Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@22:43:11 GMT

تار و پود مشکلات بر دار قالي استان مرکزي

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۳۳۹۸

تار و پود مشکلات بر دار قالي استان مرکزي

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - فرش دستبافت استان مرکزي از ديرباز در حوزه زيراندازهاي سنتي در کشور و جهان شهرت داشته و تابلويي دلنواز از نقش و رنگ را که حاصل سرپنجه هنرمندانه بافندگان اين مرز و بوم است، متصور مي کند و پيوند ماندگار تار و پود هنر ايراني را ماندگار کرده است.

به گزارش ايرنا، فرش دستبافت استان مرکزي در سال هاي نه چندان دور از رشته هاي اقتصادي مهم استان مرکزي بود و به لحاظ درآمدزايي و ارزش افزوده ومصاديق هنري در عرصه توليد و اقتصاد ايران و استان نقش افرين بود و نياز است که با شيوه هاي موثر احياي اين هنر صنعت از حاشيه به متن صورت پذيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مستندات موجود حاکي از آن است که فلسفه شکل گيري سلطان آباد (شهر کنوني اراک) هنرصنعت فرش، رشته هاي وابسته و تجارت آن بوده است و توليد فرش دستبافت يکي از پايه هاي اصلي تجارت خارجي اين خطه محسوب مي شده به طوري که هنوز اسناد کمپاني هاي مهم در اين زمينه موجود است اما با همه اين موضوعات قصه پر غصه فرش استان مرکزي امروز به دلايلي در چنگال رکود گرفتار است.
شناخت جايگاه و بررسي آسيب شناسانه ابعاد و زواياي مختلف فرش استان مرکزي ضرورتي است که براي تدوين برنامه کارآمد و نقشه راهبري آينده اين هنرصنعت به عنوان يک ظرفيت بالقوه احساس مي شود.
فرش دستبافت ساروق اراک در سال 1393 با پيگيري هاي مقامات استاني و کشوري در سازمان جهاني مالکيت فکري ( wipo) به ثبت جهاني نشان جغرافيايي رسيد که اين مهم نقش به سزايي در معرفي هر چه بيشتر اين صنعت استان داشت.
*** نگاهي گذرا به تاريخچه فرش دستبافت استان مرکزي
فرش دستبافت بر اساس شواهد، تاريخ و اطلاعات جمع آوري شده محصولي از ذوق و هنرمندي مردم ايران زمين است و قدمت اين دستبافت هاي رنگارنگ و زيبا به حدود دو هزار و 500 سال قبل باز مي گردد.
فرش بافي در استان مرکزي قدمتي 200 ساله دارد، فرش ساروق آوازه نيکويي در جهان دارد و بيشتر کشورهاي صاحب هنر، فرش ساروق را به خوبي مي شناسند و امروزه هم هنوز زيراندازهاي دست بافت اين منطقه مورد توجه کشورهاي مختلف دنيا است.
در دهه هاي اخير برخي کشورها نظير چين، مراکش و هند با الگوبرداري از فرش هاي توليدي اراک با روش نوين و برنامه ريزي دقيق در توليد فرش وارد شده و بسياري از توليداتشان را به نام تجاري ساروق به دنيا عرضه مي کنند.
اصالت و ظرافت هاي هنري، طرح و نقش هاي فرش دست بافت اراک، در موزه هاي معروف دنيا جهانگردان بي شماري را به خود جذب مي کند.
اين آثار بي بديل معرف بخش مهمي از فرهنگ و تمدن اين مرز و بوم و جايگاه خاص اراک درقريحه هنري و ظرفيت فرهنگي است، شهرت دست بافته هاي استان مرکزي به ويژه اراک از اواسط حکومت ناصرالدين شاه حضوري قابل لمس يافته آوازه جهاني مي يابند.
رئيس خانه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي معتقد است: موقعيت جغرافيايي و استراتژيک سلطان آباد (اراک فعلي) و قرار گرفتن آن در مسير راه هاي بازرگاني و تجاري کشور شرايطي خاص بوده که اين منطقه به قطب تجارت فرش تبديل شده و تعداد زيادي از تجار و بازرگانان نخبه اين رشته از کشورهاي مختلف را در خود گردآورده بود.
«محمد هاشم» رياحي بيان کرد: به علت ارزش اقتصادي فرش در سال 1266 هجري شمسي شرکت سوييس زيگلر در سلطان آباد اقدام به گشايش نمايندگي کرد و تشکيلات اداري و انبارداري و چرخه مراحل فني مواد اوليه را در اين منطقه رونق داد.
وي تاکيد کرد: بافت قالي و قاليچه هاي نفيس با طرح هاي خاص از ديرباز به صورت حرفه اي و سازمان يافته دراراک و بخش هاي گسترده اي از استان مرکزي رونق داشته و قالي مناطق مشک آباد و ساروق با طرح هاي بند ريحان، گل حنا، بوته، ليليان و گل مرغ زبانزد بوده است.
اين پيشکسوت فرش استان مرکزي ادامه داد: رج شمار رايج فرش هاي استان مرکزي از 20 تا 70 را شامل مي شود که اين نشانه ظرافت و تخصص و پويايي اين هنر در استان است.
رياحي تاکيد کرد: فرش اراک با رنگ هاي دوغي ساروق، آبي فراهان و روناسي مشک آباد شهرت جهاني يافته است.
وي افزود: رونق و نبوغ ويژه در رنگرزي از نقاط قوت صنعت فرش اراک است و استفاده از روناس، برگ مو، پوست انار، پوست گردو و اسپرک، رايج بوده ودر رنگرزخانه ها تا گذشته اي نه چندان دور بوي رنگدانه هاي طبيعي به مشام مي رسيد.
يک طراح فرش در اراک نيز گفت: فرش استان مرکزي به خصوص خطه ساروق اراک تنوع مناسبي از طرح دارد و تفکرمداري و ذوق هنرمندانه ويژگي بارز آن است که طرح هاي اين منطقه را برجسته کرده است.
«زهره صالحي» افزود: ليليان و بند ريحان در زمره طرح هاي مشهور فرش روستايي و لچک ترنج، افشان، شاه عباسي، جنگلي، شکارگاه، درختي و پيچ، خشتي، شيخ صفي، اسليمي، گل حنا، ماهي، تک بته، نقشه عظيمي، بته مير، شاخ بزي، مستوفي و گل ريز در رسته نقشه هاي شهري استان مرکزي است.
*** فرشبافي هنري نمادين از طبيعت
توافق عوامل طبيعت را مي توان در نقوش فرش دستبافت به خصوص نقشه هاي فرش استان مرکزي به خوبي ديد، نقوشي که از خطوط عمودي، افقي و ديگر نقش هاي هندسي و خطوط زاويه دار تشکيل شده است.
خطوط طراحي فرش اراک تدوام نقوش اساطيري است که ريشه در روزگاراني بسيار دور دارد و وجود نگاره ها و طرح هايي از قبيل ترنج و درخت، لاله باز، لاله بسته و برگ مو، هر کدام نشانه اي از خواست باطني بافندگان براي سرسبزي و خرمي محيط زيست است.
حاشيه لوزي در فرش اراک نشانه اي از حرکت آب در يک جوي باريک يا داخل حوضچه و وجود نقش گل خورشيدي در گليم ها حکايت از برکت خورشيد و زايندگي خاک است که نزد بافندگان روستايي قابل احترام است.
نقش بوته جقه يا بوته ترمه که حالت درخت سرو خميده را دارد و در عين حال سمبل نجات و زندگي در بافته هاي روستايي و عشاير است به دليل سربلندي و استقامت يکي از نمادهاي زندگي است.
بوته جقه به عنوان سمبل زندگي در طرح هاي بيشتري اعم از قالي، گليم و پارچه رسوخ کرده و در ارتباط با عواطف و حالات روحي بافنده به اشکال مختلفي متجلي شده است و بوته جقه هاي پشت به هم نقش قهر و بوته هاي رو به هم نقش آشتي را دارد و در اندازه هاي متفاوت يکي از درون ديگري، نقش مادر و بچه را دارد.
نقوش خوشه گندم، درختان افشان يا کاج ها، نياز بافندگان به سرسبزي محيط و طول عمر را نشان مي دهد.
فرش ها و گليم هاي بافته شده در هر منطقه از نظر طرح، بافت و رنگ آميزي، مختصات خاص منطقه خود را دارند و تلفيق هوشمندانه طرح ها در فرش اراک، عامل کليدي در شهرت جهاني آن بوده است.
چله کشي ، رفوگري، رنگرزي، طراحي و پرداخت فرش نيز در دو قرن اخير به عنوان حرفه هاي جانبي فرش اراک از رونق برخوردار بوده اند.
*** وضعيت کنوني توليد فرش دستبافت
با تند شدن آهنگ صنعت در اراک از سال 1340 تجربه جديد و تغييرات زيرساختي درآمدي و توليدي با استقرار واحدهاي توليدي و صنعتي آغاز شد که در اين تجربه جديد ظرفيت وسهم هنر صنعت فرش رنگ باخت.
هرچند که مسير جديد توليد و درآمد استان به دليل بي برنامگي و توسعه نامتوازن امروز با پيامدهاي عميق آلايندگي محيطي اراک همراه شده اما هنر صنعت فرش با سرمايه اندک و ظرفيت اشتغالزايي بالا و سازگاري با محيط زيست به حاشيه رانده شده است.
امروز هنوز سوسوي کمرنگ اين هنرصنعت در استان مرکزي زنده مانده که بايد به مدد حمايت و برنامه ريزي زنده و پويا شود.
معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزي گفت: بيش از 30 هزار بافنده فرش در اين استان شناسايي شده که 14 هزار و 520 بافنده قالي دستبافت در نقاط مختلف استان مرکزي تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
«جعفر اصغري» افزود: 12 هزار متر مربع فرش سال 97 در نقاط مختلف اين استان بافته شد که شهرستان هاي اراک، دليجان، خمين و محلات بيشترين توليد دست بافت سنتي استان مرکزي را داشته اند.
وي ادامه داد: ميزان توليد فرش در استان مرکزي بر اساس عرضه اين توليدات در فروشگاه ها و نمايشگاه هاي فرش محاسبه مي شود و بسياري از بافندگان توليدات خود را به دلايل مختلف براي فروش عرضه نمي کنند که با احتساب اين مهم بيش از 20 هزار متر فرش در استان مرکزي بافته شده است.
معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي اظهار داشت: 50 ميليارد ريال تسهيلات کم بهره (چهار درصد) به عنوان مشاغل خانگي پارسال براي بافندگان فرش اين استان جذب شد که 518 متقاضي شخصي و تعداد قابل توجهي کارگاه بافندگي فرش به بانک هاي عامل معرفي و تسهيلات دريافت کردند.
اصغري افزود: سقف پرداخت تسهيلات براي متقاضيان شخصي 100 ميليون ريال و براي کارگاه هاي بافندگي فرش نيز 700 ميليون ريال در نظر گرفته شده بود.
وي بيان کرد: در بازرسي از شهرستان ها و روستاهاي مراکز توليد فرش پارسال بيش از 43 هزار و 850 بافنده فرش که داراي کارت بافندگي از سازمان صنعت، معدن و تجارت بودند شناسايي و به بيمه تامين اجتماعي معرفي شدند.
معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي افزود: يک هزار و 325 کارت قالي بافي سال گذشته در نقاط مختلف استان صادر شد که نسبت به سال 1396 بيش از 33 درصد افزايش داشته است.
اصغري ادامه داد: استان مرکزي ظرفيت بالايي در توليد فرش دارد به طوري که فرش ساروق با ثبت جهاني جان تازه اي به اين صنعت استان بخشيده است، بنابراين ارايه تسهيلات و حمايت همه جانبه از فعالان اين عرصه در اعطاي تسهيلات، بازاريابي و فروش محصولات در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي قرار دارد.
وي بيان کرد: اگرچه به طور متوسط سالانه بيش از 12 هزار مترمربع انواع قالي دستبافت در استان مرکزي توليد مي شود اما اين مهم جاي رشد و توسعه بيشتري در استان دارد و فعالان و علاقه مندان به اين عرصه مي توانند با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به دريافت تسهيلات اقدام کنند تا توليد قالي دستبافت استان هر سال بيشتر از گذشته شود.
*** سند راهبردي توسعه فرش بايد در استان مرکزي عملياتي شود
استاندار مرکزي در خصوص هنر صنعت فرش اين خطه در گفت و گو با ايرنا، گفت: سند راهبردي توسعه صنعت فرش در اين استان بايد عملياتي شود و محور برنامه هاي فعالان اين عرصه قرار گيرد.
سيد«علي آقازاده» افزود: نيازسنجي ها و سلايق مختلف بازارهاي داخلي و خارجي به خوبي در سند راهبردي توسعه فرش استان ديده شده و فعاليت در اين عرصه با عملياتي شدن برنامه ها نظام مندتر مي شود.
وي ادامه داد: فعالان تجاري دست بافته هاي سنتي، بافندگان، رنگرزها و نقاش ها بايد سند راهبردي توسعه فرش استان را در اختيار داشته باشند و با تمام ظرفيت در مسير رسيدن به اهداف اين سند حرکت کنند.
استاندار مرکزي بيان کرد: بخش دولتي توان حمايت هاي مالي از فعالان عرصه فرش را ندارد اما، مي تواند در بخش هاي نظارتي و هماهنگ کننده در پيشبرد اهداف سند توسعه فرش استان موثر باشد.
آقازاده گفت: صنعت فرش از ديرباز در ايران اسلامي و به خصوص استان مرکزي منبع درآمد ارزشمندي براي مردم و براي نظام حاکميتي کشور بوده و اين صنعت در سال هاي اخير با مشکلاتي مواجه شده که بخش دولتي و خصوصي بايد دست در دست يکديگر داده و مشکلات اين بخش را حل کنند.
وي بيان کرد: در گذشته اي نه چندان دور صنعت فرش دستبافت ايران به خصوص استان مرکزي در همه نقاط دنيا شناخته شده بود و صادرات اين هنر صنعت نقش موثري در بالا بردن توليد ناخالص ملي داشت و اکنون نيز مسئولان صنعتي و فرهنگي بايد نسبت به احياي موقعيت فرش ايراني بيش از پيش بکوشند.
استاندار مرکزي افزود: احياي فرش دستبافت استان مرکزي با نقش آفريني بيشتر و تربيت هنرمندان ماهرو قوي تر در اين عرصه، اين هنر شناخته شده ايراني را که ريشه در تمدن ايران زمين دارد حاصل مي شود.
*** حمايت از توليد فرش اشتغال پايدار را به دنبال دارد
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي نيز گفت: ايجاد اشتغال اصلي ترين دغدغه دولتمردان است که برخي بسترها براي آن وجود دارد اما بايد به احياي فرش در استان مرکزي به عنوان مهد اين هنرصنعت توجه ويژه شود.
«محمدرضا حاجي پور» افزود: سند راهبري توسعه صنعت فرش استان مرکزي با مشارکت و نظريه پردازي تمامي فعالان استان تدوين شده و حرکت در مسير راهبردهاي اين سند بدون شک احياي اين صنعت را هم در استان و هم در کشور به دنبال دارد.
وي اضافه کرد: اين سند در چهار فصل عملياتي نگاهي به فرش دستبافت ايران و شماري از کشورها، فرش دستبافت استان مرکزي، برنامه استراتژيک هنر فرش استان مرکزي، چشم انداز، اهداف و استراتژي هاي سند راهبردي فرش اين استان تدوين شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: نياز سنجي، تدوين، اجرا و ارزيابي برنامه هاي آموزشي، افزايش کيفيت فرش دستبافت استان مرکزي، به کارگيري روش هاي نوين بازاريابي، بهسازي زيرساخت هاي فيزيکي، ايجاد بانک اطلاعات، استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود نهادهاي مرتبط، ايجاد انگيزه در فعالان صنعت فرش، انجام مطالعات امکان سنجي، بازاريابي و رونق بخشيدن به نشان هاي تجاري شناخته شده، بررسي و ساماندهي مراحل تامين مواد اوليه، توليد فرش و فروش و ايجاد تشکلي برنامه محور به عنوان مديريت متمرکز اين صنعت 10 راهبرد سند توسعه صنعت فرش استان مرکزي است.
*** صادرات فرش
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: فرش اراک به ايتاليا، روسيه و کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شوداما پيش از اين ارسال محموله هاي صادراتي زيراندازهاي سنتي نفيس اين خطه به آمريکا، آلمان، لبنان و کانادا نيز بود.
«محمدهاشم رياحي» ادامه داد: با توجه به کيفيت بالاي فرش اراک، قيمت آن نسبت به ساير نقاط کشور بيشتر است و همين امر موجب شده مشتريان فرش اين منطقه در گروه خاصي قرار بگيرند.
وي افزود: طرح، رنگ و نقشه فرش اراک سال ها است که تغيير چنداني نکرده و توجه به ذائقه مخاطب و تغيير نگرش در نقشه هاي فرش مي تواند تحول شگرفي در صادرات فرش دستبافت استان مرکزي داشته باشد.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي بيان کرد: سال 1395 بيش از يک ميليون و 400 هزار دلار فرش دستبافت در سال گذشته از استان مرکزي به نقاط مختلف جهان صادر شد که اين مهم در سال هاي اخير بي سابقه است.
رياحي اظهار داشت: در سال هاي بعد از آن صادرات فرش استان از گمرکات اين استان بيش از يک ميليون دلار برآورد مي شود و افزايش صادرات فرش در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي قرار دارد.
وي بيان کرد: با توجه به اينکه تعداد قابل توجهي از فعالان فرش دستبافت استان مرکزي توليدات خود را از گمرکات ديگر استان ها به خصوص استان تهران به ديگر نقاط جهان صادر مي کنند، نمي توان آمار دقيقي از صادرات اين محصول ارائه کرد و و تنها راه براي اين کار اظهار نامه هاي فعالان و کارگاه داران فرش است.
*** صادرات 500 هزار دلاري فرش دستبافت از يک شرکت تعاوني
مديرعامل شرکت تعاوني توليد فرش دستبافت فراهان در گفت و گو با ايرنا، گفت: بيش از 500 هزار دلار فرش پارسال از اين کارگاه به نقاط مختلف جهان صادر شد و در صورت نبود مشکلات و مراودات ارزي امسال اين مهم 2 برابر مي شود.
«مجتبي فراهاني» افزود: شرايط توليد فرش در استان مرکزي هر سال بهتر از سال گذشته مي شود و اکنون شرکت تعاوني فرش فراهان بر اساس وجود سفارش توليد مي کند و توليدات اين شرکت به هيچ عنوان انبار نمي شود.
وي ادامه داد: شرکت تعاوني فرش فراهان يک کارگاه متمرکز در اراک و 15 کارگاه غير متمرکز در روستاهاي بخش مشک آباد اراک از جمله معصوميه، مالک آباد، ابراهيم آباد، شهرجرد، مشهد ميقان، ده نمک و داودآباد دارد و بيش از 300 نيروي انساني در اين کارگاه فعاليت مي کنند.
مديرعامل شرکت تعاوني توليد فرش دستبافت فراهان بيان کرد: نوآوري در بافت و احياي نقشه هاي قديم استان مرکزي به خصوص منطقه فراهان و ساروق رويکرد اصلي اين شرکت تعاوني است و استقبال بي نظيري نيز از سوي مردم در اين راستا شده است.
فراهاني اظهار داشت: سالانه بيش از 2 هزار مترمربع فرش دستبافت در کارگاه هاي متمرکز و غير متمرکز شرکت تعاوني توليد فرش دستبافت فراهان انجام مي شود.
*** مشکلات و راه حل ها
مديرعامل اتحاديه فرش دستبافت استان مرکزي گفت: پايين بودن ميزان دستمزد بافنده ها مهمترين مشکل عرصه توليد فرش دستبافت است که اين مهم تنها با فروش بيشتر در نتيجه تبليغاتي و بازاريابي از سوي مسئولان محقق مي شود چرا که بافنده ها توانايي بافت و تامين مواد اوليه و بازاريابي را در يک زمان ندارند و از مسئولان انتظار مي رود در عرصه بين المللي نسبت به بازاريابي فرش استان تلاش کنند.
«غلامعباس جيريايي» افزود: دستمزد هر متر مربع فرش 120 رج 10 ميليون ريال و دستمزد يک متر مربع فرش 160 رج حدود 35 ميليون ريال برآورد مي شود که در صورتي که يک بافنده روزانه هشت ساعت قالي بافي کند بافت يک متر مربع قالي 160 رج بيش از چهار ماه به طول مي انجامد.
وي، نبود آمار دقيق ميزان توليد و تعداد بافنده ها يکي ديگر از مشکلات قالي بافي در استان مرکزي عنوان کرد و گفت: در صورت برخورداري از آمار دقيق مي توان نسبت به توليد سالانه هدفگذاري و نسبت حل مشکلات بافنده ها نيز قاطعانه تصميم گرفت.
مديرعامل اتحاديه فرش دستبافت استان مرکزي اضافه کرد: سالانه 80 تن مواد اوليه قالي دستبافت در استان مرکزي از سوي اين اتحاديه توزيع مي شود که اين مهم 80 درصد نياز بافنده ها را تامين مي کنند و 20 درصد مابقي نيز با برخورداري از کارگاه هاي رنگرزي در مجموعه کارگاهي شخصي نياز خود را تامين مي کنند.
جيريايي بيان کرد: اتحاديه فرش در شهرستان هاي اراک، خمين، محلات، دليجان، ساوه، شازند، تفرش، آشتيان و فراهان مستقر است و بيش 13 هزار نفر عضو اين اتحاديه و شرکت هاي تعاوني وابسته هستند.
