Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@15:50:31 GMT

احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۳۸۱۹

ساعت24 - یک اقتصاددان ترک از احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه خبر داد.

 اینان دمیر- کارشناس مسائل اقتصادی در بانک "نامورا" ژاپن در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ، از اثرگذاری کاهش اخیر ارزش لیر در برابر دلار بر روی رشد سه ماهه دوم اقتصاد ترکیه خبر داده است. طبق اعلام مرکز آمار، تولیدات صنعتی ترکیه در سه ماهه منتهی به ماه فوریه به رشد ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد دست یافت که به معنای پایان شش ماه رشد منفی این بخش بود با این حال تولید سالانه صنعتی در ماه مارس ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر لیر از آغاز امسال تاکنون حدود ۱۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است که در این بین، دستور دادگاه عالی این کشور برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول پس از شکست حزب حاکم و جنجال بین آنکارا و واشنگتن بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه و تهدید آمریکا به تحریم ترکیه، این کاهش ارزش پول ملی را تشدید کرده است.

دمیر افزود: از اواخر ماه مارس به بعد، نوسانات بازار و تنش‌های سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی سه ماهه دوم سال اثر منفی گذاشته است.

رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته به منفی سه درصد رسید و تورم در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت.

ترکیه با کاهش ارزش لیر و نرخ تورم بالا رو به رو است که می‌تواند بحران اقتصادی این کشور را تشدید کند. آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با ۹.۴ میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است و از سوی دیگر این کشور ۱۷۷ میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا ۱۲ ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی نظارت مالی ذی حسابی‌ها، فضای کسب و کار، مولدسازی و تبصره ۱۸ را از اولویت‌های وزارت اقتصاد بیان کرد و گفت: مهم‌ترین سرفصل مولدسازی است که راه خروج از رکود تورمی معرفی می‌شود زیرا بدون ایجاد تورم و افزایش نقدینگی در اقتصاد تحرک ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا خواجه نائینی پیش از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین تکریم علیرضا عرب‌ها و معارفه ناصر یار محمدیان مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان اصفهان اظهار کرد: مراسم تکریم و معارفه در نظام جمهوری اسلامی فرصتی برای ارائه ایده‌های جدید و تکریم از زحمات گذشته است. و امیدوارم مدیر کل جدید با حمایت استاندار اصفهان در حوزه‌های اقتصادی موفق باشد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت مدیر کل جدید امور مالیاتی استان در دانشگاه هنر اصفهان، مرکز پژوهش‌های مجلس و صندوق بیمه حوادث طبیعی یادآور شد: این سابقه نشان‌دهنده دانش و تجربه مدیر کل جدید در زمینه اقتصادی است بت این حال پیشنهاد می‌کنم هر دو ماه یک بار سرفصل اولویت‌های مورد نظر وزیر در حکم معارفه را مرور کنید.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی، نظارت مالی ذی‌حسابی‌ها، فضای کسب و کار، مولدسازی و تبصره ۱۸ را از اولویت‌های وزارت اقتصاد بیان کرد و گفت: مهم‌ترین سرفصل مولدسازی است که راه خروج از رکود تورمی معرفی می‌شود زیرا بدون ایجاد تورم و افزایش نقدینگی می‌تواند تحرکی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

خواجه نائینی همچنین افزایش سرعت و روال کار در حوزه غیرنقدی را از دیگر اولویت‌های در دستور کار اعلام کرد و ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها، توجه به نیروی انسانی در اداره کل اقتصاد دارایی است که تعداد آن‌ها در هر اداره کل به حدود ۱۵۰ نفر می‌رسد بنابراین حرکات مدیران کل بیشتر مورد دید و رصد همکاران قرار دارد.

وی تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای بخاطر ندارم بیش از ۵ درصد نیروهای وزارت اقتصاد از بیرون آن آمده جذب شده باشند بر این اساس، توجه به نیروها زمینه را برای ارتقا جایگاه اقتصادی استان فراهم می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عضویت ۴۰ نفر در شورای معاونان وزارت اقتصاد گفت: بسیاری از این اعضا در استان‌ها نماینده ندارند و اگر موضوع استانی مطرح شود، نماینده وزیر و مدیر کل استان باید آنها را نیز پوشش دهد از جمله مولدسازی، شرکت‌های بیمه و بانک و غیره که این باعث می‌شود بهره‌وری نیرو در اداره کل‌ها بسیار بالا باشد و مدیران کل نیز وظیفه دارند تعاملات خوبی با دستگاه‌های استانی و نمایندگان در تهران داشته باشند.

کد خبر 747757

دیگر خبرها

  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد