Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@00:23:00 GMT

مهمترین علائم سرطان ریه که نباید نادیده گرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۷۲۸

مهمترین علائم سرطان ریه که نباید نادیده گرفت

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، هر ساله تعداد افرادی که در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند، افزایش می‌یابد و این موضوع تنها به افراد سیگاری مربوط نمی‌شود. افرادی که هرگز در طول زندگی خود لب به سیگار نزده‌اند نیز می‌توانند به این سرطان مبتلا شده و نشانه‌های آن در آن‌ها بروز کند.

اگر چه مردان به دلیل سبک زندگی نامناسب‌تر مانند استعمال بیشتر دخانیات بیش از زنان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند اما در میان افرادی غیرسیگاری ابتلای زنان به این نوع سرطان بیش از مردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند نشانه‌های سرطان ریه در زنان و مردان تقریبا یکسان است اما ابتلا به انواع مختلف این بیماری در آن‌ها متفاوت است. 

خبر خوب آن است که غربالگری و درمان سرطان ریه پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است و کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند که افراد بین ۵۵ تا ۸۰ ساله که در حال حاضر سیگاری هستند یا سیگار را در ۱۵ سال گذشته ترک کرده اند، حتما برای انجام غربالگری سرطان ریه به پزشک متخصص مراجعه کنند.

حتی برای افرادی که به سرطان ریه از نوع پیشرفته مبتلا هستند، در حال حاضر درمان‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانند زندگی چند ساله باکیفیتی داشته باشند. 
اما راه دیگری نیز وجود دارد تا بتوان از این بیماری پیشگیری کرد و آن شناخت نشانه‌های سرطان ریه است. در ادامه نشانه‌های مهم ابتلا به این بیماری به نقل از سایت تخصصی "وومنزدی" آورده شده است:

۱) سرفه: یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرطان ریه، سرفه است. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که سرفه می‌کنند، هر چه زودتر به دنبال درمان خود باشند و در صورتی که سرفه‌ها بیش از دو ماه به طول انجامید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

۲) تغییر صدا: تغییر در زنگ صدا، عدم توانایی در صحبت با صدای بلند، گرفتگی و خش‌دار شدن صدا که همگی به طور کلی تغییر صدا خوانده می‌شوند، می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به سرطان ریه باشند. این تغییرات صوتی هنگامی به وجود می‌آید که تومورهای سرطان ریه شروع به فشار بر عصب حنجره‌ای می‌کنند که از مغز آغاز شده و به پایین به سمت قفسه سینه رفته و دوباره به سمت تارهای صوتی بازمی‌گردد.

۳) عود برونشیت یا ذات‌الریه: سرطان ریه یک گرفتگی در مسیر هوایی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مسیر هوایی قادر به پاکسازی خود نبوده و یک ماده چسبناک در مسیر آن به وجود بیاید که در نهایت تبدیل به عفونت شود. این نوع عفونت‌ها معمولا چندین بار با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند اما ذات‌الریه (سینه‌پهلو) از بین نمی‌رود و با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود و در سی‌تی‌اسکن یا عکس‌برداری ایکس‌-ری قفسه سینه دیده می‌شوند. این نوع از عفونت باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد.

۴) کمر درد: این نوع از کمر درد یک نوع درد روزمره نیست، بلکه یک نوع درد بی‌امان و شدید است که به سمت جلوی بدن حرکت می‌کند. این درد در بالای کمر در نزدیکی قفسه سینه حس شده و اغلب به سمت پایین شکم رانده می‌شود. متاسفانه‌ درد کمر ناشی از سرطان ریه نشان می‌دهد که سرطان به سمت مهره‌های ستون فقرات یا اعصاب اطراف استخوان‌های مهره‌ها پیشرفت کرده است.

۵) درد قفسه سینه: درد قفسه سینه ممکن است به سرطان ریه ارتباط نداشته باشد اما به باور متخصصان در صورت داشتن این درد بهتر است حتما پیگیر علت آن باشید. اغلب برای کسانی که مبتلا به سرطان ریه هستند، درد قفسه سینه ناشی از هجوم سرطان به سمت دنده‌هاست. این درد ممکن است به قسمت‌های دیگر قفسه سینه و پشت بیمار نیز برسد. این درد شدیدتر از دردی است که افراد به هنگام حمله قلبی یا آنژین قلبی در قفسه سینه خود احساس می‌کنند و حضور آن دائمی‌تر است. متخصصان توصیه می‌کنند تا در صورت احساس درد دائمی در ناحیه قفسه سینه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

۶) سرفه خونی: سرفه خونی اگر چه به عنوان یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های سرطان ریه و دیگر بیماری‌های تنفسی و ریوی شناخته می‌شود اما این عارضه می‌تواند دلایل بسیار زیاد دیگری از جمله عفونت‌های مختلف تا پلیپ‌های خوش‌خیم و حتی خون‌ریزی بینی داشته باشد. سرفه خونی همیشه نشانه ابتلا به سرطان ریه نیست اما نشانه‌ای نگران کننده به شمار می‌رود. بنابراین طبق معمول در صورت داشتن این نشانه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

۷) کاهش وزن بی‌دلیل: در فرهنگی که کاهش وزن همیشه امری خوشایند محسوب می‌شود، بی‌توجهی به "عاملِ کاهش وزن بدون پیروی از رژیم خاص غذایی یا ورزش کردن یا هر تغییر دیگر" متداول است. این در حالی است که کاهش وزن بدون دلیلی خاص، امری نگران کننده است. سرطان ریه و به طور کلی انواع سرطان‌ها می‌توانند یکی از علل کاهش وزن بی‌دلیل باشد و از همین رو بهتر است در صورت کاهش وزن بدون دلیل حتما به پزشک مراجعه کنید. 

دو دلیل وجود دارد که افراد مبتلا به سرطان دچار کاهش وزن می‌شوند. یکی از این دلایل کاهش اشتهای افراد و در نتیجه کاهش وزن آهسته و تدریجی آن‌هاست. دلیل دیگر این است که در نوع پیشرفته سرطان، سلول‌های سرطانی با فرد برای دریافت و سوزاندن کالری‌ها رقابت می‌کنند. 

به گفته متخصصان زمانی که فرد برای کاهش وزن خود تلاشی نمی‌کند کاهش وزن ۵ تا ۱۰ کیلوگرمی طی دوره شش ماه نیز برای نگران شدن و مراجعه به پزشک برای تشخیص علت آن کافی است. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز

آفتاب‌‌نیوز :

طعم این سبزی‌ها می‌تواند از شیرین و آبدار تا تند متفاوت باشد، اغلب به فصلی که رشد می‌کنند و آن‌ها را مصرف می‌کنید بستگی دارد. کشاورزان قرن‌ها است که سبزی‌های آلیوم را می‌کارند. بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، چین بزرگ‌ترین تولید کننده پیاز در سراسر جهان است.

به طور معمول می‌دانیم خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می‌شود. با این حال، پیاز همچنین مزایای بالقوه‌ای را برای سلامتی شما فراهم می‌کند این موارد شامل کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان، بهبود خلق و خو و حفظ سلامت پوست و مو است.

در این مقاله ما در مورد فواید احتمالی پیاز، ارزش غذایی آن و چگونگی گنجاندن تعداد بیشتری از پیاز در رژیم غذایی بحث می‌کنیم.

فواید پیاز

پیاز تاثیرات مثبتی روی چندین جنبه مختلف سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نقش پیاز در پیشگیری از سرطان

محققان سبزی‌های خانواده آلیوم را به طور گسترده در رابطه با سرطان به ویژه سرطان‌های معده و روده بزرگ بررسی کرده اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله سرطان بالینی آسیا و اقیانوسیه ۸۳۳ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ و ۸۳۳ نفر را که به این بیماری مبتلا نبودند را مورد ارزیابی قرار داد. محققان دریافتند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که به طور منظم از سبزی‌های آلیوم مانند پیاز استفاده می‌کنند ۷۹ درصد کمتر است.

متخصصان مکانیسم دقیقی را که برخی از ترکیبات موجود در پیاز از سرطان جلوگیری می‌کنند، درک نمی‌کنند. برخی فرض می‌کنند پیاز از رشد تومور و جهش سلولی جلوگیری می‌کند، همچنین یک فنجان پیاز خرد شده حداقل ۱۳.۱۱ درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C در بزرگسالان را تامین می‌کند. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با تشکیل ترکیبات رادیکال آزاد که با سرطان ارتباط دارند، کمک می‌کند.

یک بررسی از سال ۲۰۱۵ نشان داد یک رابطه کلی بین افزایش مصرف سبزی‌های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های معده و دستگاه گوارش وجود دارد. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند ترکیباتی به نام گوگرد ارگانیک در پیاز وجود دارد که برخی از آن‌ها جنبه‌های رشد تومور را سرکوب می‌کنند.

با این حال، آن‌ها نتیجه می‌گیرند که همه گوگرد‌های ارگانیک خاصیت آنتی اکسیدانی ندارند. برای تایید اینکه کدام ترکیبات در پیاز اثرات محافظتی در برابر سرطان دارند، تحقیقات بیشتری لازم است، همچنین این بررسی خلا موجود در تحقیقات تاکنون را برجسته کرده است. نویسندگان پیشنهاد کردند پیاز و سایر سبزی‌های آلیوم به طور جداگانه از سرطان جلوگیری نمی‌کنند بلکه همزمان با سایر عوامل سبک زندگی برای کاهش خطر کار می‌کنند. به علاوه، آن‌ها توصیه کردند در حالی که تحقیقات نشان داده است ارتباط بین مصرف سبزی‌های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان مشخص شده است، اما مقدار مورد نیاز فرد برای دریافت حداکثر سود هنوز مشخص نیست.

تاثیر مصرف پیاز بر سلامت پوست و مو

پیاز به عنوان منبع خوبی از ویتامین C از ساخت و نگهداری کلاژن پشتیبانی می‌کند یعنی در واقع کلاژن ساختار پوست و مو را فراهم می‌کند.

ارتباط مصرف پیاز و تعدیل فشار خون

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد کوئرستین، ترکیبی موجود در پوست پیاز هنگامی که محققان آن را استخراج کرده و آن را به عنوان مکمل تجویز می‌کنند با کاهش فشار خون ارتباط دارد. با این حال، مطالعه به جای مصرف کوئرستین به صورت مکمل اثرات احتمالی فشار خون ناشی از خوردن پیاز را به عنوان بخشی از رژیم بررسی نکرد.

ارزش غذایی پیاز

پیاز یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی است به این معنی که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است در حالی که کالری کمی دارد. یک فنجان پیاز خرد شده فراهم می‌کند:

۶۴ کالری

۱۴.۹ گرم کربوهیدرات

۰.۱۶ گرم چربی

۰ گرم کلسترول

۲.۷۲ گرم فیبر

۶.۷۸ گرم قند

۱.۷۶ گرم پروتئین

با توجه به مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) و مقدار کافی دریافت (AI) از دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی ها، پیاز منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

مواد مغذی درصد نیاز روزانه در بزرگسالان

مقدار مجاز توصیه شده روزانه ویتامین C: ۱۳.۱۱ برای مردان و ۱۵.۷۳ برای زنان

مقدار مجاز توصیه شده روزانه ویتامین B۶: ۱۱.۲۹ تا ۱۴.۷۷ بسته به سن

مقدار کافی دریافت منگنز: ۸.۹۶ برای مردان و ۱۱.۴۴ برای زنان

همچنین پیاز حاوی مقادیر کمی از موارد زیر است:

کلسیم

آهن

فولات

منیزیم

فسفر

پتاسیم

آنتی اکسیدان‌های کوئرستین و گوگرد

خطرات و عوارض جانبی مصرف پیاز
پیاز خطرات و عوارض جانبی کمی برای افرادی که آن را می‌خورند ایجاد می‌کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به پیاز حساسیت یا عدم تحمل داشته باشند. هر فردی که پس از خوردن آن واکنشی را تجربه می‌کند حتما باید به پزشک مراجعه کند.

چرا خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می‌شود؟

پیاز شهرت زیادی در گریه انداختن افراد هنگام برش یا خرد کردن دارد. این پاسخ به دلیل وجود گازی به نام “سین پروپنتیال اس اکسید” رخ می‌دهد. این ماده شیمیایی یک مایع ترکیبی است که به عنوان یک عامل آبریزش چشم و اشک عمل می‌کند به این معنی که باعث اشک یا سوزش چشم می‌شود. برای کاهش اشک حین خرد کردن انجمن ملی پیاز توصیه می‌کند یک عدد پیاز را به مدت ۳۰ دقیقه سرد کرده، سپس قسمت بالای آن را برش دهید.

فرد باید لایه خارجی پیاز را پوست کند و ریشه را دست نخورده باقی بگذارد، زیرا این قسمت بیشترین غلظت عوامل ایجاد اشک را دارد. با وجود اشک‌هایی که می‌توانند تولید کنند پیاز می‌تواند علاوه بر تامین سلامتی برای هر برنامه غذایی مفید باشد. با این حال، الگوی غذایی کلی افراد در پیشگیری از بیماری و سلامتی بسیار مهم است.

رژیم غذایی

هنگام انتخاب پیاز، افراد باید قبل از پوست کندن به دنبال آن‌هایی باشند که خشک و سفت هستند و رایحه کمی دارند یا بدون عطر هستند. قرار دادن پیاز در ظرف راهی عالی برای تقویت عطر و طعم بدون افزودن کالری، چربی یا سدیم است.

پیاز در بسیاری از آشپزخانه‌ها ماده اصلی محسوب می‌شود و مکمل اکثر غذا‌ها است. مردم می‌توانند از پیاز خرد شده خام در ساندویچ یا به عنوان بخشی از ترکیب سالاد استفاده کنند. علاوه براین پیاز بر افزودن طعم لذیذ به سالسا و دیپ‌ها نیز نقش اساسی را ایفا می‌کند، دستورالعمل‌های مفید شامل پیاز به عنوان یک ماده اصلی شامل:

پیاز ترشی

املت سیب زمینی و پیاز اسپانیایی

دیپ پیاز بدون لبنیات

همچنین وقتی افراد آن‌ها را ساطوری می‌کنند و تفت می‌دهند، کبابی یا کاراملی می‌کنند طعم خوبی دارند. اگرچه پیاز در یک رژیم غذایی متعادل و سالم افزودنی خوبی به شمار می‌آید، اما افراد باید به جای تمرکز روی گزینه‌های فردی غذا‌های متنوعی بخورند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد