Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه روسیه و وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک روز سه‌شنبه درباره مسائل مختلف اظهارنظر کردند.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر سوچی شرکت کردند. 

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تنش در روابط مسکو و واشنگتن تاثیری منفی بر جهان داشته خواستار حفظ کانال‌های ارتباطی میان دو طرف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لاوروف گفت که در گفت‌وگوی دوجانبه درباره ایران و ونزوئلا با پامپئو رایزنی کرده است. او گفت که مردم ونزوئلا بایستی خودشان درباره آینده خودشان تصمیم بگیرند. 

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که در نشست دوجانبه امروز با پامپئو اختلافات زیادی در خصوص برجام داشته است. او به رغم این ابراز امیدواری کرد امکان حصول توافق میان طرفین وجود دارد.

لاوروف گفت: «درباره وضعیت پیرامون برجام و اطمینان از حفظ ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردیم. در اینجا اختلافات زیادی داریم، اما اینکه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و رایزنی‌ها بر سر آن را ادامه می‌دهیم به ما امید می‌دهد که می‌توانیم به توافقات مشخصی دست پیدا کنیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

لاوروف در کنفرانس خبری سه‌شنبه تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق را«اشتباه» توصیف کرد. 

 

پامپئو: اساساً دنبال جنگ با ایران نیستیم

وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسیه‌ای خود بار دیگر تأکید کرد کشورش دنبال جنگ با ایران نیست.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در شهر «سوچی» بار دیگر تأکید کرد آمریکا دنبال جنگ با ایران نیست. 

او گفت: «اساساً دنبال جنگ با ایران نیستیم.» پامپئو گفت آمریکا در صورتی که منافعش توسط ایران مورد حمله قرار بگیرد به شکل مناسب به آن پاسخ خواهد داد.

پامپئو بار دیگر با تکرار ادعاها علیه ایران گفت که آمریکا به دنبال آن است که ایران مانند «یک کشور نرمال» رفتار کند. 

او گفت که برای رایزنی با کشورهای اروپایی درباره «تهدیدهای ایران» به بروکسل سفر کرده است.

پامپئو همچنین تصریح کرد سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تغییر نکرده و واشنگتن به دنبال دستیابی به اهدافی است که مه سال گذشته میلادی اعلام شده بود. 

وزیر خارجه آمریکا مه سال گذشته (اردیبهشت‌ماه) ۱۲ شرط را برای توافق جدید با ایران اعلام کرد. منع برنامه موشکی، تحدید فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و رساندن غنی‌سازی ایران به صفر برخی از شروطی بودند که او مطرح کرد.

علی‌رغم این، دونالد ترامپ،  رئیس‌جمهور آمریکا دست‌کم در دو نوبت در روزهای گذشته گفته که هدف دولت او تنها این است که ایران به «سلاح هسته‌ای» دست پیدا نکند. 

 

فارس

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000E0Z برچسب ها: لاوروف ، پمپئو ، برجام

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: لاوروف پمپئو برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.

بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می‌تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.

او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که حمایت چین، روسیه را قادر می‌سازد تا تولید تانک، مهمات و خودرو‌های زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشور‌ها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آن‌ها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالا‌ها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند، اما این کالا‌ها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت‌ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می‌کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود /به دنبال جنگ نیستیم
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود