Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@09:46:55 GMT

پيچ و خم هاي ساخت و ساز در بافت فرسوده

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۴۸۸

پيچ و خم هاي ساخت و ساز در بافت فرسوده

خبرگزاري آريا - قزوين-ايرنا - ارزش افزوده کم نسبت به ديگر مناطق، افزايش قيمت مصالح ساختماني، ريزدانگي و تعدد مالکيت در کنار محدوديت هاي ساخت و ساز پيچ و خم هايي هستند که انگيزه مالکان و سازندگان را براي نوسازي اين نقاط کاهش داده اند.

به گزارش ايرنا، وجود بافت هاي فرسوده و ناکارآمد را بايد به عنوان يکي از معضلات جدي و مهم بسياري از شهرها و به مثابه زخمي بر سيماي شهري دانست که نوسازي آن نيازمند صرف هزينه هاي گزاف و قابل توجهي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان ساکن در بافت هاي فرسوده در دريافت خدمات شهري دچار مشکل و تنگنا هستند چرا که اجراي طرح هاي زيرساختي مورد نياز در اين مناطق توسط دستگاه هاي اجرايي، خدمات رسان و شهرداري ها با محدوديت ها و موانع زيادي روبروست.
علاوه بر منازل مسکوني دچار مشکلات سازه اي، خيلي از زيرساخت هاي موجود در اين مناطق مانند لوله هاي آب و برق و ...نيز قديمي و نيازمند اصلاح و نوسازي هستند که بر مشکلات مربوط به اين مناطق افزوده است، البته دولت براي حل اين مشکلات بخشي اعتبارات طرح بازآفريني مناطق ناکارآمد شهري را به اين موضوع اختصاص داده است.
دولت همچنين تسهيلاتي را براي نوسازي واحدهاي مسکوني موجود در بافت هاي فرسوده در نظر گرفته است اما با توجه به حجم بالا و قابل توجه خانه هاي موجود در اين بافت و محدوديت هاي اعتباري و تسهيلاتي و ارزش افزوده کم تر مربوط به اين مناطق نسبت به ديگر نقاط شهري به نظر مي رسد مدت زمان طولاني براي نوسازي اين دسته از واحدها نياز باشد و بايد راهکارها، خلاقيت ها و روش هاي ديگري را نيز در اين حوزه در نظر گرفت.
نوسازي بافت فرسوده البته با ظرافت ها و حساسيت هاي خاص خود نيز همراه است و بايد به گونه اي دنبال شود که آسيبي به هويت تاريخي و فرهنگي شهرها و بافت تاريخي موجود در آنها وارد نسازد.
به دليل کنار هم بودن بافت تاريخي و فرسوده در قزوين، مشکلات نوسازي بافت فرسوده در اين شهر بيش از ديگر نقاط و شهرهاست.
**مشکل نوسازي در بافت فرسوده قزوين به دليل درهم تنيدگي با بافت تاريخي
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين در گفت و گو با ايرنا گفت: تلفيق بافت فرسوده در قزوين با بافت تاريخي امور مربوط به ساخت و ساز در اين مناطق را با مشکلات و محدوديت هاي خاصي روبرو کرده است.
علي فرخزاد در اين خصوص توضيح داد: بخش زيادي از بافت فرسوده قزوين با بافت تاريخي آن ادغام است و به دليل محدوديت هاي ساخت و ساز از جمله در بخش تراکم ساختماني در بافت هاي تاريخي و ضوابط مربوط به اين حوزه، افراد انگيزه لازم را براي نوسازي در اين مناطق ندارند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين گفت: هزينه هاي ساخت و ساز در بافت فرسوده و تاريخي قزوين از آنجا که خاک موجود در اين مناطق سست بوده و نياز به مقاوم سازي بيشتري نسبت به ديگر مناطق دارد بالاتر است و اين موضوع نيز در کم انگيزگي براي ساخت و ساز در اين مناطق مزيد علت شده است.
وي با اشاره به شکستگي هر ساله چندين مورد لوله آب در بافت فرسوده قزوين و ايجاد خسارات به واحدهاي مسکوني، اظهار داشت: بايد اذعان کرد مشکلات مطرح شده از ضرورت نوسازي بافت فرسوده نمي کاهد.
فرخزاد افزايش قيمت مصالح ساختماني را نيز يکي از مشکلات پيش رو براي نوسازي بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: ديدگاه ميراثي که بر لزوم حفظ بافت هاي تاريخي و همچنين مقاوم سازي تاکيد دارد کار نوسازي در بافت فرسوده قزوين را با پيچيدگي هاي خاصي روبرو کرده است و بايد ادغان کرد هزينه هاي مقاوم سازي خانه هاي اين مناطق معادل ساخت مجدد و نوسازي آنها شود.
اين مسئول گفت: از آنجا که ضوابط مربوط ساخت و ساز در بافت تاريخي با بافت فرسوده از يکديگر تفکيک نشده و در شهر قزوين نيز به شکل توامان اين 2 بافت در هم تنيده شده اند نياز است تا تدبيري در اين خصوص انديشيده شود که البته موارد و نيازها و پيشنهادات خود را با توجه به اينکه تصميم گيري ها در اين حوزه به شکل ملي انجام و پيگيري مي شوند، به شوراي عالي معماري و شهرسازي منعکس کرده ايم.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار قزوين گفت: محدوديت هاي ساخت و ساز از جمله در بخش تراکم در بافت تاريخي و فرسوده قزوين موجب شده است تا بعضي ساکنان اين محلات که داراي هويت خاص فرهنگي هستند به ديگر نقاط شهر کوچ کرده و با ورود افراد جديد و غيربومي شاهد بروز مشکلات اجتماعي در اين مناطق باشيم
** آسيب پذيري بالاي بافت فرسوده در برابر حوادث غيرمترقبه
مديرکل مديريت بحران استانداري قزوين نيز در گفت و گو با ايرنا به آسيب پذيري بالاي بافت فرسوده حين حوادق غيرمترقبه پرداخت و با ضرورت نوسازي و بهسازي زيرساخت ها و خانه ها در اين نقاط، گفت: با توجه به معابر کم عرض و باريک، مشکلات زيادي در مواقع بحراني براي امدادرساني در بافت فرسوده وجود دارد.
قدرت الله مهديخاني افزود: نوسازي بافت فرسوده مي تواند آسيب پذيري شهرها مقابل بلاياي طبيعي همچون سيل و زلزله را افزايش دهد.
اين مسئول به حوادث گاه و بيگاه نظير نشست زمين بر اثر فرسوده بودن شبکه انتقال آب و سست بودن خاک و نامناسب بودن سطح ايمني واحدهاي مسکوني در مناطق جنوب شهر قزوين، با اشاره به اجراي طرح بازآفريني مناطق ناکارآمد شهري از سوي دولت،گفت: نوسازي تاسيسات و زيرساخت هاي خدماتي موجود در بافت فرسوده از جمله اهداف اين طرح است که اين مهم مي تواند در کاهش حوادث غيرمترقبه و مديريت بهتر بحران به ما کمک کند.
وي اظهار داشت: با نوسازي بافت هاي فرسوده و بهبود شرايط زندگي و افزايش کيفيت آن در اين مناطق حتي مي تواند به کاهش آسيب هاي اجتماعي نيز اميدوار بود.
**لزوم بازنگري در سياست هاي مربوط به ساخت و ساز در بافت فرسوده
عبدالصمد سلطانيه، رئيس انجمن انبوه سازان قزوين نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: سياست هاي مربوط به ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده نيازمند بازنگري و تجديد نظر هستند چرا که در شرايط فعلي انگيزه و رغبت کافي براي ساخت و ساز در اين مناطق وجود ندارد.
اين فعال حوزه مسکن گفت: با توجه به شرايط فعلي بخش خصوصي (انبوه سازان) انگيزه چنداني براي سرمايه گذاري در بافت فرسوده ندارند چرا که ارزش افزوده ساخت و ساز مربوط به اين نقاط در مقايسه با ديگر محلات شهري کم تر است.
سلطانيه ادامه داد: تسهيلات در نظر گرفته شده براي بافت هاي فرسوده شايد هزينه هاي ساخت و ساز را پوشش دهد اما بايد براي انگيزه بخشي به نوسازي واحدهاي مسکوني در اين حوزه بايد سود بانکي کاهش و مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهيلات بيشتر شود چرا که با اين شرايط خيلي از سازندگان در اين خصوص دچار مشکل هستند.
رئيس انجمن انبوه سازان قزوين گفت: اگر خواهان حذف بافت هاي فرسوده از شهرها هستيم، بايد سوبسيدها و امتيازات دولت به سازندگان مسکن در بافت فرسوده بيشتر شود.
وي، ريزدانگي و چندمالکي را از بزرگترين مشکلات مربوط به حوزه نوسازي بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: اين موضوع معضل بزرگي پيش روي برنامه ريزان و تصميم سازان در حوزه مسکن قرار داده است که بايد تدبير خاصي براي انديشيد.
** ارايه 2144 فقره تسهيلات نوسازي بافت فرسوده در قزوين
مديرکل راه و شهرسازي قزوين نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: براي سال جاري ارايه 2 هزار و 144 فقره تسهيلات مربوط به نوسازي بافت فرسوده به متقاضيان در استان قزوين در نظرگرفته شده است.
مسعود حق لطفي با بيان اينکه ميزان تسهيلات در نظر گرفته شده در اين بخش به ازاي هر واحد مسکوني 400 ميليون ريال با سود 9 درصد و بازپرداخت هشت ساله است،اظهار داشت: اين تسهيلات تا سقف 900 ميليون ريال نيز قابل افزايش است به اين صورت که در صورت درخواست متقاضيان 500 ميليون ريال تسهيلات مرحله دوم با نرخ سود 18 درصد از سوي بانک عامل اختصاص پيدا مي کند.
وي با بيان اينکه اين تسهيلات براي متقاضيان عادي و انبوه سازان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: اگر متقاضيان خواهان دريافت تسهيلات مرحله دوم بافت فرسوده باشند با احتساب تسهيلات مرحله اول، سود بازپرداخت مجموع تسهيلات آنها 13 درصد محسوب مي شود.
** نبود انگيزه قوي براي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده
مديرکل راه و شهرسازي قزوين گفت: البته به نظر مي رسد با توجه وضعيت قيمت مسکن تسهيلات ياد شده انگيزه قوي براي مسکن سازان ايجاد نمي کند البته افزايش رقم تسهيلات در مرحله دوم تا 900 ميليون ريال اتفاق خوبي است که بايد منتظر بازخورد آن باشيم.
اين مسئول گفت: تسهيلاتي نيز در قالب رهن به ازاي هر واحد مسکوني در بافت فرسوده به ميزان 150 ميليون ريال با سود 18 درصد در نظر گرفته شده تا شرايط ساخت و ساز را براي مالکان تسهيل کند.
وي يادآور شد: در سال هاي اخير از محل تسهيلات ياد شده سالانه بين 300 تا 500 واحد بافت فرسوده در استان قزوين نوسازي شده اند.
حق لطفي با بيان اينکه استان قزوين داراي بيش از 1200 هکتار بافت فرسوده است که نزديک به نيمي از اين رقم در مرکز استان قرار دارد،اظهار داشت: شهر قزوين داراي 534 هکتار بافت فرسوده است.
اين مسئول گفت: به طور متوسط در هر هکتار بافت فرسوده بين 30 تا 100 واحد مسکوني وجود دارد.
وي يادآور شد: براي ساخت 4 تا 5 هزار واحد مسکوني در بافت فرسوده بايد حدود 20 هزار ميليارد ريال اعتبار صرف شود.
مديرکل راه و شهرسازي قزوين با اشاره به ضرورت نوسازي واحدهاي مسکوني موجود در بافت فرسوده،گفت: در کنار عدم تاب آوري بايد از ريزدانگي، ناپايداري و امکان عدم نفوذ به عنوان سه مولفه و ويژگي عمده اين چنين واحدهايي ياد کرد.
وي اظهار داشت: در بافت فرسوده امکان خدمات دهي شهري به شهروندان کاهش مي يابد و همچنين در مواقع بحراني از جمله بروز بلاياي طبيعي همچون سيل و زلزله آسيب پذيري واحدهاي مسکوني موجود در اين مناطق بالاست.
مديرکل راه و شهرسازي قزوين در ادامه با اشاره به اجراي طرح بازآفريني محلات ناکارآمد شهري،گفت: اجراي اين طرح که البته با خود علاوه بر اهداف اقتصادي، اهداف فرهنگي و اجتماعي نيز به دنبال دارد، به کاهش بافت فرسوده در شهرها کمک مي کند.
حق لطفي در ادامه به اختصاص 340 ميليارد ريال اعتبار از محل صندوق توسعه ملي به استان قزوين در سال جاري براي پيشبرد و اجراي طرح بازآفريني شهري،گفت: اين اعتبارات بين دستگاه هايي چون شهرداري ها، شرکت توزيع برق، آبفا، مخابرات و راه و شهرسازي تقسيم مي شود.
اين مسئول با بيان اينکه اعتبارات طرح بازآفريني شهري بهبود زيرساخت هاي 15 محله در شهرهاي قزوين، الوندتاکستان و آوج را دنبال مي کند،گفت: اين اعتبارات صرف اصلاح، بهسازي و نوسازي زيرساخت هاي شهري مي شود و در بهسازي بافت فرسوده نقش مهمي ايفا مي کند.
3013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در راستای سفر‌های استانی و در اولین برنامه از سلسله بازدید‌ها از محلات تهران و پیگیری مشکلات مردم، پس از بازدید از بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غرب پایتخت، در جلسه پیگیری موضوعات ویژه این دو منطقه در مسجد ابوذر، واقع در محله فلاح حضور یافت و پس از شنیدن گزارش مسائل و مشکلات اولویت‌دار مردم این مناطق، دستوراتی جهت تسریع در رفع این مشکلات صادر کرد.

در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهور، وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران نیز حضور داشتند، ابتدا موضوع کمبود فضا‌های بهداشتی و درمانی و همچنین توسعه و تجهیز چهار بیمارستان موجود در این مناطق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیسی پس از شنیدن گزارشات معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار تهران، مقرر کرد موضوع تامین مالی فاز ۱ طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد در اسرع وقت از سوی وزارت بهداشت تامین و این بیمارستان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

همچنین جهت تامین زمین مورد نیاز برای توسعه بیمارستان ضیائیان مقرر شد شهردار تهران طی جلسه‌ای با وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، موضوع استفاده از زمین‌های متعلق به این وزارتخانه را بررسی و پس از احصا راهکار، نتیجه را جهت تصویب به دولت ارائه کنند.

همچنین با دستور رئیس جمهور در این جلسه مقرر شد مشکل تجهیز بیمارستان‌های این دو منطقه با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین این حوزه در اسرع وقت مرتفع شود.

مشکل کمبود سرانه آموزشی در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران از دیگر موضوعات ویژه و اولویت‌دار این مناطق بود که در این جلسه در حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با دستور رئیس جمهور و ناظر به نیاز مبرم مردم این مناطق به فضا‌های آموزشی مقرر شد در مرحله اول در هر منطقه ۳ الی ۵ مدرسه به فوریت احداث شود.

همچنین بنا به تاکید رئیس جمهور و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر، به ویژه در میان نسل جوان مقرر شد در هر یک از این مناطق دو مجموعه ورزشی احداث شود.

رئیسی از وزیر آموزش و پرورش نیز خواست به منظور اجرای عدالت آموزشی برای کاهش هر چه بیشتر مدارس دو شیفته در این مناطق در اسرع وقت برنامه‌ریزی و اقدام کند.

سومین موضوع ویژه و اولویت‌دار مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز موضوع بافت فرسوده در این مناطق بود که رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش معاون اجرایی، وزیر راه و شهرسازی، شهردار و استاندار تهران، با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت مردمی در حل این مشکل، از مسئولان مربوطه خواست با بررسی راهکار‌های قانونی، بسته تشویقی شامل مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی دولت برای بازسازی بافت فرسوده توسط مردم را تهیه و تدوین و در این مناطق به شکل عمومی اطلاع‌رسانی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران