ساير طرف‌هاي باقي‌مانده در اين توافق را هم تهديد به تحريم مي‌کند. وي تصميم ايران براي کاهش برخي از تعهداتش در برجام را اقدامي مسئولانه توصيف کرد که حساب ‌شده و مطابق با ملاحظات سياسي و حقوقي گرفته ‌شده است.
سفير کشورمان توضيح داد: با توجه به حساسيت شرايط و به‌ ويژه از زماني که جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفت دو اقدام اجرايي برجام را به تعليق دربياورد و 60 روز به کشورهاي اروپايي فرصت دهد تا بتوانند براي اجراي تعهداتشان راه‌حل‌هاي روشني را پيدا کنند سؤالاتي توسط خبرنگاران مطرح شد و در همين رابطه روز سه شنبه نشستي را با خبرنگاران و شبکه‌هاي متفاوت انگليسي داشتيم که استقبال خوبي شده بود.
وي افزود: در اين نشست توضيحات لازم را ارائه کرديم که تصميم جمهوري اسلامي ايران مبتني بر يک عقلانيت، هوشمندي و با يک صبر يک‌ساله‌اي بوده که بعد از خروج آمريکا از برجام شرايطي به وجود آمد و ما در مورد اينکه برجام بتواند به بقاي خودش ادامه دهد ترديد داشتيم.
سفير کشورمان گفت: هدف ايران نه براي تضعيف برجام بلکه براي قوت بخشيدن به اجراي برجام اتخاذ شده، انتخاب‌هاي متعددي بحث شده و دقيق تصميم گرفته شد تا ما به‌رغم اينکه دو اقدام مشخص را به تعليق درآورديم 60 روز فرصت داديم که اروپا بتواند تصميمات خودش را براي اجراي تعهداتش اجرايي کند.
وي بابيان اينکه در نشست با خبرنگاران حس منطقي نسبت به موضع ايران وجود داشت، افزود: اولاً ما خيلي احساساتي، هيجاني و باعجله اين تصميم را نگرفتيم و به‌اندازه کافي به ‌طرف هاي اروپايي فرصت داديم بتوانند تعهداتشان را اجرا کنند. اما متأسفانه به دليل فشارها و عدم ريسک‌ پذيري لازم در کشورهاي اروپايي که بخواهند هزينه‌اي در قبال اقدامات خودشان بدهند نتوانستند تصميم‌گيري کنند. اما الآن بايد بدانند که نبايد به نيروهاي مخالف برجام و آن‌هايي که قصد دارند اين توافق را از بين ببرند، فرصت بدهند. بايد در آخرين فرصت‌ها تلاش کنيم و اقدام ايران پيام بسيار مهمي در ذات خودش دارد و آن دعوت همه به اتخاذ تصميمات آخرين لحظه‌اي است.
بعيدي نژاد هشدار داد: ما به لحظه‌اي نزديک مي‌شويم که اگر تلاش نکنيم ممکن است اين زمان قابل جبران نباشد. بنابراين اميدواريم پيام ايران خوب شنيده شود و ما تلاش کرديم در جلسه با خبرنگاران انگليسي اين موضوع را تبيين کنيم که بايد پيام ايران را جدي تلقي کنند؛ ايران پس از 60 روز اگر اقدامات لازم اتخاذ نشده باشد فاز دوم اقدامات خودش را به جريان مي‌گذارد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا درباره واکنش چند روز گذشته اروپا به تصميم ايران گفت: موضوع مهم اين است که پس از خروج آمريکا از برجام در شرايط نويني قرار گرفتيم همواره تلاش اين بوده که طرف اروپايي قانع شود که بايد اقدامات مهم و تعهداتش را انجام دهد. متأسفانه تا امروز نتوانستند تعهداتشان را عملي کنند و اين امر باعث شده که ايران ناچار شود اقدام جديدي را اتخاذ کند.
وي افزود: طبيعي است که اين‌ها پيام ايران را دريافت کردند و به همين خاطر تماس‌هايشان با طرف آمريکايي را در يک فضاي جدي‌تري که بتوانند تعهداتشان را عملي کنند افزايش داده‌اند. اما واقعيت اين است که ما نمي‌توانيم روي قول حساب کنيم و فقط روي اقدامات عملي حساب مي‌کنيم.
بعيدي نژاد ادامه داد: اگر طرف اروپايي ظرف اين 60 روز به ما برگردد و باز از تعهدات و قول و وعده‌هاي آينده صحبت کند دقيقاً مشکلي هست که ما در کل اين ماجرا مي‌بينيم و قطعاً باعث مي‌شود ايران اقدامات مرحله دوم خودش را به اجرا بگذارد. اما اگر با اقدامات عملي نشان دهند که به تعهدات خودشان پايبند هستند، اين مساله به همه طرف‌ها کمک مي‌کند که ما به شرايط عادي برگرديم.
وي تصريح کرد: اينک توپ در زمين اروپايي‌ها هست و بايد بدانند که زمان قول و وعده‌ها به پايان رسيده است و بايد به ‌طور مشخص اقدامات عيني اتخاذ کنند.
سفير کشورمان در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ايرنا که چقدر به توانايي اروپا براي اجابت خواسته هاي ايران خوش‌بين هستيد؟ گفت: اين‌که فقط ايران بخواهد براي برجام همه فداکاري‌ها را متحمل شود و همه مسئوليت‌ها را بپذيرد ما را به نتيجه نمي‌رساند. اين‌که طرف مقابل توانايي دارد يا ندارد قضاوتش بر عهده ما نيست. تعهداتي داده ‌شده و بايد تعهدات اجرا شود و ما سعي مي‌کنيم واقع‌بينانه به مسائل نگاه کنيم. نه خوش‌بينانه و نه بدبينانه.
وي افزود: انتظار ما اين است که آن‌ها به‌عنوان عضو برجام به تعهداتشان عمل کنند و نشان دهند که حاضرند براي اين تعهدات هزينه کنند. البته ما درک مي‌کنيم که آن‌ها به دليل فشارهايي که از طرف آمريکا وجود دارد به ‌راحتي نمي‌توانند برخي از تعهداتشان را اجرا کنند اما اين نافي تعهدات و مسئوليت‌هايشان نيست و اينکه فقط به خاطر مشکلات نمي‌توانند تعهداتشان را انجام ندهند توجيهي نمي‌شود که برجام به ‌صورت يک‌ طرفه ادامه پيدا کند. بنابراين بايد براي اين مساله هزينه بپردازند و برايش مايه بگذارند. ما اميدواريم اين پيام به‌اندازه کافي براي آن‌ها روشن بوده باشد و تلاش‌هاي جدي صورت دهند.
سفير کشورمان يادآور شد: به‌ هرحال اروپا بلوک قدرتمندي است و اين قابل ‌پذيرش نيست که نتواند در برخي زمينه‌هايي که حوزه حاکميت اقتصادي اروپا است قدمي برندارد. اين به نظر ما براي اين است که اروپا نمي‌خواهد هزينه دهد و اينک بايد روشن شود که اگر مي‌خواهد برجام پا برجا بماند بايد هزينه دهد.
وي درباره احتمال خروج ايران از ان.پي.تي هم گفت: اين مساله همواره جزو انتخاب‌هايي بوده که اگر ايران بخواهد وارد اقدامات عکس‌العملي شود مي‌تواند اقدام کند. چون ايران هيچ‌وقت نتوانسته از مزاياي عضويتش در ان.پي.تي بهره‌مند شود. باوجود اينکه برنامه ما همواره صلح‌آميز و تحت نظارت آژانس بوده ، اما تبعيض‌هاي زيادي در مورد ايران اعمال ‌شده است. بنابراين اين مساله هميشه مدنظر بوده ولي طبيعتاً جزو اولويت‌هاي ما نيست و درواقع آخرين انتخاب است.
پس از خروج آمريکا از برجام در 18 ارديبهشت‌ماه سال 97 و بازگشت تحريم‌ها، ايران هفته گذشته به کشورهاي باقيمانده در برجام 60 روز براي اجراي تعهدات خود به‌ويژه در حوزه‌هاي بانکي و نفتي فرصت داد و تأکيد کرد: هر زمان که خواسته‌هاي ما تأمين شود؛ ما نيز به همان ميزان اجراي مجدد تعهدات متوقف‌ شده را از سر خواهيم گرفت، اما در غير اين صورت، جمهوري اسلامي مرحله ‌به ‌مرحله تعهدات ديگري را متوقف خواهد کرد.
** اگر اروپا در عرض 60 روز براي صادرات نفت ايران مشکل پيدا نکند وارد فاز بعدي خواهيم شد
بعيدي نژاد درباره فاز اقدام دوم ايران هم اين‌گونه توضيح داد: رآکتور تحقيقاتي آب‌سنگين اراک يکي از موضوعاتي بود که در طول دو سال و نيم مذاکره از حساس‌ترين موضوعات مورد مذاکره بود. در رآکتور آب سنگين ‌مقدار خاصي پلوتونيم به ‌طور طبيعي توليد مي‌شود. البته همه اين‌ها تحت نظارت آژانس خواهد بود و ازنظر ما هيچ جاي نگراني وجود نداشت؛ اما چون طرف‌هاي غربي از اين مقدار پلوتونيوم نگران بودند، اعتقاد داشتند که ايران بايستي به‌طورکلي رآکتور را عوض کند و يک رآکتور آب سبک مستقر کند که پلوتونيوم توليد نکند که البته ما با تبديل راکتور به آب سبک موافق نبوديم. لذا نهايتاً به يک حد وسط رسيديم که يک طراحي جديدي در رآکتور با همکاري کشورهاي غربي، چين و روسيه صورت گيرد، که اين رآکتور ضمن اينکه مدرنيزه شده و فعاليت‌هاي جانبي‌اش افزايش پيدا مي‌کند مقدار توليد پلوتونيوم آن تا حدي کاهش پيدا کند.
وي افزود: با توجه به اينکه ويژگي‌هاي ديگر رآکتور ارتقاء پيدا مي‌کرد وکلا رآکتور ازنظر ايمني و استانداردهاي زيست‌ محيطي در موضع بهتري قرار مي‌گرفت، نهايتاً اين فرمول حد واسطي مورد توافق قرار گرفت.
سفير کشورمان در ادامه يادآور شد: ايران اعلام کرده است اگر در عرض 60 روز کشورهاي اروپايي نتوانند براي مشکلي که براي صادرات نفت ايران و دسترسي به درآمدهاي آن ايجاد شده راه‌ حلي پيدا کنند، در فاز بعدي اقدامات جديدي اتخاذ خواهد کرد که يکي از اقدامات اين خواهد بود که ما برگرديم به طراحي قبلي اراک.
وي با بيان اينکه اين رآکتور تحت نظارت آژانس قرار دارد گفت، اين مساله از نظر ما نگراني ايجاد نمي‌کند اما به دليل اينکه ما روي آن طراحي قبلي مسلط هستيم، و طرف‌هاي برجام نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند طبيعتاً ما هم نمي‌توانيم زمان بيشتري را به آن‌ها بدهيم و ناچاريم که برگرديم به طراحي قبلي‌مان.
بعيدي نژاد ادامه داد: البته اين انتخاب را ترجيح نمي‌دهيم ، بلکه ترجيح مي‌دهيم با همان فعاليت‌هايي که پس از برجام صورت گرفته ادامه دهيم. اما اگر اروپايي‌ها نتوانند تعهداتشان را اجرا کنند اين‌ يکي از اقداماتي است که ايران قصد دارد اتخاذ کند .
سفير کشورمان درباره سانحه‌اي که براي نفت‌کش‌ها در خليج‌فارس اتفاق افتاد گفت: واقعاً اين براي ما ابهام‌آلود است که بلافاصله بعد از اينکه ايران اين اقدامات جديد را براي برجام اعلام کرد يک‌ رشته اقدامات تحريک‌آميزي توسط آمريکا آغاز شد و آن جناح جنگ‌طلبي که در واشنگتن هستند با حمايت برخي از عوامل منطقه‌اي تلاش کردند يک مانور قدرتي در منطقه نشان دهند.
وي افزود: ما از همان ابتدا وقتي با اين مسائل مواجه شديم بسيار نگران بوديم که اتفاقات عجيب‌وغريبي در منطقه بيفتد که عده‌اي به دنبال اين باشند که توجيه حضور سياسي آمريکا را تقويت کنند و احياناً برخي مانورهاي نمايش گونه‌اي در منطقه طراحي کنند با هدف اين‌ که بخواهند به ايران پيام دهند که از موضع فعلي خودش عقب‌نشيني کند.
بعيدي نژاد تصريح کرد: حادثه‌اي که براي آتش‌سوزي نفت‌کش‌ها به وجود آمده هم خيلي براي ما موجب نگراني شده، چون عجيب بود که ابتدا مقامات اماراتي انکار مي‌کردند و بعد از يک‌ چند ساعتي ديديم که يک هماهنگي خبري به وجود آمده و به ‌تدريج آدرس‌هاي غلط مي‌دهند و سعي مي‌کنند جوري اين موضوع را به ‌پاي ايران و يا نيروهاي حامي ايران بنويسند.
وي اين تحولات را صد درصد ‌يک بازي سياسي خطرناکي توصيف کرد و گفت: طبيعتاً ما به ‌عنوان کشوري که بيشترين آب راه و منافع امنيتي را در خليج‌فارس داريم ، اولين کشوري هستيم که امنيت اين آب راه براي ما اهميت استراتژيک دارد و بنابراين به ‌شدت و جديت اين موضوع را دنبال مي‌کنيم و اميدواريم که اين مسائل هر چه زودتر مديريت و جمع شود.
**جنگ اتفاق نخواهد افتاد
سفير ايران در لندن گفت: اما يک‌ چيز بايد روشن باشد و امروز ما اين را به خبرنگاران انگليسي هم اعلام کرديم که تحليل ايران اين است که جنگ اتفاق نخواهد افتاد .
وي افزود: اين‌ها يک سري مانورهاي رسانه‌اي و تبليغاتي است که مي‌خواهند براي ايران و اروپايي‌ها ايجاد نگراني کنند و در واقع فضاسازي سياسي انجام دهند. اما ايران براي هر وضعيتي خودش را آماده کرده است. تحليل ما اين است که جنگ اتفاق نمي‌افتد و اين تحليل جدي ما به دليل شرايط آمريکا و قوتي است که ايران در منطقه دارد.
بعيدي نژاد افزود: ما اينک در شرايط با ثباتي در منطقه هستيم، اما اين باعث نمي‌شود که خودمان را آماده شرايط مختلف نکنيم. قطعاً نيروهاي مسلح ما و تمام دولت مصمم هستند که خودشان را براي هر شرايطي آماده کنند. بنابراين اميدواريم که آن‌ها نخواهند اراده ايران را به آزمايش بگذارند، چون ايران چندين بار اراده خودش را به جديت نشان داده که اگر بخواهند با فضاسازي پيش بروند و بعد اين فضاسازي‌ها را به مسائل واقعي درصحنه منتقل کنند، قطعاً ايران واکنش‌هاي شديدي نشان خواهد داد و من فکر مي‌کنم اين‌ها نبايد اين توهم را داشته باشند که ايران از منافع خودش عقب‌نشيني مي‌کند.
اروپام ** هـ ن **شبس**1613
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۹۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است

مدافع برزیلی تیم فوتبال چلسی اعلام کرد که در پایان فصل جاری لیگ برتر انگلیس به حضورش در جمع آبی‌های لندن خاتمه می‌دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیاگو سیلوا در پیامی ویدئویی که در سایت رسمی باشگاه چلسی منتشر شده است، اعلام کرد که پس از چهار سال حضور میان آبی‌پوشان لندن در پایان فصل جاری از آنها جدا خواهد شد.

مدافع میانی برزیلی چلسی گفت: چلسی برای من ارزش زیادی دارد. زمانی که به این تیم پیوستم، هدفم این بود که تنها یک فصل برایش بازی کنم اما 4 سال در این تیم ماندم. بازی در چلسی نه تنها برای من، بلکه برای خانواده‌ام هم اتفاق مهمی بود.

مدافع سابق پاری‌سن‌ژرمن سال 2020 به عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شد و به چلسی پیوست. او برای تیم غرب لندن 151 بازی رسمی انجام داد و با آنها سه جام شامل یک قهرمانی در لیگ قهرمانان، یک قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها و یک قهرمانی در سوپرجام اروپا کسب کرد.

زور چلسی به شگفتی‌ساز فصل نرسید

سیلوا افزود: فرزندان من در آکادمی چلسی بازی می‌کنند و عضو خانواده چلسی شده‌اند که این برای ما واقعاً مایه افتخار است.  من فکر می‌کنم در طول چهار سالی که اینجا حضور داشته‌ام، همیشه با تمام توانم بازی کرده‌ام اما متأسفانه هر فرآیند یک آغاز، یک پروسه و یک پایانی دارد. این اما پایانی همیشگی برای رابطه من و چلسی نیست و امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک دوباره بتوانم برای ایفای نقشی دیگر به اینجا برگردم. با این حال هر اتفاقی که رخ دهد، عشق من به چلسی وصف‌ناپذیر است و تنها چیزی که می‌توانم به این باشگاه بگویم، تشکر است. خداحافظی با یک تیم در شرایط عادی هم سخت است، چه برسد به زمانی که علاقه شما و تیم‌تان دو طرفه باشد. وقتی آبی شدی تا ابد آبی خواهی ماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • ذوب‌آهن به‌دنبال سومین برد خانگی مقابل نساجی
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • ادامه حمایت دانشگاهیان استان از خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین