Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@02:27:34 GMT

فشارهای آمریکا بر ایران بی‌نتیجه است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۰۴۸

فشارهای آمریکا بر ایران بی‌نتیجه است

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با اعلام مواضع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد، افزایش فشارها از جانب آمریکا بر ایران بی‌نتیجه خواهد بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که این موضع رسمی رئیس‌جمهور روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسکوف در ادامه گفت:‌ «رئیس‌جمهور پوتین مکررا درباره عدم درک سیاست فشار حداکثری صحبت کرده و تأکید داشته که چنین سیاست‌هایی باعث به حاشیه راندن برخی طرف‌ها می شود».

سخنگوی کرملین ادامه داد: «چنین سیاست‌هایی هرگز نتیجه‌ای نخواهد داشت و در مقابل، روند سازش را به بن‌بست‌ می رساند و هیچ کمکی به درک متقابل طرفین نخواهد کرد».

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه همچنین تأکید کرد، هم مسکو و هم کشورهای اروپایی بر ضرورت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید دارند.

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. علاوه بر این، مقامات آمریکایی مدت‌ها است که از «فشار حداکثری» علیه ایران صحبت می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فشارها بر ایران را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند».

پس از انتشار این بیانیه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

«ولادیمیر ارماکوف» مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه در وزارت خارجه روسیه نیز با تأکید بر اینکه آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) است، گفت: «شاید چندان خوشایند به نظر نرسد، اما تهران دقیقا در حال انجام کاری است که واشنگتن با تحریم‌های اخیر هسته‌ای مجبورش کرده است. در حقیقت این آمریکا است که صادرات اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران را غیرممکن ساخته است. در نتیجه ایران چاره‌ای جز ذخیره کردن این دو ندارد و واشنگتن تنها مسبب این مسئله است».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 4 می (14 اردیبهشت) اقدام جدیدی علیه برجام صورت داد و همکاران ایران در توسعه نیروگاه بوشهر و انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج از کشور را مشمول تحریم‌های تازه‌ای قرار داد.

آمریکا با این اقدام، عملا کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع کرده است.

فارس

انتهای پیام/

171 / 156 ایران آمریکا روسیه برجام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ایران آمریکا روسیه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه می‌گوید که اروپا باید بحث و مناظره درباره توسعه قابلیت تدافعی انحصاری قاره سبز از جمله بازنگری در قوای هسته‌ای خود را آغاز کند.

ماکرون با اشاره به اینکه فرانسه همین حالا هم حمایت ناتو را در کنار خود دارد، گفت: باید فراتر برویم. فرانسه باید از امنیت خود اطمینان حاصل کرده و یک نیروی دفاعی قابل تکیه در سطح اروپا بسازد.

وی همچنین اضافه کرد: حصول اطمینان از امنیت شاید به معنای استقرار سپرهای (سامانه‌های) دفاع موشکی باشد که قادر به ایجاد بازدارندگی برابر استفاده از سلاح هسته‌ای هستند. قابل تکیه هم یعنی در اختیار داشتن موشک دوربرد که باعث بازدارندگی روس‌ها شود.

در بحبوحه جنگ اوکراین، شمار زیادی از رهبران غربی بر تقویت قوای دفاعی کشور متبوع خود تاکید کرده و مدعی شده‌اند که روسیه ممکن است ظرف چند سال آتی به ناتو حمله کند.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این ادعا، آن را «بی‌معنی» خواند و گفت که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی و سرمایه‌گذار ناتو، ۱۰ برابر بیشتر از مسکو در حوزه دفاعی هزینه می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که تنش‌های ژئوپولیتیکی کنونی، تا حد زیادی به دلیل تصمیم ناتو مبنی بر چشم‌پوشی از منافع امنیتی روسیه ایجاد شده است.

ماکرون در واکنش به موضع وی در قبال سلاح هسته‌ای گفت: گرچه فرانسه تنها در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی‌اش از زرادخانه خود استفاده خواهد کرد اما این منافع، بُعد اروپایی هم دارند و این بدان معناست که دکترین هسته‌ای فرانسه باید به اقتدار دفاعی اروپا کمک کند.

وی افزود: موافق گشودن این سرفصل هستم؛ مساله‌ای که متعاقبا باید دفاع ضدموشکی، شلیک موشک دوربرد و سلاح هسته‌ای را شامل شود.

ماکرون چندین سال است که حامی ایجاد یک «ارتش حقیقی اروپایی» است؛ ارتشی که بتواند به طور مستقل امنیت این قاره را تقویت و تامین کند. او ماه جاری هشدار داد که «اروپای امروز، فناپذیر است» و در ادامه خواستار «استقلال راهبردی» اروپا به ویژه در حوزه تولیدات دفاعی شد و مدعی شد که «اروپا باید نشان دهد که هرگز مطیع و وابسته آمریکا نیست.»

کد خبر 6090886

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد