Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:27:50 GMT

رشد بي سر و صداي اجاره خانه در تهران

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۵۵۷

رشد بي سر و صداي اجاره خانه در تهران

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- روزنامه فرصت امروز روز چهارشنبه 25 ارديبهشت ماه مطلبي با عنوان « رشد بي سروصداي اجاره خانه در تهران» درباره بررسي عوامل شش گانه اثرگذار بر نرخ اجاره بهاي مسکن را منتشر کرد.

نزديک شدن به فصل جابه جايي، قيمت هاي پيشنهادي در بازار اجاره روند صعودي به خود گرفته است. با اينکه کارشناسان مي گويند توان مالي مستأجران، پارامتر مهم تري نسبت به قيمت مسکن براي تعيين ميانگين نرخ اجاره بها محسوب مي شود، گزارش ها از رشد نرخ اجاره حکايت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته گفته مي شود مالکاني که آپارتمان هاي خود را که بالاتر از نرخ اجاره مناطق عرضه مي کنند از شانس پاييني براي يافتن مستأجر برخوردارند و ممکن است فصل جابه جايي را از دست بدهند. به گزارش ايسنا و براساس اظهارات دفاتر اماک، به دنبال رشد 100درصدي قيمت مسکن، از عيد به بعد موجران 10 تا 40درصد اجاره ها را باا برده اند.
يکي از کارشناسان دفاتر اماک واقع در منطقه 8 تهران مي گويد: نرخ اجاره در هفته هاي اخير افزايش يافته و اين التهاب در واحدهاي نوساز محسوس تر است. در يک کام، واسطه هاي ملکي از افزايش 10 تا 40درصدي نرخ هاي پيشنهادي اجاره در ارديبهشت ماه امسال خبر مي دهند و گزارش هاي ميداني هم نشان مي دهد که عدم تناسب نرخ اجاره با درآمد مستاجرها، اين اقشار را اجبارا به اولويت هاي بعدي سوق داده است.
نقل مکان مستأجران به خانه هاي کوچک تر و قديمي تر
گزارش هاي ميداني نشان مي دهد به دليل باارفتن نرخ اجاره، شاهد نوعي تغيير رفتار در اين بازار هستيم؛ نقل مکان اجاره نشين ها به خانه هاي متناسب با استطاعت مالي از فصل جابه جايي سال قبل کليد خورد و بنا به گفته واسطه هاي ملکي، اين روند امسال شدت بيشتري به خود گرفته است. يک خانم جوان که در منطقه ولنجک اجاره نشين است مي گويد سال قبل ماهيانه 3ميليون تومان اجاره پرداخت مي کردم ولي امسال صاحب خانه گفته بايد ماهي 8 ميليون تومان پرداخت کني، به همين دليل قصد دارم به منطقه اي که توان پرداخت داشته باشم نقل مکان کنم.
مشاوران املاک مي گويند موضوعاتي از اين دست را به طور روزانه شاهد هستند. حرکت به سمت خانه هاي کوچک تر، قديمي تر و محله هاي ضعيف تر، مهم ترين ويژگي بازار اجاره در هفته هاي اخير است.
جهش اجاره در واحدهاي لوکس
در هفته هاي اخير التهاب اجاره بها در آپارتمان هاي لوکس، نوساز و بزرگ متراژ شمال شهر، بيشتر از ديگر مناطق ديده مي شود. با اين حال به دليل عدم موفقيت بسياري از مالکان در فروش اين واحدها پيش بيني مي شود در فصل جابه جايي وارد بازار اجاره شوند و ممکن است به تعادل قيمتي کمک کنند.
کوچ اجاره نشين ها به اطراف تهران
با اينکه اجاره بها نسبت به قيمت مسکن از رشد کمتري برخوردار بوده، اما رقم هاي کنوني هم با توان مالي بسياري از مستأجران تناسب ندارد. از سال گذشته گزارش هايي مبني بر مهاجرت اقشار اجاره نشين به شهرهاي اطراف تهران شنيده مي شد و پيش بيني کارشناسان اين است امسال هم اين روند ادامه پيدا کند. براساس آمار از سال 1390 تا 1395 استان هاي البرز، گيان و مازندران بيشترين مهاجر را از تهران داشته اند؛ برخي به قصد خريد و برخي ديگر به قصد اجاره. کرج، گرمدره، شهريار، مارد، فرديس، انديشه، پرديس، پرند و هشتگرد مقاصد اجاره نشين ها عنوان مي شود.
مسکن استيجاري همچنان در حد حرف
در بسياري از کشورهاي توسعه يافته، توليد و عرضه مسکن استيجاري دولتي به عنوان يک راه حل براي کنترل بازار اجاره بها در دستور کار قرار دارد. در ايران نيز از سال 1392 طرح مسکن استيجاري در قالب مسکن اجتماعي مطرح شده، اما به دليل عدم اختصاص بودجه کافي، شکلي عملياتي به خود نگرفت و مي توان گفت بازار اجاره کماکان در اختيار بخش خصوصي قرار دارد.
ساز و کار آن هم کاما سنتي و توسط مالکان مديريت مي شود. در روزهاي اخير سيستم بانکي بسته اي را در دستور کار خود قرار داده که طبق اعام مديرعامل بانک مسکن به هر دو طرف عرضه و تقاضا در اين بسته توجه شده است. رحيمي انارکي درباره گروه هاي اجاره نشين بيان کرد: با توجه به شرايط موجود و براي مديريت اجاره بهاي پرداختي از سوي مستأجران، براي اولين بار بانک عامل بخش مسکن در اين حوزه ورود پيدا و ابزارهاي جديدي تدوين کرد.
6عامل اثرگذار بر نرخ اجاره بها
در شرايط طبيعي، قيمت مسکن مهم ترين عامل تعيين نرخ اجاره بها عنوان مي شود. با اين وجود بررسي ها نشان مي دهد عواملي همچون کاهش يا افزايش نرخ سود بانکي، مقايسه بازده سرمايه گذاري در بخش اجاره نسبت به فروش آپارتمان، نرخ تورم، نرخ بيکاري و توان خريد اقشار اجاره نشين در نوسانات بازار اجاره در ايران تاثيرگذار است. امسال با توجه به کاهش نرخ سود بانکي، تمايل مالکان به دريافت رهن کاهش يافته و بيشتر ترجيح مي دهند که اجاره ماهيانه بيشتري دريافت کنند. از سوي ديگر به دليل ايجاد تورم در کليه سطوح اقتصادي، توان مستأجران براي پرداخت اجاره بها پايين آمده است. کارشناسان معتقدند منحني رشد اجاره بها با قدرت پرداخت اجاره نشين ها رابطه مستقيم دارد.
تهرام/8138/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس کوتاه می‌شود

سعادتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه خودنویس یکی از مهم ترین برنامه های دولتی در حوزه بازار اجاره مسکن به شمار می‌رود که خود  باعث شده بازار مسکن به ثبات و آرامش برسد گفت: بازار اجاره مسکن یکی از مهم‌ترین بازارهایی است که نیاز به ساماندهی داشت که دولت با راه اندازی این سامانه از سال گذشته این اقدام را انجام داده است.

وی افزود: راه اندازی سامانه خودنویس نقش موثری در کاهش مدت زمان انتظار متقاضیان دارد و از سوی دیگر این اقدام  باعث می شود دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه  شود.

کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: بازار اجاره مسکن در حال حاضر می‌تواند زمینه را برای بهبود و تقویت قدرت مستاجران فراهم کند و از سوی دیگر این اقدام خود آرامش را به این بازار عرضه می‌کند.

وی افزود: کاهش حق الزحمه‌های نجومی و همچنین  برچیده شدن دست مشاوران املاک متخلف از دیگر مزایای این سامانه به شمار می رود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • روند ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس کوتاه می‌شود