Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابستان نزدیک است. خاطرات تابستان گذشته هم امکان ندارد به این زودی ها از یادمان برود. مسوولین گفته اند نگرانی از بابت کمبود برق در تابستان امسال ندارند. اما به شرط و شروطی. حالا این شرط و شروط ها چه خواهد بود، خبرها از کاهش صادرات برق ایران نیز حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» وزارت نیرو می گوید ظرفیت نیروگاه‌های کشور با بهره‌برداری از واحدهای جدید حرارتی، تجدیدپذیر و تولیدپراکنده در نیمه اردیبهشت‌ماه، به ۸۰ هزار و ۵۰۹ مگاوات رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۸۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱.۲ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی هم ۲۲ اردیبهشت ۹۸ گفته بود: تاکنون ۸۴ هزار و ۸۵۰ مگاوات و یا به تعبیری ۹۲.۸ درصد از برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشور به پایان رسیده است.

عبدالرسول پیشاهنگ گفته است که با اجرای پروژه‌های رفع محدودیت تولید واحدهای بخار توانسته‌ایم حدود ۲۲۶.۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزایم. به تعبیری اگر هزینه احداث نیروگاه‌ جدید ۶۰۰ دلار برای هر کیلووات باشد ما توانسته‌ایم با سه درصد هزینه احداث نیروگاه‌ جدید (۲۰ دلار برای هر کیلووات) چنین ظرفیتی را در واحدهای موجود اضافه کنیم.

به گفته این مقام مسوول توانیر، از افزایش ظرفیت واحدهای گازی به روش خنک کاری هوای ورودی نیز توانسته‌ایم پیش از پیک ۹۸ حدود ۳۸۹ مگاوات از این طریق به ظرفیت نیروگاه‌های موجود بیفزایم. براین اساس برای پیک تابستان امسال جمعا ۶۱۵ مگاوات از طریق برنامه‌های رفع محدودیت تولید به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده است.

احمدی زاده از دفتر مدیریت مصرف وخدمات مشترکین توانیر هم، با اشاره به پیش بینی دیسپاچینگ ملی، میزان خوش بینانه پیک تابستان را ۵۸ هزار و ۹۴۰ مگاوات عنوان کرد که بر اساس سناریوی دیگر تا ۶۱ هزار و ۳۹۳ مگاوات نیز پیش بینی شده و برنامه های پیک سایی صنعت برق برای پاسخگویی به هر دو سناریو طراحی شده است.

پیش بینی می شود بین ۲.۵ تا ۳ درجه افزایش دما نسبت به میانگین نرمال درجه هوا در ۵۰ سال اخیررا در کشور تجربه کنیم

وی با اشاره به پیش بینی های جهانی تصریح کرد:شکل گیری توفان قاره ای در اقیانوس هند از افزایش دمای این منطقه در تابستان حکایت دارد و پیش بینی می شود بین ۲.۵ تا ۳ درجه افزایش دما نسبت به میانگین نرمال درجه هوا در ۵۰ سال اخیررا در کشور تجربه کنیم که بر اهمیت برنامه های پیک سایی در تابستان امسال تاکید دارد.

هادی مدقق مدیر کل دفترمدیریت مصرف وخدمات مشترکین توانیر هم حجم برنامه های پیک سایی صنعت برق که برای تابستان امسال پیش بینی شده را ۶۱۰۰ مگاوات ذکر کرده که ۲۶۰۰ مگاوات آن در سهمیه بندی برنامه های پاسخگویی بار شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۳۵۰۰ مگاوات نیز در سهمیه شرکت‌های توزیع لحاظ شده است.

بنابراین به نظر می رسد همه شرایط برای عبور از تابستان امسال آماده باشد. به ویژه که بارش های فروردین ماه هم علی رغم خسارات بسیاری که به همراه داشت، برای نیروگاه های برق آبی کشور، نوید سالی پر رونق را داه است.

 

ظرفیت های نیروگاهی

بر اساس آنچه که وزارت نیرو در آمار و ارقام خود در وب سایت این وزارت خانه به آن اشاره کرده است، در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۰ هزار و ۵۰۹ مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۸۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱.۲ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

هم اکنون ۲۹.۹ درصد نیروگاه‌های کشور مربوط به واحدهای گازی است که حدود ۲۴ هزار و ۷۷ مگاوات از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های ایران مربوط به این بخش است. واحدهای بخار نیروگاهی نیز ۱۹.۷ درصد ظرفیت منصوبه این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاواتی خود در میان سه بخشی قرار گرفته که بیشترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را دارند.

در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۰ هزار و ۵۰۹ مگاوات رسیده است

در حال حاضر ظرفیت واحدهای برق‌آبی نیز به ۱۱ هزار و ۹۳۸ مگاوات رسیده است و سهم ۱۴.۸ درصدی را در بین کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در اختیار دارند.

همچنین ظرفیت فعلی واحدهای تولید پراکنده (شامل ۲۴۵ MW خودتامین) به یک هزار و ۴۱۷ مگاوات و ظرفیت نیروگاه‌های اتمی نیز به یک هزار و ۲۰ مگاوات رسیده است که از این حیث واحدهای یاد شده هر کدام حدود ۱.۵ درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در حاضر حاضر آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور هم به حدود ۷۰۶ مگاوات و ظرفیت واحدهای دیزلی نیز به حدود ۴۳۹ مگاوات رسیده است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۸ راه‌اندازی ۲۲ واحد نیروگاه جدید با ظرفیت سه هزار و ۹۳۳ مگاوات و ارتقای توان تولید و ارتقای نیروگاه‌ها به میزان ۴۶۱ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

اما معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به حساسیت بسیار بالای نیروگاه‌ها به ارتفاع نصب از سطح دریا و درجه حرارت محیط، گفته بود: نیروگاه‌ها برای محیطی با دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و ارتفاع همسطح دریا طراحی می‌شوند. بنابراین به ازای هر هزار متر افزایش ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۲.۵ درصد از ظرفیت نیروگاه کاسته می‌شود و در ازای هر ۱۰ درجه افزایش دما نیز حدود ۶.۵ درصد ظرفیت این واحدها کمتر می‌شود.

آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور هم به حدود ۷۰۶ مگاوات و ظرفیت واحدهای دیزلی نیز به حدود ۴۳۹ مگاوات رسیده است

پیشاهنگ می گوید: طبیعتا در فصل تابستان که درجه حرارت متوسط کشور به حدود ۳۵ درجه می‌رسد حدود ۱۲.۵ درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها نسبت به دمای محیط کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه متوسط ارتفاع کشور از سطح دریا حدود هزار متر است بنابراین ۱۲.۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور نیز به این دلیل کاسته می‌شود که بر این اساس ۲۵ درصد از ظرفیت ۶۸ هزار مگاواتی نیروگاه‌های ما به دلیل شرایط محیطی از دست می‌رود.

به گفته پیشاهنگ، بحث مهم دیگر در این بخش مربوط به سن برخی از نیروگاه‌های کشور است. در حال حاضر نیروگاه‌های در کشور ما مشغول به فعالیت هستند که حدود ۶۰ سال از عمر آن‌ها سپری شده است، ولی خوشبختانه با تهمیدات صورت گرفته توانسته‌ایم نیروگاهی مانند طرشت را با همان تولید و راندمان روز نخست بهره‌برداری آن در حال فعالیت داشته باشیم.

 

در حال حاضر نیروگاه‌های در کشور ما مشغول به فعالیت هستند که حدود ۶۰ سال از عمر آن‌ها سپری شده است

عرضه و تقاضای برق

 

مرکز پژوهش های مجلس معتقد است که با توجه به کمبود ظرفیت تولید برق به میزان  ۶گیگاوات، توان اسمی تولیدی تا سال  ۲۰۴۰باید به  ۱۳۰گیگاوات برسد.

این بدین معنی است که به طور متوسط حدود ۲.۲ گیگاوات افزایش در هر سال نیاز است. اما با توجه به پیشبینی کاهش رشد تقاضا از ۸.۶ به ۳.۸ تراوات ساعت در سال ۲۰۴۰ افزایش ظرفیت پس از این دوره از  ۳ به ۳.۱ تراوات ساعت میتواند کاهش یابد.

مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی می کند  که از سال  ۲۰۱۷تا سال  ،۲۰۴۰ایران می بایست  ۵۴گیگاوات با نرخ سالیانه  ۳گیگاوات در سال های اول و سپس با نرخ ۳.۱ گیگاوات در سالهای بعد، به ظرفیت تولید برق خود اضافه کند.

ارتقای سیکلهای توربین گازی به سیکلهای ترکیبی در حدود ۷.۸ گیگاوات ظرفیت تولید توان را افزایش میدهد. با توجه به اینکه بسیاری از توربینهای بخار، بیش از عمر مفیدشان قدمت دارند، اصلاح آنها امری اجتنابناپذیر است. انجام اصلاحات در عملکرد این سیکلها سالیانه در حدود ۳.۱ گیگاوات به ظرفیت تولید برق میافزاید. باید در نظر داشت که این دو روش، میتواند روی هم رفته در حدود  ۱۰گیگاوات به ظرفیت تولید برق با هزینه متوسط  ۱سنت به ازای هر کیلووات ساعت اضافه کند، در صورتی که نیاز ایران در سال ۲۰۴۰ همانطور که بیان شد افزایش  ۵۳گیگاواتی در ظرفیت تولید توان خود است.

مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی می کند  که از سال  ۲۰۱۷تا سال  ،۲۰۴۰ایران می بایست  ۵۴گیگاوات با نرخ سالیانه  ۳گیگاوات در سال های اول و سپس با نرخ ۳.۱ گیگاوات در سالهای بعد، به ظرفیت تولید برق خود اضافه کند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، میزان مصرف در این سال در حدود  ۱۴۰گیگاوات خواهد شد. چنانچه وزارت نیرو یا بخش خصوصی در سال نتواند حداقل  ۲۰۰۰مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کند (علاوه بر آنچه که از مدار خارج میشود) کشور در طول این مدت با بحران برق مواجه خواهد شد.

 باید توجه داشت که قدرت سرانه نصب شده ما مقداری بیشتر از میانگین جهانی است، اما سرعت توسعه برق جهانی بیش از ایران است. همچنین مصرف سرانه ما از مصرف سرانه جهانی در سال  ۱۳۹۵مقداری بیشتر بوده است .

 

برق تجدیدپذیر

بر اساس برنامه ششم توسعه ایران باید بتواند تا پایان این برنامه ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر خود را ۴ هزار مگاوات افزایش دهد. چشم اندازی که مرکز پژوهش های مجلس به دیده تردید به آن نگاه می کند و می نویسد: با توجه به سوابق عملکرد گذشته، تصور نمیشود وزارت نیرو در سه سال آینده موفق به نصب ۴ هزار مگاوات مولدهای انرژی های تجدیدپذیر باشد و بر این اساس امکان دستیابی به تولید  ۴گیگاوات در سال  ۲۰۲۱با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به غیر از برقابی وجود ندارد.

بر اساس آمار وزارت نیرو، در حال حاضر فقط ۰.۹ درصد برق مصرفی کشور از تجدیدپذیرها تامین می شود. و ۱.۳ درصد از برق مصرفی هم مربوط به نیروگاه اتمی است.

 امکان دستیابی به تولید  ۴گیگاوات در سال  ۲۰۲۱با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به غیر از برقابی وجود ندارد

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: صنایع استان تهران باید تا سال ۱۴۰۶ مجموعا ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب کرده باشند تا با رعایت قانون تأمین ۵ درصد برق از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر، از جرایم مربوطه معاف شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حکیم الهی، مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اظهار داشت: براساس ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع با مصرف برق بیش از 1 مگاوات، موظفند معادل 1 درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند و این روند بایستی تا پایان سال پنجم به 5 درصد برسد.

وی افزود: صنایع یا باید معادل تأمین یک‌درصد برق سالانه خود را از محل احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و یا از تابلوی سبز بورس این میزان برق را تا زمان احداث نیروگاه تجدیدپذیر، خریداری کنند، در غیراین صورت آن یک درصد بر اساس قیمت‌های متفاوتی در قبوض برق آنها تحت عنوان ماده 16 لحاظ خواهد شد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با بیان اینکه در این استان 239 اشتراک صنعتی مشمول این ماده با مصرف برق بیش از یک‌مگاوات هستند، گفت: این صنایع باید تا سال 1406 مجموعا 57 مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب کرده باشند تا با رعایت قانون تأمین 5 درصد برق از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر، از جرایم مربوطه معاف شوند.

وی ادامه داد: صنایع در شهرک‌های صنعتی به‌خاطر سوله‌هایی که دارند، فضای مناسبی را برای نصب نیروگاه خورشیدی در اختیار دارند به‌طوری که هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی را که روی زمین 500 دلار هزینه دربردارد، در سقف سوله‌ها می‌توان با 350 تا 400دلار هزینه، احداث کرد؛ همچنین برای هرکیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی بر روی زمین 15 مترمربع فضا نیاز است که این میزان فضا روی سوله‌ها تا 5 متر هم قابل تقلیل است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