مهمترین تفاوت اخلاق اسلامی با دیگر مکاتب اخلاقی در اهداف است/نظام اخلاقی اسلامی به این عالم خلاصه نمی شود
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۲۱۶۳
آیت الله مصباح یزدی گفت: مکاتب اخلاقی با رعایت اصول اخلاقی به دنبال زندگی آرام و مرفه هستند اما هدف اسلام از اخلاق بسیار فراتر بوده و به دنبال قرب الهی است.
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیتالله «محمد تقی مصباح یزدی» شب گذشته (دوشنبه 23 اردیبهشت) در ادامه جلسات درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد گفت:اخلاق از دیدگاه اسلامی تفاوت هایی با دیگر مکاتب دارد آنچه که در مکاتب اخلاقی مورد توجه است منافعی است که در رفتارهای اخلاقی عاید انسان میشود و متقابلا آنچه که موجب ضرر در زندگی فرد می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اما هدف اسلام از اخلاق بسیار فراتر است و هدف قرب الهی است یعنی با اخلاق خوب به خدا نزدیک شویم که یک مقام عالی است.البته هدف برخی مکاتب از رعایت اخلاق اجتماعی را می توان به عنوان اهداف متوسط پذیرفت.
آیت الله مصباح یزدی افزود: فرق دوم روشهای رعایت اخلاق است. بسیاری از افراد دیگران را به رعایت اخلاق دعوت می کنند. اما خودشان عمل نمی کنند چه باید کرد که بعد از دانستن اخلاق اسلامی در عمل هم رعایت شود؟
وی ادامه داد: بحث تربیت اخلاقی در مکاتب مختلف از خانواده شروع میشود افراد در محیط خانواده سعی میکنند از اخلاق خوب تمجید کنند و افراد با اخلاق را ستایش کنند و انگیزه ای ایجاد کنند تا فرزند اخلاق را رعایت کند. مثلا با خرید هدیه فرزند خود را تشویق می کنند و به او تلقین میکنند و اگر کار زشتی کد تنبیه متناسب با کار بد آنها در نظر می گیرند .
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد:اما فرزند وقتی بزرگتر شده و وارد اجتماع می شود نیازهای روحی پیدا می کند مثلاً احترام در جامعه و برایش این احترام ارزشمند شده و دوست دارد دیگران هم او را دوست داشته باشند، کم کم به او می باورانند که اگر چنین باشی دیگران تو را دوست خواهند داشت و او را به حساب خواهند آورد این عوامل اجتماعی است که مکاتب سعی میکنند از آن در تربیت اخلاقی استفاده کنند تا اینکه برای فرد ملکه شود.
رئیس موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر روشهای تربیتی را در مکاتب مختلف بررسی کنیم در می یابیم که عمده مسائل تربیتی آنها تشویق و توبیخ است اما وقتی هدف اصلی قرب به خدا باشد، دیگر با این تشویق ها و راه های ساده و کودکانه تحقق پیدا نمیکند.
وی تصریح کرد: اما در اخلاق اسلامی در سایه رعایت ارزشهای اخلاقی روح انسان تکامل می یابد و به قرب خدامی رسد و نتیجه آن، نعمتها و پاداشهای الهی است. تربیت نشویقی و تبیهی در اسلام فقط زمینه را آماده می کند اما اصل اخلاق اسلامی با زندگی ابدی انسان ارتباط پیدا می کند.
آیت الله مصباح یزدی افزود: اشاراتی داریم که مراتب بالاتری هم وجود دارد اما بسیاری از ما حتی بعد از بیست سال تحصیل دینی آن را نمی فهمیم. در نظام های اخلاقی برای تربیت اخلاقی روی مسائل بعد از مرگ و قرب به خدا تکیه نشده و همه وسایل تشویقی آنها در نهایت «مورد احترام مردم بودن است».
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در بین نویسندگان و دانشمندانی که در اخلاق اسلامی کار کرده اند چنین زمینه ای را میتوان مشاهده کرد که میگویند آنچه عقلا مدح میکنند و آنچه عقلا مزمت می کنند.
وی ادامه داد: اما چه چیزی بالاتر از اینکه خدایی که ارزش و قدرتش بی نهایت است انسان را دوست داشته باشد پس باید ببینیم خدا چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد و ما همان گونه عمل کنیم.
آیت الله مصباح یزدی افزود: مجموعه آموزه های اخلاقی اسلام به سه دسته تقسیم می شود اخلاق الهی شامل آن چه مستقیماً با خدا در ارتباط است از جمله حب خدا، ایمان به خدا، معرفت خدا و غیره. دوم اخلاق فردی است که باعث ساختن شخصیت فرد میشود و آثار و برکاتی دارد و سوم اخلاق اجتماعی است که شامل چیزهایی می شود که در ارتباط با دیگران است. در اخلاق اجتماعی از نگاه اسلام زندگی و اخلاق اجتماعی پشتوانهای برای تحقق حقوق انسانی. نظام اخلاقی انسانی در درون اشخاص عامل و انگیزه ای ایجاد میکند که حقوق دیگران را رعایت کند.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل تشویق، یاد کردن از دیگران و بزرگان و گذشتگان است تصریح کرد: امروز نام بزرگان را روی خیابان می گذارند و با برای آنها مجسمه می سازند، خدا هم از گذشتگان یاد میکند و احترام میکند و در قرآن حتی پیامبر اسلام را تابع حضرت ابراهیم عنوان می کند. یاد کردن از دیگران باعث تشویق می شود.
آیت الله مصباح تصریح کرد: انسان برای هر کاری گرایش درونی می خواهد.پس چگونه می شود که یک انسان، انسان دیگری را به قتل میرساند آیا خداچنین گرایشی در انسان قرار داده است؟ خیر.حسد یکی از رذایل است که باعث قتل و غارت و جنگ می شود. قرآن می فرماید: اگر خدا میخواست عالم را طوری قرار میداد که اسباب قتل پیدا نشود اما آنچه اصالتا مورد اراده خداست کمال و رشد و لیاقتی است که برای دریافت عالی ترین رحمت ها در انسان پیدا می شود اما وقتی این لیاقت پیدا می شود که انگیزهای برای سقوط هم وجود داشته باشد تا انسان قدرت انتخاب داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: اولین ارزشی که از نظر اخلاق اسلامی در زندگی اجتماعی مطرح می شود، حفظ حیات انسان هاست. اما برای حفظ حیات انسان ها و فراهم شدن امکان زندگی برای انسان های بعدی، سلب حیات هم مطرح می شود و این سلب حیات برای کسانی است که حق حیات را از زندگی دیگران سلب می کنند و از بین بردن آنها و سلب حیات از چنین فردی عین عدالت است.
پایان پیام/78
منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان مجلس خبرگزاری شبستان نمایشگاه قرآن قرآن سبک زندگی اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب قرآن کریم آیت الله مصباح یزدی اخلاق اسلامی آیت الله مصباح یزدی اخلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: سالهاست غرب ادعای دموکراسی دارد؛ حالا ببینید همین دموکراتها چطور استاد دانشگاه را روی زمین میکشانند و مورد ضرب و شتم قرار میدهند؛ سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با کارکنان عقیدتی سپاه امام رضا(ع) که ظهر امروز به مناسبت فرارسیدن هفته عقیدتی سیاسی سپاه برگزار شد، با اشاره به آیات سوره مبارکه احزاب گفت: خداوند عالم در قرآن کریم میفرماید «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا» و این فراز از سوره مبارکه احزاب، حجت بالغه الهی برای همه کسانی است که دوران پیروزی انقلاب اسلامی را درک کردهاند زیرا مسلمانان در جنگ احزاب از نظر تجهیزات نظامی و توانمندیهای مالی در بدترین شرایط ممکن بودند و در مقابل، جریان استکبار نیز از این نظر در بهترین شرایط به سر میبرد.
وی افزود: در نهایت هم تمام قبایل ضداسلام با هم متحد شدند تا قدرتشان مضاعف شود و به سر مسلمانان ریختند اما قرآن کریم روایت میکند که چطور جمعیت غرق در آهن و تسلیحات در مقابل ایمان اقلیتی از مسلمین به زانو درآمدند و نهتنها بساط اسلام برچیده نشد بلکه این ارزشها زمینه توسعه مضاعف پیدا کرد.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: در اثنای ماجرای احزاب دستاوردهای بیشماری نصیب مسلمانان شد، اما شاید شاخصترین دستاورد جنگ را بتوان در نمایان شدن چهره واقعی مومنان و منافقان دانست؛ همانطور که ذات اقدس پروردگار میفرماید برخی با مشاهده ساز و برگ دشمن گفتند «صَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُه» و برخی که در قلبهایشان مرض بود، گفتند «مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا» یعنی وعده خدا و رسولش جز دروغ و فریب نبود.
تشابه دقیق انقلاب اسلامی با جنگ احزاب
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تصویر جامعه ما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دقیقترین مصداق تشابه با همان واقعه احزاب است؛ تا جایی که شما در سالهای اخیر به چشم میتوانستید ببینید کسانی بودند که شاید حتی سوابق درخشان انقلابی هم داشتند اما در مقابل ساز و برگ اردوگاه دشمن به صرافت افتادند تن به سازش دهند، مذاکره کنند و تسلیم شوند.
وی ادامه داد: در مقابل این افراد، دسته دیگری بودند که ایستادند و در صدر آنها رهبر معظم انقلاب بود. اینها همان کسانی بودند که گفتند «وَ صَدَقَ الله وَ رَسوله» و تا به امروز نیز همه کار نظام و اسلام و انقلاب و کشور را با همین مبنا به پیش بردهاند. خداوند عالم نیز وعده داده کسانی که مستقیم در صراط حق استوار باشند، هیچ اجری هم اگر کسب نکنند در نهایت «وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا» می شوند یعنی ذات اقدس پروردگار از تبدیل و تغییر آنان جلوگیری میکند.
وجهه دموکراتیک غرب نابود شد
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحولات اخیر آمریکا و سرکوب گسترده دانشجویان و اساتید معترض تصریح کرد: استقامت بر این منطق، همان دلیل و علتی بوده که امروزه دیگر نهفقط ملت ایران و امتهای مسلمان بلکه مردمان هر کشوری در دنیا را علیه اشرار عالم منسجم کرده و به میدان آورده است. دهها سال است که همتراز با وحی مُنزل در جامعه اسلامی، فرهنگ غرب به دنبال دموکراسی بوده و شعار مردمسالاری دموکراتیک سر داده است. حالا ببینید همین دموکراتها چطور استاد دانشگاه را روی زمین میکشانند، مورد ضرب و شتم قرار میدهند و داخل ماشین میاندازند، در حالی که نه فقط چشم ملت ایران بلکه نگاه همه مردم دنیا به دانشگاههایشان دوخته شده است.
وی با بیان این مطلب که سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است تأکید کرد: ضربهای که این وقایع اخیر به وجهه دموکراتیک جهان استکبار وارد کرده، حتی در خلال جنگهای جهانی و جنایات جنگی و ضدبشری آنها نیز مثل و مانند نداشت. اینها نشانههای صادق همان افولی است که از سالها قبل، رهبر معظم انقلاب وعده آن را داده بودند و اکنون نشانههای تصدیق این وعده صادق بر همگان آشکار میشود.
ضرورت اولویتبندی در فرآیند تبلیغ
امام جمعه مشهد خطاب به مدیران و کارکنان عقیدتی سیاسی در ردههای مختلف سپاه استان گفت: عزیزان من، به نسبت همه مجاهدتها و فداکاریهایی که در بدنه سپاه پاسداران صورت میگیرد، ابعاد و راهکارهای تبلیغ شما نیز باید توسعهیافته و گسترده باشد. باید در جریان تبیین و تبلیغ اولویت بندیهایی صورت بگیرد.
وی با اشاره به آیه 214 سوره مبارکه شعرا بیان کرد: اینکه خداوند عالم در قرآن کریم میفرماید «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِین» و به پیامبرش تأکید میکند که تبلیغ را اول از نزدیکان آغاز کند، این برای هر فرآیند تبلیغ حجت شرعی میشود. در عرصه تبلیغ و تبیین باید ابتدا به سراغ خودیها برویم. برادران سپاه و توده اقشار مختلف بسیج، دو بستر مستعد کار فرهنگی هستند. به خصوص بسیج طلاب و دانشجویی که این عزیزان میتوانند هم سوژه تعلیم و تبلیغ باشند و هم ابزار آن. مجامع خانوادگی، پاتوقهای صمیمانه، اینها فرصتهایی است که میتوان خیلی از مسائل فرهنگی و برنامههای تربیتی را به کمک خلوص ذاتی این فضا نهادینه کرد. باید قدر این فرصتها را بدانید.
انتهای پیام/282