Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:52:40 GMT

اعاده عدالت برای کودکان فاقد تابعیت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۸۵۹

اعاده عدالت برای کودکان فاقد تابعیت

تهران- ایرنا- بحث پذیرش تابعیت فرزندان دارای مادر تابع یک کشور، از جمله مباحثی است که سالیان قبل در اکثر کشورهای توسعه‌ یافته منجر به پذیرش یک راه ‌حل قانونی گردیده است. در قانون مدنی کشور ما، غیر از ساکنان ایران که والدین آنان ایرانی باشند یا یکی یا پدر آنان ایرانی باشد یا افرادی که در ایران متولد شده باشند اما پدر و مادر آنها غیرمعلوم باشند و یا کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده باشد، به‌ وجود آمده باشند، تبعه ایران محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان با درج یادداشتی به قلم علی نجفی توانا استاد دانشگاه و حقوقدان آورده است: درواقع در این قانون فرزندانی که پدر و مادر نامعلوم یا ناشناخته و یا فرزندانی که والدین آنها خارجی باشند، اما یکی از آنها در ایران متولد شده باشد، می‌توانند به تابعیت ایران درآیند. اتفاقا بند 4 ماده 976، می‌توانست مبنای یک تصمیم تقنینی قرار گیرد که مشحون از عدالت، خرد و واقع بینی باشد. چگونه می‌پذیرفتیم که اگر یک فرزندی از دو خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده، به ‌وجود آید، ایرانی تلقی بشود و تابعیت ایران به وی اهدا گردد، اما فرزند مادری که ایرانی ‌الاصل است، شوهر وی خارجی است نباید از مزایای ایرانی‌بودن مادر خود و از تولد در محل در کشور ایران استفاده کند و تابعیت اخذ نماید؟ این تبعیض غیرمنطقی فاقد پایه و اساس حقوقی و از لحاظ سیاسی و حقوق شهروندی به هیچ‌ وجه قابل دفاع نمی‌توانست باشد. بر همین اساس هم چند دهه قبل پیشنهاداتی در پیوند با ضرورت تصویب یک قانون روشن برای اهدای تابعیت به چنین فرزندانی تقنین شد حتی لایحه‌ای هم در سال 84 مطرح گردید که ظاهرا دولت وقت با آن مخالفت ورزید تا آنکه فشار ناشی از افزایش تعداد این کودکان که به تبعات منفی بی‌هویتی آنها و بی ‌تابعیتی آنها اشاره خواهیم داشت به‌حدی افزایش یافت که مجدد لایحه‌ای تهیه، در دولت تصویب و در نهایت مورد موافقت مجلس به ‌عنوان قانون قرار گرفت.

تصویب این قانون در تطبیق با معیارهای مختلف قابل دفاع و مدبرانه بود، زیرا از لحاظ حقوقی به شرحی که گفتیم در تطبیق با فرزندی که از پدر و مادر خارجی به دنیا می‌آمد یا یکی از والدین در ایران متولد شده بود، می‌توانستیم تابعیت اعطا کنیم اما برای فرزندی که از مادر ایرانی‌الاصل به دنیا می‌آمد، امکان اعطای تابعیت نبود، مقایسه نشان‌دهنده اجحاف و تبعیض طولانی است که بر این فرزندان و مادران روا داشته‌ایم. ثانیا، امروز در چارچوب حقوق شهروندی، بشری و اساسی نمی‌توان هیچ‌ کس را از داشتن حق تابعیت محروم نمود.

اگر هرچند برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌ همیشه‌ فارس، دست به چنین اعمالی می‌زنند، این اقدام شایسته کشور ایران، مهد تمدن جهان نمی‌توانست باشد به ‌ویژه آنکه ایران، هم در قانون اساسی، هم در قانون شهروندی و هم در اسناد بین ‌المللی که به آن ملحق شده است، تعهداتی را برای رعایت شأن بشر، حقوق طبیعی و فطری وی پذیرفته است. ثالثا؛ در تطبیق با جامعه ‌شناسی کودکانی که دارای چنین شرایطی هستند و اندکی آسیب‌شناسی و مطالعه میدانی نشان خواهد داد که از حداقل امتیازات شهروندی محرومند، درحالی که در یک کشور به دنیا آمده‌اند، امکان استفاده از امتیازات اجتماعی نداشته و درحقیقت از این حقوق و آزادی‌ها محروم بوده‌اند.

در میان این فرزندان، نشانه‌هایی مانند فقر، بیسوادی، بیماری و بعضا بی‌خانمانی کاملا مشهود است و جالب اینکه این اشخاص نه حق تحصیل دارند و نه حق درمان و قطعا از لحاظ اشتغال نیز با چالش فراوانی رو به ‌رو هستند الا آنکه به کار سیاه بپردازند. بنابراین عدالت اجتماعی نسبت به اینان به هیچ ‌وجه رعایت نمی‌شده است و قطعا از حمایت‌ های قانونی محرومند و در واقع در کشوری که مدعی پیروی از اسلام و اسلامیت است، و در قوانین اسلام افراد بیگانه می‌توانند مستأمن شوند و از حقوق اجتماعی بهره‌مند گردند، چگونه یک ایرانی با مادر ایرانی از چنین امتیازات طبیعی و فطری محروم می‌گردید؟ ثالثا؛ از بُعد جرم ‌شناسی چنین اطفالی شانس فراوان برای ناسازگاری، انحراف و ارتکاب جرم دارند، زیرا که به‌ علت نداشتن تابعیت نمی‌توانند از امتیازات و حقوق قانونی مصرح در قانون اساسی استفاده کنند. بنابراین قابلیت استعداد جنایی آنها بیشتر از افراد دیگر است و از جهتی این شانس بزه‌دیدگی و سوءاستفاده از آنان نسبت به همسالان ایرانی خود که دارای تابعیت هستند بسیار بیشتر است.

کودکان کارتن‌خواب، کودکان خیابانی، کودکان بزهکار و ناسازگار در میان این افراد به وفور دیده می‌شود، چراکه پدر به‌علت اینکه خود مهاجر است و معمولا از مزایای قانونی افراد ایرانی نمی‌تواند استفاده کند، و از طرفی ممکن است همسر ایرانی خود را رها کرده و از کشور خارج شده باشد و مادران این کودکان خود قربانی بی‌عدالتی اجتماعی بوده و معمولا چاره‌ای جز ازدواج با بیگانگان برایشان وجود ندارد، قطعا از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در موقعیتی نیستند که بتوانند حداقل ‌های یک زندگی طبیعی را برای کودکان خود فراهم کنند و یا اصولا ممکن است به طریق اضطراری که دارند، برای گذران زندگی عادی و فقیرانه خود، تن به ازدواج مجدد دهند.

با توجه به مجموعه این قرائن قطعا رهاکردن این کودکان نه با قانون نه با انصاف نه با سجایای تمدن کهن ایرانی و نه با ارزش‌های دین مبین اسلام و نه در شعارهای حاکمیتی که اعلام می‌کند حتی در خارج از مرزها هم آماده کمک به افراد مسلمان هستند، تناسبی ندارد. فلذا این اقدام مثبت تلقی و اینکه سایر قوانین تبعیض ‌زدا هرچه زودتر در مجلس فرآیند تصویب را طی کند.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1398،02،25
گروه اطلاع رسانی **9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه آرمان اصلاح لايحه تابعيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور

پلیس راهور برای گواهینامه دار کردن حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار موتور سوار بدون گواهینامه در حال اجرای طرح ویژه ای است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از معضلات ترافیکی شهر تهران موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه هستند. طی سالیان گذشته ازسوی پلیس راهور تهران بزرگ برای کنترل این موضوع طرح‌های مختلفی اجرا شده است که هرچند بی‌تأثیر نبوده، اما علاج کار هم نبوده است. بخش زیادی از راکبان موتورسیکلت با وجود داشتن مهارت کافی و لازم برای اخذ گواهینامه، مواردی، چون هزینه بالا و زمان‌بر بودن فرایند گرفتن گواهینامه را دلیل مقاومت‌شان برای گرفتن گواهینامه عنوان می‌کنند.

در همین راستا مدتی است که طرح جالبی توسط مرکز صدور گواهینامه فراجا در چند شهر کشور از جمله تهران اجرا می‌شود که طی آن دارندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه د رصورت داشتن مهارت کافی و احراز شرایط، می‌توانند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از آنچه باید در فرایند دریافت گواهینامه عادی پرداخت کنند، یک‌روزه صاحب گواهینامه شوند.

۱۰۵ هزار ثبت‌نام، حدود ۱۰۰ هزار صدور گواهینامه

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا در خصوص تعداد افراد متقاضی و میزان گواهینامه‌های صادر شده در قالب این طرح برای موتورسیکلت‌سواران تهرانی هم گفت: «درخصوص این طرح و میزان موفقیت آن ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر قرار بود با استفاده از همان روش قدیمی صدور گواهینامه برای گواهینامه‌دار کردن راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه اقدام کنیم، بدون درنظر گرفتن افرادی که در ادامه اضافه می‌شوند و با فرض ثابت ماندن این عدد، با درنظر گرفتن مواردی، چون ظرفیت پذیرش و زمان آموزش و هزینه‌ها، این کار حدود ۴۹ سال زمان می‌برد.»

سرهنگ کرمی‌اسد در ادامه افزود: «تا به امروز ۱۰۵ هزار نفر از شهر تهران در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تا به امروز ۹۹ هزار و ۷۴۵ جلد گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه صادر شده است.»

طرحی ویژه موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه

سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا درخصوص این طرح می‌گوید: «طرح یک‌روزه گواهینامه با عنوان «طرح ویژه صدور گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه» از حدود یک‌سال قبل درحال اجراست. در این طرح فقط موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه می‌توانند با ورود به سایت و ثبت‌نام در مدت یک‌روز با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف معاینه پزشکی، تأیید مهارت و آزمون نظری و عملی گواهینامه خود را دریافت کنند. به‌عبارت دیگر شرط اصلی برای پذیرش فرد این است که درحال حاضر موتورسوار باشد؛ یعنی موتورسیکلتی که مشخصات آن در سامانه ثبت می‌شود، باید به نام فرد متقاضی یا والدین او باشد. سایر افراد باید از طریق همان روش معمول برای گرفتن گواهینامه اقدام کنند. تمام مراحل این طرح به‌صورت سیستمی و بدون دخالت عامل دستی بوده و دیگر خبری از کاغذبازی و بایگانی و مواردی از این دست نیست.»

۱۲۵۰۰۰۰ موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه در پایتخت

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا درخصوص تعداد موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه در شهر تهران افزود: «طبق ارزیابی صورت گرفته در مرداد سال گذشته که زمان آغاز طرح است، یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار نفر موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه رانندگی موتورسیکلت در تهران حضور دارند.»

سرهنگ کرمی‌اسد درخصوص میانگین روزانه مراجعه موتورسیکلت‌سواران تهرانی فاقد گواهینامه نیز می‌گوید: «به‌طور میانگین و با توجه به ظرفیت موجود، در قالب این طرح روزانه به حدود ۲ هزارمتقاضی تهرانی خدمات ارائه می‌شود.»

اجرای طرح از مرداد ۱۴۰۲ در تهران

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح افزود: «اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یعنی حدود یک‌سال قبل بود که این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران اجرا شد و بازخورد‌های خوبی از آن دریافت کردیم. بعد از اجرای این طرح آزمایشی به‌مدت یک تا ۲‌ماه در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران، این طرح به‌صورت آزمایشی در استان سمنان اجرا شد تا در سطحی کلان‌تر مشکلات و نواقص احتمالی مربوط به آن احصا شود. در ادامه طرح در استان‌های مختلف اجرا شد تا اینکه در مرداد ۱۴۰۲ نوبت به شهر تهران رسید.»

مشارکت ۱۴ آموزشگاه شهر تهران در اجرای طرح

سرهنگ احمد کرمی‌اسد درباره اجرای این طرح در شهر تهران، گفت: «برای اجرای طرح همایشی با حضور تمام آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور برگزار شد که حدودا شامل ۱۷۰ آموزشگاه بود. در این همایش با توضیح درخصوص نحوه اجرای طرح، از آموزشگاه‌هایی که تمایل به همکاری داشتند دعوت به عمل آمد تا در اجرای طرح مشارکت کنند که در مجموع حدود ۹۰ آموزشگاه اعلام آمادگی کردند. در ادامه با توجه به استقبال خوبی که از سوی موتورسیکلت‌سواران صورت گرفت، امروز ۱۴ آموزشگاه موتورسیکلت شهر تهران در اجرای این طرح مشارکت دارند.»

دیگر خبرها

  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • ۳۰۰هزار وانت‌بار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • واکنش محمد مهاجری به زندانی شدن یک وکیل دادگستری /یکسوی دعوا سعیدمرتضوی است و یکسو وکیلی شریف!
  • ویسی به سیم آخر زد؛ اصلا 10 میلیارد جریمه کنید، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و این می‌شود عدالت؟!
  • جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • تکمیل روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری در شوشتر
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!