Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:15:09 GMT

وهابيت و اعتقادات وهابيون

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۴۳۹۸

وهابيت و اعتقادات وهابيون

خبرگزاري آريا -
وهابيت چيست و از کجا آمده ؟
خشونت و تکفير برجسته ترين ويژگي تاريخي جريان وهابي بوده است. وهابيت الهام‌بخش بسياري از جنبش‌هاي مذهبي جهان اسلام از هند و سوماترا تا سودان و شمال آفريقا بوده‌است و بر جنبش طالبان در افغانستان و برخي جنبش‌هاي اسلامي ديگر قرن بيستم هم تأثير گذاشته‌است.
اهل سنت به چهار شاخه اصلي حنفي، حنبلي، شافعي و مالکي تقسيم مي‌شوند که به مرور زمان برخي از اين شاخه ها به ده‌ها زيرشاخه تقسيم شده و هر کدام براي خود به مسلکي جداگانه با عقايدي خاص تبديل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وهابيت نيز يکي از فرقه‌هايي است که خود را منتسب به حنبلي‌ها مي‌دانند؛ بدين معني که وهابيت بسياري از اعتقادات خود را از احمد بن حنبل و آراء و عقايد وي گرفته‌اند. با اين حال بسياري از علماي حنبلي نيز وهابيت را فرقه‌اي جدا از خود قلمداد کرده و از نزديکي به آن خود را مبرا کرده‌اند.
تاريخچه آئين وهابيت
وهابيت جنبشي مذهبي است که محمد بن عبدالوهاب، زادة عيينه يکي از شهرهاي صحراي معروف نجد که از تحجّر و خشونت بهره اي تام داشت در قرن هجدهم در نجد عربستان بنيان گذاشت و از سال 1744 مورد پذيرش خاندان سعودي قرار گرفت.
وي در زمان حيات پدرش که عالم حنبلي برجسته اي بود مجال چنداني براي دعوت به سوي انديشه هاي تند و غير منطقي خويش نيافت، امّا پس از درگذشت پدر توانست با طرح و تبليغ برداشت بي پايه اي از مفهوم توحيد و شرک، و بزرگنمايي باورهاي خرافي موجود در عربستان، در ميان مردم ساده، گرسنه و بدوي نجد نفوذ يابد، و پس از مهاجرت به درعيه و برخورداري از حمايت سياسي و نظامي حاکم آن، - محمّد بن سعود- ديدگاه هاي قابل انتقاد و نادرست خويش را بر سرتاسر عربستان بگستراند.
محمّد بن سعود بزرگ آل سعود و نياي پادشاهان کنوني در عربستان سعودي است، که توانست در ساية حمايت خود از نفوذ مذهبي محمّد بن عبد الوهاب و تبليغات وي به سيطرة سياسي بر منطقه دست يابد.
رهبران وهابيت
از چهره‌هاي مطرح وهابيت مي‌توان به عبدالعزيز بن باز (مفتي پيشين عربستان) و شيخ عبدالعزيز آل الشيخ (مفتي کنوني عربستان) اشاره کرد.
رهبران وهابيت
ديدگاه وهابيت
ديدگاه وهابي به يک پالايش اساسي در اسلام معتقد است و زيارت قبور و تقديس برخي افراد را دلالتي بر شرک مي‌داند. وهابيت هدف خود را بازگشت به آموزه‌هاي اصيل در قرآن و حديث (سنت پيامبر) مي‌داند و با هر نوع بدعتي مخالفت مي‌کند. وهابيت از نظر ايدئولوژيکي پيرو اعتقادات ابن تيميه و از نظر فقهي و فروع دين پيرو مذهب حنبلي است. گروه داعش يکي از گروه‌هايي است که با عقايد وهابي فعاليت مي‌کند.
بنابر آموزه‌هاي وهابي، زيارت قبور و ساخت بنا و مقبره و گنبد بر قبور، حتي قبور پيامبر اکرم(ص) و ائمه معصومين، حرام و توسل و تبرک به قبور ايشان و آثار بر جاي مانده از ايشان، بدعت و مستلزم شرک است. وهابيان پس از تسلط بر عربستان، به تخريب آثار بر جاي مانده از صدر اسلام و بيشتر مکان‌هاي محترم و مقدس مسلمانان از جمله تخريب بقيع پرداختند.
انديشکده امريکن اينترپرايز در مقاله‌اي به نقل از برنارد لوئيس وهابيت را با فرقه کو کلاکس کلان (يک گروه نژادپرست افراطي) مقايسه مي‌کند که داراي منابع عظيم نفتي است و موفق به توسعهٔ ديدگاه‌هاي خود به نام اسلام شده‌است.
وهابيان در مواجهه با قرآن و روايات، به ظاهرِ آيات و اخبار عمل مي‌کنند و معتقد به تأويل نيستند. آنان به استناد ظاهر برخي از احاديث و آيات، خداوند را داراي اعضا و جوارح مي‌دانند و به نوعي به تشبيه و تجسيم معتقدند.
اصول و عقايد آيين وهابيت
اساس آئين وهابيت را دو چيز تشكيل مي‌دهد:
1- هدم و نابودي آثار رسالت و اصالتهاي باقي مانده از دوران پيامبر(ص) و صحابه و تابعان، به گونه‌اي كه چيز ملموس از آن زمان باقي نماند، و همه اين كارها را در پوشش «توحيد» و مبارزة با «شرك» انجام مي‌دهند.
از اين جهت كليه قبور متعلق به صحابه و عترت پيامبر و تابعان و علما و شخصيت‌هاي اسلامي را نابود كرده و با خاك يكسان مي‌كنند. و اگر از مسلمانان جهان نمي‌ترسيدند، قبر پيامبر را نيز ويران كرده و به صورت مصلي درمي‌آوردند.
در اثر اين «تز» نامعقول، قبور ائمه شيعه و عموي پيامبر(ص)، و قبر عبدالله پدر آن حضرت و قبور كليه صحابه در بقيع ويران گرديد، و به صورت تل خاكي درآمد، روشن است كه استعمار ملتي كه گذشته خود را فراموش كند، بسيار سهل و آسان مي‌باشد.
امروزه براي بسياري از مسيحيان غرب، وجود مسيح مريم و حواريون او به صورت يك افسانه تاريخي درآمده و در اصل وجود چنين شخصي با تمام خصوصياتي كه دارد، شك و ترديد دارند، چرا كه اثر ملموسي از مسيح و ياران او درست نيست. اگر خداي نكرده، اصالتهاي اسلامي دستخوش چنين ناجوانمردي شود، راه براي انكار اصل وجود پيامبر اسلام و ياران او آسان خواهد بود.
2- پائين آوردن مقام و موقعيت شخصيتهاي الهي از پيامبران و اولياء در حال حيات و ممات، بعنوان اينكه آنان تنها بازگو كنندگان دستورات الهي بودند، و رسالت آنها در اين قسمت با مرگ آنان پايان يافته و تفاوت چنداني با امت خود ندارند.
اين دو اصل، دو پي‌آمد بسيار ناگوار داشت:
الف: آئين اسلام به صورت يك آئين خشك معرفي شد كه هر نوع حركت و تحول، رنگ و شرك و دوگانه پرستي به خود گرفت، به گونه‌اي كه احترام آموزگاران الهي به صورت برگزاري يادواره نيز شرك اعلام گرديد. گوئي بايد ارتباط بشر با گلهاي سر سبد آفرينش قطع شود، و از اسلام جز كتاب، و احاديث (كذايي) چيزي باقي نماند.
ب: ايجاد تفرقه در ميان مسلمين، به گونه‌اي كه جهان تسنن دچار تفرقه شد و جنگهاي خونيني به راه افتاد، بيشتر دانشمندان بزرگ مصر و عراق و شام و لبنان در اين سه قرن، پاسي از وقت خود را صرف نقد اين مسلك نمودند.
گوئي اسلام حكمي جز تحريم، و دعوتي جز مبارزه با فطرت انسان نداشته و انسان از چپ و راست پيوسته بايد، الفاظ «شرك»، «حرام»، «ممنوع» را بشنود.
جمعيت وهابيون
جمعيت وهابي‌هاي جهان ساکن در ناحيه خليج فارس معادل 4/56 ميليون نفر تخمين زده شده‌است.
عربستان سعودي: 22/9 درصد (3/97 ميليون نفر)
امارات: 44/8 درصد (390 هزار نفر)
قطر: 46/78 درصد (150 هزار نفر)
کويت: 2/17 درصد (20 هزار نفر)
بحرين: 5/7 درصد (30 هزار نفر)
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اتصال انتهای بولوار دکترحسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد گفت:  هزار و ۶۰۰ متر مربع  زمین در قالب توافق برای اتصال بولوار دکتر حسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله) در منطقه قاسم آباد تحویل شهرداری شد.

حسین فرهادیان  افزود: بر اساس طرح تفصیلی موجود انتهای بولوار دکتر حسابی باید به بزرگراه پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله) متصل شود، اما  با توجه به این که زمین‌های آن محدوده در اختیار اشخاص حقوقی بوده؛ این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: با پیگیری.‌های صورت گرفته شهرداری مشهد و توافقات انجام شده با اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مقرر شد زمین‌های انتهای بولوار دکتر حسابی برای اجرای طرح تفصیلی و بازگشایی این بولوار پرتردد در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد گفت: عملیات اجرایی اتصال بولوار دکتر حسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله) به همت شهرداری منطقه ۱۰  بزودی آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • اعلام اتصال انتهای بولوار دکترحسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم