Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه از پیچیده‌ترین علوم‌انسانی، مساله تربیت است، گفت: کسی که می‌خواهد پدر شود باید بداند چطور فرزندش را تربیت خواهد کرد؛ متاسفانه کلاس‌های این مسایل وجود ندارد کسی به ما یاد نمی‌دهد با همسرمان چطور برخورد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: در ادامه سلسله نشست های «تفسیر قرآن در حکمت متعالیه» با تدریس آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» مبحث دیگری از آراء این فیلسوف در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» در ابتدای مباحث خود با اشاره به دیدگاه های «محی الدین ابن عربی» در مورد عذاب الهی، گفت: محی الدین می گوید افراد گناهکار وقتی که داغ الهی را می چشند ضمن اینکه داغ آنها را آزار می دهد، لذت هم برایشان محسوب می شود یعنی وقتی که داغ بر عفونت شان غلبه می کند به تدریج لذت می برند، پس عذاب های الهی برای آن است که زخم انسان را معالجه کند.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اما چرا عذاب گناهکاران همیشگی است؟ خلود یعنی آنجا می ماند اما آتش دیگر برایش درد نیست بلکه لذت است به این جهت که آن زخم اش خوب شده است. این حرف محی الدین است که می گوید به هرحال خدا رحمت می کند، از این جهت که دیگر این شخص لذت می برد از این جهت که آن زخم ها معالجه و کم شده است. این حرف جناب محی الدین است. البته ملاصدرا در مورد بحث خلود، توجیه دیگری دارد و آنچه که در این مجال مطرح کردیم خلودِ محی الدینی است.

 

وی اظهار کرد: قرار شد که این دنیا یک روی سکه آن دنیا باشد، این جهان و آن جهان دو روی یک سکه هستند، اما انسان بسیاری از چیزها را از دوران جنینی با خود به همراه می آورد. هرچه که صورت اش نقش بست همان صورت را می آورد، لذا مهم است مهربانی که مادر برای فرزندش دارد، مادر خیال می کند همان که به او شیر بدهد، قنداق اش را ببندند کافی است و برخی مادران توجه ندارند که چه مسئولیتی قبل از تولد دارند.

 

عضو فرهنگستان علوم با اشاره به ابیاتی از سعدی که می فرماید: «مردیت بیازمای و وانگه زن کن»، بیان کرد: منظور شیخ اجل سعدی آن است که آیا مردی که می خواهد ازدواج کند، مردانگی دارد یا فقط می خواهد ازدواج کند؟ مردانگی، جوانمردی، اخلاق، ادب و تربیت مهم است آیا خود را آزموده ای؟ آیا می توانی حقوق همسری را رعایت کنی؟ می توانی حقوق پدری را رعایت کنی؟ می توانی تربیت انجام دهی؟

 

وی گفت: از پیچیده ترین علوم انسانی مساله تربیت است، بسیار مشکل است. کسی که می خواهد پدر شود باید بداند که چگونه می خواهد این فرزند را تربیت کند، تربیت اهمیت بسیار دارد. متاسفانه چیزی که در جامعه ما نیست کلاس های این مسایل است کسی یاد نمی دهد وقتی که ازدواج کردی حق همسرت چیست؟

 

 آیت الله محقق داماد تاکید کرد: دوران جنینی به مراتب سخت تر است به این دلیل که بسیاری از آنچه که انسان به این جهان می آورد از دوران جنینی است، خدای نکرده اگر مادری هیچ رعایت نکند، مواد مخدر استعمال کند، سیگار بکشد، آن بچه صدمه هایی می خورد، بیماری هایی که پیدا می کند و اخلاقیات اش تماما از آن جهان به این جهان می آورد اما چه طور می آورد؟ نطفه اش را می آورد. عین هسته گلابی که اگر زیر ذره بین بگذارید درختِ آینده را می توانید ببینید. این بچه که از شکم مادر بیرون می آورد به نحوی هسته ای در اوست که بشود حسود، بشود عصبانی، بشود غضبناک، بشود خشم آلود، بشود معتاد، بشود افسرده.

 

وی اضافه کرد: یک وقت تقصیر مادر نیست اما بی احتیاطی های او حتما دخیل است، اگرچه شباهت این جهان به جهان دوران جنینی فاصله اش بسیار است اما از فاصله این جهان به جهان بعد از مرگ کمتر است. بچه ای که در شکم مادر و در دوران جنینی است تصوری از چلوکباب ندارد، چون از خون مادر استفاده می کند، او چه میفهمد؟ این درست است که عالم جنینی و عالم ما دو جهان متفاوت هستند اما وقتی نوزاد متولد می شود همه ویژگی ها به نحو بالقوه در درون این فرزند وجود دارد و او از آن جهان این ویژگی ها را به جهان آورده است، اما این جهان با جهان بعد از قیامت چه قیامت صغری و چه قیامت کبرا دو مقوله است و هیچ شباهت این گونه ای ندارد.