وي بيان کرد: فرش استان مرکزي با نقشه هاي قديمي معرفي شده اما اين نقشه ها امروز در حال کمرنگ شدن و از بين رفتن است و طراحان خوش ذوق بايد با نياز امروز جامعه اين بخش را متحول و کارآمد کنند.
يکي از بافنده هاي فرش دستبافت استان مرکزي گفت: دستمزد بافندگان بسيار پايين است در صورتي که اين کالا با قيمتي بالا در بازار عرضه مي شود.
«مريم فراهاني» افزود: بافت فرش موجب بيماري هايي اسکلتي از جمله آرتروز مي شود بنابراين بافندگان بايد مورد توجه و حمايت جدي قرار گيرند.
وي افزود: بيمه قالي بافان، ارايه تسهيلات به بافندگان، آموزش به بافي، راه اندازي مجتمع هاي قالي بافي و کلاس هاي تخصصي از جمله اقدامات براي برطرف شدن مشکلات صنعت فرش در استان مرکزي است.
اين بافنده فرش استان مرکزي اظهار داشت: ايجاد کارگاه هاي توليدي تاثير به سزايي در اشتغالزايي بافندگان خواهد داشت زيرا در اين مراکز بافندگان جمع شده و با انگيزه بيشتري اقدام به بافت فرش مي کنند.
وي بيان کرد: ايجاد کارگاه توليد فرش در شهرک هاي صنعتي در صورت داشتن برخي امکانات از جمله مهدکودک براي نگه داري فرزندان بافندگان، وسيله حمل و نقل و امکانات رفاهي خوب است تا بافنده بدون دغدغه به بافت فرش اقدام کند.
مديرعامل شرکت تعاوني روستايي ارمغان صنعت طره باف اراک نيز افزايش قيمت مواد اوليه را يکي از مشکلات اصلي صنعت فرش دستبافت استان مرکزي عنوان کرد و گفت: اگر قيمت تمام شده فرش امسال نسبت به سال گذشته 2 برابر شده اما قيمت مواد اوليه امسال نسبت به سال گذشته بيش از پنج برابر افزايش داشته است.
«فاطمه اردهالي قلعه» افزود: علاوه بر اين قيمت افزايش 2 برابري تمام شده تا مدت زماني کوتاهي مي تواند ضمانت جبران افزايش قيمت مواد اوليه باشد چرا که گرمي بازار کنوني فرش حبابي بيش نيست و بعد از مدت زمان کوتاهي اين بازار به رکود کشيده مي شود اما قيمت مواد اوليه به همان ميزان که افزايش يافته باقي مي ماند.
وي ادامه داد: روند اداري و رفت و آمدهاي مداوم براي دريافت تسهيلات نيز از ديگر مشکلات قالي بافان استان مرکزي است به طوري سال گذشته براي دريافت تسهيلات 500 ميليون ريالي به بانک کارآفريني اميد مراجعه کردم که اين فرآيند هشت ماه به طول انجاميد و در آخر نيز ميزان تسهيلات را 50 درصد کاهش دادند.
مديرعامل شرکت تعاوني روستايي ارمغان صنعت طره باف اراک ادامه داد: قالي بافان سنتي اراک بهترين قالي بافان کشور محسوب مي شوند اما وجود مشکلات بسيار به خصوص در بخش بيمه و دستمزد پايين انگيزه فعاليت اين قشر را کاهش داده است.
بر اساس آخرين آمار بيش از 30 هزار قالي باف در استان مرکزي فعاليت مي کنند که از اين تعداد 14 هزار و 600 بافنده قالي دستباف تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
3017/ 6013/
گزارش از: مصطفي مجللي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده در اراک

مطابق بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی وضع هوا طی امروز و فردا در برخی ساعات رشد ابر و احتمال رگبار‌های خفیف و پراکنده باران در برخی از نواحی استان بویژه نوار غرب و شمال استان وجود دارد.

همچنین به دلیل جابجایی توده‌های هوا طی امروز و فردا یکشنبه در اغلب نقاط استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می‌شود.

از فردا یکشنبه سامانه بارشی دیگری از نواحی غربی وارد کشور خواهد شد که این سامانه بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش یابی وضع هوا طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه موجب افزایش ابر و احتمال رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده در اراک
  • مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • پارک آبی در اراک احداث می‌شود
  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی
  • به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال رایگان است