Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:57:10 GMT

سیلی خشونت بر چهره نشاط اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۵۹۸

سیلی خشونت بر چهره نشاط اجتماعی

تهران- ایرنا- شادی و نشاط اجتماعی یکی از شاخص‌های افزایش امید به زندگی به شمار می‌آید. به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان بقای یک اجتماع با پررنگ بودن نشاط آن پیوند خورده است و یکی از شرایط لازم برای افزایش این مقوله نبود خشونت و رفتارهای خشن از سطح خرد تا کلان است زیرا تا وقتی چنین خشونت‌هایی وجود داشته باشد نمی‌توان از نشاط اجتماعی صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «سیلی خشونت بر چهره نشاط اجتماعی، سکوت معنادار اروپا، چین و روسیه، راهکار خروج از تنگنای ارزی، ایران در نگاه هند، بازگشت به برجام آری، توافق جدید خیر، صنایع دستی؛ سفیران فرهنگی روزگار تحریم، شاهنامه با ما حرف می‌زند و سن جوانی خط کش ندارد» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** سیلی خشونت بر چهره نشاط اجتماعی
روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «سیلی خشونت بر چهره نشاط اجتماعی» آورده است: شادی و نشاط اجتماعی یکی از شاخص‌های افزایش امید به زندگی در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید. به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان بقای یک جامعه با پررنگ بودن نشاط آن جامعه گره خورده است این در حالی است که بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد ارجاعات نزاع به این سازمان، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 7 درصد رشد داشته است و پایتخت در صدر مراجعات معاینات نزاع در پزشکی قانونی قرار دارد. از آنجا که به نظر می‌رسد، بحث نشاط اجتماعی با میزان نزاع و همچنین افسردگی رابطه مستقیم دارد، نگاهی به آمارهای نزاع نشان می‌دهد نشاط اجتماعی در حال کاهش یافتن است.

اینکه بخواهیم نشاط اجتماعی را مقصر اصلی بدانیم اشتباه است، البته نرخ تورم و افزایش مشکلات اقتصادی نیز به خودی خود در کاهش نشاط مؤثر است، اما خود کمبود نشاط عامل درگیری و نزاع نمی‌تواند باشد. موضوع مورد نظر باید مورد مطالعات جدی‌تر و بررسی‌های دقیق‌تری قرار بگیرد تا بتوان به صورت ریشه‌ای مشکلات را از میان برداشت. یکی از عوامل سلبی این است که در یک جامعه خشونت و نزاع وجود نداشته باشد، چنین جامعه‌ای مهیا است که برای افزایش نشاط مدیریت شود. متأسفانه در جامعه ما خشونت موجود است. آنچه اهمیت دارد، این است که صلح در درون، مقدمه صلح با بیرون است. اولین گام صلح با درون، گفت‌و‌گو با خود است یعنی آدم‌ها به آرامش درونی و روحی برسند. وقتی در جامعه‌ای دو جنس مخالف بتوانند در رابطه‌ای سالم و در صلح باشند می‌توانیم بگوییم که آن جامعه در صلح درونی است. اما در جامعه ما علاوه بر خشونت‌ها و نزاع ‌های سطحی در جامعه، در سطوح دیگر هم شاهد خشونت هستیم. انواع خشونت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را می‌توان از جمله خشونت‌های کلان نام برد، همین بالا و پایین آمدن‌های نرخ ارز نوعی خشونت اقتصادی است. یکی از شرایط لازم برای افزایش نشاط اجتماعی نبود خشونت و رفتارهای خشن از سطح خرد تا کلان است. تا وقتی چنین خشونت‌هایی وجود داشته باشد نمی‌توانیم از نشاط اجتماعی صحبت کنیم.

** سکوت معنادار اروپا، چین و روسیه
روزنامه «آرمان» با درج مطلبی با عنوان «سکوت معنادار اروپا، چین و روسیه» به گفت وگو با هرمیداس باوند کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و استاد تمام روابط بین‌الملل پرداخت و نوشت: تحریم‌های ایالات متحده تحریم‌های یکجانبه مضاعف است، یعنی هر کشوری تحریم‌های آمریکا را رعایت نکند نمی‌تواند تعاملاتی در آمریکا داشته باشد، چراکه واشنگتن حق مجازات آنها و حتی شرکت ‌های چندملیتی را دارد. چین که حدود 6٠٠ میلیارد دلار صادرات به آمریکا دارد و یا ژاپن، کره‌جنوبی یا هند به دلیل تعاملات گسترده‌ای که با آمریکا دارند ممکن است در مواضع اعلامی سخنانی را مطرح کنند، اما به دلیل منافع اقتصادی که دارند با سکوت خودشان با این تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه واشنگتن همراهی می‌کنند.

اروپایی‌ها در ابتدا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم‌های نفتی ایران اعلام کردند که یک‌سوم نفت ایران را خریداری می‌کنند و یک نهاد مالی (اینستکس) برای تبادلات اقتصادی ایجاد می‌کنند، اما اروپایی‌ها از این موضع خودشان عقب‌نشینی کردند. در حقیقت طرف‌های اروپایی نگاه به آمریکایی‌ها دارند ضمن آنکه ملاحظاتی را نیز رعایت کرده‌اند. همچنین تعهدات خودشان را در قبال تهران انجام نداده‌اند. متاسفانه چون اکثریت کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین تعاملات گسترده اقتصادی با آمریکا دارند و به‌صورت کاملا طبیعی واشنگتن را بر تهران ترجیح می‌دهند. هندوستان و چین هم به‌دنبال تبادل کالا به کالا با ایران هستند که این مسأله مشکل تهران را حل نمی‌کند.

** راهکار خروج از تنگنای ارزی
روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «راهکار خروج از تنگنای ارزی» می نویسد: کارشناسان و فعالان صادراتی تلاش دارند تا در یک چارچوب تحلیلی کلان ضمن آسیب ‌شناسی سیاست‌های ارزی در چند دهه گذشته، به پرسش‌های سیاست‌ گذار پاسخ دهند و چند پیشنهاد عملیاتی را روی میز تصمیم‌سازان قرار دهند. درخصوص دلار 4200 تومانی، خلأهای بازار دوم ارز (سامانه نیما) و به‌ طور کلی سیاست ارزی سال 97، تا کنون نظرات و ارزیابی ‌های مختلفی از سوی کارشناسان، فعالان اقتصادی و سیاست ‌گذاران مطرح شده است. درحال ‌حاضر نیز مجموعه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سیاست ‌گذار هنوز به یک جمع‌بندی مشخص و نهایی در خصوص نحوه ساماندهی فرآیند‌های تولیدی و تجاری از طریق مکانیزم ‌های ارزی نرسیده است.

به اعتقاد احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی سرکوب نرخ ارز و قیمت‌گذاری غیر واقعی و دستوری ریشه اصلی جهش‌های ارزی در دوره‌های مختلف بوده است. به گفته فعالان، سرکوب نرخ ارز، مانند آنچه در سال‌های 90 و 97 اتفاق افتاد، همواره به شوک‌های ارزی منجر شده است. در چارچوب این نگاه، شوک‌های ارزی باعث می‌شود که سیاست‌گذار با هدف کنترل عرضه و تقاضا، نظام چند نرخی ارز را در بازار حاکم کند. از منظر کارشناسی آخرین حلقه این چرخه معیوب ایجاد فضای رانت، دلالی، تقاضای کاذب و سفته‌بازی است که ترکش‌هایش بازار داخلی و تجارت خارجی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

** ایران در نگاه هند
روزنامه «شرق» با انتخاب مطلبی با عنوان «ایران در نگاه هند» به گفت وگو با پیرمحمد ملازهی پرداخت و نوشت: ایران برای هندوستان اهمیت ویژه‌ای دارد. هندوستان دو قرارداد مهم با ایران امضا کرده است. یک قرارداد بر سر چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان امضا شد تا ارتباطات تجاری آسیای مرکزی، افغانستان و هندوستان از این طریق صورت بگیرد. این قرارداد شامل توافقاتی برای ایجاد خط‌آهنی از چابهار به منطقه افغانستان و آسیای مرکزی و همچنین جاده‌سازی می‌شود. یک قرار‌داد سه‌جانبه دیگر بین روسیه و ایران و هندوستان با عنوان کریدور شمال‌-جنوب امضا شد که از این طریق هندوستان بتواند کالاهای خود را از طریق ایران یعنی بندرعباس یا چابهار- به دریای خزر منتقل کند و از آنجا به روسیه و اروپای غربی برود. گفته می‌شود این اقدام می‌تواند 30 درصد هزینه و زمان تبادل کالا را کاهش دهد.