 

آیت الله محقق داماد ابراز کرد: بنابر این، اینکه می گویند اعمال ما در آن جهان آتش می شود، خود سوال است، خداوند مجبور است با زبان این دنیا با ما سخن بگوید، جهنم و بهشت در ملکوت این جهان و در باطن این جهان است، باطن این جهان مثل باطن خودمان است، باطن ما کجا است؟ الان که من صحبت می کنم کسی نمی داند که در باطن من چیست. ملکوت این جهان برای ما  نهفته است. جهنم و بهشت در دو زمان آشکار می شود؛ یک زمان فقط برای خودمان. من بهشت و جهنمِ خودم را می بینم، این یک زمان است، زمان یعنی لحظه، آن زمانی که فقط برای خودمان است قیامت صغرا و مرگ است، در لحظه مرگ است که من بهشت خودم را می بینم، جهنم خود را نیز می بینم اما شما که کنار من هستید هیچ درک نمی کنید، فقط خود آن شخص است که می فهمد، البته درست است که برخی اولیاء الله هستند و می ببیند.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه بیان کرد: «سعد ابن معاذ» مرد کمی نیست، کسی است که پیامبر(ص) او را برای قضاوت به یمن فرستاد. بعد از مرگ اش به تشییع جنازه رفت، الان این عادت از ما سلب شده است، مجلس ختم می رویم اما تشییع جنازه نمی رویم. اما آن وقت ها که زندگی ها ساده تر بود یکی از مستحبات مساله تشییع جنازه است که مومن و یا آشنایی فوت می کرد برای احترام به تشییع جنازه او می رفتند. به هر صورت حضرت رسول(ص) در مراسم این مرد حضور داشتند و مردم دیدند که حضرت(ص) با پاشنه پا راه می رود و سوال کردند که چرا این گونه راه می روید؟ حضرت(ص) فرمودند: آن قدر ملائکه برای تشییع جنازه این مرد آمده اند که من پاهایم را اینگونه کرده ام که روی بال آنها نگذارم.

 

وی تصریح کرد: در مراسم تشییع، مادر سعد ابن معاذ هم حضور داشت، آمد و پیامبر(ص) و نماز خواند و دفن اش کردند. وقتی که دفن می کنند مستحب است که انسان بیاید و دعایی بخواند و جلمه جالبی است که خواندن آن موجب مغرفت برای میت است، پیامبر(ص) آن را خواند و مادرش هم آمد خطاب به پسرش گفت: «بهشت برایت گوارا باد». ناگهان پیامبر نگاهی به این مادر کرد و گفت: اما به تو بگویم نمی خواهم ناراحتت کنم چنان فشار قبر به او وارد شد که شیری که از پستان تو خورده بود با این فشار از نوک انگشتانش بیرون آمد، مردم با شنیدن سخن حضرت رسول(ص) بهت زده شدند و گفتند: از آن طرف در گام برداشتن احتیاط کردید و بر او دعا و نماز خواندید و حال این گونه می گویید؟

 

آیت الله محقق داماد ادامه داد: پیامبر(ص) در پاسخ مردم فرمودند: شما نمی دانید، او با همسرش بداخلاق بود، آن گناه و آن اخلاق طبیعی است و به جای خودش است. سپس خطاب به مادرش فرمودند: نمی دانی پسرت با همسرش چه می کرد و آن بداخلاقی موجب این فشار قبر است. این چشم بصیرت را هر کسی ندارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قیامت صغری کسی نمی داند و نمی بیند مگر پیامبر(ص) و علی(ع) باشد که چشم بصیرت داشته باشند و باطن این عالم و مکلوت این عالم را ببینند، اما قیامت کبری آن وقتی است که حضور خدا هست و همه محشور می شوند و آنجا همه یکدیگر را می بینند، جهنمی ها و بهشتی ها نزدیک هم هستند، این موارد به معنای دیگر در انجیل آمده است. با این حال ما معتقدیم که خداوند مهربان است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان مجلس خبرگزاری معاملات بورس بورس قرآن مسجد آران و بیدگل فلسفه اسلامی آیت الله محقق داماد حکمت متعالیه ملاصدرا سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ زلفي گل افزود: بر اساس آن امروز دقیق می‌توانیم بگوییم، دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می‌شود.

وي گفت: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است. تولید علم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاوردهای علمی یا هنری یکی از این بروندادها است و استادان باید برخی از این بروندادها را داشته باشند. این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیئت علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

زلفي گل افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره مطالبه دانشجویان در خصوص قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در همه دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم ولی ما در مدت مسئولیت، ۳۵۰ واحد اضافه کردیم، ۳۲۰۰ واحد تا آخر سال نیز اضافه می‌شود که احداث ۲۶۰۰ آن شروع شده است. ساخت خوابگاه بودجه می‌خواهد. یکی از این کارها طرح تهاتر و مولدسازی است. به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است املاکی که دارند را تغییر کاربری دهند و از آن‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی استفاده کنند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکانات بدون استفاده‌ای که داریم را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر مورد استفاده قرار دادیم.

وی افزود: در وزارت علوم ۷۵ اقدام جدید ايجاد كرديم، كه افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت‌ها است‌.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از 15 هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیازهای ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می‌کنند. برای حمایت از پژوهشگران نیز سامانه پژوهشگران مستقل را راه‌اندازی کردیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره‌مند شوند. سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) نیز تاسیس شد تا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی داشته باشند و دستاوردهای علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت ‌کنند. پژوهانه بر این اساس و روزآمد بودن صفحه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وزیر علوم در پایان این نشست از دانشجویان خواست راهکارهای جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی ارائه دهند.

دیگر خبرها

  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • عملیات پیچیده ایران در جهان طنین انداخته است
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان
  • آغاز آزمون سراسری علوم ریاضی و علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم