Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:25:26 GMT

آغاز تا پایان اشغال یک شهر در «اطلس نبرد بیت‌المقدس»

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۰۰۵

آغاز تا پایان اشغال یک شهر در «اطلس نبرد بیت‌المقدس»

پس از تغییرات سیاسی در کشور که به برکناری بنی‌صدر از جانشینی فرماندهی کل قوا و تصویب بی‌کفایتی سیاسی وی در مجلس شورای اسلامی انجامید، نیروهای مسلح با حضور مؤثر و سازمان‌یافته مردم در دفاع تحولی چشمگیر در جنگ ایجاد کردند؛ تحولی که در پرتو همدلی و همکاری ارتش و سپاه، با نبرد دارخوین شروع و در ادامه با نبرد ثامن‌الائمه (ع) و شکسته‌شدن محاصره آبادان پدیدار گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در ادامه پیروزی‌های پی‌درپی، با اجرای نبردهای «طریق‌القدس» و «فتح‌المبین» بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی دشت آزادگان، غرب شوش و رودخانه کرخه آزاد شد. در این اوضاع نیروهای خودی و دشمن هردو متوجه خرمشهر بودند و حتی ارتش عراق با پیش‌بینی نبرد در این منطقه، بیشترین توان پدافندی خود را با طرح‌های گوناگون دفاعی در خرمشهر متمرکز کرد تا از دستیابی ایران به این شهر جلوگیری کند، اما در مقابل اراده و همدلی رزمندگان سپاه و ارتش موفق نشد. آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت و آزادگی مردمانی بود که اشغال این شهر غرور ملی آنها را جریحه‌دار کرده بود. آزادی خرمشهر قله افتخارات مردمی‌ترین انقلاب دوران معاصر شد.

در کتب اطلس با بهره‌گیری از نوشتار، نقشه‌ها، نمودارها، جداول و تصاویر موضوعات گوناگونی در چارچوب‌های علمی تبیین و تفسیر می‌شود. باوجود درهم‌تنیدگی جغرافیا و نقشه، آشکار است این ظرفیت می‌تواند در خدمت دفاع مقدس مردم ایران نیز قرار گیرد و از این طریق دُرهای گرانبهایی از تجارب هشت‌ساله جنگ تحمیلی برای امروز و فردای ایرانیان حاصل آید.

برای بهره مندی از این تجارب و گسترش فرهنگ مقاومت در برابر متجاوزان و ستمگران به ایران زمین، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یکی از سیاست‌های انتشاراتی خود را چاپ و نشر اطلس نبردهای بزرگ و ماندگار دوران دفاع جانانه ایرانیان در برابر استکبار جهانی قرار داده و اولین جلد از مجموعه اطلس‌های نبردی به نبرد بیت المقدس اختصاص دارد.

اطلس نبرد بیت‌المقدس، روایتگر رویدادهای آغاز جنگ تحمیلی تا پایان نبرد برای آزادی خرمشهر است. سیر تحولاتی که نویسنده تلاش می‌کند با کنکاش تاریخی این دوره از مقاومت، ازخودگذشتگی و حماسه آفرینی، نقش مردم ایران را در شکل گیری و سرانجام آن نمایان سازد. این اطلس ارزشمند به کوشش گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز و با همت آقای امیرحسین کیهان‌پناه در ۲۵۶ صفحه رحلی و به تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

این اطلس که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است مشتمل بر نه فصل با عناوین «ویژگی‌های جغرافیایی منطقه»، «پیش نبردهای منطقه عملیاتی»، «جایگاه راهبردی نبرد بیت‌المقدس، «در آستانه نبردی بزرگ»، «دور یکم نبرد بیت‌المقدس»، «دور دوم نبرد بیت‌المقدس»، «دور سوم نبرد بیت‌المقدس»، «دور چهارم نبرد بیت‌المقدس» و «دستاوردهای نبرد بیت‌المقدس» است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر ابوالحسن بنی صدر بيت المقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیا تعلیق دانشجویان معترض را آغاز کرد

دانشگاه کلمبیا بامداد سه‌شنبه گفت که به دلیل مخالفت دانشجویان معترض به جنگ غزه برای پایان دادن به تحصن در محوطه دانشگاه، روند تعلیق آنها از تحصیل آغاز شده است.

به گزارش مشرق، با تداوم اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کلمبیا نسبت به جنگ غزه و مخالفت آنها با پایان دادن به تحصن در محوطه این دانشگاه، این مرکز آموزشی تعلیق دانشجویان را آغاز کرد.

دانشگاه کلمبیا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد: «به دلیل مخالفت دانشجویان با پایان تحصن، تعلیق آنها از تحصیل به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان برای اطمینان از ایمنی محوطه دانشگاه آغاز کرده‌ایم».

با این حال هیأت مذاکره‌کننده دانشجویان دانشگاه کلمبیا تاکید کرد: «تا زمانی که دانشگاه سرمایه‌گذاری‌های خود را از اسرائیل خارج نکند، به حرکت خود ادامه می‌دهیم و تسلیم تهدیدها یا روش‌های تحریفی که در معرض آن هستیم، نخواهیم شد».

ساعتی پیش از این نیز کارکنان و اساتید دانشگاه کلمبیا برای جلوگیری از ورود نیروهای امنیتی به محل تحصن همبستگی با غزه و محافظت از دانشجویان خود، دیوار انسانی را در مقابل ورودی این محل تشکیل دادند.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره نیز از آمریکا گزارش داد که با وجود اقدامات خشن نیروهای امنیتی برای سرکوب این اعتراضات، دانشجویان دانشگاه‌های «اِروین» و «ریورساید» در کالیفرنیا نیز تحصن علنی علیه جنگ غزه آغاز کردند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • دانشگاه کلمبیا تعلیق دانشجویان معترض را آغاز کرد
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • از عملیات بیت المقدس تا فتح خرمشهر
  • اولین اقدام مشترک لیورپول و آرنه اسلوت: پیداکردن یک دفاع وسط مطمئن
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است