هند که امیدوار است در آینده به‌عنوان یک قدرت بین‌المللی مهم مطرح شود و الان به دنبال این است که وارد شورای امنیت شود، به ایران نیاز پیدا کرد؛ به‌خاطر موقعیت استراتژیک جغرافیای ایران. این مسائل مناسبات ایران و هند را در یک موقعیت راهبردی قرار می‌دهد. اگر در دو طرف اراده سیاسی مشترکی شکل بگیرد، آینده مناسبات ایران و هند آینده خوبی است؛ مشروط بر اینکه در ایران واقع‌بینی حاکم باشد. باید این ذهنیت را تغییر داد که اگر کشوری با عربستان و آمریکا و اسرائیل در ارتباط باشد، دیگر نمی‌تواند با ما کار کند.

** بازگشت به برجام آری، توافق جدید خیر
روزنامه «همدلی» با انتخاب تیتر «بازگشت به برجام آری، توافق جدید خیر» می نویسد: گرچه سیاست‌ها و واکنش‌های ترامپ غیر قابل پیش بینی هستند اما برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که ترامپ به برجام بازخواهد گشت. برای مثال«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره و عضو شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است که ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت و به اهمیت این توافق در کسب منافع آمریکا پی خواهد برد. یا همچنین «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما، نیز این احتمال را پیش‌بینی می‌کند که «این احتمال وجود دارد که با حضور یک رئیس جمهور دموکرات در کاخ سفید در سال 2020 آمریکا بار دیگر به این توافق ملحق شود. این امید وجود دارد که آمریکا به نسخه جدیدی از توافق اتمی ایران ملحق شود».

در مجموع خروج آمریکا از برجام یک خروج غیرقانونی بود و اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌هایشان در مجمع سازمان ملل نیز از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند. بدون‌ تردید دو طرف اصلی توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا هستند، اما این بدان معنی نیست که اتحادیه اروپا و اعضای قدرتمند آن به علاوه روسیه و چین نقش کمرنگی در این توافق داشته باشند، بلکه توافق جامع هسته‌ای یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و همان‌گونه که همه‌ طرف‌های توافق در به ثمر نشستن آن نقش تاثیرگذاری داشتند، در حفظ و تداوم آن نیز نقش و مسئولیت بسزایی خواهند داشت.

** صنایع دستی؛ سفیران فرهنگی روزگار تحریم
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «صنایع دستی؛ سفیران فرهنگی روز گار تحریم» به گفت وگو با پویا محمودیان معاونت دفتر صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی و گردشگری پرداخت و نوشت: ما معتقدیم صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌توانند حتی در همین دوران تحریم‌ها هم سفیران فرهنگی ما باشند. امیدواریم این نمایشگاه بتواند درخور شأن هنرمندان ما برگزار شود و با خودش ارزآوری داشته ‌باشد. کشور ایران در حوزه‌ صنایع دستی از لحاظ تنوع رشته‌ها سومین کشور جهان است و اولین کشور جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی. از آنجایی که در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، این نمایشگاه می‌تواند گوشه‌ای از عظمت هنر دست صنعتگران و هنرمندان ما باشد. اینجا باید از انجمن هنرمندان سفالگر هم تشکر کنم که یکی از رابطان اصلی در برگزاری این نمایشگاه هستند و توانستیم با کمک آنها این اتفاق را رقم بزنیم. در اینجا باید از همکاری و زحمات رایزن محترم فرهنگی در پاریس، تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس تشکر کنم.

راستش برای ‌مان خیلی جالب بود که کشور فرانسه با افتخار از ما دعوت کرد و پذیرای آثار هنرمندان ما شد. اما تحریم‌ها مشکلاتی برای‌مان داشت با این ‌حال سعی کردیم تسلیم نشویم و بهترین راه‌ها را برای حضور پیدا کنیم. برای مثال ابتدا قرار بود آثار هنرمندان ما با هواپیمایی ماهان ارسال بشوند اما بعد از اینکه پروازهای این شرکت هواپیمایی به فرانسه به جهت تحریم‌ها متوقف شد دلسرد نشدیم و تدابیر دیگری اندیشیده‌ شد که بار در وقت مقرر به نمایشگاه برسد. در هر صورت موانع و مشکلات همیشه هست اما آنچه برای‌مان اهمیت دارد این است که با وجود مشکلات و موانعی که وقت و زمان یا حتی هزینه‌های زیادی از ما می‌گیرد در بازارهای جهانی حضور داریم و صنایع دستی‌مان در همین دوران هم به خوبی در جهان دیده می‌شود.

** شاهنامه با ما حرف می‌زند
روزنامه «خراسان» در مطلبی با عنوان «شاهنامه با ما حرف می‌زند » به گفت وگو با محمد جعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی پرداخت و نوشت: شاهنامه یک کتاب قصه نیست. درست است که پیکره آن حوادث افسانه‌ای و تاریخی است اما در لابه‌لای آن‌ها ارزش‌ها و تعالیمی وجود دارد که در چارچوب داستانی آمده است. آدم‌ های شاهنامه هم بر مبنای این ارزش‌ها عمل می‌کنند و فقط شعار نمی دهند. همه پیام‌ های اخلاقی را که فردوسی به شکل نظری در مقدمه و موخره داستان‌ها مطرح کرده است، پهلوانان و قهرمانان در عمل نشان داده‌اند. اولین ارتباطات، در بستر شاهنامه معنی پیدا می‌کند؛ به این معنا که انسان‌ها از فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف با هم معامله و مبادله می‌کنند؛ از چین و ماچین در شرق، حبشه و زنگبار و یمن در غرب، روم، صقلاب و... . به عنوان مثال رستم در شمایل یک تاجر به توران می‌رود و چاه بیژن را پیدا می‌کند. جالب است که در این مبادلات، همه به فارسی با یکدیگر صحبت می‌کنند و به ندرت سخن از ترجمان به میان می‌آید. همه ابیات شاهنامه، زندگی، تعامل، اخلاق و ارتباط با خداست و در لابه‌لای ابیات شاهنامه، مانند خونی در رگ آن جریان دارد. شاهنامه موجود زنده‌ای است که با ما حرف می‌زند».

مبالغه نیست اگر بگویم هزاران کتاب به تقلید از شاهنامه و به تاثیر از شاهنامه پدید آمده‌است که اگر آن‌ها را چاپ کنیم، باید خروار خروار کتاب به کتابخانه‌های ما اضافه شود اما خود شاهنامه آن‌قدر پرهیبت بوده که مجال بروز به این‌ها را نداده است. انواع و اقسام حماسه‌ها، منظومه‌ها و آثار منثور در دوره‌های مختلف تاریخی به ترکی، عربی، اردو و... تحت تاثیر شاهنامه پدید آمده‌است. این موضوع تنها به داستان‌های ملّی محدود نمی‌شود، بلکه در حوزه داستان‌های مذهبی هم به چشم می‎خورد؛ نمونه‌اش بیش از هشت «مختارنامه» است که در آن ها، سرگذشت مختار را به شیوه شاهنامه به نثر نقالی ارائه کرده‌ یا به نظم درآورده‌اند. همه باید آستین‌ها را بالا بزنیم و این کتاب‌ها را با همه گرفتاری‌های عرصه چاپ، منتشر کنیم و نشان بدهیم شاهنامه چقدر تاثیر دارد.

** سن جوانی خط کش ندارد
روزنامه «آفتاب یزد» با درج گزارشی با عنوان «سن جوانی خط کش ندارد» می نویسد: جوان موهبتی است که خداوند به هر فرد ارزانی می دارد و داشتن نیروی مولد و جوان در کشور از جمله مسایلی است که باعث حفظ پویایی یک جامعه می شود با این حال چند سالی است که جاماه ما امروز دچار تغییرات فراوانی شده و در واقع سبک زندگی افراد تغییر کرده است و از جمله این تغییرات می توان به افزایش سن ازدواج اشاره کرد که به گفته کارشناسان با آسیب های زیادی نیز همراه است. در پرداختن به این مساله که آیا افزایش سن جوانی خوب است یا نه باید بگوییم این افزایش سن خوب است و اصلا چیز بدی نیست زیرا همین تعریف هم می تواند زمینه ای باشد برای اینکه افراد مسبت به خودشان حس بهتری داشته باشند اما در این باره نکاتی وجود دارد که حتما باید به آن پرداخته شود؛ برای مثال باید توجه داشت که ضمن اینکه سن ازدواج را تعیین می کنیم درست است که ایت تعریف ها می تواند تعریف درست و دقیتقی باشد اما بیشتر از همه احساس فرداست که جوانی یا عدم جوانی او را تعیین می کند. اگر نتوانیم نیازهای جوانان را به معنای واقعی و درست برآورده کنیم و اگر نتوانیم امید به زندگی در جوانان نه به معنای سن و سال بلکه به معنای انگیزه داشتن افزایش دهیم این تعابیر بیشتر تبدیل می شود به یکسری تعاریف کلیشه ای که تنها باید روی کاغذ به دنبال آنها بگردیم مثل اتفاقاتی که اخیرا با آنها روبرو هستیم.

پژوهشم**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه اجتماعي و فرهنگي 25 ارديبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان جهان بر چهره صهیونیست بود
  • اگر دوباره صهیونیست‌ها غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی